Vähävaraisuudesta...
Mietin, kun esim.FB:n avustuspalstoilla tai ihan tälläkin palstalla moni vähävarainen kauhistelee sitä, jos joutuvat maksamaan osan vuokrasta itse; esim.sossu maksaa 800e ja itse pitää maksaa vaikka 150e päälle. Tämä on päivittelyn aihe, ihan itse joutuu maksamaan niistä tuista, jotka saa asunnon lisäksi ilmaiseksi yhteiskunnalta. Tai työttömät päivittelevät sitä, että joutuisi tekemään ns.vastikkeellista työtä, jotta oikeus avustukseen säilyy.
Anteeksi, taas tulee paskaa niskaan, mutta en ymmärrä. Yhteiskunnan (me veronmaksajat) maksamme asumisenne ja ruokanne ja saamme kuulla valitusta siitä, että JOUTUU itse maksamaan jotain saamistaan TUKIRAHOISTA, jotka räpsähtävät tilille evääkään nostamatta. Ja jos joutuu johonkin työkokeiluun tai vastaavaan, niin ollaan huutamassa kurkku suorana, että TÄMÄ ON ORJATYÖTÄ! Eihän se ole orjatyötä, TE SAATTE TYÖTTÖMYYSKORVAUSTA/SAIRASELÄKETTÄ/TYÖMARKKINATUKEA/TSILJOONAA ERILAISTA TUKEA! Se on teidän palkkanne. SEN ETEEN täytyy TEHDÄ jotain. NIIN ME KAIKKI MUUTKIN TEEMME.
En vaan tajuu, yhteiskunta maksaa elämisenne, miten on pokkaa valittaa tämmöisistä asioista.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin vastaukset 1 ja 3. En ole työtön. Minulla on luultavasti pidempi työura mitä aloittajalla on ikää.
Sosiaaliturva koskee jokaista, jolla tulot jäävät pieniksi, myös työssäkäyviä. Suomessa ei ole toimivia vuokra-asuntomarkkinoita. Täällä pitäisi olla paljon edullisia vuokra-asuntoja, jotta työn perässä olisi helpompi muuttaa. Minusta vuokrasääntely alkaisi olla ihan järkevää.
Nämä korvausten vastineeksi tehtävät työt saavat aikaan sen, että enää ketään ei palkata mihinkään, kun työt voi teettää ilmaiseksi. Sairaanhoitajillakin on tehtäviä, joita voi tehdä ihan kuka vaan lyhyen perehdyttämisen jälkeen. Puolet hoitajista pois, ehkä joku heistä voi hyvällä tuurilla päästä tekemään entistä hommaansa muutaman euron korvauksella.
Oi ja voi, tervetuloa kokeilemaan sairaanhoitajan työtä "lyhyellä perehdyttämisellä". Olisi hienoa nähdä kuinka turvallinen olo sinulla olisi päivystyspolilla sellaisen hoitajan potilaana, joka olisi saanut parin viikon perehdytyksen. Onnea vaan. Oikeasti.
Hienoa, että annoin itsestäni nuorekkaan kuvan. Itseasiassa elinvuosia on todennäköisesti edessä vähemmän kuin takana, pitkä työura takana täälläkin.
Vuokrasäätely olisi varmaankin perusteltua. Ongelma on vain se, että systeemimme ylläpittä elämäntapatyöttömiä ja alisuoriutujia, joilla ei ole minkään valtakunnan halua huolehtia omista asioistaan, koska yhteiskuntaa hyysää heidät piloille. VARMASTI on työttömiä, jotka teksisvät töitä jos niitä saisivat ja vähävaraisia, jotka tekevät kaikkensa pärjätäkseen itse. Näitä ihmisiä avustaisin tarvittaessa mielelläni. Se mikä on hälyttävää on tämä toinen puoli tästä porukasta; ne, joita ei vaan oikeasti vastuunotto omasta elämästään kiinnosta.
Osan sairaanhoitajan työtehtävistä voi siirtää lähihoitajillekin. Olen ollut ihan riittävästi päivystyksessä. Minulle on ihan sama, kuka tuo astmalääkkeen, laittaa happiviikset, mittaa lämmön ja verenpaineen. Perusverinäytteen ja ekg:n osaa ottaa melkein kuka vaan, sairaanhoitaja ei niitä tutki eikä tulkitse.
Minusta hoitajat tekevät arvokasta työtä, mutta tuollaista nenänvartta pitkin katsomista en ymmärrä. Ihmiset on erilaisia, osalla on alusta asti ollut huonot kortit elämään ja osalla ongelmia on tullut matkan varrella. Kovin on mustavalkoinen maailmasi, on "hyviä" ja on "huonoja". Pahoin pelkään, että asenteesi näkyy työssäsikin.
Huoh. Voit pelätä tai olla pelkäämättä, on surullista jos kohdistat huomiosi ensimmäisenä minun ammattitaitooni, kun haluaisin vain saada vastauksia kysymyksiini? Muistatko mitä ne olivatkaan?
Aloitus kuvaa hyvin keskivertosairaanhoitajan ajatusmaailmaa. Sari äänestää Kokoomusta, koska kokee olevansa koulutettu ja Parempi Ihminen, mutta toisaalta samalla uikuttaa "kiireeseen ja vastuuseen nähden pienestä" palkastaan.
Nyt Sarilla on erityisen hämmentynyt olo; työaika pitenee, henkilökunta vähenee ja lomarahoja leikataan. Kahvihuoneen pullakin oli kuivahtanutta. Hän manailee joutuvansa ahdinkoon leikkausten myötä, uhkaa muuttaa Norjaan ja mainitsee, ettei kutsumuksella voi maksaa kaupassa. Onneksi Sari uskoo asioiden muuttumiseen, ja aikookin äänestää ensi vaaleissa Kokoomusta.
Juu en onnekseni ole enää alalla.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa tosiaan että hoitoalalle on päässyt solittautumaan orjatyön kannattajia. Luulin että sinne olisi ollut tiukat pääsyvaatimukset myös henkilökohtaisen moraalin ja muun sopivuuden suhteen.
Voi sinua. Ihanko oikeasti luulet, että provosoidun jutuistasi? Olen hoitaja ja minulla on lehmän hermot jankuttajien kanssa. Panettelun sijasta saisinko sinulta vastauksen kysymykseeni?
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuvaa hyvin keskivertosairaanhoitajan ajatusmaailmaa. Sari äänestää Kokoomusta, koska kokee olevansa koulutettu ja Parempi Ihminen, mutta toisaalta samalla uikuttaa "kiireeseen ja vastuuseen nähden pienestä" palkastaan.
Nyt Sarilla on erityisen hämmentynyt olo; työaika pitenee, henkilökunta vähenee ja lomarahoja leikataan. Kahvihuoneen pullakin oli kuivahtanutta. Hän manailee joutuvansa ahdinkoon leikkausten myötä, uhkaa muuttaa Norjaan ja mainitsee, ettei kutsumuksella voi maksaa kaupassa. Onneksi Sari uskoo asioiden muuttumiseen, ja aikookin äänestää ensi vaaleissa Kokoomusta.
Juu en onnekseni ole enää alalla.
Itse asiassa olen kyllä vihreiden kannattaja :). Ja onneksi vielä jaksan jatkaa tällä alalla. Ai niin ja pulla päivässä pitää hymyn huulilla :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa tosiaan että hoitoalalle on päässyt solittautumaan orjatyön kannattajia. Luulin että sinne olisi ollut tiukat pääsyvaatimukset myös henkilökohtaisen moraalin ja muun sopivuuden suhteen.
Voi sinua. Ihanko oikeasti luulet, että provosoidun jutuistasi? Olen hoitaja ja minulla on lehmän hermot jankuttajien kanssa. Panettelun sijasta saisinko sinulta vastauksen kysymykseeni?
Kyllä huomaa asenteesta että on sen verran aggressiivinen ihminen, että kyllä moni ruokoilee ettei tuollaisen hoidettavaksi joudu.
Totta. Orjatyötä ei ole koska pohjalla on korotettu työmarkkinatuki.
Saako palkkatyöläinen työmarkkinatukea myös?
Ei saa.
Ja näin, tänäkin sunnuntaina tuli näytettyä toteen, että YHTÄÄN vastausta en saanut alkuperäisiin kysymyksiini; sen sijan minut on leimattu orjatyön kannattajaksi, pedofiiliksi, ääri-ismalin kannattajaksi ja natsiksi, lisäksi minun on toivottu kuolevan. Palsta ei pettänyt tälläkään kertaa ja mielipiteeni asiasta vain vahvistui. Surullista, mutta myös odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Sama pelottaa minuakin. Yllättävän pahoja ihmisiä päästetään hoitotyöhön :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa asenteesta että on sen verran aggressiivinen ihminen, että kyllä moni ruokoilee ettei tuollaisen hoidettavaksi joudu.
Okei :). Ja oma asenteesi olikaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pelottaa minuakin. Yllättävän pahoja ihmisiä päästetään hoitotyöhön :o
Vaihdoitko laitetta? ;)
Vierailija kirjoitti:
Ja näin, tänäkin sunnuntaina tuli näytettyä toteen, että YHTÄÄN vastausta en saanut alkuperäisiin kysymyksiini; sen sijan minut on leimattu orjatyön kannattajaksi, pedofiiliksi, ääri-ismalin kannattajaksi ja natsiksi, lisäksi minun on toivottu kuolevan. Palsta ei pettänyt tälläkään kertaa ja mielipiteeni asiasta vain vahvistui. Surullista, mutta myös odotettavissa.
Sinä olet saanut tässä ketjussa paljon asiallisia vastauksia ja miettimisen aihetta mutta näköjään hyppäät niiden yli koska olethan "parempaa kastia" eikä sinun tarvitse välittää kuinka väärin orjatyö on.
Mutta vastaanpa minäkin että miksi ihmeessä et tee aloituksia siitä että miksei tänne järjestetä töitä kaikille siis ihan oikeita töitä joista maksetaan niin ettei tarvittaisi niitä orjatöitä? Miksi syyllistät viattomia etkä niitä jotka ovat oikeasti ajaneet politiikan tähän tilaan?
Valitettavasti sinun asenteestasi saa vain ja ainoastaan sen kuvan että saat jotain sadistista nautintoa siitä että heikkoja sorrettaisiin entisestään ja heidät ajettaisiin pikkuhiljaa orjan asemaan. Tälläinen asenne ja tälläiset mielihalut ei sovi hoitoalan työntekijälle.
Kyllä se on parempi tehdä edes jotain ja vaikka nimellisellä korvauksella, kuin maata kotona!!
Ap:n kuvaukseen sopivia tapauksia on niin moninaisia ja saattaa olla ettei yhden fb päivityksen perusteella välttämättä saa kunnollista kokonaiskuvaa vähävaraisen ihmisen tilanteesta. Varmasti on työttömiä, jotka eivät työtä halua tehdä. Epäilemättä kuitenkin työssäkäyvä sh ei osaa samaistua kaikkien vähävaraisten taloudellisiin saati sosiaalisiin ongelmiin. Kannustinloukut eivät ehkä herätä kelloja sille joka ei niitä ole itse kohdannut eikä niiden aiheuttamaa problematiikkaa tunne. Tämä aloitus tuo mieleeni 1500 luvulta alkaneet keskustelut oikeista köyhistä. Sillonkin koettiin tarvetta luokitella köyhät "hyviin" ja "pahoihin." Oli vaivaiset ja irtolaiset. Ymmärrän kyllä tunnollisen veronmaksajan turhautumisen ja olen sitä mieltä että sosiaaliturva tulisi olla vähäiseenkin työhön kannustava. En lähtisi silti syyllistämään työttömiä tai vähävaraisia. Ei ole kovin rakentavaa sellainen.
Ei työtön voi tehdä työtä koska hänellä ei ole siihen varaa eikä työterveyshuoltoakaan. Työssä käyminen edellyttää palkkaa, jolla ihminen sitten maksaa työmatkat, syömiset, vaatteet yms. Työttömyyskorvaus on niin pieni, että sillä nipin napin pysyy hengissä. Siitä ei liikene matkustamiseen, työpaikkaruokailuun eikä muuhun sellaiseen mitä työssäkäyvä voi palkallaan itselleen ostaa työn suorittamisen onnistumiseksi.
Miten et tätä tajua?
Pelottavaa ettei hoitoalan ihminen ole yhtään empaattinen syrjäytyneitä kohtaan. Kyllä varmaan niitä löytyy joita on elämä aina potkinut päähän ja joututuneet nyt niin vaikeasti työllistyvään asemaan että suutuksissaan laukovat etteivät halua töihin. Yleensä he eivät vain "makaa kotona" vaan itseasiassa tekevät tarkoituksella hidasta itsemurhaa esim juomalla suuria määriä alkoholia. Tälläinen käytös on oire yhteiskunnan tilasta.
Ei ole järkevän ihmisen merkki purkaa vihaansa syrjäyttneisiin ja heikko-osaisiin. Kyllä ratkaisun pitäisi löytyä muuten kuin purkamalla hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita. Tulette vielä huomaamaan että sillä tavoin sahaatte myös omaa oksaanne.
Kyllä esim keikkatöiden tekemistä pitäisi kannustaa yhteiskunnan toimesta. Monella alalla keikka- ja pätkätyöt ovat todella yleisiä ja monelle ainoa tapa kerryttää edes vähän työkokemusta/eläkettä. Esim. Opiskelijat, yksinhuoltajat ja yleensäkin monet työttömät joilla ei ole näköpiirissä vakiduunia. Yhteiskunta on liian joustamaton ja kannustinloukut ovat järjenvastaista nimenomaan kansantalouden näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin vastaukset 1 ja 3. En ole työtön. Minulla on luultavasti pidempi työura mitä aloittajalla on ikää.
Sosiaaliturva koskee jokaista, jolla tulot jäävät pieniksi, myös työssäkäyviä. Suomessa ei ole toimivia vuokra-asuntomarkkinoita. Täällä pitäisi olla paljon edullisia vuokra-asuntoja, jotta työn perässä olisi helpompi muuttaa. Minusta vuokrasääntely alkaisi olla ihan järkevää.
Nämä korvausten vastineeksi tehtävät työt saavat aikaan sen, että enää ketään ei palkata mihinkään, kun työt voi teettää ilmaiseksi. Sairaanhoitajillakin on tehtäviä, joita voi tehdä ihan kuka vaan lyhyen perehdyttämisen jälkeen. Puolet hoitajista pois, ehkä joku heistä voi hyvällä tuurilla päästä tekemään entistä hommaansa muutaman euron korvauksella.
Kyllä sillä 400e? Jo aika monta työtuntia tekisi minkä työttömät saa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on parempi tehdä edes jotain ja vaikka nimellisellä korvauksella, kuin maata kotona!!
Työtönhän tekeekin! Hakee töitä. Työnhakeminen on nykyään kovaa työtä, sitkeää puurtamista ja uudestaan ja uudestaan hakemusten rustaamista ja lähettämistä. Pitää olla kirjailijan taidot, mallin ulkonäkö, professorin älykkyys, yms. että pääsee edes haastatteluun.
Ja siitä tosiaan saa nimellisen korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön voi tehdä työtä koska hänellä ei ole siihen varaa eikä työterveyshuoltoakaan. Työssä käyminen edellyttää palkkaa, jolla ihminen sitten maksaa työmatkat, syömiset, vaatteet yms. Työttömyyskorvaus on niin pieni, että sillä nipin napin pysyy hengissä. Siitä ei liikene matkustamiseen, työpaikkaruokailuun eikä muuhun sellaiseen mitä työssäkäyvä voi palkallaan itselleen ostaa työn suorittamisen onnistumiseksi.
Miten et tätä tajua?
Nipin napin pysyy hengissä?! Tunnen kyllä helvetin monta työtöntä jotka ovat pysyneet hengissä työttömyyskorvauksilla.
Tiedätkö että opiskelijatkin pysyvät hengissä ja käyvät koulussa, ostavat kirjoja ja syövät