Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä erikoiset asiat (nykyään katsottuna) ovat ennen olleet sallittuja Suomessa?

Vierailija
23.11.2016 |

Pitäisi tehdä tällanen esitelmä opinnoissa. Älkää kysykö miksi. En tiedä itsekään. Google ei ole ystävä tässä asiassa.

Eipä ole muuta tullut mieleen, kuin että vielä joskus 50-luvulla nopeusrajoituksia ei ollut ja monet kovat huumeet olivat kotirouvien täysin laillinen tapa rentoutua. Siihen se sitten jäikin.

Kiitti kovasti!
ap

Kommentit (290)

Vierailija
21/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimon raiskaaminen.

Miksihän tätä on alapeukutettu? Ihan tottahan se oli vuoteen 93 asti.

Alapeukutin siksi, että vaimon raiskaaminen ei todellakaan ollut sallittua aikaisemminkaan. En tiedä, levitätkö sinä tahallasi väärää tietoa vai oletko vain niin nuori, että et tiedä, miten asia oikeasti oli. Minä olen syntynyt 1960-luvulla, joten muistan vielä hyvin, miten asia oli esim. 1980-luvulla.

Vierailija
22/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla hammaslääkäri tupakoi samalla kun hoiti hampaitani. Olin siis lapsi tuolloin.

Vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että nuorten tyttöjen perään huuhdeltiin ja muutenkin ahdisteltiin. Siitä ei saanut loukkaantua, vaan piti olla tyytyväinen kun miehet kiinnostuivat.

Jos taas joutui raiskatuksi, se oli oma vika.

Kiitti. Onko muuten jollain tietoa, että minkälainen ahdistelu oli ennen sallittua? Saiko tuomiota jos puristeli takapuolesta? Härskeistä kommenteista ei varmaan seurannu mitään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti piakoin opiskelette lähdekriittisyyttä :)

Vierailija
24/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väljemmät rakennusmääräykset. Esimerkiksi mökin sai rakentaa suoraan järven rantaan. Muutenkin turvamääräykset olivat aika hölliä.

Vierailija
25/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko tähän, mutta pakkosterilointi oli Suomessa jossain vaiheessa sallittua.

Vierailija
26/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitti, tää ei tosin ihan suoraan mene sen otsikon alle, mutta kyllähän tuo kertoo aikojen ja käsitysten muuttumisesta aika hauskasti :D Ehkä tonkin voisi laittaa sinne jonain sivuhuomiona.

ap"

- Voi. Tuli tuosta esimerkistä mieleen, että itse olen vielä tällä vuosituhannela miettinyt, että olisnko voinut lähteä töistä esimerkiksi perjantaina tunnin tai ehkä kaksi aikaisemmin kuin ne työntekijät, jotka - toisin kuin minä-  ovat viikon kuluessa, eri työpäivien aikana pitäneet useammankin, -kuten he tilannetta kuvasivat-  tupakanmittaisen tauon.

Tupakan vapaa ja yleien polttaminen ilman erillistä tupakkakoppia tai sille varattua erillistä tilaa lienee yksi syy, miksi en itse oikein koskaan oppinut käymään baareissa. 

Vierailija
27/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörällä sai ajaa ilman valoja.

Vierailija
28/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimon raiskaaminen.

Ja tää meidän tosi kiva ja mm. kiusaamista vastustava presidenttimme Sauli Niinistö äänesti aikanaan lakimuutosta vastaan. Saulin mielestä siis avioliitossa saa raiskata jos siltä tuntuu.

Vierailija
29/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikki, huumori, sananvapaus, erilaiset mielipiteet, isänmaallisuus

Vierailija
30/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoissa ei ollut talvirengaspakkoa. Ja tosiaan, muistaakseni vuoteen 1973 asti nopeudet olivat vapaat maanteillä, taajamissa oli ehkä nopeusrajoituksia.

Vierailija
31/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörällä sai ajaa ilman valoja.

Milloin? Ainakin 1970-luvulla lamppu oli pimeällä pakollinen, ja meillä maalla poliisit oikeasti kävivät välissä sakottamassa ilman lamppua ajavia polkupyöräilijöitä.

Vierailija
32/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörällä sai ajaa, vaikkei olisi koskaan aiemmin sellaisen selässä istunut, kunhan vain oli suorittanut tavallisen B-ajokortin. Siis jos suoritit henkilöauton ajokortin, niin sait samalla myös oikeuden ajaa moottoripyörällä liikenteessä, ilman että autokoulussa ajettiin yhtäkään ajokoetta moottoripyörällä. Itse 1972 syntyneenä taisin olla ensimmäistä ikäluokkaa, jonka tarvitsi ajaa moottoripyöräkortti erikseen.

Vierailija
33/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaimon raiskaaminen." - Miksihän tätä on alapeukutettu? Ihan tottahan se oli vuoteen 93 asti." - 

Alapeukutin siksi, että vaimon raiskaaminen ei todellakaan ollut sallittua aikaisemminkaan. En tiedä, levitätkö sinä tahallasi väärää tietoa vai oletko vain niin nuori, että et tiedä, miten asia oikeasti oli. Minä olen syntynyt 1960-luvulla, joten muistan vielä hyvin, miten asia oli esim. 1980-luvulla."

Muistanet väärin. Ennen vuoden 1998 lainmuutosta laissa käytettiin terrmiä väkisinmakaaminen termin raiskaus sijasta. Väkisinmakaamisella tarkoitettiin naisen pakottamista avioliiton ulkopuoliseen vaginaaliseen sukupuoliyhdyntään. Vuonna 1994 väkisinmakaamisen määritelmästä poistettiin maininta avioliitosta, mutta uhrina saattoi edelleen olla vain nainen vuoteen 1998 asti,  ja uhrina oleva mies tai poika saattoi syyllistyä siveellisyysrikokseen. Vaikka vuodesta 1994 alkaen naisen avioliiton sisäinen raiskaaminen oli kiellettyä, vuoteen 2011 asti nukkuvan tai sammuneena olevan raiskaus tuomittiin raiskauksen sijaan pakottamisena sukupuoliyhteyteen (RHO:2013:4 Seksuaalirikos - Raiskaus - Pakottaminen sukupuoliyhteyteen Rangaistuksen määrääminen). 

Vierailija
34/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sai vapaasti puhua neekereistä kenenkään närkästymättä.

Tokion olympialaisissa 1964 sai ainakin käyttää jännää kieltä:

https://soundcloud.com/eve-ja-seija/pumpuliplantaasin-pojat

Vierailija
35/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opettaja sai lyödä karttakepillä tai tukistaa. En tiedä milloin muuttui, varmaan jo aika kauemman aikaa sitten?

Vierailija
36/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junista ja laivoista laskettiin vessatuotokset suoraan raiteille/mereen.

Vierailija
37/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sen kummempia ympäristönsuojelumääräyksiä. Likavedet lorotettiin suoraan vesistöihin. Lauantaikin oli koulu- ja työpäivä. Mummolassa näin, kuinka metsästysaseet roikkuivat tuvan seinällä valmiina käyttöön. Viinakortti tarvittiin Alkon ostoksia varten ja olutta ei saanut kaupoista, ainakaan keskiolutta. Tupakkia sai polttaa missä vain, televisiossakin. Rippikoulussakin oli sauna takana oma tupakointipaikka ja kanttiinissa oli tupakkaakin ostettavissa kuten karkkiakin. Samoilla renkailla ajettiin ainakin vielä kuuskytluvulla kesät talvet. Telkkarissa oli kaksi kanavaa. Oppikoulut olivat maksullisia ja kansalaiskoulut maksuttomia. Jne

Vierailija
38/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä ap on tarkoittanut, mutta tässä varmaan haetaan itsenäisyyden ajan (loppuvuosi 1917-) Suomessa muuttuneita asioita.

Sota-aikoina oli kuolemantuomio käytössä. Rauhan aikana ei ole, mutta en tiedä, olisiko taas mahdollisen sotatilanteen ollessa päällä kuolemantuomio käytössä. Oletan, että tuskin.

Vierailija
39/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimon raiskaaminen.

Alapeukutin siksi, että vaimon raiskaaminen ei todellakaan ollut sallittua aikaisemminkaan. En tiedä, levitätkö sinä tahallasi väärää tietoa vai oletko vain niin nuori, että et tiedä, miten asia oikeasti oli. Minä olen syntynyt 1960-luvulla, joten muistan vielä hyvin, miten asia oli esim. 1980-luvulla.

Joo olet oikeassa, vaimoa ei ole koskaan saanut raiskata. Raiskaus kun tuli rikoslakiin vasta 1998. Sitä ennen ei aviomiestä vastaan voitu nostaa väkisinmakaamisyytettä, koska väkisinmakaamisella tarkoitettiin naisen pakottamista avioliiton ulkopuoliseen vaginaaliseen sukupuoliyhdyntään. Mikäli pariskunta oli asumuserossa, syyte voitiin nostaa, mutta se kaatui jos pariskunta palasi yhteen. Mutta faktaa on kyllä se, että aviomiestä ei ennen vuotta 1994 tuomittu väkisinmakaamisesta. Joskus sentään mies tuomittiin pakottamisesta tai pahoinpitelystä. Mutta ei siis väkisinmakaamisesta eli nykyisestä raiskaamisesta.

Vierailija
40/290 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti piakoin opiskelette lähdekriittisyyttä :)

En käytä näitä lähteinä, vaan ideoina. On huomattavasti helpompaa etsiä googlesta tai lakikirjoista esim. lähdettä sille, miten rakennusmääräykset oli erilaisia, kuin yrittää löytää suoraan lähdettä sille mitkä kaikki asiat ovat muuttuneet lainsäädännössä.

ap