Ollaan juuri erottu ja nyt ex ja hänen suku (lähinnä appi) vaatii että minun on luovuttava sukunimestäni
mikä on siis ollut minun nimeni 20v siitä asti kun naimisiin mentiin. Olen tunnettu tällä paikkakunnalla tämän nimisenä koska ja olen ollut tällä nimellä siis lähes koko aikuisuuden ajan. Lapsia meillä 2 ja he luonnollisesti myös tällä mieheni sukunimellä.
Mulla ei mitään suurempaa katkeruutta ex-miestäni kohtaan ole ( enkä ajatellut hänelläkään minua kohtaan olevan) ja ajattelin automaattisesti etten nimeäni ala vaihtamaan. Siksi tämä tuli vähän puskista.
Voiko tähän mua pakottaa?
Kommentit (56)
No ei tietenkään voi pakottaa.pidä vaan nimesi.
Ei voi. Se on nimesi nyt. Älä vaan taivu tuollaiseen painostukseen.
Vaatia toki voivat, mutta suostua ei tarvitse.
ei voi pakottaa. Minullakin on eksäni sukunimi - en erossa edes harkinnut muuttavani sitä - vuosikymmen sillä sukunimellä ja "kaikki" tunsivat sen nimisenä. Nimi tuntuu jo omalta. Mitään suurempaa antipatiaa ei ole exää kohtaan.
Sano että vaihdat takaisin tyttönimeesi, jos lapsetkin vaihdetaan sille nimelle. Eivätköhän kitinät lopu siihen. :)
Näytä vain kieltäsi exappiukolle ja anna olla vänkääminen. Älä lotkauta korvaasikaan ukkelin höpinöille.
Kiusa se on pienikin kiusa näemmä. Kuinka joku edes viitsii???
Sano että vaihdat sitten, kun menet seuraavan kerran naimisiin.
Haistakoon appi pitkän... Siinäpähän vaativat. Ei voi sinua pakottaa yhtään kukaan. Sinuna pitäisin nimen ihan piruuttanikin, jos kerran aletaan tuolla tapaa vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Sano että vaihdat takaisin tyttönimeesi, jos lapsetkin vaihdetaan sille nimelle. Eivätköhän kitinät lopu siihen. :)
Olin juuri tulossa ehdottamaan samaa. Eli myös lasten sukunimi vaihtuu jos sinunkin.
Ei voi pakottaa. Itse vaihtaisin. Siis tahtoisin tuossa tilanteessa itsekin vaihtaa miehen sukunimen pois.
Mutta ei sinua kukaan voi pakottaa. Itse päätät asian.
Muuttaako asiaa, jos sukunimi on suojattu?
Juuri näin kun on neuvottu: jos sinä vaihdat niin vaihtuu samalla muunkin perheen. Oliko ex anoppi, nimi edelleen hirmuisen tärkeää vaihtaa? Mielelläni vaihdan vaikka samantien. Ovessamme ja postissamme lukee yksi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta, koska kaikki sukunimet ovat suojattuja.
Vierailija kirjoitti:
Missä tynnyrissä olet elänyt ? Kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa. Itse vaihtaisin. Siis tahtoisin tuossa tilanteessa itsekin vaihtaa miehen sukunimen pois.
Mutta ei sinua kukaan voi pakottaa. Itse päätät asian.
Jos on miehen sukunimellä ollut jo parikymmentä vuotta, niin kyllä se nimi jo ihan oma on :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole enää vuosikausiin ollut erikseen suojattuja ja ei-suojattuja sukunimiä. Kaikki sukunimet ovat nykyisin suojattua. Kukaan ei voi pakottaa ap:tä vaihtamaan nimeään, jos hän ei itse halua. Toki kannattaa miettiä, minkä nimen haluaa tulevaisuudessa eri tilanteissa. Jos löydät uuden miehen ja muutat yhteen hänen kanssaan, haluatko silti, että sinulla on exän nimi?
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole erikseen suojattuja sukunimiä, vaan kaikki sukunimet on suojattu. Sukunimen voi saada vain jos kuuluu itse sukuun tai avioituu jonkun sukuun kuuluvan kanssa ja vaihtaa puolison sukunimelle. Ja tosiaan, se puolison sukunimi on silloin ihan oma sukunimi. Sen voi halutessaan vaihtaa, mutta jos ei halua niin kukaan ei sitä voi pakottaa.
Eli ap:ta ei kukaan voi vaatia millään perusteella vaihtamaan nimeä. Ei vaikka valittais minne. Appi päättää vain omasta sukunimestään, ei muiden.
Ei voi pakottaa.