Myyjät! Minkälaisia ohjeistuksia teille on annettu myyntityöhön, mitkä ärsyttävät teitä? Esim. ärsyttääkö kysyä joka asiakkaalta "Haluatko kuitin?"
Tai joku muu työhösi liittyvä ohjeistus, mistä et pidä?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen asiakkaan henkilökohtainen tervehtiminen jo siinä vaiheessa kun tulevat ovesta sisään / lähtevät ulos. Ihan naurettavaa moikkailla jos toinen tulee/menee suunnilleen selkä edellä ja kuulokkeet korvilla tai iso ryhmä kerralla ja kaikille pitäisi erikseen sanoa moimoimoimoimoi. En noudata tätä ohjeistusta. Kassalle tulijoita toki tervehdin aina ja niitä joiden kanssa saan katsekontaktin edes, mutta en rupea moikkailullani esimerkiksi keskeyttämään toisten jutteluita, puhelua tms. tai jos näyttää että asiakas todellakin haluaa olla ihan omassa rauhassaan.
Olen nykyään töissä kaupassa, jossa henkilökunta on jaksanut niin sitkeästi tervehtiä asiakkaita, että nykyään asiakkaatkin tajuavat tervehtiä myyjää ja niitä, jotka eivät ota kontaktia, on vähemmän. Itseänikin ärsytti aiemmin tervehtimispakko, kun sitä pitää puhua seinälle osasta tapauksista.
Tähän on ohjeistettu (tietääkseni) kahdesta syystä: se on kohteliasta ja asiakkaalle tulee matalampi kynnys kysyä jotakin, jos hän tarvitsee jotain. Toinen syy on varkaat, jotka varastavat, koska he uskovat, että kukaan ei ole huomannut heitä, tervehtiminen antaa siis kuvan, että heidän tulonsa on huomattu myymälässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaupassa töissä, mut vastaan kuitenkin. Kun menen kauppaan niin myyjä tervehtii ja kun menen kassalle, niin sama myyjä tervehtii. Kerran kävelin kassan ohi ja otin tuotteen kassan vierestä. Niin iloisesti tervehti, kun tulin ovesta ja kahden minuutin päästä toistui sama. Minä en enää vastannu.... katsoin vaan ihmeissäni.
Yks tuttu sanoi, et myyjiä ohjeistettu tekemään näin. No eikö olis maalaisjärjen käyttö paikallaan 😃 Tuolloinkin taisin olla lähikaupan ainut asiakas. Eli ei voinu olla kiinni siitä etteikö muistaisi jo tervehtineensä... ja kaks minuuttia...
Jos sulla on kaupassa 8. tunti menossa työpäivästä, niin voin vakuuttaa, että kyllä silloin mennään jo autopilotilla eikä mikään ajattelu kyllä enää kuulu siihen. Myyjälle itseasiassa tulee paljon sanomista (esim. mystery shopper -kontrolleissa), jos hän ei tervehdi kassalla. Sen vuoksi ainakin itselläni on tuo kassatervehdys automaattinen, eikä sillä ole mitään tekemistä ajattelun kanssa. Tuskin sinulla on itselläsikään tarkkaavuus koko ajan sama koko työpäivän ajan, kuvittelepa siihen, että teet jotain yksitoikkoista ja pakkotahtista koko ajan.
Eräässä vaatekauppaketjussa pomo päätti, että meidän myyjien pitäisi jokaiselle asiakkaalle:
Kysyä kanta-asiakaskorttia
Kertoa kampanjoista
Tuputtaa lisämyyntiä
Kommentoida jotakin kivaa
Vierailija kirjoitti:
Eräässä vaatekauppaketjussa pomo päätti, että meidän myyjien pitäisi jokaiselle asiakkaalle:
Kertoa kampanjoista
Tuputtaa lisämyyntiä
Niin ja kuittia ei missään nimessä saanut laittaa pussiin eikä edes kysyä lupaa pussiin laittoon. Käteen aina annettava ellei asiakas itse omatoimisesti maininnut haluavansa kuitin pussiin.
Itse saatan ajatyksissani tervehtiä samaa asiakasta useampaan kertaan, meillä on siis iso myymälä ja aina ei välttmättä muista ketä on tervehtinyt ja ketä ei. Tietoisesti en tervehdi samaa asiakasta viittä kertaa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ruokakaupassa töissä ja siellä kysyin haluaako asiakas kuittia vain silloin, kun lähti äkkiä maksamisen jälkeen pakkaamaan kamoja. Muuten annoin automaattisesti. Sekin oli meinaan ärsyttävää kun vaan lähdettiin epäkohteliaasti sanomatta mitään ja huutelin perään tarviiko kuittia.
Nykyään olen vaatekaupassa töissä ja kysyn saako kuitin laittaa pussiin. Suurin osa haluaa, sitten on niitä jotka tuhahtaa että tänne se kuitti. No sitten se ojennetaan asiakkaalle. Ei toi kuittiasia nyt niin iso juttu ole.
Jokainen kuitinhaluaja tuhahtaa? Tuskin.
Ei, vaan se, että jos et haluakaan kuittia pussiin, asia pitää aina ilmaista vihaisesti. Ihan normaali asia, josta ei tarvitse suuttua tai tehdä sen kummempaa numeroa. Oletko koskaan kuullut hyväkäytöksisyydestä?
Tämä on helppo, ihan kaikki.
myyjä
Vierailija kirjoitti:
Kertoa kampanjoista
Tuputtaa lisämyyntiä
Vila? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää menee nyt vähän ohi, mutta mua asiakkaana ärsyttää toi kysymys kuitista. Totta helvetissä haluan ja miksei sitä voi antaa kysymättä erikseen.
Parempi niin että kysyy että tarvitseeko kuittia kuin että tyrkkää sen vaan kouraan. En todellakaan halua mitään kuitteja.
Ruotsissa tämä on monessa paikassa ratkaistu niin, että kuittikone on käännetty toisinpäin, eli asiakasta kohti. Saat sitten itse nyppiä sen mukaasi, jos haluat; jos et, menet ohi pysähtymättä.
Jääkö se edellisen asiakkaan kuitti sitten seuraavan asiakkaan kuitin jatkeeksi, kun se kone alkaa suoltamaan sitä seuraavan asiakkaan kuittia ulos? Vai pitääkö myyjän olla sitten joka välissä repimässä sitä kuittia siitä laitteesta?
Vai onko siinä laitteen alla joku pikku roskis, mihin se kuitti aina automaattisesti tipahtaa, jos asiakas ei sitä nappaakaan mukaansa?
Miksi muuten Mäkkärissä jos haluaa enemmän ketsuppia mukaan, pitää siitä mainita erikseen myyjälle? "Saisiko siihen lisää ketsuppia mukaan, kiitos?" Miksi ei ne myyjät automaattisesti laita useampaa ketsuppipussia sinne paperipussiin mukaan jos näkee, että asiakas ostaa ranskiksia useammalle henkilölle?
Aina on vaan joku 2-3 pientä ketsuppipussia siellä paketissa, jos ei erikseen muista kysyä lisää. Eihän ne riitä mihinkään. 😠
Ruotsissa tämä on monessa paikassa ratkaistu niin, että kuittikone on käännetty toisinpäin, eli asiakasta kohti. Saat sitten itse nyppiä sen mukaasi, jos haluat; jos et, menet ohi pysähtymättä.