Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista tietävät, apua?

Vierailija
23.11.2016 |

Moi!

Kilpirauhaseni tulehtui muutama vuosi sitten. Se turposi ja oli kipeä. Söin kortisonikuurin joka rauhoitti tilanteen. Tämän jälkeen kilpirauhanen on alkanut hieman suurentua, siinä näkyy stuumamaista muutosta.
Soitin tänään sairaanhoitajalta kilpirauhasarvoni, ja niissä nyt vuoden aikana tapahtunut muutokset:
Tsh : 1,03 --> 0,97 --> 0,77
T4V: 16 --> 15 --> 14

Hän sanoi että arvot ovat hyvin viitearvoissaan.
Miksi arvot laskevat tasaisesti? Onko sillä mitään merkitystä?
Tunnen itseni koko ajan kamalan väsyneeksi, mutta nämä arvot eivät ilmeisesti selitä olotilaani?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä t4v 12 ja lääkärin mielestä oikein hyvä arvo. Tsh olikin sitten lähemmäs 7. Molempia arvojani hän sanoi "normaaleiksi" ja veikkasi, että ongelmani ovat jotain ihan muuta. Lääkitys kuulemma aloitetaan kun tsh 10.

T4v on vielä viitearvoissa, mutta TSH: yläraja on kyllä 4... Ei kymmenen. Jos sinulla on oireita, niin vaihtaisin lääkäriä. Koelääkitys Thyroxinin?

Jos oireita ei ole, niin TSH:n yläraja lääkityksen aloittamiselle on juurikin tuo 10. Ihan Käypä hoito-suosituksen mukaan.

Vierailija
42/57 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on paljon sopivia oireita, pitäisikö lääkitys aloittaa arvoilla tsh 5,4 ja t4v 9,2 (viite 9-)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on paljon sopivia oireita, pitäisikö lääkitys aloittaa arvoilla tsh 5,4 ja t4v 9,2 (viite 9-)?

No kyllä. Voi järkytys, kuinka surkeaa kilpirauhassairauksien hoito on Suomessa. 😐

Vierailija
44/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti? Mun lääkäri oli eri mieltä, varsinkin kun vasta-ainetesti ei näyttänyt kohonneita arvoja.

Vierailija
45/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? Mun lääkäri oli eri mieltä, varsinkin kun vasta-ainetesti ei näyttänyt kohonneita arvoja.

Siis endokrinologi..

Vierailija
46/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thyroxinin kanssa tulee helposti mm. liikatoiminnan oireita, jos ferritiini on matala (noin alle 50)

Vaikutta Tsh-arvoon vai tuntemuksia vai molempia?

Vierailija
47/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

thyroxinin kanssa tulee helposti mm. liikatoiminnan oireita, jos ferritiini on matala (noin alle 50)

Vaikutta Tsh-arvoon vai tuntemuksia vai molempia?

Tää muakin kiinnostaisi tietää.

Vierailija
48/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kilpirauhasasioitakin hoitava sisätautilääkäri totesi, ettei ferritiinitasoni 30 ole mikään ongelma vaan rauta on kunnossa ja kauniisti viitearvossa. 

Vierailija
50/57 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne!

Kävin huhtikuussa työterveyslääkärillä, jolle valitin kuristavaa tunnetta kaulalla ja hän totesi kilpirauhasen suurentuneen. Jouduin ultratutkimukseen asian tiimoilta. Hänen soittaessaan siitä vastausta, totesi arvoistani että ne vaikuttavat siltä (vaikka ovat viitearvoissaan?!) että minulle pitää aloittaa jossain vaiheessa kilpirauhaslääkitys. Ilmeisesti juuri tähän laskevaan suhdanteeseen viittasi.

Harmittaa kun en itse ymmärrä näistä asioista yhtään mitään....

En jaksa tehdä mitään. Voisin nukkua koko ajan. En jaksa tavata ketään tai lähteä minnekään. Paino nousee vaikka en mielestäni syö liikaa. Olen tehnyt jo masennustestejäkin, kun yrltän löytää syytä vetämättömyyteeni...

Ap

Jos oireesi ovat vain sumua, väsymystä, jumitusta jne. etkä koe tulevaisuuttasi toivottomasi ja suurin piirtein toivo kuolevasi, kyse on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kilpirauhasesta eikä masennuksesta. 

Voisitko mennä endokrinologille?

Testit sanovat, että vaikuttaa kuin kärsisin keskivaikeasta masennuksesta. En kuitenkaan koe tulevaisuutta millään lailla toivottomaksi, tunnen iloa ja rakkautta perhettäni ja lapsiani kohtaan. En ole menettänyt mielenkiintoani toisia ihmisiä kohtaan, mutta en vain saa aikaiseksi tavata ketään. Teen vuorotyötä, enkä töiden jälkeen jaksa harrastaa mitään. Tänään minulla oli vapaapäivä, joten vein lapsen eskariin ja tulin kotiin nukkumaan. Heräsin varttia ennen kuin eskari loppui (herätyskelloon) ja hain lapsen autolla 0,5km päästä. Ennen olisin puuhaillut kotona ja hakenut lapsen kävellen. En halua järjestää vapaapäivilleni esim treffejä kahvilaan ystävän kanssa, koen sata kertaa houkuttelevammaksi olla yksin kotona ja nukkua. Minusta tämä ei ole millään lailla normaalia. Eilen tulin töistä, mies lähti lasten kanssa uimahalliin ja kävin sohvalle makaamaan. Nukahdin klo 17. Heräsin klo 20 kun he palasivat kotiin. Yöunet eivät silti yhtään häiriintyneet, ja koko aamupäivän siis taas nukuin kun lapsi oli eskarissa. Töissä kykenen yleensä toimimaan hyvin, olen koko ajan työn touhussa enkä anna itselleni lupaa huokaista. Jos annan väsymyksen tulla, sille ei tule loppua.

Tarttis varmaan tehdä jotain.

Endokrinologille pitäisi varmasti hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle... Ja pyytää valmiikis mukaan kaikki lausunnot ja otetut labrat perusterveydenhuollosta ja työterveydestä?

Ap

Mitäs jos endokrinologilla käynnin sijaan pyrkisit järjestämään elämääsi stressittömämmäksi?

Suosittelen molempia. 

Vierailija
51/57 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/57 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pientäkään tulehdusta kehossa, esim kroonista sairautta, reumaa, poskiontelotulehduksia niin ne kaikki nostaa ferritiiniä virheellisesti ylös.

kroonisessa sairaudessa muistaakseni ainoa luku joka varmistaa sen, että rautavarastot on kunnossa eli ferritiini on ok, on  yli 100.

- ferritiinin ollessa 30, ei esimerkisi hiustenlähtö lopu, eikä kasva uutta hiusta. uuden hiuksen kasvu vaatii sen että ferritiini on yli 70.

- ferritiinin ollessa 30, ei lopu levottomien jalkojen oireilu. levottomia jalkoja "esiintyy" jos ferritiini on alle 45. neurologit katsovat usein ferritiiniarvon kun tutkivat levottomia jalkoja.

- ja ferritiinin ollessa 30, todellinen luku voikin olla vaikka 8 tai 10. ..jos sulla on tulehdusta jossain päin kehoa. flunssakin riittää.

ei se ferritiinin luku mielestäni vaikuta suoraan kilpirauhasarvoihin. eli kilppariarvot on hyvät, mutta oireet jatkuu - tällöin olisi syytä katsoa rautavarastot.

puhutaan "piilevästä raudanpuutoksesta".

mulla oli ferritiini just tuon 30. ja seerumin rauta alle viitteen.

sain suoraan suoneen ferinject-valmistetta joka nostaa rautavarastoja. koska en voi syödä mitään rautavalmisteita vatsan takia.

heti ensimmäisenä iltana loppui jalkojen outo nykiminen, jonka olin alunperin luullut johtuvan magnesiumin puutteesta. nyt myös kasvaa uutta hiusta tuosta ihan edestä, sellasta suoraa vahvaa hius"sänkeä"otsan yläpuolella. ja muutenkin hiustenlähtö on helpottanut.

myös jatkuva puuskuttaminen rappusia noustessa on helpottanut ja kylmyys sekä sydämen tykytys. hemoglobiini oli mulla 131.

Vierailija
53/57 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on pientäkään tulehdusta kehossa, esim kroonista sairautta, reumaa, poskiontelotulehduksia niin ne kaikki nostaa ferritiiniä virheellisesti ylös.

kroonisessa sairaudessa muistaakseni ainoa luku joka varmistaa sen, että rautavarastot on kunnossa eli ferritiini on ok, on  yli 100.

- ferritiinin ollessa 30, ei esimerkisi hiustenlähtö lopu, eikä kasva uutta hiusta. uuden hiuksen kasvu vaatii sen että ferritiini on yli 70.

- ferritiinin ollessa 30, ei lopu levottomien jalkojen oireilu. levottomia jalkoja "esiintyy" jos ferritiini on alle 45. neurologit katsovat usein ferritiiniarvon kun tutkivat levottomia jalkoja.

- ja ferritiinin ollessa 30, todellinen luku voikin olla vaikka 8 tai 10. ..jos sulla on tulehdusta jossain päin kehoa. flunssakin riittää.

ei se ferritiinin luku mielestäni vaikuta suoraan kilpirauhasarvoihin. eli kilppariarvot on hyvät, mutta oireet jatkuu - tällöin olisi syytä katsoa rautavarastot.

puhutaan "piilevästä raudanpuutoksesta".

mulla oli ferritiini just tuon 30. ja seerumin rauta alle viitteen.

sain suoraan suoneen ferinject-valmistetta joka nostaa rautavarastoja. koska en voi syödä mitään rautavalmisteita vatsan takia.

heti ensimmäisenä iltana loppui jalkojen outo nykiminen, jonka olin alunperin luullut johtuvan magnesiumin puutteesta. nyt myös kasvaa uutta hiusta tuosta ihan edestä, sellasta suoraa vahvaa hius"sänkeä"otsan yläpuolella. ja muutenkin hiustenlähtö on helpottanut.

myös jatkuva puuskuttaminen rappusia noustessa on helpottanut ja kylmyys sekä sydämen tykytys. hemoglobiini oli mulla 131.

Mielenkiintoista kuulla.  Minua ärsytti/ ahdisti se, ettei muka asioihin perehtynyt lääkäri pitänyt tilannetta mitenkään omituisena, etenkin, kun olen valittanut sitä, ettei oloni ole hyvä. Koska TSH on matala, oli ainoa ohje laskea tyroksiiniannosta. Muusta ei tarvitse huolehtia. Olo kuulemma paranee, kun TSH nousee. 

t. Tuo, jonka ferritiiniarvoa 30 pidettiin ok:na, koska on viitearvossa

Vierailija
54/57 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/57 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/57 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin siihen käsitykseen että asia on tavallaan hoidossa ja jos arvot menevät ohi viiterajojen tai jatkavat laskuaan, sinulle aloitetaan kilpirauhaslääkitys. Itselläni oli loistavat arvot ja silti kaikki klassiset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Syyksi paljastui matalahko ferritiini (n. 50, eli hyvin viiterajoissa) ja sen nosto 80:een rautatabuilla poisti kaikki oireet! Nyt se on n. sata ja en ole varmaan kahteenkymmeneen vuoteen voinut yhtä hyvin, tästä ylöspäin ei ole tarvetta nostella vaikka varaa vielä olisikin.

Hemoglobiini mulla on aina ollut hyvä, väsymyskauden aikanakin olisin vaikka voinut luovuttaa verta. Mutta ferritiini on ihan eri asia, se liittyy siihen minkä verran rautaa jää elimistön n. 200 entsyymille jotka sitä tarvitsevat, sen jälkeen kun suurin osa raudasta on pistetty hemoglobiiniin. Kun sitä on turhan vähän, elimistö alkaa käydä hitaammilla kierroksilla ja esim. tukka lähtee, sen kasvattaminen kun ei ole ihmiselimistön tärkeysjärjestyksessä järin korkealla. Hemoglobiiniin rautaa on pakko pistää niin kauan kuin sitä on, koska ilman hemoglobiinia ei taas toimi yhtään mikään, siinä vaiheessa kun hemppa alkaa mennä rajojen alle ollaankin jo tosi huonossa tilanteessa.

Hesarissakin oli juttu muutama kuukausi sitten epämääräisten "kilpirauhasoireiden" johtumisesta piilevästä raudanpuutteesta, jotakin aiheesta kiinnostunutta endokrinologia li siihen haastateltu, en nyt jaksa yrittää etsiä sitä netin syövereistä.

Tsemppiä :)

N37

Miljoona kiitosta sinulle tästä viestistäsi! Ja linkistä! Tunnistin sieltä (+googlettelin raudanpuuteanemiaa) monta oiretta ja otin asian varovasti puheeksi lääkärin kanssa. Verikokeet osoittivat että rautavarastoni ovat aivan tyhjät ja hb on tippunut sataan (normaalisti 130 tasolla ollut). Sain rautakuurin syötäväkseni, ja lääkäri sanoi että mikäli oloni ei pian kohene tai vatsa ei rautaa siedä, pääsen johonkin tiputukseen. Olo on todella helpottunut, ihanaa jos tämä loputon väsymys ja aivosumu oikeasti nyt väistyy! :)

Kiitos teille, av antaa taas parastaan! :)

Ap

Vierailija
57/57 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Onkos kenellekään kokemusta miten nopeasti suun kautta otettavan raudan tulisi alkaa vaikuttaa? Olen nyt syönyt kuun vaihteesta Maltoferiä 300mg (kolme tablettia) päivässä. Ainakaan vielä en ole huomannut apua. Tänään taas vapaapäivä meni nukkuessa.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme