Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette tehneet lemmikeille? Kissoja ei voi pakastaa tai pistää jätesäkkiin viikoksi.
Toinen katti tulee väkisin syliin nukkumaan.
Me ei tehty lemmikeille muuta, kuin: ei silittelyä hoitojen aikana eikä välissä, ei kissoja syliin eikä annettu nukkua peiton alla tms.
Jos kissa haki silittelyä, ei silitetty. Ihminen voi päättää, että ei silitä. Jos yritti syliin, työnnettiin pois. Jos yritti peiton alle nukkumaan, työnnettiin pois. Ihminen osaa ja pystyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja eikö riitä jos auton penkin peittää jätesäkillä?
Juu, kun vaihtaa sen jätesäkin aina hoitojen päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain tutkimuksesta luin, että ivermektiinin teho yksinään on n 30%. Voidekaan ei tehoa kovin hyvin yksinään. Ne tehoavat oikeasti vain yhdessä käytettyinä.
Ei kai lapselle ole käytetty kortisonia aiemmin? Se estää syyhylääkkeitä tehoamasta.
Mikähän lähde tämä "jostain" on? Meillä ainakin onnistui ihan kerrasta ivermektiinillä (aterian yhteydessä!) ja aloe veralla.
Mahdollinen altistus syyhylle tapahtunut, meillä ei vielä mitään oireita. Mutta onko tartunta tapahtunut jo viikkoja sitten, vasta äskettäin vai ei ollenkaan? Voiko tietää mistään, ennen kuin oireet alkavat? Voiko torjua millään ennaltaehkäisevästi? Vinkkejä ja mielenrauhaa kaivataan.
Kylläpä on kapista porukkaa täällä. Ettekö käy suihkussa?
No sen verran minäkin tiedän, ettei siihen suihkussa käyminen riitä. Onneksi periaatteessa vaatii lähikontaktin, että tarttuu. Mutta karmii tuo ajatus, että voi tartuttaa yli kuukauden tietämättään.
Nenän ja yleensä pään alueen kutina kertoo syyhystä.
Ruotsalainen Tenutex bentsyylibentsoaatti-voide on saanut myyntiluvan suomessa toukokuun alussa. Sillä on myös poikkeuslupa, jotta sitä voitaisiin myydä ruotsalaisilla pakkauksilla ja ohjeilla suomessa. Mutta sitä ei vielä saa suomen apteekeista. Toivottavasti tulee pikaisesti markkinoille.
Nyt vasta n. 4 kk hoidon lopettamisesta alkaa olla kaikki jälkioireet lähes poissa. Jälkioireiksi jäi ajoittainen kassien sivujen ja navan seudun kutina. Ensin häipyi navan seudun kutinat ja nyt helpottaa kassien sivujenkin kutina. 1,5 viikkoa menty lähes ilman sitäkin. Saattoi johtua Bionixin aiheuttmasta ärsytyksestä ihoalueilla, joita vaatteet hankaavat tai iho hautuu. Toivottavasti ei tuo viheliäinen tauti enää koskaan tartu. Jokunen viikko sitten oli läheltä piti tilanne, mutta siitä selvittiin säikähdyksellä.
Fimea kieltää Bionixin. Sillä olen tehnyt yli 70 rasvauskertaa, kun sain uusintatartuntoja. Vieläkin pullossa on 1/3 jäljellä. Halpa ja toimiva aine, mutta nyt viedään köyhien ulottumattomiin. Syyhy leviää taatusti taas kulovalkeasti, kun koulut ja harrastukset palaavat normaalin rytmiin kesän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Fimea kieltää Bionixin. Sillä olen tehnyt yli 70 rasvauskertaa, kun sain uusintatartuntoja. Vieläkin pullossa on 1/3 jäljellä. Halpa ja toimiva aine, mutta nyt viedään köyhien ulottumattomiin. Syyhy leviää taatusti taas kulovalkeasti, kun koulut ja harrastukset palaavat normaalin rytmiin kesän jälkeen.
Toimiva aine ja yli 70 rasvauskertaa ei kuulosta kovin realistiselta yhtälöltä :D
Vierailija kirjoitti:
Nyt vasta n. 4 kk hoidon lopettamisesta alkaa olla kaikki jälkioireet lähes poissa. Jälkioireiksi jäi ajoittainen kassien sivujen ja navan seudun kutina. Ensin häipyi navan seudun kutinat ja nyt helpottaa kassien sivujenkin kutina. 1,5 viikkoa menty lähes ilman sitäkin. Saattoi johtua Bionixin aiheuttmasta ärsytyksestä ihoalueilla, joita vaatteet hankaavat tai iho hautuu. Toivottavasti ei tuo viheliäinen tauti enää koskaan tartu. Jokunen viikko sitten oli läheltä piti tilanne, mutta siitä selvittiin säikähdyksellä.
Mulla kutiaa käsivarret ajoittain vielä kahden vuoden jälkeenkin vaikka syyhy lähti kerrasta.
Onko kenelläkään myydä ylijäänyttä Scatolia? , itsellä on omalta reseptiltä vähän Scatolia jäljellä ja tarvitsisin vielä lisäksi 4 tablettia että saisin vielä yhden hoitokerran sillä. Pirkanmaan suunnalla.
Moi, minulla alkoi syyhy 2 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja silloin tyttöystävälläni alkoi myös oireet. Tehtiin hoito, joka epäonnistui, mutta sitten toisella kerralla päästiin syyhystä eroon. Tai näin ainakin luultiin, kunnes minulla alkoi oireet taas. Ty:llä loppui oireet toisen hoidon jälkeen ja tehtiin sitten kolmas ja vielä neljäskin hoito ja viimesimmästä on nyt 6kk aikaa. Minulla on edelleenkin oireita, mutta ty:llä ei. Onko muilla vastaavalaisia kokemuksia? Onko mahd. että minulla syyhy, mutta ty oireeton. Olemme käyneet siis ihotautilääkärissä, mutta lääkäri ei löydä minusta mitään käytäviä. Kuitenkin vesirakkula/pieniä näppyä on välillä vähän käsissä. Kutina ei ole enään samanlaista kuin alussa. Vaan paljon lievempää nykyään, että pystyn kuitenkin nukahtamaan
Sulla on iho pilalla, kuulostaa hermoperäseltä oireilulta. Nyt hellit ihoa kosteusvoiteilla ja vältät kovia kemikaaleja, aikansa kestää että iho tuosta palautuu.
Liity heti Suomen Satiaisten Suojeluyhdistykseen niin saat sieltä vertaistukea ja uusia geenikantoja!
Stromectol ilman reseptiä - https://topeuro-shop.com/buy-stromectol-fi.html?wm=11492&tr=8027 Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.
Tarvitsen uudet housut. Vanhat ovat rikki, eikä samanlaisia ole enää myynnissä. En kuitenkaan uskalla sovittaa kaupassa housuja kun pelkään syyhyä. Pitäisikö sitä sitten ostaa jotkut kertakäyttöiset suojahousut tai joku suojahaalari ja sovittaa niiden päälle? Ostaisin samanlaiset kun vanhat ovat, jos niitä vain olisi vielä myynnissä.
Siis ostaisin samanlaiset housut juuri siksi, että niitä ei tarvitsisi sovittaa.
Niin ja eikö riitä jos auton penkin peittää jätesäkillä?