Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Täällä yksi pitkään kärsinyt. Nix ei tehoa, kolme ivermektiinikertaa ei tehonnut. Tuhlasin rahat ainakin kymmeneen Nix-tuubiin. En tiedä auttaako tämä lopullisesti, mutta olen saanut tätä kuriin aloe vera-suolatahnalla. Heti kun pistelee jossain hieron tahnaa ja on helpottanut. Rikkonaiseen ihoon kirvelee, suolaa haavoille, mutta kirvely ei kestä kauaa ja ihanasti helpottaa kutinaan. On suht edullista, Hth:lla on 97 pros aloegeeli (aloeta pitää olla mahd paljon).
Teepuuöljy auttaa myös syyhyyn. Syyhy sentään lähtee ajan kanssa kun tosiaan pesee koko kodin. Pesee kaikki vuodevaatteet ja vaatteet 90 asteessa ja tai pakastaa.
Mietippä jos olisi oikeasti joku sairaus joka ei lähde millään konstilla kuten hepatiitti tai thai hierojalta saatu pitkälle levinnyt herpes niin ymmärtäisin että sitten voisi tuntua olisi elämä pilalla.
Onkohan Aasiassa tosiaan jotain super syyhy punkkia jos se ei ole joillain lähtenyt hoidoista huolimatta. Voi tuntua varmasti ikävältä jos ei millään lähde. Itsellä lähti syyhy ihan ivermektiini kuurillä. Kauhea ajatus kyllä syyhystä joka ei lähde millään tai uusiutuu.
Tännekin ilmeisesti syyhy löytänyt... Olen lueskellut useasta paikasta näitä keskusteluja ja tuntuu että voide ja lääkkeet on vain rahan tuhlausta. Itse en ole kokeillut kumpaakaan. Voisiko olla mahdollista päästä tästä valkoviinietikalla ja teepuuöljyllä? Olen sivellyt kutinakohtia v.v.etikan ja veden sekoituksella ja mietin auttaisiko kosteusvoide-teepuuöljy lopettamaan tämän?
Onko kukaan, joka olisi käynyt Ruotsissa ostamassa Tenutex voidetta ja voisi lähettää? Tai tietääkö joku sivun josta voi tilata?
kannattaisi tehdä vetoomus paikallisiin päättäjiin sekä aluehallintovirastolle.
Suomessa on tartuntatauti laki joka mahdollistaa että se voitaisi hoitaa pois ja lääkkeet olisi ilmaisia. Tarvitaan vaan aktiivisuutta
Keskustelin asiasta lääkäreiden ja apteekkihenkilökunnan kanssa ja vastaukseksi sain että nykyinen syyhykanta on tullut immuuniksi käsikauppalääkkeille.
Ohjeeksi sain farmaseutilta että suurempien kauppojen eläinpuolelta löytyy lääkkeitä jotka ovat sopivia myös ihmiskäyttöön, katsoo vain että on tarkka pitoisuuksien kanssa.
Tavallisin syy epäonnistuneelle syyhyn hoidolle on että hiukset ovat jätetty hoitamatta, ne pitäisi käsitellä myös jotta kaikki munivat ja jo munitut munat poistuu. Varsinkin jos on pitkät tai paksut hiukset. Tähän ne eläinpuolen lääkkeet toimivat erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan, joka olisi käynyt Ruotsissa ostamassa Tenutex voidetta ja voisi lähettää? Tai tietääkö joku sivun josta voi tilata?
Tilaa Etsystä. Benzyl bentsoat, EU:n sisältä saa tilattua erittäin kohtuulliseen hintaan hyvin vahvaa, pitää itse laimentaa.
Lääkäri myös sanoi että lähiaikoina hoitosuositukset ovat menossa uusiksi, mutta toistaiseksi mennäön vielä vanhoilla ohjeilla.
Apteekkari nimenomaan suositteli benzylbenzoaattia!
Ninja 871 kirjoitti:
kannattaisi tehdä vetoomus paikallisiin päättäjiin sekä aluehallintovirastolle.
Suomessa on tartuntatauti laki joka mahdollistaa että se voitaisi hoitaa pois ja lääkkeet olisi ilmaisia. Tarvitaan vaan aktiivisuutta
Keskustelin asiasta lääkäreiden ja apteekkihenkilökunnan kanssa ja vastaukseksi sain että nykyinen syyhykanta on tullut immuuniksi käsikauppalääkkeille.
Ohjeeksi sain farmaseutilta että suurempien kauppojen eläinpuolelta löytyy lääkkeitä jotka ovat sopivia myös ihmiskäyttöön, katsoo vain että on tarkka pitoisuuksien kanssa.
Tavallisin syy epäonnistuneelle syyhyn hoidolle on että hiukset ovat jätetty hoitamatta, ne pitäisi käsitellä myös jotta kaikki munivat ja jo munitut munat poistuu. Varsinkin jos on pitkät tai paksut hiukset. Tähän ne eläinpuolen lääkkeet toimivat erinomaisesti.
Ei pelkästään hiukset, vaan päänahka. Siellä mulla ne oikein pesi. Kaikkialta muualta olin häätänyt ja desinfioinut ja pessyt ja imuroinut, kerta toisensa perään.
Kunnes tajusin, että hiuspohjaan meni lymyilemään aina joku joukko. Suolakylpyjä, joka toinen päivä. Patja lattialle, pesuvatiin tosi paljon suolaa ja lämmintä vettä. Pesuvati patjan päätyyn lattialle, itse selälleen patjalle ja pää pesuvatiin. Ainakin puoli tuntia, mielummin reilu tunti. Hitaasti, mutta varmasti, kutittaa vähemmän ja lähtee hiuksiakin tosi paljon vähemmän.
Hyvä tietää!
monestihan se kerre nimeomaan loppuu heti kun ne punkit on saatu poistettua.
aika jännä ettei tosta pään alueesta mainita oikein missään. Kun se ratkaisu on noinkin yksinkertainen.
Mitä olette laittaneet hiuksiin ? Tammikuussa oli syyhy. Itselläni niin atooppinen ihottuma , mutta rupeaa tuntuu tuliko taas syyhy. Apteekissa sanoivat on hirveästi liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette laittaneet hiuksiin ? Tammikuussa oli syyhy. Itselläni niin atooppinen ihottuma , mutta rupeaa tuntuu tuliko taas syyhy. Apteekissa sanoivat on hirveästi liikkeellä.
Jo mainitut suolakylvyt. Plus hoitoaineeseen sekoitettu bentsyylibentsoaatti, hierotaan hiuksiin ja päänahkaan huolella, jätetään vähintään 8 tunniksi, saman uusin seuraavana päivänä, en pessyt hiuksia välissä, hieroin vain uudestaan. Tästä eteenpäin uusin kolmen päivän välein pari viikkoa. Bentsyylibentsoaatti ei tuhoa munia, joten sitkeyttä senkin kanssa tarvitaan jos on pitkinnyt syyhy, silloin on niin monen sukupolven ja kehitysvaiheen punkkeja joka puolella.
Pakko kysyä kuinka moni teidän perheen jäsenistä oli oireeton ? Meitä neljä ja kahdella oli syyhy. Nyt näyttää samalta. On taas vaan heitettävä sohvatyynyt ja muut parvekkeelle. Kaikki syyhy lääkkeisiin pitäisi saada kela korvaus. Myös siihen Nix mikä helvetin kallis.
Aloevera-suolatahnaan lisäksi vinkkinä, kannattaa liuottaa suolaa ensin tilkassa viinaa ja sitten lisätä aloevera. Suola liukenee kunnolla, tasaisempi vaikutus.
Nimim.kotikemisti.
Kannattaa alkaa laittaa tartuntatautivastaalle viestiä niin joutuvat ottamaan kantaa kun tarpeeksi moni niin tekee. Kyseessä alkaa olemaan kuitenkin jo epidemia.
Hiuksiin laitettavia on ainakin bio nix eläinpuolella (bentsyylibetsoaatti) ja sitten hevosille tarkoitettu permetriini jota myydään isossa sumutepullossa ainakin kärkkäisellä, semmoinen ruskea iso pullo. Noi eläinpuolen lääkkeet on huomattavasti edullisempia, usein saa puolesta litrasta litraan sitä tavaraa yhden nix tuubin hinnalla.
kannattaa kokeilla kuinka iho kestää ja sen jälkeen lantrata vaikka juuri hoitoaineella tai kosteusvoiteella. Sen verran matikkapäätä toki tarvitsee että kun niitä lantraa että olisi suunnilleen pitoisuudet samoja kuin ihmiskäytössä vastaavat lääkkeet, lähinnä ettei laita mitään liian tujua tavaraa. Liian laimea ei haittaa, tarvii vaan sitten useamman käsittelyn.
täällä oli oireettomana pitkän aikaa, parasta että kaikki lähikontakissa olleet käsiteltäisiin vähintään kerran.
itse olen siirtynyt suoraan eläinpuolen valmisteisikn kun niitä saa helpommin ja ovat tehokkaampia sekä niiden saatavuus on hyvä, isot marketit, eläinkaupat ja jopa nettikaupasta saa tilattua kotiin. eikä useamman ihmisen hoitaminen maksa kuin kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä kuinka moni teidän perheen jäsenistä oli oireeton ? Meitä neljä ja kahdella oli syyhy. Nyt näyttää samalta. On taas vaan heitettävä sohvatyynyt ja muut parvekkeelle. Kaikki syyhy lääkkeisiin pitäisi saada kela korvaus. Myös siihen Nix mikä helvetin kallis.
Nix ei toimi enää. Sanovat, että permetriiniresistenttikanta. Nix on vain 5 pros, ehkä vahvempi toimisi? Mutta eihän tätäkään voi nopeasti tutkia. Vatkatan ja vitkutetaan ja tästä tulee uusi sitkeä vitsaus. Ihan kuin tässä nykytilanteessa ei ois muutenkin kestettävää.
Onneksi on tosiaan se ihotautilääkäri ja selvyyden tälle kutinalle. Mitä olette kengille tehneet. Toiset sanoo nekin pitää pestä. Itse pidin yöt parvekkeella , kun oli pakkasta. Millä myrkyllä sängyn petauspatjan pesee.
On kallis nix. Meillä se ei edes auttanut. Terveyskeskus lääkäri jankutti kyllä tehoaa. Se on ihan rahastusta. Viimeksi sain sen rikkivaseliinin. Maksoi 15 e ja sitä kolmena iltana peräkkäin.
Uskaltaako noita eläinkaupan tujua hoitoja tehdä jo muutenkin on arka iho ? Raappimisen jälkeen iho ihan punaisena ja selkeästi kuin urtikaria. Onneksi lapsellani vakuutus , kun hoidettiin viimeksi syyhy. Itselläni meni yli 400 e. Toivoisin , että terveyskeskus lääkärit kertoisi totuuden tuosta nix hoidosta . Farmaseutti sanoi ihan suoraan ei toimi kaikille. Sanoin eli rahastusta.
Itsellä alkoi tämä viime kesänä jalkapöydästä, edelleen muistona näkyy kaksi haaleaa rengasmaista ihottumakohtaa. Se levisi nopeasti nilkkoihin ja myöhemmin kesällä ranteisiin ja muuhun vartaloon. Varsinaisia käytäviä en koskaan nähnyt, mutta ihotautilääkäri huomasi sormien pienestä rakkulasta, että siellä oli asukas.
Olin paljon mökillä tuohon aikaan ja syytin alkuun hyttysiä tai järvisyyhyä. Itse asiassa vähän vieläkin epäilen näitä ennemmin kuin ihokontaktia, jollaista ei oikein voinut olla 3-6 vkoa ennen oireita.
Olen lämpimälle vedelle / kostealle ainakin herkistynyt. Saunassa ja paljussa alkaa välittömästä kroppaa raavituttamaan. Alkaa iltaisin ja herättää yöllä, enkä tiedä onko nämä ihan harhaa.