Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
201/1381 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Nix rasva tekee tosi vaikean kai allergisen ihoreaktion, eli ensin päiväksi helpottaa kutina ja sitten kutina alkaa kahta kauheampana, lisäksi ihoa kirvelee ja polttelee ja tätä saattaa kestää viikkoja. Eli varmsti moinen myrkky auttaa, mutta koska kutina jatkuu kovana, pää tietysti ei usko. Jostain luin, että syyhy on mielenterveyttä koetteleva tauti, koska sen hoidon vaikutus, rasva tai tabletti, näkyy vasta viiveellä. Eli malttia on oltava. Tee yksi kunnon rasvaus, ja jos iho reagoi voimakkaasti, pyydä lääkäristä kortisonivoide, joka rauhoittaa sen aikaa, että voit rasvata Nixillä toisen kerran viikon kuluttua. Sitten taas odota pari viikkoa ja rauhoita ihoa kortisonivoiteella ja ota antihistamiineja 1-2 päivässä, jos sitten

vielä kutittaa, niin lääkäriin. Scatoltabletit on tehokkaita, mutta malttia niidenkin vaikutuksen kanssa. Ota tabletit runsaan veden kera ja sitten kunnon siivous ja odottelua. Ja ne tabletit vaatia kahtena kuurina eli annokset reilun viikon välein! Tabletti, Nix yhdistelmä on paras, mutta tosiaan rasva on ihoa ärsyttävää. Jälkikutinaa on, mutta ei senkään pidä älyttömiä kestää. Älä jää kutisemaan vaan heti takaisin lääkäriin, kun ei jaksa! Kortisonivoide on ehdoton hoidon tuki. Ei mitään poppakonsteja kannata yrittää, vaan hoitaa asia kuntoon. Koko perhe hoidetaan yhtä aikaa ja imurointi useampana päivänä peräkkäin, petivaatteeiden vaihto useampana päivänä peräkkäin ja nuku pitkähihainen paita, pitkälahkeiset housut ja sukat jalassa hoitoviikkojen ajan. Syyhy tarttuu herkästi. Itse epäilen saaneeni sen kesällä yhteiskäytössä olevista sähköpotkulaudoista tai kuntosalilta.

Vierailija
202/1381 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloeverageelillä ja suolavedellä hieromalla saa ihosta ulos punkkeja, toukkia ja munia. Lääkärille niitä voi esitellä jos hermo kestää kuulla, että jotain roskia vain ovat hänen mielestään. Minulla ei enää kestä, toistunut niin monesti. Vihani on suorastaan silmitön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1381 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaiken ahdistuksen ja epätoivon ohessa tuuminut, että punkkihyöky saattaisi olla luonnon keino meille viestiä, että porsastelumme alkaa riittää. Toki olisi syytä kohdistua valikoituihin yksilöihin mutta lienee mahdotonta toteuttaa niin. Kun tapaan Luojani, saanen tästäkin selon.

Vierailija
204/1381 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyn Hoitoon - https://tonzes.com/syyhy.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.

Vierailija
205/1381 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeata on, puoli vuotta taisteltu. Monet nix voiteet ja Scatolit syöty. Itse olen kaivanut luupilla ja nuppineulalla eläviä punkkeja nahkan alta itseltä ja perheeltä. Lääkärit naureskelee, että höpö ukko kun kuvittelee löytävänsä punkkeja. Lääkäri ei itse edes vaivaudu juuri etsimäänkään niitä. Nyt kokeilussa hevosen bio nix voide. Emme kohta tiedä miten jatkamme ja jaksamme.

Vierailija
206/1381 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeata on, puoli vuotta taisteltu. Monet nix voiteet ja Scatolit syöty. Itse olen kaivanut luupilla ja nuppineulalla eläviä punkkeja nahkan alta itseltä ja perheeltä. Lääkärit naureskelee, että höpö ukko kun kuvittelee löytävänsä punkkeja. Lääkäri ei itse edes vaivaudu juuri etsimäänkään niitä. Nyt kokeilussa hevosen bio nix voide. Emme kohta tiedä miten jatkamme ja jaksamme.

Vierailija
207/1381 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa Nixiä Englannista, on paljon halvempaa. Siellä on myös toista lääkettä, jonka vaikuttava aine on malationi. Pitäisi olla tehokkaampaa.

Itsehoitolääkkeen tilaaminen EU:n ulkopuolelta on rikos.

Britannia ei kuulut EU:hun.

EU:n sisältä voi tilata.

Vierailija
208/1381 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scabies forumilla moni kehuu suolakylpyjen nimeen. Vähintään 15 min runsaasti suolatussa vedessä. Mulla ei ole ammetta, mutta oon jalkakylpyjä harrastanut, auttaa pariksi päiväksi. Ja jalat on muutenkin hankalia voiteiden imeytymisen kannalta, menee kallista voidetta hukkaan paksujen kohtien kanssa ja siellä allahan ne prulaiset tyytyväisenä majailevat. Suola kuivattaa ja tarpeeksi pitkä kylpy pehmittää niin, että suola pääsee huokosiin asti.

Vierailija
209/1381 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scabies forumilla moni kehuu suolakylpyjen nimeen. Vähintään 15 min runsaasti suolatussa vedessä. Mulla ei ole ammetta, mutta oon jalkakylpyjä harrastanut, auttaa pariksi päiväksi. Ja jalat on muutenkin hankalia voiteiden imeytymisen kannalta, menee kallista voidetta hukkaan paksujen kohtien kanssa ja siellä allahan ne prulaiset tyytyväisenä majailevat. Suola kuivattaa ja tarpeeksi pitkä kylpy pehmittää niin, että suola pääsee huokosiin asti.

Unohtui, että kylvyn jälkeen ei pidä kuivata pyyhkeellä, pitäis antaa jäädä iholle suolakerros, eli ilmakuivaus.

Vierailija
210/1381 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhan partaalla käyty pariinkin otteeseen niin täpärästi, että nyt psykologi ja psykiatri ehdottivat lisätutkimuksia (olen jo tuloksettomasti tavannut kolme terveyskeskuslääkäriä ja kaksi ihotautilääkäriä). Latelin Maisaan vastauksen:

"Vielä on tarpeen selittää ihan käytännön syy miksi en näe syyhyni tarkempaa tutkimista enää mielekkäänä. Suomessa ei ole tarjolla muuta hoitoa kuin permetriinivoide ja ivermektiinipillerit (jotka btw hinnoiteltu taivaisiin ja kela-korvausten ulkopuolella, syy tähän tuntematon). Kun näille resistenttiä syyhyä potee, voi rikkivaseliinille (joka terveyskeskuksen mukaan käypä hoito -suosituksen ulkopuolinen ja siten poissuljettu) saada yksityislääkäriltä runsaan reseptin mikäli on tuuria tai "uskottavuutta". Mutta kuten kerroin, ei rikkivaseliinin valmistaja pysty nyt kuitenkaan toimittamaan tuotetta pitkään aikaan, räjähtäneen kysynnän takia. Niinpä järjestelmältänne ei ole luvassa likikään yhtä toimivaa hoitoa kuin mitä nyt itse toteutan. (Mikä sivumennen sanoen on väestön kannalta niin vakava asia että kehotan todella teitä pitämään siitä ääntä.) Toisin sanoen ihotautien nk spesialistitkin (sitä yhtä tamperelaista lukuunottamatta) ovat tässä tilanteessa täysin hyödyttömiä. Rikkivesikylpylöiden ikiaikaisen merkityksen unohtaminen on historiallinen kollektiivinen munaus ja lääkärikunnalle häpeätahra. Ja heidän tapansa luottaa nykylääkityksiin ja diagnoosiperiaatteisiin niin lujasti, että surutta selittävät oireet potilaan harhoiksi, on lähes Mengele-kategorian ihmisoikeusloukkaus."

Kylven päivittäin kahdesti tunnin ajan snorkkelin kanssa sikiöasennossa suolavedessä ja kaiken muun liikenevän ajan pesen itseäni suola-ja rikkivedellä (MSM-jauhe) kostutetulla sienellä. Pahimmat punkkikeskittymät hieron auki aloeverageeliä ensin sivelemällä, sitten suolavettä suihkauttaen. Toisinaan lisään teepuuöljyäkin. Edistystä tapahtuu, ja nyt vihdoin uskallan toivoa, että keväällä pirulainen saattaisi olla nujerrettukin. Kerron kyllä heti jos tosiaan onnistun.

Käyttövaatteet ovat pukupusseissa karanteenissa viikonpäiväkohtaisesti, seitsemät vuodevaatteet kaapeissa ja hyllyillä omissa säkeissään samoin, niin ei tarvitse koko ajan olla pyykkäämässä. Puhelimen ja tv-kaukosäätimen kelmutan päivittäin. Muut tavarat, joihin kosken, merkkaan puisella pyykkipojalla johon olen kirjoittanut viikonpäivän ja I tai II parittoman ja parillisen viikon merkiksi. Kävelen matottomilla lattioilla kaksilla crocseilla jotka desinfioin vuoropäivin. Pienimmät päivittäistavarat (kolme settiä) vuoroillaan 2 pvää pakastimessa. Näin pysyy itsetartuttavuus minimissä.

Vierailija
211/1381 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ammetta

Mullakaan ei ollut, mutta ostin netistä kiinalaisvalmisteisen kokoontaittuvan 150 eurolla. Hyvin se on tehtävänsä hoitanut vaikka on vähän hassu häkkyrä.

Vierailija
212/1381 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nixin ja scatolin kokeilleena ja hivenen epätoivoisena tilasin saksasta apteekista Antiscabiosum voidetta. Siinä vaikuttavana aineena benzylbenzoate. Maksoi n. 20€ pullo, joka riitti hyvin yhden henkilön hoitoon. Laitoin voidetta joka neliösentille kropassani kolmena peräkkäisenä iltana ja kävin pesulla neljännen päivän illalla.

Levityksen jälkeen hieman poltteli joissakin paikoissa, mutta hoito kuitenkin tepsi. Tästä kokemuksesta on nyt n. puoli vuotta. Never again toivottavasti!

Vierailija
213/1381 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan Guangxin yliopiston, Australian tartuntatautiohjelman ja Paris Eastin yliopiston vuoden 2020 tutkimuksessa tutkittiin sitruunaruohoöljyä syyhyn varalta. Tämä on eteerinen öljy Cymbopogon sitraattikasvista.

Tutkijat testasivat useita sitruunaruohoöljypitoisuuksia: 10 %, 5 %, 1 %, 0,5 % ja 0,1 % öljyllä.

Tutkijat asettivat petrimaljoihin kaiken vaiheen punkkeja aikuisia punkkeja, nymfiä ja munia.

Parafiiniöljyä pantiin negatiivisen kontrollin maljoihin ja bentsyylibentsoaattia pantiin positiivisiin kontrollimaljoihin. Tutkijat tutkivat punkin eloonjäämistä 10 minuutin välein yhden tunnin ajan ja sitten 3 tunnin, kuuden tunnin, 12 tunnin ja 24 tunnin kuluttua.

Sitruunaruohoöljyn 10 prosentin pitoisuus tappoi kaikki punkit 10 minuutissa. 5 prosentin pitoisuus tappoi kaikki punkit ja munat 25 minuutissa.

Yhden prosentin sitruunaruoho tappoi kaikki punkit 24 tunnissa.

Tämä verrattuna 25-prosenttiseen bentsyylibentsoaattiin, joka tappoi kaikki punkit keskimäärin 66 minuutissa.

Sitruunaruohoöljy vähensi myös munien kuoriutumista. Vain 5 prosenttia munista kuoriutui 10 prosentin pitoisuudella. Ja 20 prosenttia kuoriutui 5 prosentin pitoisuudella ja 23 prosenttia kuoriutui 1 prosentin pitoisuudella.

Vierailija
214/1381 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itsellä on nyt kesästä asti vaivannut kova kutina ja iho-oireet jotka vasta ihotautilääkärillä tulkittiin syyhyksi, olen tehnyt 3kert scatol+nix hoidot ja viimeisestä kerrasta alkaa olla kuukausi aikaa ja nyt viikon sisällä ilmestynyt käsiin ja jalkoihin vesikelloja ja pieniä näppyjä.

Myös siellä täälä kropassa saattaa olla jotain"finnejä" joista puristamalla tulee mätää.

Kutina helpottunut huomattavasti ja saan jopa nukuttua jo jotenkin mutta nyt hirvittää että onko tämä uusiutunut?

Onko täälä sielu tovereita aiheeseen liittyen?😔

Vierailija
215/1381 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko matkalaukku viety kaatikselle? halpoja saa esim. tokmannilta tilalle uusi tarjouksesta. Hyönteiset kulkeutuu helposti matkalaukun mukana kotiin. Jos viet kellariin ja taas sisälle, se ei tehoa, vaihtaminen auttaa. Vaatteet pesuun 60 asteessa jos vähemmän lämpöä niin eivät tuhoudu. Onko muuta tavaraa jota toit mukana matkalta, ilman pesua. Tosin ei Suomessa tarvitse muuta enää kun vierailla kierrätyskeskuksessa tai vastaavassa, sieltäkin tarttuu mukaan läjä syyhyä ja luteita, saattavat tulla kenkien mukana koteihin ainakin lämpimällä säällä

216/1381 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkki112 kirjoitti:

Hei!

Itsellä on nyt kesästä asti vaivannut kova kutina ja iho-oireet jotka vasta ihotautilääkärillä tulkittiin syyhyksi, olen tehnyt 3kert scatol+nix hoidot ja viimeisestä kerrasta alkaa olla kuukausi aikaa ja nyt viikon sisällä ilmestynyt käsiin ja jalkoihin vesikelloja ja pieniä näppyjä.

Myös siellä täälä kropassa saattaa olla jotain"finnejä" joista puristamalla tulee mätää.

Kutina helpottunut huomattavasti ja saan jopa nukuttua jo jotenkin mutta nyt hirvittää että onko tämä uusiutunut?

Onko täälä sielu tovereita aiheeseen liittyen?😔

Mikä tilanteesi on nyt? Pääsitkö syyhystä eroon?

Täälä sama tilanne... Helvetillinen syyhy vaivannut perhettämme jo puoli vuotta!! Toki lääkärit diagnosoi ensin 3kk aivan joksikin muuksi ja sen ansiosta ehti sitten tarttua koko perheeseen! Nyt takana 6 hoitokertaa koko perheelle... Ensin nix-hoito (2krt, viikko välissä), sitten Scatol (2krt, viikko välissä) ja viimeisimpänä Scatol 2krt + rikkivaseliini 3vrk+3vrk (viikko välissä). Nyt alkaa olla kohta 4 vko siitä, kun viimeinen hoito päättyi... Kutina on huomattavasti lieventynyt kaikilla, mutta vielä tulee sinne tänne muutamia näppyjä, jotka kutisee. Voikohan olla vielä jälkioireilua?

En kestä, jos tämä ei ole vieläkään lähtenyt meiltä pois!! Rahaa palanut hoitoihin reilusti yli tonni. Se hulluuden partaalle vievä siivousrumba vedetty jo kuus kertaa läpi (eristykset, pesut, pakastukset, saunotukset)...pidetty karanteenia yllä, kotikoulu käynnis lapsilla ja harrastukset tauolla... kun ei tohdi nähdä enää ketään, ettei tartu meiltä muihin tai saada sitä itse takaisin muilta.

Pääseeköhän tästä koskaan eroon? Onko muilla kokemuksia rikkivaseliinihoidosta? Tehosiko ja oliko minkälaista jälkioireilua ja kuinka pitkään?

Vierailija
217/1381 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kyseessä Post scabies syndrooma. Eli kuolleet punkit ja munat kutiavat jonkin verran ja aiheuttavat silloin tällöin näpyn. (Kestää kuukausia)

Syyhyyn saa tosiaan amazonista tai puuilosta bentzyylibentzoaattia.

Rikkivoidetta (sulfur) amazonista.

Rikkisaippuaakin myydään.

Nix on aivan turha rahastus sitä ei kannata kenenkään ostaa enempää. (Valloillaan oleva kanta on permitriini resistentti anyway )

Ja käsitellään aina myös kasvot hiukset päänahka sieraimet.

Ja opettelette syyhypunkin elinkaaren.

Tsemppiä kaikille, kyllä noilla lähtee.

Vierailija
218/1381 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi, että minkälaisissa olosuhteissa tartunta saatiin, jos se tuli useammalle henkilölle yhtä aikaa? Ja että miten muut ovat siitä selvinneet?

Tuossa luki että muutkin matkustajat ,kaverit ovat saaneet. 

Vierailija
219/1381 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa ajatuskin mennä Aasiaan lomille kun usein kuulen näistä lutikoista ym lemmikkieläimistä jotka saadaan matkamuistoiksi. 

220/1381 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kyseessä Post scabies syndrooma. Eli kuolleet punkit ja munat kutiavat jonkin verran ja aiheuttavat silloin tällöin näpyn. (Kestää kuukausia)

Syyhyyn saa tosiaan amazonista tai puuilosta bentzyylibentzoaattia.

Rikkivoidetta (sulfur) amazonista.

Rikkisaippuaakin myydään.

Nix on aivan turha rahastus sitä ei kannata kenenkään ostaa enempää. (Valloillaan oleva kanta on permitriini resistentti anyway )

Ja käsitellään aina myös kasvot hiukset päänahka sieraimet.

Ja opettelette syyhypunkin elinkaaren.

Tsemppiä kaikille, kyllä noilla lähtee.

Sinulla ilmeisesti kokemusta syyhyhoidosta... Millä hoitomuodolla sait lähtemään?

Rikkivaseliinihoito oli kaiken kaikkiaan niin ällöttävä hoitomuoto, että mielelläni en sillä enää koskaan perhettäni lutraa! Monta vaatekertaakin meni roskiin sen litkun takia 🙄 Tiedoksi, että niitä rikkivaseliinihoidon aikana käytettyjä vaatteita ei kannata laittaa pesukoneeseen... Itse tein sen virheen, että laitoin ne koneeseen 60 asteeseen... Sen jälkeen tulikin sitten joku rikkivety reaktio ja koko kämppä haisi kuolemalta. Otin yhteyttä useisiin eri tahoihin... Säästyttiin onneksi siltä, ettei syttynyt koko pesukone tai kuivuri palamaan (rikki erittäin helposti syttyvä aines jo pieninä määrinä yhdistettynä esim. kuumuuteen). Tuuletettiin varmaan 3vrk koko taloa ja pesukoneelle täytyi tehdä täydellinen puhdistus monta kertaa, että saatiin se rikkivaseliini mönjä sieltä pois ja kuoleman haju lähtemään. Tälläisistäkin "vaaroista" olis ollu ihan kiva tietää ennen hoidon aloitusta 🤔

Onko muuten joku tohtinut kokeilla BioNixiä syyhyn hoitoon ja millaisin tuloksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan