Mitä lapset/nuoret tekivät välitunneilla ennekuin oli älypuhelimia?
Itse olen vasta 13v täyttävä niin minulla ei ole kunnon muistoja ajasta ennen älyphelimia. Äiti sanoi, että pelasivat kymmentä tikkua laudalla, hippaa, piilosta ja muita ulkoleikkejä.
Ala-asteella minun aikanani ainoastaan 1-luokkalaiset leikkivät jotakin, en muista enää mitä. Joku Aku-hippa ainakin. Isommille oli "noloa" leikkiä.
Kysyn mielenkiinnosta, en tarkoita olla töykeä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella:
-hypättiin ruutua. Avainniput olivat heittovälineitä. Mitä enemmän avaimia sen parempi.
-hypättiin narua
-hypättiin twistiä
-heiteltiin tennispallolla 10.ä seinään
-vaihdeltiin kiiltokuvia. Sarjiksista oli taiteltu myös sellainen viuhkamainen jutska, jonka sivujen välissä oli kiiltokuvia tai sit ei. Siis voitti tai menetti.
-kirjoiteltiin ystävävihkoihin
-leikittiin sellaisella lehdestä taitellulla jutulla(nimeä en muista) joka laitettiin sormiin ja tehtiin sellasta auki-kiinni liikettä. Sitten piti sanoa numero ja sieltä sai tehtävän.
-kieputtiin tangolla
-pelatttiin flaidista
-leikittiin kirkonrottaa jne.
Nämä nyt eka tuli mieleeni. t. 60-luvulla syntynyt
Meillä sitä paperijuttua kutsuttiin kirpuksi. Teko-ohjeet löytyvät esim. googlettamalla "origami fortune teller".
Ala-asteella pelattiin, leikittiin (minä ja kaveri mm. W.i.t.c.h-nukeilla jos joku tietää), kiipeiltiin kiipeilytelineessä, keinuttiin ja yläasteella pääasiassa vain istuttiin jonnekin penkille ja juteltiin.
Olen syntynyt -93
Itse vuosimallia -99 eli ei ole hirveän kauan aikaa kulunut siitä, kun olin ala-asteella (reilu 5 vuotta sitten aloitin yläasteen). Ensimmäiset kosketusnäyttöpuhelimet tulivat kuudennella luokalla omille luokkalaisille ja tosiaan noin 5 henkilöä tällaisen omisti. Kukaan ei tosin sitä käyttänyt välitunneilla eikä muitakaan puhelimia. Me hypättiin narua, pelattiin futista, leikittiin pistettä ja penkkimattia ja pienempänä 9-10 vuotiaana leikittiin tyttöjen kanssa heppoja ja oravia metsissä mitä koulun alueella oli. Vapaa-ajalla leikittiin juoksuleikkejä, tehtiin majoja ja hypittiin trampoliinilla sekä käytiin luistelemassa ja hiihtämässä. Oma ikäluokkani käy edelleen ulkojäillä, koska meillä on kokemusta siitä kuinka paljon kivempaa on olla ulkona ja tehdä oikeasti jotain kavereiden kanssa.
Tottakai meidän elämään mahtui myös sitä "ei ole tekemistä" - valitusta, mutta kun äiti sano että tuolla on tiskikone tyhjentämättä yms nii tuli kiire ulos :D
Tosiaan leikittiin noita juoksuleikkejä (pistettä, lipunryöstöä, maailmanvalloitusta lumikasoissa) vielä yläasteellakin. Surettaa katsoa nykypäivän lapsia siis ihan 10 vuotiaita, jotka sanovat, että leikkiminen on lapsellista, vaikka juurikin se on heidän työtään koulun ohella!! :(
Onhan se älykänny kätevä, mutta ennenkin pärjättiin, koska oli tietokoneet nettiä ja tiedon halua varten ja näppäinpuhelimet. Kavereiden kanssa juteltiin puhelimessa ja livenä eikä whatsapin tai snapchatin kautta. No tämä on nykypäivää, mutta entistä aikaa kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella hypättiin ruutua tai narua ja leikittiin hippaa, valokuvaajaa, tervapataa mitä milloinkin.
Yläasteella oli jo kännyköitä, niin tekstailtiin tai pelattiin niillä pelejä. Mp3-soittimet olivat kuuma juttu kun olin yläasteella, joten paljon kuunneltiin musiikkia kavereiden kanssa. Sekä tehtiin tietenkin läksyt välkällä tai luettiin kokeisiin.
Mitä on valokuvaaja? Sama ku peili?
Muistatteko gogo-villitystä? Taisi olla joskus 2000-2002 vuosina, olin silloin 4.-6.-luokkalainen. Sellaisia muoviotuksia mitä potkittiin pitkin käytävää, ja pystyi voittamaan toisilta näitä hahmoja :) Musta oli kiva peli, ja kivaa tekemistä välitunneille.
Löysin muuten niistä linkin, tästä voitte kattoo muistatteko näitä: http://www.wikiwand.com/en/Gogo's_Crazy_Bones
Mietin että yläaste-ikäiset ei niinkään enää leiki välitunnilla, juttelu on varmasti kivointa.. Niin samalla vois vaikka kokeilla helppoa virkkausta kun istuskellaan?
Tässä pari ohjetta, varsinkin tytöille tulis käyttöä esim. neulepannalle ulkona :)
Virkattu rusettipanta http://kniinkuinkoti.blogspot.fi/2013/01/virkattu-panta.html
Panta twistillä: http://as-kartelut.blogspot.fi/2015/10/virkattu-panta.html
Nää on aika nopeita tehä, ei liian vaikeitakaan. Kannattaa kysyä vanhemmilta tai sukulaisilta neuvoa miten virkkaaminen aloitetaan. Sit kun sen aloittaa, jatko on helppoa. Meillä vasta lukiossa osa luokasta neuloi välitunneilla, mutta ylä-asteellakin olis varmasti kivempaa kuin vain istua ja odotella tunnin alkua :)
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko gogo-villitystä? Taisi olla joskus 2000-2002 vuosina, olin silloin 4.-6.-luokkalainen. Sellaisia muoviotuksia mitä potkittiin pitkin käytävää, ja pystyi voittamaan toisilta näitä hahmoja :) Musta oli kiva peli, ja kivaa tekemistä välitunneille.
Löysin muuten niistä linkin, tästä voitte kattoo muistatteko näitä: http://www.wikiwand.com/en/Gogo's_Crazy_Bones
Muistan. Olin silloin yhtenäisessä peruskoulussa viimeisillä luokilla, ja muistan kun niitä gogoja sinkoili pitkin käytäviä.
Oon mennyt ala-asteelle 2003. Silloin välituntisin pelattiin pikipataa, kuka pelkää mustaa miestä ja 10 tikkua laudalla. Kiipeiltiin telineissä, keinuttin, pelattiin keinupolttopalloa. Rakennettiin majoja ja talvisin lumilinnoja. Käsipesis oli vitosella ja kutosella paras peli mikä tiedettiin. Kaiholla muistelen sitä aikaa, kun kenelläkään ei ollut kännykkää kädessä. Yläasteella sitten ei enää leikitty, istuttiin penkeillä tai seisottiin ringissä ja juteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo muistan! Ja sitten oli niitä jotain pieniä haisevia gogon tapaisia leluja.
Poltettiin tupakkaa nurkan takana, rikottiin kiipeilytelinettä ja rökitettiin hinttejä.
Olen 18-v.
Ala-asteella leikittiin vielä kutosellakin kaikkia eri leikkejä, peiliä, taivasmaavettä, yms. Hypittiin narua, pelattiin jalkapalloa. Talvella rakenneltiin lumilinnoja ja peuhattiin lumessa.
Yläasteella puhuttiin paskaa kavereiden kanssa. Minä luin myös kirjoja välitunnit.
Ala-asteella hypättiin ruutua tai narua ja leikittiin hippaa, valokuvaajaa, tervapataa mitä milloinkin.
Yläasteella oli jo kännyköitä, niin tekstailtiin tai pelattiin niillä pelejä. Mp3-soittimet olivat kuuma juttu kun olin yläasteella, joten paljon kuunneltiin musiikkia kavereiden kanssa. Sekä tehtiin tietenkin läksyt välkällä tai luettiin kokeisiin.