Miksi työhakemuksissa kysytään aina kahteen kertaan kaikki?
Ensin pitää täyttää hakemukseen kaikki aikaisemmat työpaikat ja koulutus ja kielitaito. Sitten pyydetään liittämään ansioluettelo, jossa on ihan samat tiedot uudestaan. Miksi ihmeessä näin ja voinko jättää jomman kumman täyttämättä vai onko se teille rekryyjille tärkeää nähdä samat tiedot kahdessa paikassa? Jotenkin typerää ja turhauttavaa.
Kommentit (21)
Ansioluetteloon listaat opiskelusi sekä työsuhteesi, niiden alkamis- ja päättymisajat yms. Hakemuksessasi taas kerrot, mitä osaat. Jos sulla on ansioluettelossa " Konsultti, Yritys Hokkus Pokkus Oy vv 2001-2003", niin se ei vielä kovinkaan paljoa kerro, mitä sellaista osaamista tuo työsuhteesi on antanut, mitä tässä nyt haettavassa paikassa tarvitaan.
Ehkä ne etsii eroja niiden välillä? Joo ärsyttää. Parhaimmillaan kaikki cvn tiedot olus kysymyksiä, joissa kysytään samaa asiaa monta kertaa (miksi kiinnostunut tästä, kerro miksi olet paras tähän työhön, mikä motivoi sinua työssä jne) ja liitteeksi cv ja varsinainen hakemus.
Sitten pitäisi osata sanoa kaikki sujuvasti ja kiinnostavasti hieman eri tavoin ja kuitenkin hakukoneille sopivia avainsanoja käyttäen. Puuh.
Kentän kannattaa täyttää sillä kun hakemuksia tulee 100-400, sieltä haetaan kriteereillä "koulutus xx, kokemusta xx vuotta, IT osaamisesta vaikka procountor tms ohjelmisto" . Näistä sitten aletaan perehtymään siihen ansioluottteloon josta näkee enemmän.
Turhauttavaa kyllä. Joskus näkee sentää että nämä hakukaavakkeet on kohdistettu tehtävään ja kysytään pari täysin relevanttia kysymystä tehtävään liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Ansioluetteloon listaat opiskelusi sekä työsuhteesi, niiden alkamis- ja päättymisajat yms. Hakemuksessasi taas kerrot, mitä osaat. Jos sulla on ansioluettelossa " Konsultti, Yritys Hokkus Pokkus Oy vv 2001-2003", niin se ei vielä kovinkaan paljoa kerro, mitä sellaista osaamista tuo työsuhteesi on antanut, mitä tässä nyt haettavassa paikassa tarvitaan.
Joo, mutta hakemuksen lisäksi pitää vielä näpyttää nuo työsuhteiden alkamis ja päättymispäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta hakemuksen lisäksi pitää vielä näpyttää nuo työsuhteiden alkamis ja päättymispäivät.
Tarkoitat varmaan nyt sitä nettilomaketta etkä itse hakemuskirjettä? Kyllä, on turhauttavaa täytellä lomakkeen laatikoihin tismalleen samat tiedot jotka ovat CV:ssä. Joskus laiskana olen täyttänyt vain ensimmäisen ja kirjoittanut tietoihin, että täydellinen lista on CV:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä olen saanut cv-asintuntijoilta ja rekryäjiltä ohjeet, että tärkeimmistä työpaikoista kerrotaan cv:ssä myös tärkeimmät työtehtävät eli avataan asiaa otsikkoa enemmän. Joten kahteen kertaan nuo asiat ainakin minä kirjaan verkkohakemuksiin.
Alexandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan nyt sitä nettilomaketta etkä itse hakemuskirjettä? Kyllä, on turhauttavaa täytellä lomakkeen laatikoihin tismalleen samat tiedot jotka ovat CV:ssä. Joskus laiskana olen täyttänyt vain ensimmäisen ja kirjoittanut tietoihin, että täydellinen lista on CV:ssä.
Sitä juuri tarkoitin.
Typerintä on se kun ne kysytään vielä kahteen kertaan haastattelussa. Olet siis tehnyt sitä ja tätä ja kun siihen vastaat, että olen, niin typerimmät haastattelijat haluavat vielä varmistuksen, että teit siis sitä ja tätä. Juujuu.
Miksi sitten täytätte noita nettilomakkeita? Minulla ei ole koskaan ollut aikaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä olen saanut cv-asintuntijoilta ja rekryäjiltä ohjeet, että tärkeimmistä työpaikoista kerrotaan cv:ssä myös tärkeimmät työtehtävät eli avataan asiaa otsikkoa enemmän. Joten kahteen kertaan nuo asiat ainakin minä kirjaan verkkohakemuksiin.
Aika jännä. Itselleni on ohjeistettu päin vastoin: CV pitää olla lyhyt, tiivis ja ilman mitään ylimääräisiä, täytyy mahtua yhdelle sivulle (maks kahdelle), jotta siitä yhdellä vilkaisulla näkee ne uran ja koulutuksen pääkohdat. Sen sijaan varsinaisessa hakemuksessa voi avata avainosaamista ja tärkeimpiä työpaikkoja enemmän.
Jep, ne nettilomakkeen tiedot tallentuvat sinne rekrykantaan, johon on helppo sitten tehdä tarkentavia hakuja. Joskus noissa lomakkeissa kysytään myös sitä, saako tiedot tallentaa mahdollisia muita tulevaisuudessa avautuvia paikkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten täytätte noita nettilomakkeita? Minulla ei ole koskaan ollut aikaa siihen.
Voiko näin idiootteja ollakaan? Täytämme niitä, koska ne on pakko täyttää, jotta pystyy hakemaan työpaikkaa! Niin yksinkertaista. Ymmärsitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin idiootteja ollakaan? Täytämme niitä, koska ne on pakko täyttää, jotta pystyy hakemaan työpaikkaa! Niin yksinkertaista. Ymmärsitkö?
Tjaah. Ainahan voi lähettää CV:n ja hakemuksen sähköpostissa tai jopa paperimuodossa etanapostissa. Onneksi olen pärjännyt tällä tavalla perin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä. Itselleni on ohjeistettu päin vastoin: CV pitää olla lyhyt, tiivis ja ilman mitään ylimääräisiä, täytyy mahtua yhdelle sivulle (maks kahdelle), jotta siitä yhdellä vilkaisulla näkee ne uran ja koulutuksen pääkohdat. Sen sijaan varsinaisessa hakemuksessa voi avata avainosaamista ja tärkeimpiä työpaikkoja enemmän.
No eipä se pelkkä nimike kerro mitään siitä, mitä olet tehnyt ja mitä osaat. Itselläni cv mahtuu vajaaseen kahteen sivuun, vaikka olen kertonut cv:ssäni enemmän työstä kuin pelkän nimikkeen. Olen keskittynyt tärkeimpiin työkokemuksiin ja sivuuttanut jotkut vähempiarvoiset niputtamalla ne yhteen. Ketään ei kiinnosta 20 vuoden takaiset kesätyöt, vaan se, mitä osaat ja mistä olet niittänyt menestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaah. Ainahan voi lähettää CV:n ja hakemuksen sähköpostissa tai jopa paperimuodossa etanapostissa. Onneksi olen pärjännyt tällä tavalla perin hyvin.
No tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Monessa työpaikkailmoituksessa kerrotaan, että vain järjestelmän kautta tuleet hakemukset huomioidaan. Ja sähköpostiosoitetta/yhteyshenkilöä ei aina edes kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Kuntarekryn kautta haettavia paikkoja on haettava nimenomaan sähköisesti ja kaikki kohdat täytettävä.
Sitä voi sitten myöhemmin päivittää, jää pohjaksi.
Olen opettaja ja pätkätöitä tehnyt pitkään, 8 vuotta ja ei vakipaikkaa. Hakemus on aina täytettävä/päivitettävä. Töitä on kyllä ollut riittävästi.
Olisihan se noloa jos ei ymmärtäisi täyttää niin kuin pyydetään. Tuskin tulisi palkatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan ensimmäinen karsiva tekijä on se, että hakija osaa lähettää hakemuksensa toivotussa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten nykyään haetaan töitä? Helpompi kyllä olisi vanha tyyli, hakemus ja cv postiin ja thats it. Mutta kuka niitä noteeraa?
Mulla työnhakua vaikeuttaa vielä se, että en tunne näitä ohjelmia, missä muodossa mikäkin dokumentti pitää olla. Ja jos haen töitä, missä ei tietokone ole pääroolissa, niin miksi ihmeessä mun täytyy niihin nyt perehtyå. Vihaan tietokoneita ja kaikkea mikä niihin liittyy.
Totta, ihan kuin noissa ei muuten olisi tarpeeksi työtä...
Itse olen varmuuden vuoksi täyttänyt kahteen kertaan. Voisin kyllä joskus kysyä suoraan joltain rekryn tyypiltä asiasta.