Tulossa köyhä joulu
Veromätkyjä n 8000 euroa tosin niistä maksetaan joulukuun alussa puolet. Sitten tuli yhtäkkiä iso ja kallis remontti. Miten ihmeessä tästä voi selvitä ja selittää lapsille ettei rahaa joululahjoihin ole?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästänyt kesäkuusta lähtien kympin jouluruokiin
Hienosti tehty. Tuo 2 € kuussa itsellekin realistinen säästötavoite. Jouluna onkin kasassa jo 14 euroo, sillä keittää useemmankin kattilan puuroo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästänyt kesäkuusta lähtien kympin jouluruokiin
Hienosti tehty. Tuo 2 € kuussa itsellekin realistinen säästötavoite. Jouluna onkin kasassa jo 14 euroo, sillä keittää useemmankin kattilan puuroo.
Ja tekee porkkana-, peruna- ja lanttulaatikot.
Selviätte varmasti ja onhan lasten ilo suurempi kun seuraavan kerran saavat lahjoja. Yhteisten ongelmien pitäisi vahvistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen remontti voi tulla ykskaks yllättäen? Vesivahinko?
Ei, kyllä tämä kuulostaa elämänhallinnan ja matemaattisten taitojen puutteelta, taas kerran.
Niin tuli iso vesivahinko.
Vakuutus ei korvaa?
Aika paljon jää itse maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visa vinkuu joulukuussa ja ensinmäiset puolvuotta ensivuodesta maksetaan joulunlaskuja pois, kunnes tehdään kesälomavelkoja.
Ei vaan ollaan ilman lahjoja.
Ei näissä perheissä, joissa luullaan hyvin aikojen olevan ikuisiksi ajoiksi ansaittuja. He pitävät velanottoa niin luonnollisena osana elämää, että velalla rahoitetaan lähes kaikki.
Mä olen suurimman osan elämästäni elänyt niitä vaikeita aikoja joten kyllä tällaisessakin vaikeasta tilanteesta selvitään ja ollaan sitten ilman lahjoja.
Ruuat on helpoin osuus, kun aina voi loisia esim. vanhempien nurkissa. Mutta te olette varpaan orpoja ja iahn yksin , kun ei niitä lahjoja ei muiltakaan tule.
Antakaa aineettomia lahjoja. Tapaus ratkaistu.
Sano lapsille, että tänä jouluna vietetään elämysjoulu ja opetellaan empatiaa kokeilemalla, millaista on kun ei saakaan talon täydeltä uutta roinaa. Mietitte yhdessä vähän miten suurin osa maailman ihmisistä elää. Teillä on sentään ollut varaa maksaa ne 8000 veromätkyt ja tehdä remppa. Kaikilla Suomessakaan tuo ei olisi mahdollista, vaikka kuinka olisi vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visa vinkuu joulukuussa ja ensinmäiset puolvuotta ensivuodesta maksetaan joulunlaskuja pois, kunnes tehdään kesälomavelkoja.
Ei näissä perheissä, joissa luullaan hyvin aikojen olevan ikuisiksi ajoiksi ansaittuja. He pitävät velanottoa niin luonnollisena osana elämää, että velalla rahoitetaan lähes kaikki.
Mä olen suurimman osan elämästäni elänyt niitä vaikeita aikoja joten kyllä tällaisessakin vaikeasta tilanteesta selvitään ja ollaan sitten ilman lahjoja.
Aplodeja.
Sinä lapsesi parhaiten tunnet(tai ainakin pitäisi) miten heidän kanssa tulee näitä asioita käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuat on helpoin osuus, kun aina voi loisia esim. vanhempien nurkissa. Mutta te olette varpaan orpoja ja iahn yksin , kun ei niitä lahjoja ei muiltakaan tule.
Onko kiva lyödä lyötyä vai mitä vittuilua tämä on? meillä ei tosiaan paljon sukua ole ja lasten isovanhemmista on jo suurin osa kuollut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä. Monen tonnit mätkyt ja varaa kalliiseen remonttiin, kylläpä on ollut taloudellisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiva lyödä lyötyä vai mitä vittuilua tämä on? meillä ei tosiaan paljon sukua ole ja lasten isovanhemmista on jo suurin osa kuollut pois.
No onneksi köyhille järjestetään aina jotain ruokatarjoilua jouluna. Sinne vaan joukon jatkoksi. Voitte löytää uusia ystäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa? Onko heitä paljonkin? Sinulla lapsia usealle miehelle?
Meillä syödään jouluna tyyliin riisipuuroa, lanttulaatikkoa, kasvispiirakkaa ja irtokarkkeja. Ei ole kallista, mutta maistuu hyvältä. Laatikot, piirakat jne. voi tehdä pakkaseen, karkkeja sun muuta herkkua on varmasti tarjouksessa joulun alla, kun kaupat houkuttelevat väkeä. Lidlissä oli mansikka-suklaa -jäätelökakku 4 euroa, että ei muuta kuin silmä tarkkana herkkuja hakemaan.
Lahjaksi ei yleensäkään tule mitään isoa. Eskarilaiselle ostin jo aiemmin alennusmyynnistä vähän leluja, pari pientä Lego-pakettia kantaa jo pitkälle jne. Lisäksi jos lapset ovat jo isompia, voi luvata summan jolla haetaan jotain lapselle mieluista joulun jälkeen alennusmyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa? Onko heitä paljonkin? Sinulla lapsia usealle miehelle?
Ei ole useammalle miehelle lapsia. 4 isovanhempaa joista 3 kuollut.
Miksi ihmeessä jouluna pitäisi kuluttaa ja törsätä. Ei luonto kestä.
NONGLOBALISAATIO ON NYT MUOTIA !
EI me osteta enää sitä kiinalaista krääsää. MADE IN CHINA boikottiin.
Eikä me sitäpaitsi osteta juuri enää muutenkaan mitään.
Ei anneta rikkaille rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä. Monen tonnit mätkyt ja varaa kalliiseen remonttiin, kylläpä on ollut taloudellisesti raskasta.
Remonttiin on otettu lainaa asuntolainan lisäksi joten ei olla mitään hyväosaisia todellakaan.
Joulu se on mammalle ja perheelleen aina yhtä paskaa aikaa.
Keräys pystyyn, että yrittäjät saa hätäapufyffeä!