Kylläpä jokin rekkakuski hiillosti ajamalla perässä kiinni
Ei voinut ohituskaistan aikana edes ohi mennä ja ylämäetkin vaan ajoi melkein puskurisss kiinni. Ja kyllä ajoin mittarin mukaan +4km sallitun. Rasittava työmatka argh!!
Kommentit (172)
Olen ap ja pakko nostaa ketjua, kun tästä vastaavasta asiasta nyt ylellä uutisoitu.
Eli puskurissa roikkuminen lisääntynyt, Liikenneturvan kyselyssä kuusi kymmenestä näin ilmaissut kokevansa.
Kumma juttu, että ei minun puskurissa kukaan roiku eikä ikinä ole ollut tilannetta, ossa rekka olisi ollut puskurissani kiinni tai ohittanut minut. Minä ajan matka-ajossa aina sen 6-8 km yli nopeusrajoituksen vakkari päällä ja tuo nopeus on katsottu navigaattorista (mittari valehtelee) eli on ns. oikea nopeus, mitä poliisikin mittaa.
Jos vastaan tulee hitaampi ajoneuvo, niin menen ohi, kun tulee ohituspaikka. Ohittaminen ei ole minulle ongelma. Tai jos joku haluaa minut ohittaa, niin siitä vaan, en todellakaan paina kaasua tai vaan päästän ohi.
Jokainen ajaa tiellä omaa vauhtiaan ja ajoaan. Parempi keskittyä katsomaan eteensä kuin siihen taustapeiliin. Jos ajaa hitaammin kuin muut ja perässäroikkujat pelottaa, niin ne voi laskea menemään ohi. Joskus, kun vedä peräkärryä, niin silloin tarkkailen taustapeiliä enemmän ja lasken takanatulijoita suosiossa ohi. Minusta tämä on joustavuutta ja muiden huomioon ottamista.
Jos et ymmärtä miten liikenne toimii parhaiten, pysy kotona.
T. Työkseen liikenteessä liikkuva
Jos ajaa nopeusrajotusten ja liikennesääntöjen mukaan, ei ole mitään velvollisuutta väistellä rekkoja tai kuorma-autoja. Toki ei myöskään saa tahallaan äkkijarrutella tai ajaa alinopeutta. Ei koko maailman tarvitse pyöriä rekkakuskien pomojen ympärillä, silloin jos ei ehdi ajallaan hakea lapsia päiväkodista niin rekkakuskille on haalittu liikaa töitä ja se on silloin pomon ongelma, ei koko suomen muun liikenteen. Ei tarvitse koko suomen liikenteen pomppia ahneen rekkakuskin pomon tienestien pillin mukaan. Terveisin rekkakuskin tyttöystävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa nopeusrajotusten ja liikennesääntöjen mukaan, ei ole mitään velvollisuutta väistellä rekkoja tai kuorma-autoja. Toki ei myöskään saa tahallaan äkkijarrutella tai ajaa alinopeutta. Ei koko maailman tarvitse pyöriä rekkakuskien pomojen ympärillä, silloin jos ei ehdi ajallaan hakea lapsia päiväkodista niin rekkakuskille on haalittu liikaa töitä ja se on silloin pomon ongelma, ei koko suomen muun liikenteen. Ei tarvitse koko suomen liikenteen pomppia ahneen rekkakuskin pomon tienestien pillin mukaan. Terveisin rekkakuskin tyttöystävä.
Mitään pakkoa ei ole väistellä yhtään millään nopeudella. Mutta jos ei pätkääkään ymmärrä sitä, miten liikenteessä kannattaa liikkua ja huomioida kanssa liikkujat, niin on aivan turha nillittää perässäroikkujista. Itse olen aina ihmetellyt näitä jonojen vetäjiä, että eikö niitä todellakaan haittaa se, että heidän takanaan on kymmeniä autoja, joiden etenemistä tämä uuvatti jarruttaa?
Minua ainakin häiritsee ihan suunnattomasti, jos koen olevani tukkona muulle liikenteelle ja teen kaikkeni, että takanani nopeammin liikkuvat pääsisivät minusta mahdollisimman nopeasti ohi. Näitä tilanteita itselleni harvemmin tulee, mutta esimerkiksi peräkärryä vetäessä kyseisiä tilanteita toki tulee.
Silloin ohituspaikan tullen vedän niin oikean laitaan kuin mahdollista, annan ohitusmerkin ja himmaan hieman vauhtia, jos ei ole kovin pitkä suora kyseessä, tai jos useampi auto lähtee ohitse. Jos taas tie on ruuhkainen ja mutkainen ja jonoaa alkaa kertyä, niin poikkean hetkeksi, vaikka levähdyspaikalle, huoltsikalle, tai ihan vaan linja-autopysäkille, että jono pääse ohitseni. Ei vie aikaa kuin muutaman sekunnin ja jos minä lähden hitaalla yhdistelmällä liikkeelle, niin varaan aikaa aina niin paljon ettei aikatauluni kuse usemmastakaan pysäkille poikkeamisesta.
Suomen liikenteessä ruuhkattomuus on sekä hyvä että huono asia. Kukaan ei tietenkään halua seistä tuntikaupalla ruuhkissa, mutta toisaalta ruuhkat pakottaa myös ne uuvateimmatkin huomioimaan muuta liikennettä ja joustamaan, koska on pakko. Ruuhkattomilla teillä taas ei ole pakko, kun eteenpäin päästään jotenkuten muutenkin. Niinpä nämä teiden tukot ajelevat vuodesta toiseen piittaamatta pätkääkään muusta liikenteestä.
Välillä kunnon ruuhkaliikenteessä ajaminen tekisi näille teiden tukoille hyvää, koska silloin heidän olisi pakko joustaa ja huomioida muita, koska muuten ei hekään pääsisi metriäkään eteenpäin. Näin ainakin teoriassa nämä urvelot voisivat oppia ottamaan muut huomioon silloinkin kun ei olla älyttömässä ruuhkassa.
Ei täällä kannata paasata mammoille liikenteestä, kuuroille korville menee. Täällä tuntuu olevan paljon niitä, jotka ajavat tasan sallittua nopeutta eivätkä huomioi muuta liikennettä.
Näkeehän sen tuolla käytännössäkin, letkaa vetää vanhus tai täti-ihminen pienellä "kauppakassi" autolla. Letkassa voi olla parikymmentä autoa helposti, mutta se ei haittaa heitä.
Pahimpia on nämä, jotka oikeasti kuvittelevat olevansa jotenkin niin erityisessä asemassa, että "opettavat" väläyttelemällä jarruvaloja tms. Eipä tarvii kuin kerran väläyttää jollekin totaaliselle kuumakallelle, väärälle kaverille, niin tämä väläyttelijä poistuu paikalta ruumispussissa.
Joku on katsonut liikaa Spielbergin leffoja.
Naisilla ei pitäisi olla ajo-oikeutta.
Jos henkilöautolla ajettaessa rekka on maantiellä perässä kiinni niin ongelman syy löytyy käytännössä aina peiliin katsomalla.
Pienenä vinkkinä että sulla on siellä oikean jalan alla kaasupoljin jonka voi painaa tarvittaessa ihan lattiaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten talvella kaupunkialueella rekka roikkui perässä kiinni ja välkytteli kaukovaloja, kun ajoin rajoituksen mukaan 40km/h.
Tuli mukava luminen ylämäki, niin minä Subarulla pysähdyin siinä ja jatkoin sitten matkaa. Rekkaa ei enää näkynytkään perässä. 😁
Toivottavasti edes provo, muussa tapauksessa pelkkä idiootti. Sujuva liikenne vaatii kaikilta joustavuutta ja muiden huomioimista! Kenenkään kiusaaminen ei kuulu liikenteeseen.
Vastaus ongelmaan on juuri tuo nopeuden sovittaminen olosuhteisiin. Eli tuossa tapauksessa on ajettava niin hiljaa, että liian lähellä takana ajava ei pysty aiheuttamaan vakavaa onnettomuutta yllättävässäkään tilanteessa. Eiköhän tuommoinen 10 km/h ole jo kohtalaisen turvallinen.