Millainen yli-ihminen pitää olla, että pääsee sisään valtiotieteelliseen tai oikikseen?
Onkohan minulla mitään toivoa ... Ei rahaa eikä aikaa valmennuskursseille, ikää 33. Lapsia 3.
Kommentit (78)
Nuo riippuvat paljon myös lähtöpisteistä. Heikompikin suoritus riittää, jos saa kirjoituksista hyvät pisteet.
Täytyy olla tensai, että pääsee. Eli aapee, oletko nero?
Mitä ajattelit opiskella valtiotieteellisessä?
Oikikseen ainakin lukemalla pääsykoekirjat lähes ulkoa alaviitteineen ja käymällä valmennuskurssit. Tai ainakin tilaamalla aikasemmat valmennuskurssipaperit kotiin. Opiskelijayhdistys järjestää (Pykälä ry. ) ainakin vissiin vähän edullisempia kursseja, kysy järjestääkö vielä.
Vaatii usemman kuukauden täysipäiväisen panostuksen. Valtiotieteellisestä en tiedä mutta onko sillä alalla työllisyyskään niin hyvä että siihen kannattaisi panostaa. Panosta yhteen ja suosittelen lakiopintoja. Rovaniemelle päässee hiukan helpommalla kuin Helsinkiin ja Turkuun. Rovaniemi on hieno opiskelijakaupunki. Ja opetuksen taso varmasti yhtä tasokasta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan minulla mitään toivoa ... Ei rahaa eikä aikaa valmennuskursseille, ikää 33. Lapsia 3.
Jos olisikin, älä tuhlaa aikaasi ja rahojasi valmennuksiin. Ne eivät takaa mitään ja ne vievät kallisarvoista aikaasi lukemiseen, koska niihin kouluihin pääsee lukemalla eikä valmentautumalla. Oikiksen kirjojen kahlaamisessa ei ole pointtina mikään muu kuin perselihakset, hyvä muisti ja olennaisten asioiden jäsentely. Sitäkin enemmän on painoarvoa vastaustekniikalla, minkä senkin oppii
a) katsomalla aiempien vuosien pääsykokeita ja niiden vastauksia
b) laittamalla rahat avoimen yliopiston kursseihin, joissa oppii AINAKIN oikean vastaustekniikan
Sitä paitsi sisäänpäässeistä aikuisopiskelijoista tiedän, niin kahdella oli lapsia. Toinen vei lapset hoitoon, pisti neljä tuntia ajastaan tiiviiseen lukemiseen ja haettuaan lapset silmäili setit uudelleen. Pääsi sisään tolla täsmätekniikalla eikä sinne päin tekemällä, ja luulen että ajankäyttö oli lastenkin takia hallinnassa.
Pääsin Helsingin oikikseen suoraan lukiosta ekalla yrittämällä ilman valmennuskurssia. Rahaa meni ainoastaan kirjoihin ja opiskeluvälineisiin. Ahkera opiskelu on se, millä sinne pääsee.
Ei sinne eikä minnekään muualle yli-ihmisiä haeta, eikä yli-ihmistä ole olemassakaan.
Luet pääsykokeisiin ja valmistaudut kunnolla. Kyllä se siitä. Tsemppiä hakuun! :)
ei ole kyl mun juttu, mutta tiedän pari jotka oikista käy. varmaan aika vaikeaa päästä. en ole kysynyt sen tarkemmin.itseä ei ko. ala kinnosta.
Villi idea: hae Tallinnan tai Tarton yliopistoon ja muuttakaa koko perhe muutamaksi vuodeksi Viroon! Sikäläisiin yliopistoihin ei ole pääsykokeita ja siellä on laadukas, englannin kielinen opetus. Virossa on myös halpa asua.
Pääsin Helsingin valtsikaan vaikka olin 22v ja raskaana. Valmistuinkin ajallaan ok graduin ja arvosanoin. Tein tyhmän virheen ja menin töihin ryöstöfirmaan, 10 vuoden päästä menetin työt vaikka olin työpaikan nopein tekijä. Kiitos pomoksi ylenneen tradenominaisen kataus.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla tensai, että pääsee. Eli aapee, oletko nero?
Juuri se, intohimo päästä sisään. Mä luin raskaana paskanhajuisella Dommalla. Nautin siitä. Välillä luin seinäkirjoituksia ja nautin älykkäästä tuhmasta huumorista. Mulla oli koko ajan vahva tunne siitä, että mä pääsen sisään. Ja sinne pääsin. Silloin haettiin kahden aineen lautta. Sosiaalipsykologiasta sain täydet pisteet! Mutta mitäpä siitä, minut savustettiin tradenomi mahon avulla ulos edellisestä työpaikastani!
Valtsikka vai oikis sillä on väliä. Opiskeluaikana kaveri yritti kolme kertaa oikikseen, luki, pänttäsi, kävi kurssit eikä päässyt. Ei tyhmä eikä laiska, liikaa yrittämistä tai jotain siinä oli.
Valtsikkaan pääsi kevyesti samoilla lukumäärillä, valmistui ja on pärjännyt hyvin elämässään.
Tunnen töistä julkishallinnosta niin hölmöjä lakimiehiä, että pakko sinne on päästä pänttäämällä ja tutkinnosta läpi myös. Tsemppiä vaan, jos oikikseen todella haluat - sinun on vaan jaksettava lukea ☺
Lapin yliopiston oikikseen ei ole kovin vaikea päästä. Sieltä on valmistunut poliisejakin mikä kertoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
ööö kuka 33v lähtee opiskelemaan 5-7v, oot nelikymppinen kun valmistut, etkä ollut alalla niin aika turhaa mennä. Pysyt kuule vaan siellä kotona ja hoidat niitä lapsia.
Minun sukulainen on kohta 40-kymppiä ja opiskelee nyt lääkäriksi. Entinen seurakuntamestari, siis ihan toinen ala. Ja iso perhekin hänellä on.
Akka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö kuka 33v lähtee opiskelemaan 5-7v, oot nelikymppinen kun valmistut, etkä ollut alalla niin aika turhaa mennä. Pysyt kuule vaan siellä kotona ja hoidat niitä lapsia.
Minun sukulainen on kohta 40-kymppiä ja opiskelee nyt lääkäriksi. Entinen seurakuntamestari, siis ihan toinen ala. Ja iso perhekin hänellä on.
Lukemistahan se vaatii. Toisaalta Vaasan oikikseen pääsi sisään muistaakseni toissa vuonna jotain 17% hakijoista eli aika moni.
Ei muuta kuin kirja käteen ja kokeilemaan, että miltä se maistuu. Aika nopeasti sen huomaa, että kiinnostaako lukeminen vai ei. Jos ei kiinnosta, niin aika turha lähteä opiskelemaan, koska et sitä jaksa vaikka sisään pääsisitkin. Ei kouluun pääsemisessä ole juurikaan kyse lahjakkuudesta, vaan motivaatiosta. Vaikka olisit ahkerakin ja hammasta purren saisit itsesi lukemaan, niin ei sinulla jää tieto päähän kunnolla jos et ole oikeasti kiinnostunut aiheesta.
Jatkan vielä, että en käynyt valmennuskursseja, mutta meillä oli netissä virtuaalinen lukupiiri. Sellaisiin kannattaa liittyä vaikkei keskusteluun osallistuisikaan, voi saada hyviä vinkkejä. Toisaalta myös huonoja, itse huomasin pian että joukossa on muutama jolla on perusasioissakin aukkoja ja vaikka sanotaan että saa kysellä tyhmiä, niin näiden kohdalla oli selvää etteivät tule koskaan pääsemään. Eli älä sekoita päätäsi sellaisten ihmisten jutuilla jos lukupiiriin liityt. Toisaalta huomaat myös itse jos kaikki on perehtymisenkin jälkeen täyttä hepreaa, voi pysähtyä miettimään onko tämä oikea ala, kannattaako panostaa tähän vai ei. Pahoittelen viestini sävyä, en halua aliarvioida ketään mutta pääseminen on raakaa ja julmaa, se ei ole _sinulle_ 7% tai muutakaan vaan joko 0% tai 100%. Siksikään prosentteja ei kannata liikaa tuijotella.