Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko niuho, kun en halua antaa 3-vuotiasta mummolaan yökylään tälläisessä tilanteessa:

Vierailija
11.03.2006 |

3-vuotiaamme ei ole juurikaan vielä ollut pois kotoa yötä, periaatteessa olen sitä mieltä, että voisi hyvin olla läheisen aikuisen luona joskus, mutta mutta...Mummo ja vaari (n. 60v), jotka asuvat n.200 km päässä meistä, käyttävät mielestäni liikaa alkoholia. Asiasta tekee kinkkisen se, että eivät he alkoholisteja ole, mutta alkoholin käyttö on mielestäni kuitenkin suht huoletonta. Meilläkin kotona käytetään alkoholia, mutta ei samassa määrin lähellekään: viikonloppuisin ruoan kanssa viiniä ja sitä rataa, mummolassa saatetaan jo lounasaikaan siemailla viiniä, sainanlämmitysolutta, kesällä grillinlämmitysolutta iltapäivälläkin ja pitkin iltaakin. Eivät mummo ja vaari kovassa humalassa ole, mutta mummosta etenkin kyllä huomaa tietyssä vaiheessa, että käytös muuttuu huolettomaksi ja minusta aika ärsyttäväksikin.

Tosiasia on, että en voi TIETÄÄ käyttäisivätkö alkoholia silloinkin, kun lapsemme olisi yökylässä siellä, mutta en halua ottaa riskiä. En myöskään kehtaa alkaa udella alkoholinkäytöstään tarkemmin, olisihan sekin jotenkin tylsää. Joskus mummolan tissuttelumeininki minua vähän nyppii, mutta alkoholismista ei kuitenkaan ole kysymys eikä siellä mitään kännejä vedetä.

Mitä tuumaatte asiasta? Mummo pyytä kovasti lasta vaikka viikoksi hoitoon (kesällä viimeistään) mutta näillä näkymin minulla ei ole aikomus häntä sinne päästää :-( En vain tiedä mihin syyhyn vetoan, kun en kuitenkaan myöskään haluaisi kuulostaa ilkeältä ja pojalla on läheiset välit isovanhempiinsa!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi on vaikea selittää miksen antaisi yökylään. Lisäksi mieheni vähättelee asiaa, eikä näe vanhempiensa alkoholinkäyttöä ongelmana. Onhan se sikäli kai hassua, kun mekin kotona otamme kuitenkin joskus viiniä - mutta toisaalta, itseeni luotan 100%, anoppiin aja appeen ihan en...

ap

Vierailija
42/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en jättäisi heille lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät mene appiukon asuntoon ellen ole sata varma siitä, että se on selvinpäin ja tuulettanut... polttaa meinaan sisällä ja sielläpä saattaakin olla eräskin joukko sammuneita tai umpi kännisiä ihmisiä. Meidän lapset ovat käyneet kyseisessä paikassa kaikki kaksi kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana.

Ja minä olen monta kertaa ilmoittanut äitini uudelle miehelle, että meidän lasten aikaan ei viinaa ottamalla oteta ja piste. Ymmärrän sauna oluen, mutta en saunakoria... ja ruokajuomana viini, mutta en jälkiruoka paukkuja eli toisin sanoen pullollista terävää... olen jopa jouluaattona lähtenyt lasten kanssa äitini luota pois, siksi että mies ei kertakaikkiaan ymmärtänyt sitä että tämä on minun tahtoni... ja kun kerran talossa talon tavalla niin päätinpä lähteä sitten omaan talooni olemaan tavallani...

Toki tiedän, että pahiten se tekoni loukkasi äitiäni, kun sillä tavalla lähdettiin pois. mutta olin kyllä jo aikaisemmin sanonut kun näin, että viina pulloa pakastimeen tungetaan jäähtymään, että tietävät mitä mieltä minä olen...

Minä ehkä olenkin niuho, mutta en siitä välitä, vaan teen niin kuin minusta itsestäni parhaalta tuntuu...

Vierailija
44/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun omasta kokemuksesta, meillä vain minun vanhempani juovat ihan humalahakuisasti ja voi sanoa että rankan puoleisesti... Muuten tosi mahtavia lasten kanssa (kun taas miehen vanhemmat ovat raittiita mutta eivät niin " hoitavia" ja halua lapsia yökylään). Meillä onneksi matkaa ei ole kuin 10 km joten tarkistussoittojen ja vierailujen jälkeen voin jo isompia luvata yökylään...

Sulla on vielä hankalampi kun on anoppilasta kyse...tuntuu että omille vanhemmille voi vapaammin sanoa (tosin minusta ei ole edes siihen, vanhempi siskoni kyllä tohtii sanoa vanhemmille että nyt vois jo vähän valkaista nokkaa..). Pidä vaan oma pääsi, miksi sitä pitäis selitellä???? Vetoa että sulla tulee liian ikävä...

Vierailija
45/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten olisivat vain hiprakassa, en jättäisi lasteni hoitovastuuta tuollaisille isovanhemmille ikinä (paitsi jos meillä kotona ovat ja selvinpäin).

Vierailija
46/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä tietysti pyytää, ja kilttiähän se on että tarjotaan apua. Mutta joskus kun pyydetään ja pyydetään, niin se alkaa ärsyttämäänkin. Mutta minä sitten ajattelen, että me lapsen vanhemmat päätämme sen, milloin lapsi on valmis olemaan minkä verran yökylässä, eikä siihen muiden pyytelemiset vaikuta.

Eli jos et halua lasta sinne yökylään, niin sinulla vanhempana on täysi oikeus päättää niin. Jos kuitenkin haluat, niin minullekin tuli mieleen, että yhdeksi yöksi ja itse olette samalla seutukunnalla yötä jossain muualla.

Sitten jos haluaa selityksiä keksiä, niin niitähän on:

- lapsi ei ole tottunut yökyläilyyn ja ehtii tehdä sitä myöhemminkin

- lapsi ikävöisi vanhempiaan

- lapsi näkee joskus painajaisia ja tarvii silloin äitiä lohduttamaan

- lapsi ei ole itse pyytänyt päästä mummille

- vanhemmilla ei ole tarvette kahdenkeskiselle ajalle

- sanot vain, että ehkä joskus myöhemmin

Vierailija
47/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi ei meinaa sitä että olis örvelökunnossa 24/7 vaan se voi olla myös hillitympää kuten mainitsit mutta aiheuttaa jo sen verran huolta ettei ko henkilön luotettavuudesta voi olla varma.

Vierailija
48/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lastasi yksin humalaisten kanssa. Juovuksissa oleva mummu tai pappa on huono lapsenvahti.

Alkoholisti ei ole läheskään aina rähjäinen kaiken menettänyt henkilö.

Otapa asia reilusti puheeksi vanhusten kanssa.

tv. Raitis alkoholistinainen

Vierailija
49/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanteeni vastaava: miehen vanhemmat samanlaisia tissuttelijoita. Meillä on hyvin pieni lapsi (6 kk) mutta on jo pyydelty yökylään. En anna, enkä tuu antamaan isompanakaan.

Syy on se, että miehen veljen tyttö on ollut siellä. He ovat antaneet tytön valvoa ihan tosi myöhään ja he ovat tissutelleet hänen aikana, siitä päätellen, että tyttö itse on kertonut, että mummo ja pappa joivat viiniä eivätkä herää aamulla. Itse asiassa kerran heräsivät vasta kahdelta iltapäivällä, kun lasta tultiin hakemaan. Väittivät silloin olleensa päivätorkuilla, mutta olivat yövaatteissa ja tyttö sanoi että olivat nukkuneet siihen asti koko päivän. Kälyni ja miehen veli siis kertoivat tän. Tuo tyttö oli silloin jo 7 v, mutta silti, yksin koko päivän.

Meillä onneksi mieskin tajuaa tilanteen. Eivät nuo käly & miehen velikään antaneet tyttöään sinne silloin, kun tarvi koko ajan hoitoa, eikä ikinä pidemmäksi kuin yhdeksi yöksi.

Vierailija
50/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä positiivista, että eivät ainakaan peittele juomistaan ja ehkä tiedostavat sen olevan jonkinasteinen ongelma. Oikein paha alkoholisti varmaan vähättelisi ja peittelisi tilannetta.

Meillä on ollut samanlainen tilanne anopin kanssa, ottaa lapset mielellään yökylään ja lapset sinne myös mielellään menevät, mutta kyllä alkoakin käyttää lasten siellä ollessa ja joskus on ollut ihan reilussa tuiskeessakin kun on lapsia sieltä haettu. Eräänkin vappuaaton jälkeisenä päivänä. Mutta meidän muksut on jo niin isoja ja aina olen kuitenkin luottanut ettei ihan örvellykseksi mene. Ja toinen mummola on lähellä, jos oikeasti olisi joku hätä tullut. ja lapsilta, jotka nyt tosiaan ovat jo koululaisia, ei koskaan ole tullut sellaista palautetta, että olisivat joutuneet pelkäämään tai muuten olisi mummun käytös ollut jotenkin omituista.

Musta paras kuitenkin olisi kun nostaisit kissan pöydälle ja ihan suoraan sanoisit mikä tilanteessa arveluttaa.

Vierailija
51/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jo ikävä yllättää jo samana iltana, siinä on jo tarpeeksi perustelua!

Vierailija
52/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näillä näkymin ei....

ap

Vierailija
53/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitten jos haluaa selityksiä keksiä, niin niitähän on:

- lapsi ei ole tottunut yökyläilyyn ja ehtii tehdä sitä myöhemminkin

- lapsi ikävöisi vanhempiaan

- lapsi näkee joskus painajaisia ja tarvii silloin äitiä lohduttamaan

- lapsi ei ole itse pyytänyt päästä mummille

- vanhemmilla ei ole tarvette kahdenkeskiselle ajalle

- sanot vain, että ehkä joskus myöhemmin

Vierailija
54/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että alkoholismi ei ole yksiselitteistä---oma isäni oli OIKEA alkoholisti, kännissä aamusta iltaan ja illasta aamuun aina viikon parin jakson kerralla. Siksikin haluaisin suojella omaa lastani tältä. Välillä mietin vaan että joska eivät sitten tissuttelekaan, jos siellä on lapsia paikalla...En tiedä, en uskalla ottaa puheeksi, kuten sanoin, ja mieheni ei halua. Suuttuisi jos alkaisin hiostaa. Että kai se sitten on helpompi olla antamatta lasta sinne kylään yksin - tosin vähän sääli sekin. Kannatan sitä että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla olisi läheiset suhteet, eikä siihen mitään isoa estettä ole kun tosiaan eivät mitään toivotomia alkkeja kuitenkaan ole.

ap

Vierailija
55/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempani alkoholinkäyttö on myös vapautunutta, ja minä en ikinä päästäisi sinne 3v poikaani vaikka pyydetty on. Eri asia on sitten vanhempana, joskus 10 vuotiaana kun poikaa ei tarvitse enää niin " vahtia" . Mutta niin kauan kun tiedän siellä tissuteltavan, en.

Vierailija
56/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin siihen kallellaan olen, ettei lapsi sinne mene. Miehen siskon lapset (6v,4v) ovat olleet siellä useita öitä jo parin vuoden ajan, mutta sisko ei ole ikinä selvittänyt tätä alkoholiasiaa vaikka lapset siellä ovatkin aikaa viettäneet. Ihmettelen hiukan....

ap