Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko niuho, kun en halua antaa 3-vuotiasta mummolaan yökylään tälläisessä tilanteessa:

Vierailija
11.03.2006 |

3-vuotiaamme ei ole juurikaan vielä ollut pois kotoa yötä, periaatteessa olen sitä mieltä, että voisi hyvin olla läheisen aikuisen luona joskus, mutta mutta...Mummo ja vaari (n. 60v), jotka asuvat n.200 km päässä meistä, käyttävät mielestäni liikaa alkoholia. Asiasta tekee kinkkisen se, että eivät he alkoholisteja ole, mutta alkoholin käyttö on mielestäni kuitenkin suht huoletonta. Meilläkin kotona käytetään alkoholia, mutta ei samassa määrin lähellekään: viikonloppuisin ruoan kanssa viiniä ja sitä rataa, mummolassa saatetaan jo lounasaikaan siemailla viiniä, sainanlämmitysolutta, kesällä grillinlämmitysolutta iltapäivälläkin ja pitkin iltaakin. Eivät mummo ja vaari kovassa humalassa ole, mutta mummosta etenkin kyllä huomaa tietyssä vaiheessa, että käytös muuttuu huolettomaksi ja minusta aika ärsyttäväksikin.

Tosiasia on, että en voi TIETÄÄ käyttäisivätkö alkoholia silloinkin, kun lapsemme olisi yökylässä siellä, mutta en halua ottaa riskiä. En myöskään kehtaa alkaa udella alkoholinkäytöstään tarkemmin, olisihan sekin jotenkin tylsää. Joskus mummolan tissuttelumeininki minua vähän nyppii, mutta alkoholismista ei kuitenkaan ole kysymys eikä siellä mitään kännejä vedetä.

Mitä tuumaatte asiasta? Mummo pyytä kovasti lasta vaikka viikoksi hoitoon (kesällä viimeistään) mutta näillä näkymin minulla ei ole aikomus häntä sinne päästää :-( En vain tiedä mihin syyhyn vetoan, kun en kuitenkaan myöskään haluaisi kuulostaa ilkeältä ja pojalla on läheiset välit isovanhempiinsa!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan eriasia tissutella keskenään vaikka pitkin päivää kun silloin kun on vastuussa pienestä ihmisestä. kyllä vanhempasi sen ymmärtävät ja itse ainakin sanoit ettei kyse ole alkoholismista,joten pystyvät itse kontroilloimaan juomisensa.

kyllä minä ainakin uskaltaisin oman lapseni antaa vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
22/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kaverini, jolla äiti oli lastenvahtina vanhemmille lapsille, kun kaverini oli synnärillä. Sieltä sitten soitteli onnessaan mummolaan kun vauva oli syntynyt, niin mummo oli siellä ihan tillintallin...Kiva ja rentoutunut olo oli sitten äidillä siellä sairaalassa :-( Kivoja isovanhempia niitä voikin olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 68:lle taas, että ihan tillintallin toisaalta en usko heidän olevan. Kinkkistä siis.

ap

Vierailija
24/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pitäisi " keskieurooppalaista tissuttelua" alkoholismina.

t. nimimerkki Isä-ryyppäsi-rajusti-viikkoja-putkeen-ja-löytyi-sammuneena-kotiovelta-tämän-tästä

Vierailija
25/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minunkin mielestäni kuulostaa siltä, että appivanhemmilla ON alkoholiongelma. Tai eihän se heille ole ongelma, kun elämä on varmaan heidän mielestään mukavaa tissutellen. Siitä tissuttelusta on näköjään tullut tapa ja heidän ystävätkin on samanlaisia. Niinpä he eivät ymmärrä tätä näkemystämme, että lasten kanssa PITÄÄ olla selvin päin.

Kyllä meilläkin mun vanhempien luona juodaan esim. sunnuntaipäivällisellä viiniä (äitini esim. 1-2 lasillista, minä yhden, isäni vähän keskiolutta..) mutta se jää siihen päivälliseen. Viinipullo laitetaan kaappiin odottamaan seuraavaa käyttöä. Ja olen täysin varma, että lasten heillä ollessa isäni juo korkeintaan yhden saunakaljan ja äitini ei mitään. Appivanhemmat ovat täysin raittiita.

Meilläkin appivanhemmat asuu kaukana eikä meidän 3-vuotias ole todellakaan menossa sinne yksin usean yön yökylään, vaikka raittiita ovatkin ja muutenkin täysin luotettavia. Mun mielestä 3-vuotias on liian pieni sellaiseen. Appivanhemmat on kyllä olleet meillä hoitamassa lapsia (1v ja 3v) pari yötä kerrallaan jne.

Että ei siinä edes alkoholismia tarvita, että vanhempi ei halua lastaan kauas yökylään..

(ps. en ole niuho minäkään vaikka ehkä nyt kuulostaa tiukalta)

Vierailija
26/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vain niin, että ovat yksi kerrallaan, ja esim. iltapäivästä seutaavaan aamupäivään. Onneksi asuvat sen verran lähellä, että on mahdollista niin. Kumpikin lapsista on ollut tuon noin 2,5 tai 3, kun ovat olleet ekaa kertaa yksin siellä yökylässä.

Ettekö voisi tehdä niin, että menisitte sinne jonnekkin lähettyville esim. telttailemaan tms, jotta voisitte käydä piipahtamassa, ja katsomassa mikä on tilanne? Itse varmaan tekisin niin. En uskaltaisi jättää lasta muutenkaan tuon ikäisenä niin kauaksi kyläilemään yksinään.

En mitenkään puolustele alkoholin liikakäyttöä. Itse en ota ollenkaan lasten seurassa/kotona. Mutta toisilla tuo alkoholin käyttö on sellaista, että sitä ei oikeastaan huomaa, kuin ehkä pienestä hilpeydestä. Käytös on muuten ihan normaalia.

Vierailija
27/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sanoisin, että appivanhempasi kuulostavat kyllä alkoholisteilta. Ei siinä mitään kaatokännejä tarvita. Minä en ikimaailmassa antaisi lastani tissuttelijoille hoitoon edes viikonlopuksi. Enkä kyllä ollenkaan. Jos miehesi on kanssasi samaa mieltä, voisiko hän selittää asian vanhemmilleen. Jos ei ole, sinun pitäisi tehdä itse " likainen työ" joko sanomalla suoraan syy. Jos taas haluat olla hienotunteinen, lykkää vierailua milloin milläkin verukkeella maailmantappiin. Ja näistä molemmista tempuista isovanhemmat ovat pahoillaan. Että olisiko vain parasta kertoa totuus ja antaa heille mahdollisuus ryhdistäytyä.

Vierailija
28/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei lapsi sinne kylään mene yksin, se on päätetty. En kyllä kehtaa suoraan sanoa syytä. Jos olisivat ihan tillintallintyyppejä, olisi helpompi sanoakin, mutta näin muodoin ei.

ap

Vierailija
29/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuu, vaikka lapsi kehittää korvatulehduksen illassa, on paikalla oltava aikuinen, joka voi viedä lapsen lääkäriin. Tätä periaatetta noudatan kotona itsekin, ja samaa odotan kaikilta, joille uskon lapseni hoitoon.

Vierailija
30/56 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannael:

Jos jotain sattuu, vaikka lapsi kehittää korvatulehduksen illassa, on paikalla oltava aikuinen, joka voi viedä lapsen lääkäriin. Tätä periaatetta noudatan kotona itsekin, ja samaa odotan kaikilta, joille uskon lapseni hoitoon.

Vierailija
31/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa varmaan luottaa omaan vaistoosi.

Vierailija
32/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis tiedän kyllä, että mummo ja vaari niitä kännejäkin vetävät, kylällä on " kavereita" joiden luona on aika kosteita juhlia. Mutta silloin kun me menemme lasten kanssa kylään, eivät he humalassa tokkuroi - pienessä iloisessa kyllä monesti ovat varsinkin ruoan jälkeen.

Ja saavathan nuo vapaat eläkeläiset touhuta mitä lystäävät, mutta ei silloin, kun lapseni on siellä hoidossa :( Kyseessä miehen vanhemmat.

ap

Vierailija
33/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itsekään päästäisi sinne.

Vierailija
34/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo se, että se on aika pitkässä matkassa, eli jos joku " hätä" tulee niin olisi sika pitkä aika siellä pojan odottaa että pääsisi vanhempien luo... siis tarkoitan ihan pelkkää ikävääkin...

ja toisekseen, että jos olisi lähempänä niin olisi helpompi käydä " vierailulla" ja näin tehdä tarkistuskäynti, että kuinkas siellä on pullot pöydällä ja lasit kädessä.

Vierailija
35/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan olisi helppo päättää, jos joko a) olisivat alkoholisteja tai suhde lapseemme ei olisi läheinen muutenkaan, jolloin en veisi tietenkään sinne tai b) TIETÄSIN tasan tarkkaan että eivät tissuttele lapsen aikana, jolloin ihan ehdottomasti luottaisin heihin hoitajina ja voisin uskoa lapsemme heille.

ap

Vierailija
36/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän jommankumman pystyä ajamaan autoa jos jotain sattuu. Miten hoitavat lasta silloin kun te olette paikalla, osaavatko huolehtia? Meillä mummo ja ukki mökillä ottavat kyllä saunaolutta ja tiedän että ottavat varmasti silloinkin ainakin yhdet kun lapset on siellä yötä. Minua se ei häiritse ja kun tiedän että pitävät kyllä huolenansa lapset, niin ei hätää. Tosin sekin riippuu niin paljon siitä millaisia mummo ja ukki on.

Sekavaa sepustusta, mutta tulipahan jotain vastattua

Vierailija
37/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis silloin kun ovat ihan keskenään, ovat kai aika usein ihan humalassakin, luulen. Silloin kun me menemme sinne lasten kanssa, juovat aika reippaasti ja kuten sanoin, jo " grillinlämmitysoluita" ym, mutta ei se meininki HUMALAISTA ole, en tiedä miten selittää. Sellaista tissuttelua se on, minkä seurauksena kyllä aika iloisessa vedossa ovat silloinkin, mutta eivät mitenkään tolkuttomassa kunnossa.

ap

Vierailija
38/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta suoraan. ja sano, että jos ei tissutella, niin lapsi voi tulla. Aluksi vaikka vain yhdeksi yöksi ja jos se menee hienosti, niin sitten useammaksikin yöksi jatkossa.

Vierailija
39/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kyllä kertoo että jonkin verran on tullut otettua tässä eläkepäivien alettua ihan pitkin päivääkin...

ap

Vierailija
40/56 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihan mahdollista, että eivät käyttäisi lasten aikana yhtään alkoholia, mutta...muuten se kuuluu heillä niin arkeen jossain määrin ainakin että sitä on kovin vaikea kuvitella.

ap

Vierailija:

asiasta suoraan. ja sano, että jos ei tissutella, niin lapsi voi tulla. Aluksi vaikka vain yhdeksi yöksi ja jos se menee hienosti, niin sitten useammaksikin yöksi jatkossa.