Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjät! Minkälaisia ohjeistuksia teille on annettu myyntityöhön, mitkä ärsyttävät teitä? Esim. ärsyttääkö kysyä joka asiakkaalta "Haluatko kuitin?"

Vierailija
24.11.2016 |

Tai joku muu työhösi liittyvä ohjeistus, mistä et pidä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta työnantajan ohjeistukset kuuluvat työhön. Ja on asiassa sekin puoli, että silloin, kun asiakas on eri mieltä, voi kertoa, että kyse on ohjeistuksesta tai lain noudattamisesta, ei omasta mielipiteestäni asiassa. (Esimerkiksi papereita on pakko kysyä, voin hyväksyä vain tietyt henkkkarit henkilöllisyyden todistamiseen jopa siinä tapauksessa että asiakas on tuttu, koiraa ei voi tuoda myymälän puolelle koska laki kieltää sen.)

Ruokakaupassa kuitenkin nämä ovat hankalia:

-välillä paperien kysyminen, kun henkilö on tyyliin 29v. sen sijaan, että olisi 21v.

-paperien kysyminen silloin, kun sama nuori henkilö on asioinut jo pari vuotta ja tiedät kyllä hyvin, mikä hänen syntymävuotensa on. Pakko kuitenkin kysyä.

-meillä ketju kieltää rahanvaihtamisen. Kun ei kuitenkaan voida meidän pikkupohjakassasta joka tapauksessakaan mitään isoja rahoja rikkoa, niin on tyhmää, että en voisi vaihtaa kaksikymppistä pariksi kympiksi (jotta lapset saa viikkorahat) tai jotain vastaavaa kohtuullista summaa. Yleensä teen nykyään niin, että kerron ketjun ohjeistuksesta (jotta asiakas tietää, että teen hänen kohdallaan poikkeuksen ja joku muu myyjä ei välttämättä suostu) ja vaihdan, jos minulla on tarpeeksi vaihtorahaa. Koska kaksikymppisen rikkominen kympeiksi ei ole vielä mitään rahanpesua jos minulla sattuu kymppejä olemaan.

Meiltä on - jumalalle kiitos - lopetettu tuo tyrkytysmyynti. Aiemmin tyrkytysmyyntiä oli Veikkauksen tuotteiden kanssa. Kuten aiempi jo sanoi, välillä tuo suosittelu on hyvää palvelua ja välillä sellaista, josta itselle tulee lähinnä vaivaantunut olo.

Vierailija
22/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää menee nyt vähän ohi, mutta mua asiakkaana ärsyttää toi kysymys kuitista. Totta helvetissä haluan ja miksei sitä voi antaa kysymättä erikseen.

Kuitti on asiakkaalle oikeastaan täysin tarpeeton paperi, joka annetaan asiakkaalle todistuksena verojen hoidosta. Asiakas itse ei tee sillä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin Marimekolla myyjänä. Pomo antoi joka aamu (Marimekon) vaatteen, jota piti käyttää. Pukeutumiskoodi todella tiukka muutenkin. Asiakkaan kanssa puhumisesta tarkat ohjeet, esimerkiksi tervehtiä piti juuri tietyllä tavalla, kysymyksiin oli tietyt vastaukset jne. Kun vaatteita viikattiin hyllyyn, niiden piti olla sentilleen oikein ja viikkaamisessa käytettiin apuvälineitä, sellaisia levyjä jne.

En ollut kauaa töissä siellä, oli ihan okei sinänsä, mutta vähän kuivaa.

Tätä ei välttämättä moni tiedä vaatekaupan myyjän työstä. No jossain H&M varmaan rennompaa, mutta ns. hienommissa liikkeissä ei paljoa sooloilla tai tehdä fiilispohjalta. 

Tähän lisään nyt kun muistan, että tiettyjen ostosten/tietynlaisten asiakkaiden kohdalla piti kysyä, pistetäänkö pakettiin. Paketteja oli tietyt koot ja mallit joita piti noudattaa täsmälleen, koristeet ja teipitkin piti laittaa juuri tiettyihin kohtiin. Kyllähän se selkeytti, mutta osa malleista oli hankala saada ekoilla kerroilla hyvännäköiseksi. 

t. 6

En ymmärrä mikä sua näissä ärsytti,kaikki kuvaamasi asiat ovat ihan perusasioita myyjän työssä ja niillä kaikilla on vahvat perustelut, miksi juuri niin pitää toimia.

Tuo työ ei vaan ole sua varten, älä kokeile uudestaan.

Musta tuo kyllä oli mielenkiintoista, että tietynlaisten asiakkaiden kohdalla kysytään paketoinnista. No, kai se niin on vaikka se rikaskin voi olla joskus tuulipuvussa kesken päivälenkkinsä ostoksilla. 

Ai, ei mua vaan ihmetytä.

Esim. hyvä ohjeistus voisi olla, että äitienpäivää edeltävällä viikolla jokaiselta naisten paitulin tai alusasun ostajavalta mieheltä kysytään, haluaako pakettiin vai ei.

Tietysti AINA löytyy joku, joka siitäkin loukkaantuu, mutta aina ei voi voittaa ja hyöty on suurempi kuin paha.

No mun mielestä tuohon pätee edelleen se ohje tietyn tuotteen paketoinnista. Sen äitienpäivälahjan voi ostaa lapsikin. 

Vierailija
24/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kuitti pitää uuden lain mukaan antaa, halusi asiakas sen tai ei. 

Laki ei täyty enää kysymällä haluaako kuitin, vaan se pitää lain mukaan antaa aina.

Eli kysymys kuitista on turha.

Vierailija
25/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää menee nyt vähän ohi, mutta mua asiakkaana ärsyttää toi kysymys kuitista. Totta helvetissä haluan ja miksei sitä voi antaa kysymättä erikseen.

Kuitti on asiakkaalle oikeastaan täysin tarpeeton paperi, joka annetaan asiakkaalle todistuksena verojen hoidosta. Asiakas itse ei tee sillä mitään.

Kyllä musta ainakin asiakkaana on kiva jälkikäteen tarkistaa kuitista, ottiko myyjä varmasti oikeat hinnat tuotteista.

Vierailija
26/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Jos asiakas menee toiseen liikkeeseen, jossa myydään samoja tuotteita, niin on se kuitti kiva olla todisteena ostoksista.

Vierailija
27/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ruokakaupassa töissä ja siellä kysyin haluaako asiakas kuittia vain silloin, kun lähti äkkiä maksamisen jälkeen pakkaamaan kamoja. Muuten annoin automaattisesti. Sekin oli meinaan ärsyttävää kun vaan lähdettiin epäkohteliaasti sanomatta mitään ja huutelin perään tarviiko kuittia.

Nykyään olen vaatekaupassa töissä ja kysyn saako kuitin laittaa pussiin. Suurin osa haluaa, sitten on niitä jotka tuhahtaa että tänne se kuitti. No sitten se ojennetaan asiakkaalle. Ei toi kuittiasia nyt niin iso juttu ole.

Vierailija
28/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen asiakkaan henkilökohtainen tervehtiminen jo siinä vaiheessa kun tulevat ovesta sisään / lähtevät ulos. Ihan naurettavaa moikkailla jos toinen tulee/menee suunnilleen selkä edellä ja kuulokkeet korvilla tai iso ryhmä kerralla ja kaikille pitäisi erikseen sanoa moimoimoimoimoi. En noudata tätä ohjeistusta. Kassalle tulijoita toki tervehdin aina ja niitä joiden kanssa saan katsekontaktin edes, mutta en rupea moikkailullani esimerkiksi keskeyttämään toisten jutteluita, puhelua tms. tai jos näyttää että asiakas todellakin haluaa olla ihan omassa rauhassaan.

Vierailija
29/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei täyty enää kysymällä haluaako kuitin, vaan se pitää lain mukaan antaa aina.

Aika typerää minusta pakottaa asiakkaat ottamaan kuitit (tämä ei tietenkään ole myyjien vaan lainlaatijoiden vika). Itse en halua niitä esim. jokaisesta kahvikuppilisesta tai maitopurkista, vaan ainoastaan isommista ostoksista. Pikkuostosten kuitit lentävät roskiin asap.

Vierailija
30/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Mäkkärissä töissä kauan aikaa sitten. Jokaiselta asiakkaalta oli pakko kysyä että "haluaisitko jälkiruokaa?". Vitutti sen kysyminen jokakerta sillä suurin osa aina vastasi kysymällä että kuuluko se hintaan. No ei kuulunut. Ja ne jotka sen jäätelön tai pirtelön halusivat ostaa niin mainitsivat sen jo siinä tilauksensa päätteeksi.

Ainostaan jos asiakas sanoi "eikä sitten muuta" yms niin silloin ei tarvinnut toistaa tuota jälkiruokarenkutusta.

Vierailija
31/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut ruokakaupassa töissä ja siellä kysyin haluaako asiakas kuittia vain silloin, kun lähti äkkiä maksamisen jälkeen pakkaamaan kamoja. Muuten annoin automaattisesti. Sekin oli meinaan ärsyttävää kun vaan lähdettiin epäkohteliaasti sanomatta mitään ja huutelin perään tarviiko kuittia.

Nykyään olen vaatekaupassa töissä ja kysyn saako kuitin laittaa pussiin. Suurin osa haluaa, sitten on niitä jotka tuhahtaa että tänne se kuitti. No sitten se ojennetaan asiakkaalle. Ei toi kuittiasia nyt niin iso juttu ole.

Jokainen kuitinhaluaja tuhahtaa? Tuskin. 

Vierailija
32/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaupassa töissä, mut vastaan kuitenkin. Kun menen kauppaan niin myyjä tervehtii ja kun menen kassalle, niin sama myyjä tervehtii. Kerran kävelin kassan ohi ja otin tuotteen kassan vierestä. Niin iloisesti tervehti, kun tulin ovesta ja kahden minuutin päästä toistui sama. Minä en enää vastannu.... katsoin vaan ihmeissäni.

Yks tuttu sanoi, et myyjiä ohjeistettu tekemään näin. No eikö olis maalaisjärjen käyttö paikallaan 😃 Tuolloinkin taisin olla lähikaupan ainut asiakas. Eli ei voinu olla kiinni siitä etteikö muistaisi jo tervehtineensä... ja kaks minuuttia...

Vierailija
33/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika typerää minusta pakottaa asiakkaat ottamaan kuitit (tämä ei tietenkään ole myyjien vaan lainlaatijoiden vika). Itse en halua niitä esim. jokaisesta kahvikuppilisesta tai maitopurkista, vaan ainoastaan isommista ostoksista. Pikkuostosten kuitit lentävät roskiin asap.

Ei ole pakko ottaa kuittia, asiakkaalla on oikeus siitä kieltäytyä.

Mutta kuittia pitää tarjota, se pitää luoda ja tarjota sitä asiakkaalle, jos asiakas ei sitä ota, niin fine.

Vierailija
34/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kuivakkaa touhua monissa paikoissa. Eikö luoteta yhtään ihmisen omaan luovuuteen ja kykyään elää tilanteessa sopivalla tavalla? Itse teen nykyään myyntityötä mieheni yrityksessä ja olen saanut muodostaa oman myyntityylin tasan haluamakseni. Ja kyllä, olen tuloksekas, koska teen työtä persoonallani, mutta kuitenkin tyylillä, ettei nyt häsellykseksi mene.

Vierailija
35/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ottaa kuittia, asiakkaalla on oikeus siitä kieltäytyä.

Mutta kuittia pitää tarjota, se pitää luoda ja tarjota sitä asiakkaalle, jos asiakas ei sitä ota, niin fine.

Ok, kiitos selvennöksestä. Sain joistain viesteistä kuna että kuitti on pakko antaa halusi asiakas sen tai ei.

Vierailija
36/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on muuten automaattikassassa kun siihen näyttää silti tarvitsevan työntekijän,yhtä hyvin voisi mennä tavalliselle kassalle.

Vierailija
37/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuullosti tosi ankealta toi Marimekon myyjänä olleen meininki. Joskus asiakkaanakin huomaa selvästi, että myyjä toimii ennalta määrätyn ohjeen mukaisesti ja tulee vähän huono mieli. Toisaalta ehkä en sitten kuulu näiden kauppojen kohderyhmään enkä varsinkaan sopisi työntekijäksi.

Vierailija
38/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on muuten automaattikassassa kun siihen näyttää silti tarvitsevan työntekijän,yhtä hyvin voisi mennä tavalliselle kassalle.

Ei meidän lähellä olevassa kaupassa ole automaattikassoilla kuin yksi myyjä kuutta (?) kassaa kohden.

Vierailija
39/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Marimekolla myyjänä. Pomo antoi joka aamu (Marimekon) vaatteen, jota piti käyttää. Pukeutumiskoodi todella tiukka muutenkin. Asiakkaan kanssa puhumisesta tarkat ohjeet, esimerkiksi tervehtiä piti juuri tietyllä tavalla, kysymyksiin oli tietyt vastaukset jne. Kun vaatteita viikattiin hyllyyn, niiden piti olla sentilleen oikein ja viikkaamisessa käytettiin apuvälineitä, sellaisia levyjä jne.

En ollut kauaa töissä siellä, oli ihan okei sinänsä, mutta vähän kuivaa.

Tätä ei välttämättä moni tiedä vaatekaupan myyjän työstä. No jossain H&M varmaan rennompaa, mutta ns. hienommissa liikkeissä ei paljoa sooloilla tai tehdä fiilispohjalta. 

Ymmärrän kyllä, että ollaan tarkkoja käyttäytymisessä, mutta eihän tuollaisessa paikassa voi kovin pitkään kukaan viihtyä, kun tuollainen natsimeininki on käytössä. Pomoille pieni vinkki: Työntekijä on sitä tuottavampi, mitä vähemmän on kaikenlaisia "millilleen tavarat oikeassa paikassa"-sääntöjä.

Vierailija
40/51 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, nää on niitä samoja, jotka ostaa jäätelön, jonka aikoo syödä heti, mutta haluaa siitä kuitin talteen. Freaks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi