Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Kauanko teillä on kestänyt jälkikutina?
Voihan ne punkit munia myös muualle kuin ihon alle, ihon alla vaan otollisin sen punkin jälkikasvun kannalta.
Tämä uusi punkki näyttää myös läpäisevän päänahan jota aikaisemmat kannat eivät ole tehneet, tämän takia ne kulkeutuvat sitten niiden irtohiusten mukana.
Kukaan ei myöskään ole tehnyt kattavaa tutkimusta siitä että mitä kantoja suomessa on havaittu, niistä pitäisi ottaa näyte ja kerätä tietopankki, samanlailla kuin punkeista.
Jälkikutina voi kestää viikoista kuukausiin, kuolleet punkit kutiavat ja menee oma aikansa kun keho ne hajottaa. Allergilääke auttaa tähän kutinaan.
Kesällä myös auringon ottaminen sillä UV säteily nopeuttaa sitä hajoamisprosessia ihon sisällä.
Myös sellaista informaatiota on ollut liikkellä että jostain syystä tämä uusi syyhypunkkikanta esiintyy monesti muun sairastelun yhteydessä ja monella on puhjennut ruusu tai muu sairaus samoihin aikoihin punkkien kanssa.
Aikaisemmin on ajateltu että punkit eivät levitä sairauksia mutta nyt on viitteitä siitä tilanne on saattanut muuttua.
käsittääkseni tässä a-streptokokki tilanteessa on ollut samoja elementtejä.
Ei syytä huolestua, lähinnä pitäkää mielessä ja jos tähän viittaavaa dataa ilmaantuu lisää niin tartuntautiviranomaisille viestiä.
Syyhy pilasi meidän 7 henkisen perheen elämän pitkäksi aikaa. Meni rahaa ulkomaanmatkan verran kaikkinensa rasvoihin, lääkkeisiin ja uusiin vaatteisiin ja petivaatteisiin, sillä rikkivoide pilasi tekstiilit ja pesukoneen. Mutta sillä(rikkivoiteella) lähti syyhy lopulta.
Mistä olette hakenut rikkivoiteen joka pilasi vaatteet ja pesukoneen. Itse käytin ekan kerran rikkivoidetta ja mitään ei tapahtunut vaatteille eikä pesukoneelle. Nyt oli sitten rikkivaseliini , kun hiton kuivaksi mennyt iho. Ei mitään tapahtunut vaatteille eikä pesukoneelle. Rahaa kyllä on mennyt hirveästi.
Mistä ihmeestä te tätä saatte??
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tämäkin tauti on tänne tullut? Olen 51v. Ei koskaan täitä, syyhyä jne.
Ukrainalaiset tuoneet tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa ajatuskin mennä Aasiaan lomille kun usein kuulen näistä lutikoista ym lemmikkieläimistä jotka saadaan matkamuistoiksi.
Mä en ikinä lähtisi Aasiaan lomalle, yök.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette hakenut rikkivoiteen joka pilasi vaatteet ja pesukoneen. Itse käytin ekan kerran rikkivoidetta ja mitään ei tapahtunut vaatteille eikä pesukoneelle. Nyt oli sitten rikkivaseliini , kun hiton kuivaksi mennyt iho. Ei mitään tapahtunut vaatteille eikä pesukoneelle. Rahaa kyllä on mennyt hirveästi.
Kyseessä siis tosiaan myös rikkivaseliini - ei voide kuten aiemmin kirjoitin. No mutta asiaan. Apteekista hain reseptillä, ex-tempore valmisteena. Vahvuus oli 10%.
Tällä ne menivät pilalle. Ja usko pois, kaikkemme yritimme että olisimme saaneet tuon hajun lähtemään. Ei mikään auttanut.
Halpa keino syyhyn poistoon. Käykää uimahallissa, kloorivedessä uiminen hävittää. Jos teillä on kylpyamme-sinne roisisti suolaa ja kylvette. Muutama kerta ja kovat löylyt ja pesut jollain voimakkaalla pesuaineella-sitruunaruohoshampoo tai tervashampoo. Ostin myös suihkutettavaa hyönteismyrkkyä, jos on pois kotoa muutaman päivän sitä voi suihkia esim. matoille. Sohvalle ripottelin soodajauhetta, vaikutusaika ja imurointi. Pesin lattiat vahvalla desinfiointiaineella. Voitte mennä myös hotelliin pariksi päiväksi ja pyytää siivoojaa vaihtamaan lakanat joka päivä. Kyllä siinä aikaa menee ja pyykkiä tulee mutta eroon pääsee. Lääkärit ei tietenkään usko koko ongelmaa ja lääkkeitä ei välttämättä saa.
En ymmärrä väitettä, ettei päänahan iho on niin paksu, ettei punkki sinne pääse. Pääseehän se jalkapohjiinkin.
Ne on niitä vanhentuneita ohjeita, syyhyhän hävisi suomesta ja yhdessä vaiheessa kokonaan ja suomen apteekeissa ei ollut syyhylääkkeitä edes myynnissä vuosiin.
Sitten kun ne lääkkeet tuli myyntiin niin vanhoilla ohjeilla mentiin ja nämä nykyiset on ihan täysin uusia kantoja.
onko teillä muilla muuten ollut enempi scabies vai crusted scabies tyylisiä ne oireet? Mä alan jo epäillä että tämä saattaisi olla sitä norjalaista superkantaa.
8pkt apteekin SCATOL myynnissä.
Apteekin tarrat/voin näyttää reseptin omakannasta.
Voimassa 06/24
-50% apteekin hinnasta eli 200e/Seinäjoki.
Mistä hommasit ison pullon benzyl bentsoaattia?
Farmaseutti sanoi nyt on syyhyä hirveästi liikkeellä ja joku sitkeä erilainen , kun leviää vaan ja usein tulee perheeseen uudestaan. Sekä syyhy muoto mihin nix ei todellakaan auta. Rikki vaseliinia ostetaan ja sitä tajuaa osa lääkäreistä määrätä. Jälkikutina on ihan hanurista. Iho on on raavitun näköinen.
Kauan teillä on kestänyt jälkikutina syyhyn jälkeen ?
Paljon tämä rikkivaseliini maksaa???
Lääkärille valehtelin että olen käyttänyt nix voidetta jo kahdesti, jotta sain heti scatol tabletit (toimarilla "ilmaisia") ja lisäksi vaadin reseptin rikkivaseliiniin. Rikkivaseliini sekoitetaan apteekissa joten sitä ei välttämättä ole jokapaikassa heti saatavilla. Hintaa voiteella n.30-40e muistaakseni.
Tähän syyhykantaan ei nix enää toimi, vaatikaa heti tbl+rikkivaseliini. Toistin käsittelyn 8 päivän jälkeen, pesin tekstiilit +60c, kuivatin ja pidin vielä jätesäkissä ulkona viikon. Pinnat käsittelin kloriitilla, sängyt ja sohvat imuroin-höyrypesin-imuroin.
Nukuin sohvalla hoitoyönä ja seuraavan yön sängyssä ja sohva meni viikon karanteeniin. Seuraavalla hoitokerralla toisinpäin, nukuin karanteenatulla sohvalla viikon ja sitten sänkyyn.
Ei tämän kanssa voi olla liian varovainen, pohjanmaalla on taas syyhyä liikkeellä. :(
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/9e0598aa-f2f5-4fe9-90ec-dd76a… Rikkivaseliini onkin ilmeisesti nykyään paljon halvempaa kuin viimekeväänä jolloin riesa meillä oli.
Tässä ketjussa joku mainitsikin, että Nix-shampoo valutti päänahasta karvoja. Mä olen huomannut, että aina kun jossakin osaa kehoa pistää ja tuntuu kihelmöintiä, niin sinne nää pirut seuraavaksi rakentavat leirinsä, hius mukana. Onkohan hius niille joku pulkan tapanen, nopeasti paikasta toiseen?
Joo, tiedän, että tämä kuulostaa hullun puheelta, itsekin ensin epäilin, mutta nämä kuukaudet ovat todistaneet itelleni, että tämä on todellista. Välillä toivoin, että olen vain hullu.
Joku mainitsi myös loppupuolella ketjua, että ei tämä ole kuolemanvakava sairaus. Ei ole, mutta nukkumattomat yöt, jatkuva kutina, epätoivo, häpeä, eristäytyminen saavat mut välillä toivomaan, että olisi mielummin syöpä. Saisi hoitoa ja sympatiaa. Nyt on vain yksinäisyys ja häpeä.