Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsepalvelukassalla olisi helppo huijata?

Vierailija
29.11.2016 |

Esim vihannekset ja hedelmät laittaisi halvimman mukaan, samoin paistopisteen tuotteet.

Kommentit (278)

Vierailija
61/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt niin, että varastetaan jos tulee tilaisuus? Luulin, että se liittyi vain yhteen elämäntapaan ja normaalit ihmiset käyttäytyy normaalisti aina.

Niinpä. Jotkut ihmiset taitavat ajatella, että on jotenkin vähemmän varastamista vain huijata siinä kassan silmien alla kuin piilottaa taskuun ja kävellä kassan ohi. Siinä kai jotenkin jalosti ajatellaan, että kun kassahenkilö näkee ostokset, siinä ei ole mitään väärää.

Vierailija
62/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi roskaväki käy enimmäkseen Lidlissä. Siellä hedelmät punnitaan kassalla, eikä näköjään suotta.[

Minä näen taas palveluna sen, ettei tarvitse punnita vihanneksia ja hedelmiä vaan kassa punnitsee. Käytän paljon molempia ja yhdellä kauppareissulla saattaa olla liki pariakymmentä eri lajia ostoskärryissä; miksi juoksisin edestakaisin punnitsemaan niitä kun ei tarvitse? Lisäksi Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat parempaa laatua kuin Stockan tai Citymarketin ja toki hintakin on ok.

Minulla on niin hyvä itsetunto, että ihan sama vaikka joku pitää roskaväkenä Lidlissä asioimisen takia.

Minä olen huomannut, että esim. irtoavokadot on lidlissä parempia ja toki myös halvempia kuin s-marketissa. Ja eiköhän lidlin kotimaiset vihannekset tule samasta paikasta kuin muissakin kaupoissa, mutta s-ja k-ketjut laittavat sen oman lisänsä hintaan. Vain ääliöt ajattelevat että lidlissä käy vain roskaväki ja maksavat sitten samoista tuotteista 30-40 % lisää :D Opiskelijana tuo säästö tuntuu kyllä aika isolta.

Mutta tähän alkup. ketjuun. En ymmärrä miksi joku huijaisi ostamalla kotimaisia tomaatteja tai reilun kaupan banaaneja halvemmalla hinnalla, kun eikö osasyy näiden tuotteiden ostamiseen ole juuri ekologisuus tai eettisyys? Silloinhan rahat tuotteista menevät ihan väärille tyypeille eikä ostaja ainakaan mitään ekologisia tai eettisiä valintoja tee... eikä niissä banaaneissa ainakaan mitään laatueroa ole.

Ja tossa lähimmässä s-marketissa itsepalvelukassalla on kyllä vaaka mutta tuotteita ei tarvitse siihen laittaa, tai viimeksi ainakin laitoin ostokset suoraan kassiin eikä mitään ongelmaa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole huijaamisesta vaan varastamisesta. Varas toimii noin.

Varastaminen on aina todella säälittävää.

Vierailija
64/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voiko niissä maksaa muuten kuin kortilla? Siinähän kerrot kuka olet.

Vierailija
65/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako ihmiskassa eri punaiset omenalajikkeet pussin läpi? Tai Pirkka-banaanin Chiquitasta jos ottaa tarrat irti? 

No ei varmaan, mutta noilla itsepalvelukassoilla voi toimia varmaan vielä räikeämminkin. Tyyliin ostaa mangoa lantun hinnalla.

Näinhän se menee, mutta jos isoja määriä laitat jotain kallista tuotetta pussiin, niin se saattaa kiinnittää myyjän huomion. Pienillä määrillä taas säästö ei ole kovin merkittävä, joten moni ei viitsi lähteä huijaukseen, koska huijauksesta saatu voitto on niin vähäinen. Toisekseen minulla on jostain syystä joskus vihannesten kanssa mennyt laite lukkoon ja myyjän on pitänyt tulla kuittaamaan. Sanoi vain jotain eri painoista, joten ehkä tuossa on joku järjestelmä, joka pyrkii arvioimaan, että onko tuote oikeasti se, joka vaa'alle laitettiin. Jos esimerkiksi ostat inkivääriä lantun hinnalla, niin paino on todennäköisesti lantuksi aika kevyt ja laite hälyttää.

Mutta tosiaankin eri lajikkeet menee aika varmasti läpi, koska eihän myyjä taida edes nähdä sitä näyttöäsi omalta koneeltaan ja siten ei voi tietää minkä tuotteen laite luki. 

Vierailija
66/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä953 kirjoitti:

Olen joskus onnistunut ostamaan hedelmiä kampaviinereinä normaalikassalta, huomasin kun ihmettelin miten maksoi ostokset niin paljon.

Mä olen ostanut kurkun inkiväärinä.

Vierailija
67/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos ostaa jonkun pasteijan riisipiirakan hinnalla?

Vierailija
68/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jättää joku pussukka maksamatta, eipä sitäkään huomaisi.

Sen huomaa helpommin.  Kun kassalle saapuu, se punnitsee korin sisällön, ja jos ei pakkaustasolle saavu viivakoodinlukimen kautta sama määrä tavaraa kuin korissa oli, kassa kyllä urputtaa eikä päästä maksamaan. Samoin jos pakkaustasolle pistää tavaran ennen kuin alkaa lukea viivakoodeja niin valitusta tulee.

Tää ei voi pitää paikkaansa. Ostan yleensä vaan pari tuotetta, jotka poimin käteen. Suoraan siitä vetelen viivakoodinlukijaan, joten mitään ostoskorin punnitusta ei tapahdu ja aina olen päässyt maksamaan.

Meillä on tässä lähellä ihan uudessa S-Marketissa systeemi, jossa todella kaikki ostokset pitää laittaa ensin toiselle tasolle, sitten lukea viivakoodit ja kasata taas ns. pakkaustasolle. Kassalla on ohje, että max. ostoskorillinen tavaraa.

Oletan että tässä on just se idea, että jotenkin punnitsee ostokset.

Sitten taas Prismassa ei tuota systeemiä ole, vaan ostokset voi lukea suoraan kädessä olevasta korista.

Vierailija
69/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikös se joku oltu bongattu heviosaston kameroista kun oli väärin tuotteen punninnut? joku vanha pappa ja sai sitten syytteet rikoksesta. on siellä siis joku joskus valppaana eli kannattaa miettiä hetki ennen kun sitä persettään raapii siellä tyhjillä käytävillä

Joo ja säästö siinä olisi ollut tyyliin n. 0,80 euroa. Sakkoja pappa sai sitten yli 1000 euroa!

Näin muistan tapauksen menneen.

Jotenkin tuossa paistaa läpi oikeusjärjestelmän omituisuus sekä epäreiluus.

Jos tapahtuu pahoinpitely ja uhri hakataan miltein hengiltä saa tekijä korkeintaan ehdollisen tuomion ja sakkoja jotain vajaan tonnin sekä korvaamaan uhrille pauttirallaa 3000 euroa kivusta ja särystä.

Nainen raiskataan mutta raiskaus on lyhyt kestoinen niin tuomio on 2 kuukautta ehdollista ja siihen sitten uhrille muutama tuhat euroa.

Yrität hyötyä kaupassa vajaan euron kun et ajattele asioita loppuun.. Saat siitä tuomion ja yli tuhannen euron sakon...

No Suomessa väkivalta rikoksista niistä rikoksista joissa kosketaan toiseen ihmiseen ja loukataan hänen koskemattomuutta saa aivan naurettavan pieniä tuomioita. Ellei kyseessä ole politiikko tai muu kuuluisuus kehen kajotaan.

Toisin on talousrikoksissa... Tee verohuijaus tai kirjanpitorikos niin saat ehdottoman tuomion ja hemmetin moiset korvaukset maksettavaksi. Niin kävi papalle joka yritti hyötyä vajaan euron edestä...

Vierailija
70/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Wiklundin itsepalvelukassoilla on yksi työntekijä joka näkee koko ajan omasta koneestaan minkänimisiä tuotteita asiakas siinä kassalla ostaa. Otti päähän kun ostin kondomeja ja kassatyttöä hymyilytti

Vierailija
71/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä aina jaksa niuhottaa jos huomaan jonkun punninneen vain "vähän" väärin, oli se sitten tarkoituksella tai ei. Jos siis hintaero on pieni ja voi mennä vahingon piikkiin. Jos sen sijaan asiakas on punninnut perunat jonkin superkalliin trooppisen hedelmän hinnalla tai toisinpäin, niin huomautan kyllä :D Aina huomautan kuitenkin, jos asiakas jäisi sen virheen vuoksi tappiolle :)

Vierailija
72/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän sama kun jos ottaisi riskin ja menisi julkisilla pummilla. En viitsi muutaman euron takia ottaa isompaa sakkoa ja merkintää.

Pummilla matkustetaan suhteellisen paljon siksi, että siitä saa hallinto-oikeudellisen maksun eikä siitä näin ollen jää mitään merkintää rikosrekisteriin.

Vierailija
73/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun Wiklundin itsepalvelukassoilla on yksi työntekijä joka näkee koko ajan omasta koneestaan minkänimisiä tuotteita asiakas siinä kassalla ostaa. Otti päähän kun ostin kondomeja ja kassatyttöä hymyilytti

Miksi kassatyttöä hymyilytti? Ei oikein avaudu minulle mitä hänen hymyilynsä liittyy sinun kortsujen ostoon?

Vierailija
74/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin näin mennään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikös se joku oltu bongattu heviosaston kameroista kun oli väärin tuotteen punninnut? joku vanha pappa ja sai sitten syytteet rikoksesta. on siellä siis joku joskus valppaana eli kannattaa miettiä hetki ennen kun sitä persettään raapii siellä tyhjillä käytävillä

Joo ja säästö siinä olisi ollut tyyliin n. 0,80 euroa. Sakkoja pappa sai sitten yli 1000 euroa!

Näin muistan tapauksen menneen.

Jotenkin tuossa paistaa läpi oikeusjärjestelmän omituisuus sekä epäreiluus.

Jos tapahtuu pahoinpitely ja uhri hakataan miltein hengiltä saa tekijä korkeintaan ehdollisen tuomion ja sakkoja jotain vajaan tonnin sekä korvaamaan uhrille pauttirallaa 3000 euroa kivusta ja särystä.

Nainen raiskataan mutta raiskaus on lyhyt kestoinen niin tuomio on 2 kuukautta ehdollista ja siihen sitten uhrille muutama tuhat euroa.

Yrität hyötyä kaupassa vajaan euron kun et ajattele asioita loppuun.. Saat siitä tuomion ja yli tuhannen euron sakon...

No Suomessa väkivalta rikoksista niistä rikoksista joissa kosketaan toiseen ihmiseen ja loukataan hänen koskemattomuutta saa aivan naurettavan pieniä tuomioita. Ellei kyseessä ole politiikko tai muu kuuluisuus kehen kajotaan.

Toisin on talousrikoksissa... Tee verohuijaus tai kirjanpitorikos niin saat ehdottoman tuomion ja hemmetin moiset korvaukset maksettavaksi. Niin kävi papalle joka yritti hyötyä vajaan euron edestä...

Veikkaanpa, että kyse on siitä, että nuo kaiken maailman melkein hengiltä hakkaajat elävät minimisosiaalituilla, kun taas papalla on ollut hyvät tulot.

Vierailija
75/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä itsepalvelukassalla, jolla minä käyn, pystyisi kyllä huijaamaan juuri noin. On siinä yksi työntekijä viittä kassaa kohden, mutta ei se ikinä ole tullut tutkimaan, ostinko juuri niitä omenoita joiden hintalappu pussissa on.

Entä onko kukaan kassa koskaan tarkistanut, että onko pussissa olevat kaikki 4 omenaa punnittu vai vaan kolme?

Itsepalvelukassa tarkistaa automaattisesti painon mukaan.

Vierailija
76/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käyttää itsepalvelukassoja?Haloo!Lisää vain irtisanomisia luvassa ja lisää työttömiä..Asiakas tekee kaiken työn ja maksaa täyden hinnan.Ei saa edes alennusta.Itse en missään nimessä tule ikinä käyttämään itsepalvelukassoja.

Vierailija
77/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt niin, että varastetaan jos tulee tilaisuus? Luulin, että se liittyi vain yhteen elämäntapaan ja normaalit ihmiset käyttäytyy normaalisti aina.

No hei, kyllä ihminen tilaisuuden tullen ja sopivassa ympäristössä voi vaikka tappaa, mitäpä joku yhden omenan pölliminen siihen verrattuna. Tilaisuus tekee varkaan!

Eikä pelkkä tilaisuus, vaan se ettei jää mielestään kiinni. Itse pelkäisin aina jääväni kiinni ja vaikka riski olisi hyvin pieni, en silti varasta, koska tuo pienikin riski pelottaa minua. (Lapsuudessa saadut traumat varastamisesta kiinni jäämisessä tekivät minusta tällaisen.)

Vierailija
78/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako ihmiskassa eri punaiset omenalajikkeet pussin läpi? Tai Pirkka-banaanin Chiquitasta jos ottaa tarrat irti? 

Minä ainakin erotan omenat toisistaan, ehkä en samaa lajiketta ilman tarroja (esim. royal gala Pirkka ja joku muu merkki). Mutta lajikkeet kyllä. Ja banaanit erotan myös, myös reilun kaupan versiot.

Oletko siis kassatyöntekijä? Oletko koskaan huomannut kassalla, että joku olisi punninutkin väärää lajiketta? Mitä teit tuossa tilanteessa: annoitko olla, huomautitko vain että nämä ovat muuten vääriä, ja korjautit hinnan, vai seurasiko asiakkaalle jotain vakavampaa? Miten asiakas itse on suhtautunut, ovatko vaikka selitelleet, että oli vahinko tms.?

Vierailija
79/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen kaupassa jossa on itsepalvelu/pikakassa. Huijaaminen sinä on vaikeaa; pakkaustaso punnitsee tuotteet. Esimerkiksi jos ostat salaattia salaattibaarista, punnitset salaattibaarin vieressä olevalla vaa'alla ja tulet pikakassalle, näemme ruudulta hälytyksen joka ilmoittaa esim. +34 g joka tulee siis kiposta. Salaattibaarin vaa'alla on miinus kipon takia, ettei asiakas maksa kiposta vaan pelkästä salaatista.

Ja minä ainakin kyttään ettei esimerkiksi kurpitsoja osteta perunan hinnalla.

Siis salaattibaarin kippo vähennetään hinnasta? Koskeeko tuo vähennys myös kantta? Kerran punnitsin salaatin ilman kantta, koska en halunnut maksaa senttiäkään "ylimääräistä", mutta tästä tuli mieleen että jos vähennys siitä oli jo tehty, niin sittenhän minä olisin tavallaan huijannut enkä olisi maksanut koko salaattia. Toki mahdollinen vaikutus hintaan olisi ollut varmaankin hyvin pieni...

Vierailija
80/278 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla voitte normaalikassallekin viedä väärällä koodilla punnitut omenat. En minä ainakaan jaksa tarkistaa, onko asiakkaan omenapussissa nyt oikeesti halpis idarediä vai kalliimpaa red deliciousta.

T. Kassamyyjä

Näin mä teenki joskus. Jos kassa huomais, mitä ne ei ikinä tee, niin siinä voisin olla sitten ai mitä voivoi, miten valitsinkin väärät omenat voiherranenaika miten olin ajatuksissani. Suklaapatukkaa taskussa on jo taas jo vaikeampi selittää, en suosittele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän