¤¤SYYSKEIJUJEN VIIKONLOPPU PINO¤¤
Kommentit (49)
Jäi laittamatta tuohon aiempaan viestiini, että jos tämä raskaus jatkuu ja vauva syntyy syyskuussa, niin meidän nykyisen kuopuksen ja tämän tulokkaan välille tulis ikäeroa lähes 4 vuotta. Tämä vauvan yritys aloitettiin 10/02 ja silloin jo leikkimielellä puhuin, että tehdään vielä " iltatähti" . Jos olis siitä ekasta tärpistä vauva maailmaan saatu, niin ikäeroksi olisi tullut vähän vajaa 2 vuotta. Nyt kun ikäeroksi olisi tulossa tuo lähes neljä vuotta, niin voisi kai jo oikeasti puhua iltatähdestä. Toisaalta tuntuu mahtavalta, kun lapset on jo niin " isoja" niin pystyis helpommin keskittymään vauvaan. Toisaalta voi olla, että täällä on sitten hirveä kilpailu, että kuka sitä vauvaa saa milloinkin hoitaa ;-). Toivottavasti minäkin saan tehdä muutakin kuin vain imettää. No, varmasti ainakin ekoina kuukausina.
KUN VAAN SAATAIS TÄMÄ VAUVA ELÄVÄNÄ MAAILMAAN *esittää hartaan pyynnön taivaaseen*
neronja edelleen rv15+0
Siis yritys aloitettiin 10/03, koska meidän kuopushan syntyi 11/02.
Lasketuista ajoista: Mulla on molemmissa ekoissa odotuksissa ultrat näyttänyt aikaa 4 päivää myöhemmäksi. Laskettua aikaa ei ole muutettu ja itsekin elin " menkka-aikojen" mukaan. Molemmat menivät yli, 11 ja 10 päivää, eli periaatteessa 7 ja 6 päivää yli, jos la ois muutettu. Matemaattista :) Tässä la oli np-ultran mukaan päivää aikaisempi, mut en siitä jaksa välittää. Kaverillani on la 23.9., saa nähä kumpi poikii ekana. Hänen esikoisellaan ja minun kuopuksella (molemmat tyttöjä) on ikäeroa 1kk. Kumpaakaan näistä raskauksista ei kyllä olla kaavailtu yhtä aikaa, niinku jotkut ovat vitsailleet :)
Ikäeroista: Pojalla ja tytöllä ikäeroa 2v4kk. Ois voinut olla pienempikin, mut halusin saada koulun loppuun ennen pikkukakkosta. Kakkoselle ja kolmoselle tulee ikäeroa 2v2kk. Meilläkin poika oli jo tosi " iso" tytön syntyessä, kismat tulivat sitten, kun sisko oppi konttaamaan ja sotkemaan legot ym :)
Sukupuolesta: Kummastakaan ei olla kysytty, tästä tekis mieli. Nyt kun jo kumpikin laji jännätty, ois hauska tietää etukäteen. Poika toivoo toista pikkusiskoa, hän kuulema riittää perheen pojaksi. Mulla on enempi tyttöolo, mies veikkaa poikaa. Poikaa oottaessa olin satavarma pojasta, tyttöä tehdessäni synnytyssalissa päätin sen olevan poika. Eipä ollutkaan!
Oma olo ihan hyvä, tänään vaan ollut harvinaisen kova päänsärky. Kaksi yötä oon töitä tehnyt ja vaikeaa on ollut. Ekana yönä olin pyörtyä, kun verensokeri romahti aamuyöstä, kun en ollut älynny syödä. Oisin muuten huvikseni mitannu VS:n, mut arvelin sen tekevän vielä huonomman olon. Sit nukahdin toimiston pöydän ääreen, nukuin ehkä vartin ja säikähin ihan kauheesti, kun aamuhoitaja toivotteli huomenia. Eikä viime yö ollut sen parempi, olin jo klo 22 nukahtaa tuoliin :( Pelottaa jo valmiiksi ensi yö. Tosi inhottavaa, kun ahdistaa nää työasiat niin paljon!
Söin tänään maksalaatikkoa 1/3 rasiaa. Siinä määrässä ei A-vitam. kovin paljon ole, joten tällä kertaa annoin mieliteolle periksi. Olipa hyvää :) Huomenna kipasen neuvolassa mittaamassa hB:n, töissä ei valitettavasti pikamittaria oo. Kerran anemian sairastaneena tää väsymys on just samanlaista kuin silloin, mut saa nähdä, onko tää " vaan" raskausväsyä..
Huomenna vaihtuu viikko. Hui hurjaa :) -piias- rv 13+6
Käsitykseni mukaan, jos la muuttuu niin muuttuu viikotkin. Tottahan on että kuukautisista laskettuna odotusta on ollut samanverran siirtyi la tai ei. Mulla ainakin edellisissä raskauksissa on viikot ultran jälkeen merkitty sen sikiön koon " vastaa viikkoa" merkinnän mukaan.
Vai että saa verikokeellakin sukupuolen selville. ohhoh, en todellakaan ole tuosta kuullutkaan. (onko jollain esim. nettisivulla lisää tietoa tai juttua tuosta verikokeesta?)
Terveydenhoitajalta kysyin neuvolassa, että koska kuntamme ei ultria tarjoa, niin onko muuta mahdollisuutta saada sukupuoli selville ennen lapsen syntymää. Vastaus oli jyrkkä " ei" . Täytyypäs tässä seuraavalla neuvolakäynnillä vähän kysellä uudestaan! nyt kyllä ottaa päähän!!
Ajattelin nyt kuitenkin sitten tuossa noin 20-viikolla käydä yksityisellä rakenneultrassa, että selviää onko siellä kaikki kunnossa.
Dotteli 13+6
Vähän kommentteja viikonlopun teemoihin.
Ikäerosta: Meillä esikoispoika täytti juuri 2v eli ikäeroa tulossa 2,5v. Ikäeroa ei meillä sen kummemmin olla suunniteltu - toisaalta ajattelin, että samaan syssyyn vaan lapset, toisaalta ollaan varmasti molemmat tarvittu vähän huilia vauva-ajasta univajeineen. Tämä lienee jonkinlainen välimuoto sitten. Toivottavasti pojan uhma ei enää pahenisi kauheasti ja toivottavasti vaipoista ollaan päästy kokonaan siihen mennessä kun seuraava vaippapylly syntyy.
Liikkeiden tuntemisesta: Joku taisi kyselläkin, onko näin aikasin liikkeitä tunteneet ensi- vai ei-ensisynnyttäjiä. Minähän kerroin pari päivää sitten tunteneeni liikkeitä viime viikolla, jossain rv 14+5 kieppeillä siis tai siis siitä alkaen. Toissynnyttäjä olen siis. Esikoiselta tunsin muistaakseni viikolla 18 ja kyllä nämä tuntui siltä samalta, mutta en ole niitä suinkaan joka päivä tuntenut enkä panisi päätäni pantiksi, onko ne sitä. Terkkari meinasi, että uudelleensynnyttäjä voi hyvinkin jo tuntea.
Lasketusta ajasta: Mä en enää oikein pysy perässä, kun raskausviikkolukemani muuttuvat aina päivän pari johonkin suuntaan. Ekassa raskaudessa se tuntui melkein loukkaukselta jos LA yhtäkkiä myöhentyi! Minua varoiteltiin isosta vauvasta ja olin ihan tuskissani laskiessani, että jos sen ja sen mukaan katsotaan LA:ta, sen annetaan mennä niin ja niin paljon yli ja sitten siitä tulee niin ja niin iso. No, pienikokoinen poika syntyi päivää ennen virallista LA:ta eli huoli oli turha. Nyt terkkari aikaisti LA:ta np-ultran mukaan 3 päivää aiemmaksi kuin menkoista laskettuaan.
No joo, pikkuseikkahan tuo on koko LA!
Njoammil 15+6
Itsekään en tiennyt, että sukupuolen voi tosiaan verestä nähdä.
Mies oli viimeeksi ultrassa mukana ja odotushuoneessa luki sitten vauva-lehteä ja sieltä tuosta aiheesta artikkelin löysi.
Siinä vielä sanottiin sen hintakin, en vain muista paljonko se oli.
En tiedä tehdäänkö testiä miten yleisesti vai onko se vasta uusi keksintö. Suomenkielisiä internet sivuja en aiheesta löytänyt, saksankielisiä löytyi.
Internetissä luki, että kyseessä on kromosomitutkimus, joka tehdään yleensä kun vanhemmilla on tietylle sukupuolelle periytyvä sairaus. Jotenkin näin ymmärsin, että raskaana olevan naisen verestä katsotaan kumpia kromosomeja veri sisältää... Terveiden vanhempien ollessa kyseessä voidaan testi myös halutessa ja omakustanteisena tehdä, mutta vasta alk. 14rv, jotta voidaan poissulkea vanhempien päätyminen aborttiin sukupuolen tiedossa ollessa.
Ilmeisesti tutkimusta ei tehdä eettisistä syistä kaikille haluaville? Tai en tiedä miten se täällä saksassa on, josko kaikki haluavat sen saavat vai ei. Mutta ilmeisesti suomessa tätä verikoetta ei lueta varsinaisesti sukupuolen velvittämistestiksi, vaikka se siintä tuleekin esille. Olisi kyllä kätevää, jos sen tuosta noin vain ottaa voisi.
Kysyn ensi ultrassa lääkäriltä asiasta.
Seirana
Kiitos Seirana.
Huih, ku kuulosti hurjalta, että joku tosiaan voisi keskeyttää raskauden ei-toivotun sukupuolen takia. k.a.m.a.l.a.a.
Pitääpä tässä nyt sitten itsekin alkaa kyselemään tuosta verikokeesta tarkemmin. Onhan se kyllä ihan sama kumpi sieltä tulee, mutta kun en siedä jännitystä lainkaan. Kaikkiin tämäntyylisiin asiohin haluan saada aina heti vastauksen :)
Hattua sain tänään nostaa itselleni. Olen taistellut tupakointiani vastaan koko raskauteni ajan. (nykyään polttanut 2 päivässä, aamusavut ja iltasavut) Ja tänään poltin vain sen yhden!! Olen jokapäivä siirtänyt " aamusavuja" parilla tunnilla eteenpäin. ja tänään poltin nämä " aamusavut" vasta klo.19.00. (joten iltasavuja en tarvi tänään. Tai tarvisin kait, mutta vauva ei)
Huomenna siis olisi tarkoitus polttaa ne aamusavut siinä klo. 21.00. Mutta ajattelin huijata vähän itseäni, ja mennä raa' asti vaan nukkumaan huomenna ennenkuin kello koittaa 21! pelottaa ja jännittää miten onnistun. a-p-u-a.
Hyvää yötä ja kauniita unia! =)
Dotteli
Väsymys senkun jatkuu :( hemppa on kuiten ollu parempi ku mitä yleensä eli nyt 132 ja yleensä hieman yli 120.
Meilläkin siirtyi tuo laskettuaika np.ultrassa. Mietin et miten nyt siis lasketaan päivät ja viikot ku la-aikaistui. Eli pääiviähän on odotusta takana saman verran oli la mikä tahansa. Meillä siis aikaistui tuo la muutamalla päivällä joten siis raskauden " täys" kesto ei siis tule olemaan tuota 40 viikkoa niinku yleensä lasketaan. olikohan vaikeasti selitetty.
Mies kyne on ollu kerran ja hän teki sisätutkimuksen ja totes että mulla on emätintulehdus, onneksi en aloittanu lääkekuuria ku tuo tulehdus olikin vauva =) eli olin raskaana ja oireeni johtuivat silloin siitä =)
Pitiköhän muuta kommentoida.
Ai niin meillä tulee lapsille ikäeroa 4,5v eli aika iso ikäero tulee. Ensimmäisen lapseni isä on kuollut lapseni ollessa 7,5kk joten siitä tuo ikäero ainakin johtuu.
Liikkeitä olen ollu tuntevinani nyt 3 päivän ajan. aina yleensä samassa kohdassa tuntuu. Ensimmäiseltä liikkeet tunsin viikolla 16.
Mutta tälläisiä mietteitä täältä
Nuuskuneiti ja masukki 14+1