Itsepalvelukassalla olisi helppo huijata?
Esim vihannekset ja hedelmät laittaisi halvimman mukaan, samoin paistopisteen tuotteet.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itsepalvelukassalla saa alennuksen -30/-50% tuotteista? Siis esim. Tuotteista mitkä on alennuksessa lähestyvän parasta ennen päiväyksen vuoksi. Normikassallahan ne joutuu sen jotenkin erikseen näpyttelemään.
Itsepalvelukassojen myötä punaisiin alelappuihin tuli myös viivakoodit ja se liimattu alkuperäisen viivakoodin päälle. Parasta tässä on nyt se että myöskään taviskassalla ei unohdu alennus, koska se ei olle kassahenkilön varassa vaan tulee suoraan piipatessa.
Tommoset olis tosi käteviä. Joskus se tuote missä on -50% lappu on just väärin päin ettei se lappu näy mulle jos en kääntele ja vääntele joka tuotetta ja sit se ale jää antamatta vahingossa. Ei todellakaan ole aikaa jokaista tuotetta käännellä. :/ Jos jokainen asiakas vaan laittais sen tuotteen niin että näen sen lapun heti.
Mä oon ollut aiemmin kassalla töissä, ja sanon nykyään aina aletarroista kassalle, koska tiedän kuinka helposti ne jää huomaamatta. No ehkä joka tuhannes tapaus vaan, mutta en halua että se sattuu just mun kohdalle.
Monta kertaa olen jättänyt maksamatta kilon edam juuston. Otan korista vaan ja laitan pöydälle ja siitä kassiin ei kukaan huomaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Noiden huijaaminen onnistuu siten, että haet kärryyn jonkun helvetin kalliin tuotteen, jonka painon tiedät tarkalleen ja sitten punnitset vaa'alla esim. halvimpia perunoita tasan yhtä suuren kilomäärän kuin mitä se toinen tuote painaa. Punnitse ne perunat kahteen kertaan ja jossain hiukan syrjäisemmässä paikassa laitat sen toisen viivakoodeista sen kalliin tuotteen viivakoodin päälle.
Toki pitää osata valita tuote, jossa ei ole hälytintä.
Vartijoille ihan tuttu jekku.
Eikö ihmisellä ole omatunto sitä varten, ettei varasta?!
Joskus kiireessä jos se kone ei ota viivakoodista hintaa ja et huomaa niin ei se ole huijaamista. Ite huomaan yleensä jäljestä päin. Normaalisti käytän kyllä tavallista kassaa mutta jos on ruuhkaa niin sitten sähellän sen automaatin kanssa. Joskus tavallinen kassakin jättää jonkun tuotteen hinnan pois. Inhimillisiä virheitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jättää joku pussukka maksamatta, eipä sitäkään huomaisi.
Siinä joku vaaka systeemi joka hälyttää jos laitat kassiin jotain mitä et ole käyttänyt lukijassa
No ei kyllä oo 🤣
Kyllä näitä itsepalvelukassan käyttäjiä, joilla on ollut väärä hintalappu tuotteessa, on kiinni jäänyt.
Kameravalvonta. Ette uskokaan miten tarkkaa kuvaa näillä nykyisillä laitteilla saa.
Onhan näistä ollut uutisia lehdissäkin, siis näistä jotka yrittävät huijata itsepalvelukassalla.
Kiinni jää herkästi.
Vakiokaupassani S-marketissa viikonloppuisin muuten vartija seisoo kyttäämässä yhden kassan takana olevia monitoreja, vahtii tietyn sorttisia asiakkaita ja heidän tekemisiään kaupan käytävillä. Helpompaa kuin kulkea myymälän puolella vahtimassa. Tämän huomattuani tuli mieleen se kummallisuus, että Prismassa asioidessani joskus kuuluu jotain pimujen hekottelua.... olen jo aiemminkin ajatellut että myymälän henkilökuntaa, ja nyt entistä vahvemmin, luulen että kyttäävät jostain monitoreista ja ehkä sieltä on sitten ääniyhteys, eli eivät osaa sulkea sitä ja näin se heidän hauskanpitonsa kuuluu. Mutta jos minua kyttäävät, niin turhaan, ja taitaa sitten joku oikea toinen luistella petoksineen kivasti kaupasta ulos. Minulla ei ole toistaiseksi ollut tarvetta varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sen juuri huomaisi. Se pakkaustila siinä kassakoneen vieressä on vaaka. Usein ottavat tosi herkästi itseensä jos ei painakaan juuri ajateltua määrää ko. tuote. Prismassa ainakin ovat tosi herkät.
Vaakaa ei ole kaikissa itsepalvelukassoissa.
Esim. meidän S-Marketissa ne eivät ole vaakoja, mutta sitten Citymarketissa on vaaka.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kiireessä jos se kone ei ota viivakoodista hintaa ja et huomaa niin ei se ole huijaamista. Ite huomaan yleensä jäljestä päin. Normaalisti käytän kyllä tavallista kassaa mutta jos on ruuhkaa niin sitten sähellän sen automaatin kanssa. Joskus tavallinen kassakin jättää jonkun tuotteen hinnan pois. Inhimillisiä virheitä sattuu.
No, minä ainakin tarkkaan kuuntelen, että se laite piippaa viivakoodin lukemisen merkiksi. Sulla on varmaan sitten piippaukset otettu pois päältä?
Alkuaikoina mulle kävi jotain kummallisuuksia, siis näiden ip-kassojen ollessa vielä suht uusia. Olin lukenut kaikki tuotteet koneelle ja maksanutkin ne. Ja sitten yllättäen siihen kassan näytölle ilmaantuu jokin tuote, sanotaan vaikka banaaninipun hinta... Mä vaan ihmettelen mitä tuo oli... Kuitenkin mulla oli kuitti ja pystyin sitten ihmiskassalle kertomaan, että no ton mä olen kyllä maksanut jo, enkä tajua, miksi se siihen ilmaantui uudelleen.
Kun on maksanut, niin silloinhan se kone laittaa näytön sellaiseen tilaan, että uusi asiakas sitten vaan taas painaa aloita näppäintä...
En minä tajua, mitä toi oli erikoinen jonkin tuotteen hinnan uudelleen näytölle tuleminen oli... Mutta kuten sanottu kuitti oli otettu maksun merkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sen juuri huomaisi. Se pakkaustila siinä kassakoneen vieressä on vaaka. Usein ottavat tosi herkästi itseensä jos ei painakaan juuri ajateltua määrää ko. tuote. Prismassa ainakin ovat tosi herkät.
Vaakaa ei ole kaikissa itsepalvelukassoissa.
Esim. meidän S-Marketissa ne eivät ole vaakoja, mutta sitten Citymarketissa on vaaka.
No, mikähän ihmeen vaaka se on, mihin tarkoitukseen. Mitä virkaa sellaisella vaa'alla olisi. Tuollainen "laita tuote pakkaustasolle", siihen ole törmännyt vain yhdessä paikallisessa Prismassa. Toisessa seudun Prismassa sitä ei ole, vaan siellä on ihan samanlainen systeemi kuin s-marketissa, että siihen konene vieressä olevalle hyllytasolle ladotaan tavarat tai sitten suoraan kassiin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noilla itsepalvelukassoilla ole kamerat, joten jälkikäteen pystyvät kyllä tarkistamaan kuvasta mitä ostettu ja yhdistämään siihen mistä on maksettu. Voi parin euron säästöstä tulla kallis maksu, kun tulee sakko ja itselle merkintä petoksesta.
Onhan esim. ihmisiä jäänyt kiinni rötöstelystä hevi-osastolla.
Tietääkseni myös vartijat ja jossain myös siviiliasuiset tyypit valvovat kaupassa.
Jep. Ellei moraali pitele, niin ainakin vilpistä tulevat seuraamukset, joiden lasku on huomattavasti suurempi, kuin alkuperäinen hinta.
Joskus vahingossa jättänyt se kone ottamatta hinnan ja oon sit sanonu myyjälle ja joskus huomasin kiitosta kotona nii maksoin seuraavalla kauppareissulla. En ikinä varastas mitään ainakaan tahallaan.
Ap kirjoittaa huijaamisesta mutta oikeasti se on varastamista.
Voisi helposti pölliä kaikenlaista, eihän kaupoissa ole enää myyjiä tai kassa on jossain hyllyjä täyttämässä. Se homma on todella tehostettua nykyään!
Minä en pölli koska ei tarvitse ja koska on väärin. Mutta veikkaan että tuo yleistyy monella pääasialliseksi ruoanhankintakeinoksi. Kyllä perheen ruokkiminen on tärkeämpi asia kun lain noudattaminen.
Joskus on vahingossa jäänyt joku tuote kun kone ei ole ottanut koodia ,en tarkista kuittia useinkaan. Niin eipä voi mitään vahingoille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisellä ole omatunto sitä varten, ettei varasta?!
Niin kauan kuin joku Sanna Marin saa säätää ja hallitus leikata köyhiltä niin mulla ei ole omaa tuntoa. Tää maailma ja etenkin Suomi on aivan paska niin minä en välitä laista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on valvottuja vaikka siinä ei ketään paikalla olekkaan.
Itsepalvelukassoilla on aina yksi työntekijä.
Ei ole mutta kamerat ja piippauksien valvontaa on ainakin.
Köyhien ongelma. Käytän lähes aina itsepalvelukassoja mutta ei ole tullut edes mieleen huijata.
on peri kertaa nähnyt miten itsepalvelukassoille on tullut se random check- ilmoitus ja sen ansiosta sitten joku on jäänyt kiinni varastamisesta. Minunkin ostokset on tarkastettu tässä vuosien mittaan pariin kertaan. Pidän sitä tosi hyvänä systeeminä. Itse maksan ostokset aina kortilla, joten olisin typerä, jos yrittäisin huijata. Kaupoissa on valvontakamerat joka paikassa ja näkevät kyllä niistä vaikka sen, että onko punnittu oikea tuote, tai että mitä tuotteita osti ja mitkä tuotteet maksoi jne., joten en edes viitsi yrittää huijata. Muutenkaan en usko epärehelliseen elämään, joten ihan hyvä, että tsekkejä on ja että huijareita saadaan kiinni.
Ei ole, vaan tosi harvoin. Yleensä on vain se prosenttialennus kerrottu tarrassa.