Imetys edistää yksinhuoltajaksi joutumista
http://www.hs.fi/mielipide/a1479964415717
Terveisiä vaan sinne synnytyssairaalaan.
Kommentit (49)
Ei siinä, seksi ja parisuhde tärkeitä. Mutta vähä realismia.
Ei voi muuta sanoa kuin että tyhmä nainen, anteeksi nyt vaan.
Oliko naisen päätös todella itsenäinen? Minusta ei. Pisti miehen vauvan edelle. Hänen itsensä ei olisi tehnyt vielä niin mieli seksiä, mutta hän suhtautui tähän niin kuin johonkin epänormaaliin. Voihan sitä parisuhdetta huomioida muutenkin, ja miehenkin pitäisi osata kasvaa isyyteen niin, että laittaa perheen tarpeet kalunsa edelle. Sitä paitsi ei ne seksihalut yleensä niin totaalisesti mene ainakaan koko imetyksen ajaksi. Ihan alussa elämä tietysti kaikilla on vähän sitä, että vauva sitä, vauva tätä, vauva! Varsinkin kokemattomilla, opettelevilla vanhemmilla.
Mielipiteen kirjoittajalle tulee vielä eteen monia tilanteita, jolloin ahdistaa, paneeko lapsen vai miehen ykköseksi.
Olen itse elänyt lapsuuteni perheessä, missä isä ei kestänyt hetkeäkään moniakaan hommia. Sainkin sitten olla aina sivuosassa kaikessa. Isästä ei tullut läheistä, koska minä olin vain riesa, joka on hänen ja seksin välillä ja hänen ja äidin kanssa matkohen välillä jne..
Äkkiä opin elämään niin, että pyytelin anteeksi olemassaoloani, koska olinhan parisuhteen tiellä. Muutinkin sitten pois 16 vuotiaana, että vanhemmillani olisi elämä helpompaa ilman minua.
Omien lasten kohdalla en olisi kyllä voinut seksiä harrastaa ihan tikkien parantumisenkaan takia kuukauden päästä. Mutta ei ne seksihalut mihinkään menneet. Odotettiin, että paikat paranee ja harrastettiin seksiä, milloin joudettiin. Elämä meni eteen päin ilman kummempia ongelmia.
Mutta siis vanhempani. Nyt he saavat elää rauhassa parisuhteessaan. Ei ole paljon kiinnostanut heidän luonaan käydä. Ei lapsenlapsetkaan. Mutta kun kunto heillä alkaa nyt olla huono, niin voi ihme, yhtäkkiä minut 50 vuotiaan naisen ja täysi-ikäiset lapseni olisivatkin ihania, kun voisivat heitä auttaa ilmaiseksi.
Pakko sanoa, että ei kiinnosta. Siellä saavat ihan rauhassa elää parisuhteessaan ja seksissään ilman, että minä olen lapsena sen esteenä.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko naisen päätös todella itsenäinen? Minusta ei. Pisti miehen vauvan edelle. Hänen itsensä ei olisi tehnyt vielä niin mieli seksiä, mutta hän suhtautui tähän niin kuin johonkin epänormaaliin. Voihan sitä parisuhdetta huomioida muutenkin, ja miehenkin pitäisi osata kasvaa isyyteen niin, että laittaa perheen tarpeet kalunsa edelle. Sitä paitsi ei ne seksihalut yleensä niin totaalisesti mene ainakaan koko imetyksen ajaksi. Ihan alussa elämä tietysti kaikilla on vähän sitä, että vauva sitä, vauva tätä, vauva! Varsinkin kokemattomilla, opettelevilla vanhemmilla.
Minusta hänen teki mieli seksiä ja se tästä tekeekin niin paheksuttavan. Tuolle naiselle seksi vaan ilmeisesti on miehen tarpeiden tyydyttämistä, niin teki mieli mennä tekemään vähän sitä, oman vauvansa edellä. Horo mikä horo. Jos tuota naista ei olisi itseään seksi oikeasti napannut, niin se olisi sanonut miehelleen, että ei käy. Säälittävä h*ora siis.
Hui. En oikein tiedä mitä sanoa tähän. Jokainen valitsee imettäkö vai ei, ja siitä on varmasti monta mielipidettä että mikä on hyvä syy olla imettämättä. Säälin vauvaa, sillä vaikuttaa siltä, että imetys olisi tässä tapauksessa onnistunut.
Neuvolassa olisi hyvä mainita prolaktiinin vaikutuksista tuleville isille. Naisen prolaktiinitaso on imettäessä niin korkea, että sama määrä estäisi miestä saamasta erektiota. Tämä tieto auttoi miestäni.
Parisuhdeongelmiin totean vain, että seksi ei ole sama asia kuin parisuhde. Seksiä voi harrastaa monella tavalla. Tavallaan kirjoittaja asettaa oman haluttomuutensa hyväillä miestään esim käsillä tai suulla vauvan imetystarpeen edelle.
Ehkäisystä - imetyksestä huolimatta ovulaatio ja menkat alkoivat minulla kun vauva oli 3kk ikäinen.
Kuukausi, vittu kuukausi!!!! Ei kai äidit oikeasti ole noin malttamattomia?
Tekisi mieli mennä vetämään turpaan tuollaista ämmää. Toivottavasti se luke kaikki hänestä Hesariin kertyneet mielipiteet, ja kärsii lopun elämäänsä siitä, että valitsi väärin. Eikä koita nyt valkopestä syyllisyyttään miehellään. Vaikka ressukkahan se on. Ei voi vaatia häneltä, ei varmasti ole häntä tuettu kotona päättämään asioistaan itse sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta - mutta silti. Hän ei kuitenkaan sanonut, ettei uskaltanut väkivallan pelossa sanoa ei, vaan valitsi seksin lapsensa edelle. Oikealla tavalla tuettu ihminen vaikka haluaisikin seksiä näkisi vauvansa sitä tärkeämpänä.
Tämä äiti perusteli, että mies on se, joka jää, kun lapsi lähtee. Epäilen kuitenkin, että tämä mies ei tule jäämään. Hänhän ei olisi nytkään enää kestänyt. Entä sitten jos vaimo sairastuu, vanhetaan, tulee mitä vain vastoinkäymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä äiti perusteli, että mies on se, joka jää, kun lapsi lähtee. Epäilen kuitenkin, että tämä mies ei tule jäämään. Hänhän ei olisi nytkään enää kestänyt. Entä sitten jos vaimo sairastuu, vanhetaan, tulee mitä vain vastoinkäymisiä.
Niinpä, melkein jo tahatonta komiikkaa siinä kirjoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä huomata miten eri tavalla ihmiset lukevat tuon mielipidekirjoituksen, ja miten eri tavalla ihmiset sen tulkitsevat ja asian ottavat.. mikä sitten on oikea tulkinta, mene ja tiedä?
Minä itse kyllä sain sen käsityksen, että kirjoittaja itse oli huolissaan seksielämästä ja otti itse sen miehen kanssa puheeksi, ja mies kertoi ettei "kestä enää".. Minusta avoin keskustelukin on hyvä, vaikkei siitä saadut vastaukset aina miellyttäisikään. Ja jos ei pidä itselleen EI mieluisista vastauksista, tai sen mahdollisuudesta, niin sitten ei pidä edes kysyä. Mutta silti mielestäni pahin vaihtoehto on se ettei asioista puhuta, sellainen ennenpitkää alkaa hiertää.
Mietin tossa vaan, että oliskohan tollaseen tuollaisessa tilanteessa olemassa kompomissi ratkaisu? eihän imettäminen ja seksuaalinen kanssa käyminen toisiaan välttämättä sulje pois toisiaan, jos kerta nainen itsekkin on "huolissaan" miehen tarpeista, kun meni ihan itse ja kysyi asiaa, niin mietin että miksi ei voi imettää ja hoidella mies välillä vähän muulla tavoin, jos se miehen tarpeet huolettaa? Eli mietin tosiaan vähän tollasta kompromissi ratkaisua. Kyllähän me naiset sen tiedämme, ettei miehen pikku hoitamiseen usein paria minuuttia pitempää mene, hitokseen ne on siinä mielessä helppoja ;)
Muistan kyllä itsekkin, ettei vauvaaikana seksi jaksanut hirveästi kiinnostaa, ja miehellä oli sitä vastoin haluja, joten hoitelin miestä silloin tälloin muilla keinoin. Ja sanoo, mitä kuka mitä hyvänsä, niin onneksi miehelläni on sitä mielikuvitusta, koska oma kroppa muuttui raskauden myötä omasta mielestäni ei niin hyvään suuntaan, silti mies edelleen sitä rakastaa.. missä minä sitä inhoan. Ei ole enää niitä kauniita tissejä ja raskausarpia on vaikka muille jakaa.
Hei, kuukausi synnytyksestä---- kuukausi!!!!
Ja oli vielä alapää kärsinyt...Kuukausi!!!!!
Ja jaksut loppu.
No, oli se sitten kuukausi tai puoli vuotta.
Koitin painottaa sitä että nainenhan itse kysyi asiaa, ja sai rehellisen vastauksen, vaikkei se ehkä miellyttänyt. Joko asian hoitaa muulla tavoin jos niin huolettaa, tai sitten ei ollenkaan.
Mutta en nyt ymmärrä sitä että kiukutellaan miehen vastauksesta, jos ei pidä itselleen mieluisista vastauksista, niin ei pidä mennä kysymään. Nainen myös teki ITSE päätöksen imettämisen lopettamisesta..Ja käsittääkeni tekstistä päätellen, toipuminen oli tapahtunut jo, mutta halut eivät palanneet ja tämä oli hänen ratkaisunsa palauttaa asia.
Itse en olisi toiminut noin, en olisi lopettanut vauvan imettämistä, olisin varmaan siinä vaiheessa antanut vähän käsihoitoa tai suikkaria. Tai jos ei huvittas, niin en sitäkään.
edelleen, ei pidä kysyä, jos vastaus ei miellytä
Itsekkyyden huipentuma. Elämä varmasti vielä opettaa että ikävä kyllä on paljon tilanteita joissa et voi asettaa lasta toissijaiseksi. Ja kyllä se nyt vaan on niin että lapsen rakkaus ja rakkaus lapseen pysyy for ever and ever. Toisin kuin puolisoon, se voi hyvinkin hiipua. Rakkaus lapseen ei hiivu tai no ehkä jollain mutta ne ihmiset eivät ole ihan täysjärkisiä.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon todennäköisempää, että lapsi jää ja mies lähtee. Lapsi on se, joka tulee vanhainkotiin katsomaan ja sitä ennen käy auttelemassa ja äiti itse on autellut lastenlasten kanssa. Lapsi on se, joka huolehtii vanhan äidin hoidosta ja viimeiseksi hoitotahdon toteutumisesta, silloin kun mies on jo manan majoilla, ellei ole aiemmin lähtenyt. Niin ellei ole pahasti katkeroitunut äidilleen.
V***u mitä paskaa. Kolme lasta ja imetystä yhteensä takana nyt 4,5 vuotta ja vielä ainakin vuosi jäljellä ja yhteiseloa miehen kanssa 20vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon todennäköisempää, että lapsi jää ja mies lähtee. Lapsi on se, joka tulee vanhainkotiin katsomaan ja sitä ennen käy auttelemassa ja äiti itse on autellut lastenlasten kanssa. Lapsi on se, joka huolehtii vanhan äidin hoidosta ja viimeiseksi hoitotahdon toteutumisesta, silloin kun mies on jo manan majoilla, ellei ole aiemmin lähtenyt. Niin ellei ole pahasti katkeroitunut äidilleen.
Miten lie tuonkaan naisen oman äitisuhteen laita kun jo nyt asettaa miehensä lapsensa edelle. Eli paljonko välittää äidistään tai on kokemut äitinsä välittäneen itsestään ja tekee sitten lapselleen samaa nyt....
Kuinka paljon toitotusta pitää tapahtua että naiset ymmärtäisivät miten seksikeskeksiä miehet ovat? Olen jo parinymppisenä päättänyt että miehillä ei tule olemaan asiaa kotitalouteeni vaan hoidan mahdollisesti syntyvän vauvan alusta asti itse .
Miten naiset jaksavat jotain roikkuvaa vonkuvaa miestä kotonaan? Elämme vapaassa maassa jossa ilman seksiorjuutta pärjää kyllä.
Seksi miehen kanssa on oksettavaa. Yksi rumimmista asioista mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon toitotusta pitää tapahtua että naiset ymmärtäisivät miten seksikeskeksiä miehet ovat? Olen jo parinymppisenä päättänyt että miehillä ei tule olemaan asiaa kotitalouteeni vaan hoidan mahdollisesti syntyvän vauvan alusta asti itse .
Miten naiset jaksavat jotain roikkuvaa vonkuvaa miestä kotonaan? Elämme vapaassa maassa jossa ilman seksiorjuutta pärjää kyllä.
Seksi miehen kanssa on oksettavaa. Yksi rumimmista asioista mitä tiedän.
Ei minua haittaa, vaikka mies on keksikeskeinen. Olen itsekin. Voi johtua siitä, että minun testosteronitasoni ovat keskivertonaista korkeammat, mutta samapa se, mistä johtuu. Minulle se miehen seksikeskeisyys ei tarkoita seksiorjuutta vaan sitä että seksiä on saatavilla niin usein kuin tahdon. Se olisi ehkä seksiorjuutta, jos mua ei kiinnostaisi seksi tai jos miestä ei kiinnostaisi muu kuin oma nautintonsa, mutta onneksi meillä rakkautta riittää ja huolehditaan toistemme nautinnosta. Elä sinä ilman sitä miestä (kokeile vaikka naisia, ihan ok nekin on kun oon kokeillut), jääpä meille muille enemmän valinnanvaraa :)
Itse olisin todennäköisesti juuri tuollainen äiti, joka laittaisi miehen halut imetyksen edelle. Voin sen ihan suoraan myöntää, koska miestäni rakastan enemmän kuin elämää itseään, mutta lasta en voisi itselleni ikinä edes kuvitella. Juuri tällainen arvojärjestys on yksi suurimmista syistä, miksi en aio lapsia hankkia. Samaa olisin suositellut tuonkin mielipidekirjoituksen kirjoittajalle, että ainakin odottaa, kunnes arvomaailma muuttuu tai jättää lapsi tekemättä.
Summa summarum: jos on edes kohtalainen mahdollisuus, ettei lapsen hyvinvointi ole sinulle se ehdoton ykkösasia enää kuukauden päästä synnytyksestä, älä hanki lapsia.
Ei tietenkään haittaa kun mies on seskikeskeinen. Joka päivä uusia rikoksia. Vain naisen seksuaalisuus on pahaa, vaikkei sitä edes ole.
37 korjaa: Mies on seksikeskeinen eikä keksikeskeinen. Siveellinen autocorrect iski:D Tai no kyllä se kekseistäkin tykkää.
Itselle tuli mieleen että miksi eivät harrastaneet peppuseksiä tai suuseksiä tuossa tilanteessa?
Minä vastuutan äidin tuosta, mies on täysi idiootti, mutta siis pitääkö naisenkin olla?? Ilmeisesti tuolta raukalta on puuttunut kotikasvatus kokonaan, kun ei osaa a) valita miestä b) pitää puoliaan c) pitää lapsensa puolia!!!!! Järkyttävä ihminen, halveksin. Siis molempia, miestä, mutta myös tätä naista. Halveksin ihmistä, jolle itsellenkin selkeästi seksi oli niin tärkeää, että menee tarjoamaan pilluaan mieluummin miehelleen, kuin tissiä lapselleen. No, ei tule kunnian kukko laulamaan kellekään heistä. Säälittävää lapsen kannalta ja tuon kirjoittajan, koska ei hae apua lapasmaisuuteensa, vaan avautuu valtakunnan ykköslehdessä.