Itsepalvelukassalla olisi helppo huijata?
Esim vihannekset ja hedelmät laittaisi halvimman mukaan, samoin paistopisteen tuotteet.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää itsepalvelukassoja?Haloo!Lisää vain irtisanomisia luvassa ja lisää työttömiä..Asiakas tekee kaiken työn ja maksaa täyden hinnan.Ei saa edes alennusta.Itse en missään nimessä tule ikinä käyttämään itsepalvelukassoja.
Minä käytän. Paljon helpompaa ja nopeampaa kuin tavallinen kassa. Eikä tarvitse tervehtiä ja kiittää moneen kertaan. Eikä ne itsepalvelukassat toimi ilman huoltoa ja päivittämistä ym. Siihenkin on palkattava ihmisiä.
Siis mitä vittua? Kaupasta voi pölliä ruokaa nollariskillä, kunhan tsekkaa kameroiden sijainnit ja että muita asiakkaita ei ole suoraan tuijottamassa. Myös pöllittävä määrä kannataa pitää kohtuullisena (noin kymmnen euroa), jotta ei kamaa pursuile povarista ulos ennen kaupasta poistumista. Kiinnijäämisprosentti on ehkä jotain puoli promillea, eli kerran viidessä vuodessa jää kiinni jos pöllii joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Niin näin mennään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös se joku oltu bongattu heviosaston kameroista kun oli väärin tuotteen punninnut? joku vanha pappa ja sai sitten syytteet rikoksesta. on siellä siis joku joskus valppaana eli kannattaa miettiä hetki ennen kun sitä persettään raapii siellä tyhjillä käytävillä
Joo ja säästö siinä olisi ollut tyyliin n. 0,80 euroa. Sakkoja pappa sai sitten yli 1000 euroa!
Näin muistan tapauksen menneen.
Jotenkin tuossa paistaa läpi oikeusjärjestelmän omituisuus sekä epäreiluus.
Jos tapahtuu pahoinpitely ja uhri hakataan miltein hengiltä saa tekijä korkeintaan ehdollisen tuomion ja sakkoja jotain vajaan tonnin sekä korvaamaan uhrille pauttirallaa 3000 euroa kivusta ja särystä.
Nainen raiskataan mutta raiskaus on lyhyt kestoinen niin tuomio on 2 kuukautta ehdollista ja siihen sitten uhrille muutama tuhat euroa.
Yrität hyötyä kaupassa vajaan euron kun et ajattele asioita loppuun.. Saat siitä tuomion ja yli tuhannen euron sakon...
No Suomessa väkivalta rikoksista niistä rikoksista joissa kosketaan toiseen ihmiseen ja loukataan hänen koskemattomuutta saa aivan naurettavan pieniä tuomioita. Ellei kyseessä ole politiikko tai muu kuuluisuus kehen kajotaan.
Toisin on talousrikoksissa... Tee verohuijaus tai kirjanpitorikos niin saat ehdottoman tuomion ja hemmetin moiset korvaukset maksettavaksi. Niin kävi papalle joka yritti hyötyä vajaan euron edestä...
Veikkaanpa, että kyse on siitä, että nuo kaiken maailman melkein hengiltä hakkaajat elävät minimisosiaalituilla, kun taas papalla on ollut hyvät tulot.
Ihana yleistys.
Ei se tuloja tai asemaa katso jos hakkaat tai raiskaat jonkun.
Pyttytuomio vähintään 5 vuotta siitä pitäisi tulla. No ei tule kun se vanki maksaa aika hemmetisti yhteiskunnalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin, että varastetaan jos tulee tilaisuus? Luulin, että se liittyi vain yhteen elämäntapaan ja normaalit ihmiset käyttäytyy normaalisti aina.
No hei, kyllä ihminen tilaisuuden tullen ja sopivassa ympäristössä voi vaikka tappaa, mitäpä joku yhden omenan pölliminen siihen verrattuna. Tilaisuus tekee varkaan!
Eikä pelkkä tilaisuus, vaan se ettei jää mielestään kiinni. Itse pelkäisin aina jääväni kiinni ja vaikka riski olisi hyvin pieni, en silti varasta, koska tuo pienikin riski pelottaa minua. (Lapsuudessa saadut traumat varastamisesta kiinni jäämisessä tekivät minusta tällaisen.)
Varkaan mielestä kaikki muutkin ovat varkaita. On ihmisiä jotka eivät varasta edes tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Tai jättää joku pussukka maksamatta, eipä sitäkään huomaisi.
Ei, vaan sen juuri huomaisi. Se pakkaustila siinä kassakoneen vieressä on vaaka. Usein ottavat tosi herkästi itseensä jos ei painakaan juuri ajateltua määrää ko. tuote. Prismassa ainakin ovat tosi herkät.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää itsepalvelukassoja?Haloo!Lisää vain irtisanomisia luvassa ja lisää työttömiä..Asiakas tekee kaiken työn ja maksaa täyden hinnan.Ei saa edes alennusta.Itse en missään nimessä tule ikinä käyttämään itsepalvelukassoja.
Minäkin valitsen tämän takia aina ihmiskassan ja kaupan jossa on myyjiä. En ymmärrä miksi minun pitäis tehdä kassan työ, josta en saa palkkaa (alennuksen muodossa). Se, että itsepalvelukassa 'vapauttaisi myyjät palvelemaan asiakkaita paremmin muissa tehtävissä myymälässä' on ihan paskapuhetta. Kenkää ne saa.
Jep, minä käytän myös. Alennukset annetaan niiden kautta ihan samaan tapaan kuin tavallisillakin kassoilla, ei mitään ongelmaa tässä. Siinäkin on töissä aina yksi henkilö.
On nopeampaa ja helpompi asioida. Käytän itsepalvelukassaa aina kun voin.
Ei kannata huijata edes tomaattien kanssa. Kotimaisen tomaatin numero vaa'alla on esim. 95, jolloin otettuasi niitä tomaatteja sormesi pitäisi mennä alatason numeroille ja taas ulkom. tomaatti on esim. 25, jolloin myyjä kyllä huomaa, jos painat väärinpäin nuo. Itse hevi-osastolla työskennellessäni huomasin, kun perheenäiti otti kotimaisia ja painoi ylätason numeroa, meinasin käräyttää, mutta en kehdannut.
Miten itsepalvelukassalla saa alennuksen -30/-50% tuotteista? Siis esim. Tuotteista mitkä on alennuksessa lähestyvän parasta ennen päiväyksen vuoksi. Normikassallahan ne joutuu sen jotenkin erikseen näpyttelemään.
Käyttäjä953 kirjoitti:
Olen joskus onnistunut ostamaan hedelmiä kampaviinereinä normaalikassalta, huomasin kun ihmettelin miten maksoi ostokset niin paljon.
Sama juttu, banaanit rypäleiden hinnalla, ihmettelin kun maksoi ihan helkutisti, kotona vasta huomasin
Vierailija kirjoitti:
Miten itsepalvelukassalla saa alennuksen -30/-50% tuotteista? Siis esim. Tuotteista mitkä on alennuksessa lähestyvän parasta ennen päiväyksen vuoksi. Normikassallahan ne joutuu sen jotenkin erikseen näpyttelemään.
Eihän joudu. Niissä on ne punaiset viivakooditarrat.
Oon joskus punninnut vahingossa väärin. Yleensä omaksi tappioksi. Tyyliin perunasta tuli paprikaa ja huomasin vasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin, että varastetaan jos tulee tilaisuus? Luulin, että se liittyi vain yhteen elämäntapaan ja normaalit ihmiset käyttäytyy normaalisti aina.
No hei, kyllä ihminen tilaisuuden tullen ja sopivassa ympäristössä voi vaikka tappaa, mitäpä joku yhden omenan pölliminen siihen verrattuna. Tilaisuus tekee varkaan!
Eikä pelkkä tilaisuus, vaan se ettei jää mielestään kiinni. Itse pelkäisin aina jääväni kiinni ja vaikka riski olisi hyvin pieni, en silti varasta, koska tuo pienikin riski pelottaa minua. (Lapsuudessa saadut traumat varastamisesta kiinni jäämisessä tekivät minusta tällaisen.)
Varkaan mielestä kaikki muutkin ovat varkaita. On ihmisiä jotka eivät varasta edes tilaisuuden tullen.
No ei tietenkään varasta, jos on varaa maksaakin, tyhmähän se silloin olisi riskejä ottaa, ja se ei ole myöskään huonon omatunnon arvoista, jos on varaa ostaa ja siten maksaa myös sitä hyvästä omatunnosta. Kuulostat etuoikeutetulta Pyhimykseltä, joka pitää itseään (eikä esim. hyviä vanhempia tai muuten hyvää ympäristöä) ansiokkaana Hyvyyteensä. Täytyy tunnustaa, että otin tämän varkaaksi haukkumisen hieman henkilökohtaisesti ja yritän nyt iskeä takaisin.
Onko muka kaikissa joku viivakooditarrra?! Itsellä jäänyt joskus saamatta ko. Alennukset ja oon aika ajatellut että johtui siitä kun kassa ei ole huomannut alennustarraa. Ja mun mielestä siinä tarrassa ei kyllä ole mitään viivakoodia? :D pitää kyllä ens kerralla tarkastaa, jää vaivaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös se joku oltu bongattu heviosaston kameroista kun oli väärin tuotteen punninnut? joku vanha pappa ja sai sitten syytteet rikoksesta. on siellä siis joku joskus valppaana eli kannattaa miettiä hetki ennen kun sitä persettään raapii siellä tyhjillä käytävillä
Joo ja säästö siinä olisi ollut tyyliin n. 0,80 euroa. Sakkoja pappa sai sitten yli 1000 euroa!
Näin muistan tapauksen menneen.
OT:ksi menee, olen pahoillani mutta... En ole tapauksesta kuullut, mutta oliko teko tosiaan tahallinen? Itselle kävi aikoinaan niin, että tarkkaavainen kassa huomasi minun punninneen vesimelonin jonkun hunajamelonin tms. hinnalla, kävi sitten itse punnitsemassa uudelleen ja hinta putosikin alaspäin. Taisi olla hieman yllättynytkin kun tämän minulle ilmoitti, tietenkään en väitä että hän oletti minun punninneen jollain tarjoustuotteen hinnalla :)
Kusettajia varmasti löytyy (ehkä enemmistökin), mutta osa on kyllä ihan puhtaita vahinkojakin, joten en nyt lähtisi pappaa heti ilkkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka kaikissa joku viivakooditarrra?! Itsellä jäänyt joskus saamatta ko. Alennukset ja oon aika ajatellut että johtui siitä kun kassa ei ole huomannut alennustarraa. Ja mun mielestä siinä tarrassa ei kyllä ole mitään viivakoodia? :D pitää kyllä ens kerralla tarkastaa, jää vaivaamaan!
On ollut kaikissa kaupoissa jossa on itsepalvelukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaako ihmiskassa eri punaiset omenalajikkeet pussin läpi? Tai Pirkka-banaanin Chiquitasta jos ottaa tarrat irti?
No ei varmaan, mutta noilla itsepalvelukassoilla voi toimia varmaan vielä räikeämminkin. Tyyliin ostaa mangoa lantun hinnalla.
Näinhän se menee, mutta jos isoja määriä laitat jotain kallista tuotetta pussiin, niin se saattaa kiinnittää myyjän huomion. Pienillä määrillä taas säästö ei ole kovin merkittävä, joten moni ei viitsi lähteä huijaukseen, koska huijauksesta saatu voitto on niin vähäinen. Toisekseen minulla on jostain syystä joskus vihannesten kanssa mennyt laite lukkoon ja myyjän on pitänyt tulla kuittaamaan. Sanoi vain jotain eri painoista, joten ehkä tuossa on joku järjestelmä, joka pyrkii arvioimaan, että onko tuote oikeasti se, joka vaa'alle laitettiin. Jos esimerkiksi ostat inkivääriä lantun hinnalla, niin paino on todennäköisesti lantuksi aika kevyt ja laite hälyttää.
Mutta tosiaankin eri lajikkeet menee aika varmasti läpi, koska eihän myyjä taida edes nähdä sitä näyttöäsi omalta koneeltaan ja siten ei voi tietää minkä tuotteen laite luki.
Kyllä se myyjä itseasiassa näkee ne kaikki näytöt omalta koneeltaan ja tietää tasan tarkkaan mitä tuotteita siellä luetaan. Kaikki tuollainen ruokakaupassa huijaaminen on noloa ja säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin kaupasta. Esimerkiksi omassa lähi S-Marketissa ei ole viivakoodeja, ja tällöin täytyy pyytää se itsepalvelukassojen työntekijä näpyttelemään alennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi roskaväki käy enimmäkseen Lidlissä. Siellä hedelmät punnitaan kassalla, eikä näköjään suotta.[
Minä näen taas palveluna sen, ettei tarvitse punnita vihanneksia ja hedelmiä vaan kassa punnitsee. Käytän paljon molempia ja yhdellä kauppareissulla saattaa olla liki pariakymmentä eri lajia ostoskärryissä; miksi juoksisin edestakaisin punnitsemaan niitä kun ei tarvitse? Lisäksi Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat parempaa laatua kuin Stockan tai Citymarketin ja toki hintakin on ok.
Minulla on niin hyvä itsetunto, että ihan sama vaikka joku pitää roskaväkenä Lidlissä asioimisen takia.Minä olen huomannut, että esim. irtoavokadot on lidlissä parempia ja toki myös halvempia kuin s-marketissa. Ja eiköhän lidlin kotimaiset vihannekset tule samasta paikasta kuin muissakin kaupoissa, mutta s-ja k-ketjut laittavat sen oman lisänsä hintaan. Vain ääliöt ajattelevat että lidlissä käy vain roskaväki ja maksavat sitten samoista tuotteista 30-40 % lisää :D Opiskelijana tuo säästö tuntuu kyllä aika isolta.
Mutta tähän alkup. ketjuun. En ymmärrä miksi joku huijaisi ostamalla kotimaisia tomaatteja tai reilun kaupan banaaneja halvemmalla hinnalla, kun eikö osasyy näiden tuotteiden ostamiseen ole juuri ekologisuus tai eettisyys? Silloinhan rahat tuotteista menevät ihan väärille tyypeille eikä ostaja ainakaan mitään ekologisia tai eettisiä valintoja tee... eikä niissä banaaneissa ainakaan mitään laatueroa ole.
Ja tossa lähimmässä s-marketissa itsepalvelukassalla on kyllä vaaka mutta tuotteita ei tarvitse siihen laittaa, tai viimeksi ainakin laitoin ostokset suoraan kassiin eikä mitään ongelmaa ollut.
Ohiksena, en ikinä osta avokadoa tai mangoa niiden epäeettisyyden vuoksi, ni mulle on aivan yks hailee niiden laatuero.
Pikakassaa käytän pienissä ostoksissa sujuvuuden vuoksi, yleensä siitä pääsee nopeammin ku tavallisesta, eikä huvita huijata, ku joku (=asiakas=mm.minä) sen kaiken kuitenkin lopulta maksaa.
Sama asia voi olla yhtä aikaa sekä huijaamista että varastamista.