Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
281/1381 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia vaatteitta ei tosiaan voi pestä 60 astetta. Rintaliivit ja treenivaatteet. Myös moni pusero kutistuu tuossa asteessa. Pesin normaali asteessa. Työnsin ne pakastimeen. Mitä muutakaan voin , kun ulkona ei tarpeeksi pakkasta. Mitä tosiaan teette niille vaatteille joita ei voi pestä kuumassa. Tsemppejä vaan muille jotka elää tämän kanssa. 

Siitä lähtien kun kotoani löytyi tuholaisia yli 4 vuotta sitten olen pessyt kaiken 60 asteessa. Yllättävän vähän tuossa vaatteita tuhoutui käyttökelvottomaksi. Ongelma saatiin lopulta ilmeisesti hoidettua, mutta tämä tapa jäi ja tuskin tuosta koskaan luovun kun vaatteet ovat oikeasti puhtaampia.

Erehdyin lukemaan tätä keskustelua ja nyt sitten pelkään kodin tuholaisten lisäksi tätäkin. Itselläni on kyllä ihovaivaa, mutta kun uskaltauduin katsomaan kuvia tästä ei oma ihovaivani tältä näytä, eikä myöskään niiltä kodin tuholaisten puremilta. Omalla kohdallani tämä aiheutti sellaiset traumat ja ilmeisesti laukaisi todella pahan ahdistuksen, että en niistä koskaan taida toipua. Ymmärrän siis täysin, jos tässä keskustelussa käsitellyt tapahtumat aiheuttavat vastaavaa tämän kokeneissa.

Vierailija
282/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ninja 871 kirjoitti:

Hyvä tietää!

monestihan se kerre nimeomaan loppuu heti kun ne punkit on saatu poistettua.

aika jännä ettei tosta pään alueesta mainita oikein missään. Kun se ratkaisu on noinkin yksinkertainen.

Scabies forumilla yksi tyyppi totesi, et: they are nesting in my hair. Monen myrkytyksen jälkeen niistä on tullut Selviytyjiä. Taistelu jatkuu.

Kävisin hiukset läpi suoristusraudalla. Yksikään ötökkä ei kestää 200 asteista rautaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaatteet jotka ei kestä kuumapesua voi säkittää, eli viikoksi suljettuun jätesäkkiin. Punkki kuolee ilman isäntää muutamassa päivässä ja viikko siksi että jos siellä on kuoritumattomia munia niin nekin nääntyvät. Sen jälkeen pesu ihan normaalisti.

Kyllähän se on mahdollista saada se ilman ihokontaktia, esimerkkinä saunatila jossa vaatteita kasassa lähekkäin, kontaminoitunut pyyhe lainassa, pukkarin vaatesäilytys, vaatteiden tai hiusharjan lainaus tms. onhan noita mutta niinkuin sanoit että todennäköisyys on aika pieni.

Hanskojen idea vissiin siinä että ei heti saisi niitä munia takaisin iholle.

itse hommasin ison pullon bentsyylibentsoaattia ja hieraisen kädet sillä ennenkuin siirtelen lakanoita tai vaatteita. Uusia näppylöitä en tämän jälkeen ole enää saanut.

Munathan on ihon alla?

Vierailija
284/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan pitää olla pakastimessa ne mitä et pysty kunnolla pesee. Pipon heitin sinne. Myös yhdet kengät. Yöllä oli osa vaatteista parvekkeella. Piti nostaa säkit sisään koska vettä oli satanut yöllä aivan hirveästi. 

Vierailija
285/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan pitää olla pakastimessa ne mitä et pysty kunnolla pesee. Pipon heitin sinne. Myös yhdet kengät. Yöllä oli osa vaatteista parvekkeella. Piti nostaa säkit sisään koska vettä oli satanut yöllä aivan hirveästi. 

24 h. Kengät nyt tosin on aika epätodennäköinen tartunnan lähde, ellei sitten ole käyttänyt niitä ilman sukkia.

Vierailija
286/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärillä käyty just. Hänkin myönsi sen , että nix ei tehoa. Rikkivaseliini taas ja tabletit. Olen valmis maksamaan käynnin ihotautilääkärille koska tiedän , että he tutkivat ihon kunnolla sillä lampulla vai mikä onkaan. 

Vierailija
287/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite hoidan kaikkea ihottumaa etikalla.

Vierailija
288/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkärillä käyty just. Hänkin myönsi sen , että nix ei tehoa. Rikkivaseliini taas ja tabletit. Olen valmis maksamaan käynnin ihotautilääkärille koska tiedän , että he tutkivat ihon kunnolla sillä lampulla vai mikä onkaan. 

Syyhy on helppo diagnosoida itsekin eikä punkkien näkemiseenkään tarvita muuta kuin silmät.

Vierailija
289/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toki se diagnoosi on helppo tehdä itsekin mutta niihin lääkkeisiin vaan tarvitsee reseptin. Ivermektiiniä kun ei suomessa ilman reseptiä oikein saa.

kun ainoat lääkkeet mitkä näyttää tepsivän on scatol ja bentsyylibentsoaatti.

Vaatteita missä on rikkivaseliinia ei sitten saa laittaa pesukoneeseen, ne aiheuttaa myrkkykaasuja ja jopa tulipalon vaara on olemassa, rikki reagoi lämmön ja pesuaineiden kanssa yllättävän voimakkaasti. Eli kannattaa valita sellaiset vaatteet mitkä voi heittää pois tai sitten pestä käsin.

Vierailija
290/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on rikkivoiteella ja rikkivaseliini. Rikkivoiteesta tuli käytettyä ja ei tapahtunut kyllä pesukoneelle mitään. Pesin lakanat ja vaatteet heti aamusta. Onko vaseliini eri koostumus. 

Vierailija
291/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo toki se diagnoosi on helppo tehdä itsekin mutta niihin lääkkeisiin vaan tarvitsee reseptin. Ivermektiiniä kun ei suomessa ilman reseptiä oikein saa.

kun ainoat lääkkeet mitkä näyttää tepsivän on scatol ja bentsyylibentsoaatti.

Vaatteita missä on rikkivaseliinia ei sitten saa laittaa pesukoneeseen, ne aiheuttaa myrkkykaasuja ja jopa tulipalon vaara on olemassa, rikki reagoi lämmön ja pesuaineiden kanssa yllättävän voimakkaasti. Eli kannattaa valita sellaiset vaatteet mitkä voi heittää pois tai sitten pestä käsin.

Mutta ei siihen reseptin saamiseen ihotautilääkäriä tarvita eikä välttämättä edes lähivastaanottoa..

Vierailija
292/1381 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scatol on ollut erikoislupavalmiste niin yleensä haluavat nähdä ne paukamat ennenkuin sitä kirjoittelevat. Täälläpäin eivät puhelimitse mitään kirjoittele ja nettilääkärit vähän arpapeliä.

Se minkä takia tämmöisiä lankoja ylipäätään on johtuu siitä että suurinosa lääkäreistä ei edelleen tunnista syyhyä saati osaa määrätä siihen oikeita lääkkeitä.

Eihän tällaista epidemiaa olisi jos se lähtisi käsikauppatuotteilla tai sitä ivermektiiniä saisi sormia napauttamalla tai käsikauppalääkkeenä.

Ihme kitinää arvostella ihmisten ihan aiheellista ihotautilääkärillä käyntiä, antamatta keskusteluun mitään lisäarvoa tuollaisilla kommenteilla!

Vierailija
293/1381 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillinen lohdutus, syyhystä kyllä pääsee joku päivä eroon.

Ei se mikään herpes kumminkaan ole, josta ei pääse ikinä eroon tai syöpä mihin voi kuolla. Syyhyn kutinaa vähättelemättä.

Silloin ymmärtäisi jos tuntuisi että elämä on pilalla lopullisesti jos olisi sairaus mikä on todella vaarallinen.

Vierailija
294/1381 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut syyhypunkki kaksi kertaa. Onneksi se lähti molemmilla kerroilla ihan vaan sillä nix-voiteella. Kamalaa, että olet joutunut kärsimään noin kauan! En osaa sanoa muuta kuin että tsemppiä, toivottavasti lääkärit löytävät avun!

Vierailija
295/1381 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin eroon kun kävin uimahallissa. Kloori puhdisti ihon . Tirtysti pesin kaikki vaatteet joka päivä. Silitin ne. Lattiat pesin desinfiointiaineella. Sohvaan ripotin soodajauhetta,levitin, annoin vaikuttaa ja imuroin. Mutta minulla tuo käynnit uimahallissa ja kuumassa löylyssä lopetti syyhyn. Iho kyllä kirveli!

Käytin myös tervashampoota sekä hiuksiin että ihoon.

Tablettihoito oli myös.

Vierailija
296/1381 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scatol on ollut erikoislupavalmiste niin yleensä haluavat nähdä ne paukamat ennenkuin sitä kirjoittelevat. Täälläpäin eivät puhelimitse mitään kirjoittele ja nettilääkärit vähän arpapeliä.

Se minkä takia tämmöisiä lankoja ylipäätään on johtuu siitä että suurinosa lääkäreistä ei edelleen tunnista syyhyä saati osaa määrätä siihen oikeita lääkkeitä.

Eihän tällaista epidemiaa olisi jos se lähtisi käsikauppatuotteilla tai sitä ivermektiiniä saisi sormia napauttamalla tai käsikauppalääkkeenä.

Ihme kitinää arvostella ihmisten ihan aiheellista ihotautilääkärillä käyntiä, antamatta keskusteluun mitään lisäarvoa tuollaisilla kommenteilla!

Ei ollut arvostelua vaan ohje. Ihotautilääkärin vastaanotto ei ole mikään edullinen paikka, joten jos on vähissä rahoissa muutenkin, niin sinne ei ole mikään pakko hakeutua. Mun käsiä ei lääkäri edes katsonut, kun kerroin kaivaneeni käytävän päästä elävän punkin, määräsi vaan lääkkeet ja asia hoitui sillä.

Tää koko ketju on täynnä ihmeellistä pelottelua! Tärkeintä on hankkia ne lääkkeet nopeasti ja hoitaa perheenjäsenet ja informoida altistuneita.

Vierailija
297/1381 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista kyllä ettei monella mikään auta. Mulla auttoi imekvetiini lääkitys ja voiteet kans aika nopeaa. Vittumaista se kutina, pää meinas hajota siihen.

Vierailija
298/1381 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia vaatteitta ei tosiaan voi pestä 60 astetta. Rintaliivit ja treenivaatteet. Myös moni pusero kutistuu tuossa asteessa. Pesin normaali asteessa. Työnsin ne pakastimeen. Mitä muutakaan voin , kun ulkona ei tarpeeksi pakkasta. Mitä tosiaan teette niille vaatteille joita ei voi pestä kuumassa. Tsemppejä vaan muille jotka elää tämän kanssa. 

Vesipesua kestämättömien välineiden ja tekstiilien huolto:

- suljetaan tiiviisti muovipussiin kolmen vuorokauden ajaksi tai

- tuuletetaan kolme vuorokautta tai

- pakastetaan (-20) muovipussissa yhden vuorokauden ajan

On tuolla ulkona nyt sen verran kylmä, että muutamassa päivässä kuolevat

Kolme päivää ei mun mielestä riitä. Kolme päivää menee siihen, että muna kuoriutuu, ite oon pitänyt vähintään viis päivää eristyksessä. Ja viileässä ne pskiaiset vain horrostavat, lämpöisessä heräävät virkeänä.

Vierailija
299/1381 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaatteet jotka ei kestä kuumapesua voi säkittää, eli viikoksi suljettuun jätesäkkiin. Punkki kuolee ilman isäntää muutamassa päivässä ja viikko siksi että jos siellä on kuoritumattomia munia niin nekin nääntyvät. Sen jälkeen pesu ihan normaalisti.

Kyllähän se on mahdollista saada se ilman ihokontaktia, esimerkkinä saunatila jossa vaatteita kasassa lähekkäin, kontaminoitunut pyyhe lainassa, pukkarin vaatesäilytys, vaatteiden tai hiusharjan lainaus tms. onhan noita mutta niinkuin sanoit että todennäköisyys on aika pieni.

itse hommasin ison pullon bentsyylibentsoaattia ja hieraisen kädet sillä ennenkuin siirtelen lakanoita tai vaatteita. Uusia näppylöitä en tämän jälkeen ole enää saanut.

Munathan on ihon alla?

Ei välttämättä, silloin kun on paljon punkkeja, niin munia voi olla muuallakin, plus ne just kuoriutuneet toukka-asteet vasta ettivät koloa mihin hautautua. Minä mokasin luultavasti alussa siinä, että pidin varoajat näissä ohjeiden kolmessa päivässä. Kaiken pesin, desinfioin, myrkytin ja eristin, oli scatol 2x ja nixit iholle+päänahkaan 5 kertaa. Silti painajainen jatkui.

Vierailija
300/1381 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munathan on ihon alla?

Ei välttämättä, silloin kun on paljon punkkeja, niin munia voi olla muuallakin, plus ne just kuoriutuneet toukka-asteet vasta ettivät koloa mihin hautautua. Minä mokasin luultavasti alussa siinä, että pidin varoajat näissä ohjeiden kolmessa päivässä. Kaiken pesin, desinfioin, myrkytin ja eristin, oli scatol 2x ja nixit iholle+päänahkaan 5 kertaa. Silti painajainen jatkui.

Ei. Syyhypunkki munii ihon alle kaivamaansa käytävään, mihinkään muualle se ei kykene munimaan. Musta tuntuu, että porukka sekottaa nyt päätäin ja syyhypunkin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi