Onko kinkun koko Jouluna elintason mittari?
Ostatteko mielellään hieman painavamman kinkun kuin naapurilla? Ihan vaan näpäyttääksenne sitä köyhää.
Kommentit (55)
Mitä pienempi kinkku, sen korkeampi elintaso! Ei meillä oikeasti ole jouluna kinkkua vaikkei vuosibrutto olekaan 120 000e enempää, mutta uskoisin, että kinkku on kova juttu alemmissa tuloluokissa.
Ehei. Liian junttia. Meillä mitataan kaviaarissa ja hanhenmaksassa!!! Brutalt!
Meillä on koko saakelin sika, ei näy kyllä elintasossa :D
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on itsestäänselvyys, vaikkei sitä moni myönnä. Jos joku sanoo, että "meille ei tänä vuonna osteta kinkkua " tai "tänä vuonna saa 4kg kinkku riittää, kun se jää aina syömättä" = rahat totaalisen loppu.
Noin pientä kinkkua on vaikea löytää. Lapset on vuorotellen joka toinen joulu, eivät tänä vuonna. Kuitenkin eivät ole niin innokkaita kinkun syöjiä kuin minä. Siksi olen koittanut etsiä pienempiä kinkkuja. Pienin juhlakinkku minkä olen löytänyt oli karvan verran yli 6kg. Sitä ei ainakaan ollu nesteellä turvotettu kun ei uunissa kutistunut juuri yhtään.
Oikein jos ostaa ison kinkun niin missä sen paistaa? Normi uuniin ei kovin iso mahdu. Siksi isolle porukalle moni ostaa useamman kinkun. Syöjien määrän mukaan sitä possun herkullista perää ostetaan. Paistaessa soi tietysti juicen sika monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa hyvä säästövinkki pienituloisille onkin ostaa joulun jälkeen vielä kinkku, paistaa se ja pakastaa paloina, niin on hyvin halpaa lihaa vaikka hernekeittoon koko kevääksi.
Hyi olkoon! 😖
Kinkku on ollut jo vuosia OUT, poronpaisti terveellisine ominaisuuksineen iso IN!
Ja minä, kun luulin, että kinkun koko valikoituu syöjien määrästä.
Ei ole kinkku mittari ei vaan joulumatkan hinta ja paikka😊
Meillä on tänäkin vuonna itse ammuttua hirveä joulupöydässä. Ei ole maksanut kuin vaivan (ja vähän aseen ja metsästusluvan kuluja...) Ihan sairasta syödä sikaa, eläintä joka on älykkäämpi kuin koira tai pieni lapsi. Sianliha ei edes ole hyvää. Mulle kinkun koko on välinpitämättömyyden ja itsekkyyden mittari.
JouluKinkku uunissa on miehen onni ja autuus jouluna. Alkaa jo juhannuksena siitä haaveilemaan...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tänäkin vuonna itse ammuttua hirveä joulupöydässä. Ei ole maksanut kuin vaivan (ja vähän aseen ja metsästusluvan kuluja...) Ihan sairasta syödä sikaa, eläintä joka on älykkäämpi kuin koira tai pieni lapsi. Sianliha ei edes ole hyvää. Mulle kinkun koko on välinpitämättömyyden ja itsekkyyden mittari.
Tätä et usko itsekään. Hirvenliha on metsästäjille kalliimpaa kuin rotunaudan paras sisäfile. Luvat, panokset, polttoaineet, jahtieväät, hukatut viikonloput, gps:t, puhelimet, asut jne jne. Jonkinlaista välinpitämättömyyttä on myös se, että ajellaan autoilla ympäri kyliä päivästä toiseen ja bensa ja dieseli käryää satojen litrojen edestä.
Meillä joka vuosi loppuu kinkku kesken. :( ei riitä kuin pariksi päiväksi. :(
Ei, ei meillä noin köyhiä juttuja harrasteta PAH!. Meillä kilpaillaan joulukuusilla ja mitä sinne laitetaan killumaan. On kuule platinasta meidänkin perheen koristeet, löytyy timangia ja smaragdia.. Ja joka vuosi vaihdetaan uusiin koristeisiin, kun vanhoja ei ilikee laittoo.. Sama homma joka kadun talossa. Uutena vuotena sitten päätetään kuka voittaa, ja porukalla hakataan se ihan vaan kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
No, kaikilla ei ole varaa hirveen eikä sitä ole saatavilla. Jos ostaisin 3 kilon palan hirveä maksaisin siitä 144€ kun taas hyvälaatuinen sianlihapala maksaa jouluna noin 30€.
Vierailija kirjoitti:
Ostatteko mielellään hieman painavamman kinkun kuin naapurilla? Ihan vaan näpäyttääksenne sitä köyhää.
Olen sitä mieltä että mainitsemasi syystä isomman kinkun tai minkään muunkaan asian tai esineen hankkiminen on tyhmyyden multihuipentuma. Ilmeisesti tuo kuitenkin on mielestäsi ihan jees koska asiaa kysyt, itselläni ei ole tarvetta "näpäytellä" huonommin ansaitsevia.
Meillä ei ole tänäkään vuonna kinkkua,koska emme siitä pidä. Talouden vuositulot lähentelevät sataa tuhatta euroa.
"Onko kinkun koko Jouluna elintason mittari?" Ei koko jouluna, vain aattona.
Aika lailla tuo kinkun ihannointi on elintason mittari vain niin, että koulutetummissa piireissä sitä arvostetaan paljon vähemmän kuin kouluttamattomissa. Enemmän se on muodollisuus joka jouluun kuuluu, sitä pari siivua syödään, mutta se muu ruoka on paljon tärkeämpää päydässä. Meillä paistetaan kinkku, mutta tarjolle laitetaan myös hirven paistia, kaurista, fasaania, lohta, terriinejä, korvasienimuhennosta jne.
Tirsk :) Naurattaa että nämä provoon mielensä pahoittavat ihmiset kokevat tarpeelliseksi mainita mellevät vuositulonsa sekä sen, mitä vielä kalliimpia herkkuja heille tulee pöytään. Kertoo ihmisestä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tirsk :) Naurattaa että nämä provoon mielensä pahoittavat ihmiset kokevat tarpeelliseksi mainita mellevät vuositulonsa sekä sen, mitä vielä kalliimpia herkkuja heille tulee pöytään. Kertoo ihmisestä jotain.
Jaa... mä taas luin viesteistä että hyvin tienaavat eivät ole kiinnostuneita kinkun koosta tai naapureiden näpäyttelystä.
Näen jo sieluni silmin kuinka av-mammat tunkee likaiseen uuniin niin helvetin isoa kinkkua ettei meinaa luukku mennä kiinni :)