¤¤SYYSKEIJUJEN VIIKONLOPPU PINO¤¤
Kommentit (49)
Niin miten teillä on? Haluatteko tietää sukupuolen ennen syntymää?
Itse en siedä jännitystä lainkaan, en millään malttais nytkään odottaa, että pääsisin kuulemaan varmuuden siihen, että tyttö siellä on :) Äidinvaisto sanoo että tyttöä odotellaan...
Niin miten teillä on? Haluatteko tietää sukupuolen ennen syntymää?
Itse en siedä jännitystä lainkaan, en millään malttais nytkään odottaa, että pääsisin kuulemaan varmuuden siihen, että tyttö siellä on :) Äidinvaisto sanoo että tyttöä odotellaan...
täytyy sanoa että mullekin on kerran osunu mieslääkäri ja sen tekemä sisätutkimus oli myös hyvin epämukava. Huomasi selvästi ettei hän samaista värkkiä omaa, siis ei mitään varovaisuutta. Ja sen olen päättänyt etten enää mieslääkärin kopeloitavaksi suostu.
Nyt hyvää yötä Keijut+masut!!
Täällä huonosti nukuttu yö takana (jossain päin naapurissa hakattiin naista viime yönä!!!) ja aamulla pojat heräsi jo kuudelta. Tänään pitäisi käydä vielä isälläni ja miehen serkulla ja sitten matkustaa piiitkä matka kotiin päijät-hämeeseen. Ihana aurinkoinen päivä on ainakin tulossa, joten kotimatka on varmasti mukava ajaa.
Tuosta lasketusta ajasta vielä: Itse siis kun kävin siellä np-ultrassa, niin la muuttui sikiön koon vuoksi kaksi päivää aiemmaksi, mutta sitä ei neuvolakorttiin kirjoitettu kun eivät kuulemma parin päivän takia siirrä. Itse kyllä elän uuden la:n mukaan, koska myös minun mielestäni on kummaa jos ei sitä siirretä... tietysti osaan olla optimistinen jos vauva päättääkin jäädä yliaikaiseksi.. kuten edelliset lapseni, mutta on se mukavampaa elää " oikean" la:n mukaan.
Jaahas, nyt aamupalalle ja sitten suuntaamme auton nokan Isälle päin =)
OIKEIN AURINKOISTA PÄIVÄNJATKOJA KAIKILLE!!!
*tiitiäinen79, pojat02 ja 04, masu tasan 13*
Ihanan aurinkoinen päivä tulossa taas!
Äsken kuulin ekan kerran mustarastaan laulavan, se on varma keväänmerkki!!!
Ne on luvannu puoleenviikkoon menevän plussanpuolellekin, jee.
Nukuttu on niin ja näin, mutta yllättävän pirteeltä olo tuntuu.
Eipä tässä sen kummempia.
Hauskaa sunnuntaita kaikille!
täällä podetaan kauheeta flunssaa ja mies myös :/ esikoinenhan sairasti koko viime viikon, nyt hän sentään kunnossa. Huomenna pitäisi mennä töihin kun tuli oltua jo koko viime viikko hoitamassa tyttöä kotona, mutta jos näin huono olo on huomennakin niin en kyllä mene, ei ole mitään järkeä mennä sinne pyörimään kun tuntuu ettei pystyssä pysy.
Tyttö mankuu ulos, kun ollut tosiaan viikon sisällä, kait se täytyy vaan koittaa sinne raahautua.
Oma olo on muuten ihan hyvä, luulen että tunsin illalla vauvan liikkeet kun käänsin kylkeä sängyssä?? mutta mene ja tiedä.
To olin np-ultrassa ja siellä ainakin vauva oli tosi vilkas ja liikkuvainen.
nyt puuronlaittoon :)
Pitkästä aikaa kirjottelen!
Oli ultrista puhe:kävin torstaina np-ultrassa ja pikkunappula olikin 8pv vanhempi ku luultiin ;)Laskettu aika siirty siis aikasemmaks 10.9 ;)Oli kyllä kiva kokemus ja mieskin oli yhtä hymyä koko ultran ajan.Muutaman kerran pikkunen potkaski,oli kyllä vinhan näkönen tyyppi :)Niskaturvotusta oli 1,2mm ja istukka takaseinämässä.Paljonko teillä on turvotusta ollu,jos sitä on ylipäätään ollu?
Voikaa paksusti!
-Pepsi ja pikkunappula rv14+0
Jokohan se kevät sieltä vihdoin kolkuttelisi, kun aurinko on paistanut noin ihanasti jo monta päivää! Vähän hirvittää muuttolintujen paluu tänä vuonna sen lintuinfluenssan takia, mutta ainakin tän päivän Hesarissa lintuharrastaja vakuutteli, että tuskin kovin moni sairas lintu jaksaa tänne asti muuttaa. Hirveä ajatus, että lapsi menis ulkona kaivamaan puistossa jonkun sairaan linnun jätöksiä. :-O
Mua vähän ihmetyttää tuon lasketun ajan arpominen (älkäätten tykätkö huonoa). Mulla eka raskaudessa LA pysyi koko ajan samana ja silti jäpikkä päätti viettää yksiössään vajaan viikon ylimääräistä. Itse en ois jaksanut odottaa päivääkään pitempään, mutta neuvolassakin sanottiin, että vasta kaks viikkoa LA:n yli menevä raskaus lasketaan yliaikaiseksi. Joten miksi se tarkka LA on niin tärkeä, kun vauva voi syntyä pari viikkoa " etuajassa" kuitenkin täysiaikaisena tai pari viikkoa " myöhässä" ? Tuleepa sitten kun on siihen itse valmis, yhtä ihana syntymäpäivä siitä tulee koko perheelle. :o)
(.) : Pahoinvointi on hellittänyt oikeastaan kokonaan ja nyt alkaa energiaakin löytyä. Olen jopa saanut siivoiltua kotona ja vakaasti harkinnut salille menoa. ;) Harmittaa, kun ei päästä pojan kanssa ulos näin hienolla säällä. Perjantaina käytiin lääkärissä nuhan takia ja lääkäri kehotti pysymään sisällä maanantain tarkastuskäyntiin asti. Tää on kyllä pojalla sinänsä rasittava ikä (9,5 kk), ettei hän jaksaisi hetkeäkään olla yksin.. roikutaan lahkeessa kiinni ja vessaankin pitäis päästä mukaan. Kiva sit kuunnella pöntöllä, kun yks lohduttomana itkee olkkarissa. Hohhoh, toivottavasti helpottaa ennen vauvan syntymää!
Mukavaa kevät(?)päivää keijuille, nautitaan auringosta!
Ulpunen, poju 9,5kk ja masumötö rv 14+3
Neronja, lasketun ajan siirtämisestä, mulla edellisessä raskaudessa la siirtyi kahdella päivällä ultran mukaan. Nyt kysyin la:n siirtämisestä KOS:n synnytyslääkäriltä (jonka yksityisvastaanotolla olin alkuraskauden ultrassa ja heittoa taas se 2pvää) ja hän sanoi, että käytäntö on nykyisin, ettei alle viikon heittoa korjata. Mulla siis siirtyi aikaisemmaksi, mikä sitten loppupäässä tarkoittaisi sitä että ehtii mennä enemmän la:n ylitse eli turhia hermoilupäiviä lisää ja (toisin kuin tuossa Minjuska esittämässä kommentissa, milloin onkin ihan hyvä että la:ta siirretään herkästi)
Minjuska, Renniestä ei varsinaista helpotusta tähän röyhtäisyoloon, mutta mulla liäsksi närästää esim mausteiset ruoat joihin Rennie auttaa. Tänään jätin aamupalalla appelsiinimehun pois ja huomasin, ettei yhtä pahaa röyhtäisyoloa ole nyt ollut! Mietinkin, että pitää tarkkailla enemmän mistä ruoista se kenties tulee ja välttää sellaisia.
Dotteli, olen ajatellut etten tällä kertaa kysele arvauksia sukupuolta. Kahdesta ensimmäisestä kysyttiin, eka meni oikein ja toinen väärin. Nyt mennään ihan sokkona :)
Mayella 11+5
Ihanan aurinkoinen aamu ainakin täällä Ita-Suomessa. Pakkanenkin on laskenút jo mukavasti -10 tienoille, ulkonakin on suht mukava olla. Mies lähtikin pojan kans ulos, minä jäin ruoan kanssa huhkimaan. Nyt ruoka uunissa ja mulla hetki aikaa tänne. :)
Joku kirjoitteli suolaisen himosta. Mullakin tämä raskaus on siinä mielessä erilainen kuin eka, silloin teki mieli enemmän makeaa ja herkut maistuivat hyvin. Nyt tuntuu että jos syö jotakin makeaa niin huono olo iskee melkeinpä heti ja pakko on saada päälle suolaista. Puolestaan jos syö jotakin suolaista herkkua esim. suolakeksejä tms. niin olo on aivan loistava! Muutenkin ainakin toistaiseksi olen mussuttanut herkkuja huomattavasti vähemmän kuin eka kerralla, onneksi niin. :)
Tuosta sukupuolesta. Mies on meillä jotenkin höpöttänyt koko ajan tyttövauvasta. Itse en oikein ole vielä asiaa pohtinut, haluan odottaa sinne ekaan ultraan ennen kuin enempi alan asiaa miettimään. Toki olen joitakin huomioita jo tehnyt, kuten ekassa ei pahoinvointia, herkut maistui, ei finnejä jne.. ja tuloksena poika. Nyt on pahoinvointia, herkut eivät maistu ja finnejäkin on naamassa jonkin verran. Mutta me ei haluttu esikoisen kohdalla tietää kumpi sieltä oli tulossa ja puhuttiin että ei kysyttäisi nytkään. Hyvinhän tuota ehti esikoisellekin ostella niitä " oman värisiä" vauvajuttuja sitten syntymän jälkeenkin. Lähinnä siis tarkoitan vaatteita, tutteja yms. Ennen synnytystä etsin oikeastaan sellaisia värejä jotka sopivat molemmille.
Mullakin on takana jälleen kerran yksi huonosti nukuttu yö. Esikoisen kohdalla oli ihan sama juttu, pyörin ja hyörin sängyssä lähes joka yö. Mutta eiköhän se tästä, kaiken se kestää kun tietää mikä ihana nyytti sieltä sitten syksyllä tulee... :)
Mukavat sunnuntain jatkot!
T: Anmari rv 12+1 eli uusi viikko kääntyi eilen ja " maaginen" 12vkoa takana... :)
[color=green]Täällä (Kuopio) myös aurinko paistelee ja lumet tippuvat isoina kasoina puista. Aamu alkoi tavallisella kuvotuksella, jonka sain vanukkaalla ja mehujääpuikolla kuriin. Öitä ei saa oikein nukuttua, koska pieni 1v. kollikissa mouruaa. Leikata ei vielä haluta, koska pitäisi teettää pentuja. Kun masulaisen liikkeet alkavat tuntua taitaa sanoa oman mielipiteensä mouruajalle. ;)
Spao: Aivan normaaleja raskausoireita sulla, mies vain lukemaan neuvola-lehtisiä. Väsymys on mulla kova vielä eikä oikein jaksaisi tehdä mitään, päivätorkkuja otan edelleen. Ja hengästyn helposti tosi pienestä voimanponnisteluista.
En malta odottaa, että masuasukin liikkeet tuntuvat. Masu on jo kasvanut kivan näkyväksi, mieskin alkaa olla innolla mukana (tähän asti ollut hieman huolissaan ystäväpiirin monien keskenmenojen vuoksi). Yksi etappi saavutettu huomenna jos 12 vkoa tulee täyteen, seuraava tähtäin on vko 14 ja toivon mukaan pahoinvoinnin hellittäminen. Lääkettä syön edelleen.
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Orenji rv 11+6
Mulla on useimmat aiemmista neljästä lapsesta olleet np-ultrassa kaksi päivää isompia kuin menkoista laskettuna. La:ta ei ole kuitenkaan koskaan siirretty. Esikoinen syntyi viikon yli la:n, kakkonen ja kolmonen kaks viikkoa yli la:n ja nelonen 2vk ja 1pvä yli la:n. Eli tosi pitkään ovat masussa viihtyneet. Olenkin varautunut, että JOS tämä raskaus tästä normaalisti etenee ja loppuun asti päästään, niin voi hyvinkin mennä 2 vk yli la:n eli syntyis sitten n. 17.9. Nyt vaan on se juttu eri tavalla, että mulla todettiin se tukostaipumus, joten enpä tiedä antaisivatko edes mennä paljoakaan yli vai käynnistettäiskö aiemmin. Ei ole vielä lääkärin kanssa asiasta puhuttu, varmaan sitten jos rakenneultrassa kaikki on vielä kunnossa, niin sitten puhutaan siitäkin asiasta. Sen takia minusta on tosi hyvä, että mulla sitä la:ta siirrettiin aikaisemmaksi, koska sitten se kahden viikon ylityskin tulee aiemmin täyteen. En haluais enää mitään ylimääräisiä riskejä tämän tukostaipumuksen ja lääkityksen lisäksi (lääkitykselläkin voi olla vaikutusta vauvaan).
Minusta on vähän hassua puhua jostain yleisestä käytännöstä tässä la:n siirtämisessä, koska näyttää siltä, ettei sitä yleistä käytäntöä ole oikein olemassa. Olen nyt seurannut noita tapauksia, joissa la:ta on siirretty muutaman päivän takia ja niitä näköjään tehdään ihan joka puolella Suomea. Ja itse en olisi edes nostanut tätä koko asiaa mitenkään isoksi jutuksi, koska onhan ihan päivän selvää, että vauva syntyy sitten kun syntyy eikä sen mukaan mitä neuvolakortissa lukee. Joitakin vaan tuntui kovasti ottavan päähän varsinkin se, jos jollain la:ta siirretään aikaisemmaksi. En keksi siihen muuta syytä kuin kateus. Tuskinpa kukaan olisi kiinnittänyt huomiota minunkaan tapaukseen, jos la:ta olisi siirretty vaikka 2 pvää myöhäisemmäksi. Mutta itse en jaksa tästä asiasta kommentoida enää enempää, piste :-).
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
neronja rv15+0
Malintypy ja Kirsikka82:
Mulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Naislääkärit on ollu hyvinkin kovakouraisia kun taas sitten miesgynet on ollu huomattavasti hellempiä. Olen ajatellut, että miehet osaa värkkiä oikein käsitellä ja naiset jotenkiin ylimielisesti, että on mullakin tälläinen eikä tämä nyt kauheasti voi sattua... Jy nyt en sitten naislääkärille mielellään mene, muutenkin tuntuu luonnolliselta, että mies sinne katsoo ja kopeloi eikä nainen...
Dotteli: Me halutaan ehdottomasti tietää sukupuoli! Ennen raskautta ajattelin vielä, ettei sillä väliä ja tuskin halutaan tietää, mutta nyt on mieli muuttunut. Ja sitten kun se on tiedossa: shoppailemaan! Ja joo tiedän, ettei sitä 100% voida tietää ja sanoa, mutta kuitenkin! Ja verestähän sen voi kanssa katsoa, siintä katsottuna on 100% varma. Se ei muuten kovin paljon edes maksaisi, jos oikein muistan niin 20¿... hmmm. ei hullumpi ajatus! Seuraava ultra on mulla 22.3 ja toivon kovasti, että siellä näkyis sitten sukupuoli kun sen jälkeen lennänkin suomeen hakemaan sukulaisilta ja ystäviltä vauvakamoja ja vaatteita. Olisi sitten kiva, kun osaisi jo oikeita värejä valita.
Seirana rv14 +2
Dotteli: Mekin halutaan tietää kumpi on tulossa. En jaksa mitenkään odotella yhdeksää kuukautta, että selviäisi. Viimeksikin esikoista odottaessa kysyttiin rakenneultrassa ja silloin sanottiin, että jos näkyy selkeästi, niin sanotaan. Ultran lopuksi sanottiin, että meille on 95% varmuudella syntymässä poika. Rakenneultra tehtiin Kättärillä.
Tällä kertaa synnytän Jorvin sairaalassa ja kysyinkin jo np-ultrassa, että saako tietää sukupuolta rakenneultrassa ja sanoivat, että kyllä jos näkyy selvästi, että on poika. Kuulemma tyttöä ei uskalleta sanoa, jos pojan vehkeet onkin vaan jotenkin piilossa. Eli ilmeisesti, jos rakenneultrassa ei todeta poikaa, niin sitten pitää joko ton verikokeen tai yksityisellä käydä varmistamassa. Tietysti pääasiahan on, että syntyy terve lapsi. Mutta en mahda mitään uteliaisuudelleni.
Tämä toinen raskaus on kyllä ollut todella erilainen kuin ensimmäinen, mutta ei se silti tarkoita, että tyttö olisi nyt tulossa.
Täällä näkyy tulevien syysmammojen joukossa olevan paljon tokaa tai kolmatta, neljättä odottavia. Millaisia ikäeroja teillä on lasten välillä? Ja miten alku on teillä sujunut, kun uusi vauva on tullut taloon? Vähän tässä mietityttää tuleva syksy, kun esikoinen on vasta 1v.7kk, kun kakkonen syntyy. Ja mahdollinen taantuminen esikoisen suhteen myös mietityttää. Ollaan päästy jo tutin käytössä pelkkään uniaikatutteiluun ja potalla esikoinen on käynyt istumaan opittuaan. Mutta tietty vaipat vielä käytössä, kun ei osaa itse kertoa, koska hätä.
Mutta aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
inkuli ja masumönkijä 13+4 ja poju 13kk
inkuli:
Täällä näkyy tulevien syysmammojen joukossa olevan paljon tokaa tai kolmatta, neljättä odottavia. Millaisia ikäeroja teillä on lasten välillä? Ja miten alku on teillä sujunut, kun uusi vauva on tullut taloon? Vähän tässä mietityttää tuleva syksy, kun esikoinen on vasta 1v.7kk, kun kakkonen syntyy. Ja mahdollinen taantuminen esikoisen suhteen myös mietityttää.
Inkuli kyseli noista ikäeroista ym. Meidän neljä lasta ovat syntyneet niin, että ikäeroa aina edellisestä seuraavaan on 1v.5kk. Yhtään kertaa ei ole ollut mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan, vaan aina on pienimmäinen saanut hyvän vastaanoton. Taantumistakaan ei ilmennyt. Tosin meidän eka ja toka tykkäsivät imeskellä tuttia pari vuotiaaksi asti (en viitsinyt vieroittaa tutista sen aiemmin) ja itse asiassa meidän kolmonen ja nelonen eivät välittäneet tutista ollenkaan. Vauva-arki sujui mukavasti ja sopuisasti.
Oli myös puhetta siitä halutaanko tietää sukupuoli etukäteen. Joka raskaudessa ollaan kyllä sukupuolta rakenneultrassa kysytty. Joku ultraaja on suostunut vastaamaan, joku toinen ei ja kerran on käynyt niin, että lääkärin tyttöveikkaus onkin muuttunut pojaksi. Aion kyllä tälläkin kertaa kysyä (mikäli tämä raskaus onnellisesti etenee ja rakenneultraan iloisin mielin päästään), koska se sukupuoli kiinnostaa lähinnä meidän esikoispojan takia. Se kun toivoo niin kovasti veljeä. Jos joutuu tuottamaan pojalle pettymyksen, niin vois kertoa asioiden laidan jo hyvissä ajoin.
neronja rv15+0
Mulla kanssa aivan samanlainen paineen tuntu tuolla alapäässä (mulla on siellä se eppari arpi edellisestä synnytyksestä)ja kun neuvolasta kysäisin siitä, lääkäri sanoi että veri pakkaautuu sinne ja tekee sen painon tunteen. Eli ei mitään vakavaa ole!
Joku tuossa sanoi että on liikkeitä tuntenut ja kun mä ajattelin että oon ihan omiani taas tuntenut. Viime viikon lopulta asti olen tuntenut jotain pientä liikehdintää....ihanaa!Mulla oli to neuvola/lääkäri ja siellä lääkäri kuunteli sydänääniä ja vauva liikkui koko ajan, kait se sitten on jotAIN TOSI LIIKKUVAA SORTTIA ETTEI YHTÄÄN IHME ETTÄ OON TUNTENU NIITÄ LIIKKEITÄ...
MAMI 14+2
Sukupuolesta: Niin kuin olen aiemminkin jo sanonut että olen ajatellut mennä siihen 3/4d ultraan, niin jo sukupuoli siinä näkyy niin sitten näkyy ja ehkä siellä kysynkin. Noissa tavallisissa ultrissa en sitä kysy.
Viime raskaudessa olin itse huomaavinani pojan vehkeet ruudulla, en kysynyt mutta poikahan se olis ollut.
Ikäerosta: Olisin halunnut pienemmän ikäeron, ja olisikin ollut 1½ vuotta jos poika olis hengissä selvinnyt :(. Nyt sitten ikäeroksi tulee 3vuotta. Toisaalta hyvä, on tuo tyttökin jo niin iso että.
Josta tulikin mieleeni, että kun tätä raskautta se 11kk yritettiin. Ja juuri olin huomannut että kotihoidontukihan loppuu syksyllä. Kirjoitin sitten päivähoitohakemuksen jo valmiiksi (en vielä toimittanut peirlle) ja aloin katselemeen työpaikkoja. Niin eikös se plussa sitten tullut kuin tilauksesta.
Tyttö on syntynyt 20.8 jolloin siis kotihoidontuki loppuu. Laskettuaika on 21.9 ja kuukautta ennenhän se äiitysloma alkaa. Ei olis voinut parempi ajoitus olla! Olenkin saanut suvulta kommenttia, että hyvin on suunniteltu :D
inkuli kyselit tuosta ikäerosta. Meillä ikäeroksi on tulossa 2v11kk. Ja etenkin jos vauveli syntyy LA:na tulee ikäero päivälleen tuon em. verran. Esikko on syntynyt 23.10 ja nyt la on 23.9. :)
Minusta tuo on ihan sopiva ikäero meillä. Esikoinen on kokonaan kuiva, yövaippakin jäi pois jouluna. Osaa syödä itse, ei tarvitse syöttötuolia, rattaitakaan ei enää nytkään juuri käytetä, osaa itse käydä potalla, nukkuu yönsä yleensä heräämättä. Itse pukemistakin treenataan kovaa vauhtia.
Tuntuu että esikoinen on jo nyt aika omatoiminen, mutta saas nähdä kuinka käy sitten kun vauva tulee taloon. Ollaan jonkin verran hänelle jo puhuttu vauvasta ja ainakin toistaiseksi vauva kuulema saa meille tulla. :) Ja eilen saunassa poika sanoi että " vauva saa kylpyammeen" . :) Minusta aika hellyyttävää toiselta.
Jees, alkais hiihtoloma olemaan lopuillaan ja huomenna taas arki koittaa. Ihanaa oli olla lomalla, voisin ihan hyvin jatkaa vielä toisen viikon. Vähän jänskittää vieläkö normaalit housut mahtuvat jalkaan, vai pitääkö kipittää mammahousuja ostamaan. En nimittäin ole juurikaan lomalla käyttänyt muita kuin " kotihousuja" eli trikoita tms. Ihania ovat kun eivät todellakaan purista! :)
T: Anmari rv 12+1
Meillä ainakin näkyvät siirtävän laskettua aikaa melko helpostikin, ihan muutamienkin päivien vuoksi, itellä oli tosin heittoa 6pv joten aihettakin oli.
Kysyin lääkäriltä, että onko tuollanen siirtäminen miten tavallista niin se kerto että on nykysin. Ja kun on ruvettu herkästi niitä siirtelemään niin myös lasten yliaikaisuudet on vähentyneet todella hurjasti. Ja jokainen lastansa yliajalla joskus odotellut varmasti muistaa, mitä piinaa se voi olla, joten miusta on ihan vaan hyväkin, jos laskettu aika pitää melkolailla kutinsa. Ja onhan se säästöä sairaalallekin, kun ei " aiheetta" tarvitse tehdä yliaikaiskontrolleja. Ja äidin pussille kans!
Näin siis Itäisessä-Suomessa.
Minjuska 13+4 vieläkin (menkoista laskettuna olis jo 14+3)