Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lapset/nuoret tekivät välitunneilla ennekuin oli älypuhelimia?

Vierailija
22.11.2016 |

Itse olen vasta 13v täyttävä niin minulla ei ole kunnon muistoja ajasta ennen älyphelimia. Äiti sanoi, että pelasivat kymmentä tikkua laudalla, hippaa, piilosta ja muita ulkoleikkejä.

Ala-asteella minun aikanani ainoastaan 1-luokkalaiset leikkivät jotakin, en muista enää mitä. Joku Aku-hippa ainakin. Isommille oli "noloa" leikkiä.

Kysyn mielenkiinnosta, en tarkoita olla töykeä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juteltiin kavereiden kanssa. Kirjoiteltiin kirjevihkoja. Eikö nykynuorilla ole enää kirjevihkoja?

Vierailija
2/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hypättiin  vistiä ja narua. oltiin myös terveempiä ja paremmassa kunnossa kuin istuskelevat nykylapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivalla säällä pelattiin futista, tai muita pallopelejä. Talvella peuhattiin lumessa. 

(-70 luvun lapsi)

Vierailija
4/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteelle liikuttiin/istuttiin jossain nurkassa puhumassa.

Ylä-asteella porukka jauhoi potaskaa, potki seiniä, pelleili, istui hiljaa tai kiusasi muita.

Ei se meininki mitenkään tajuttoman paljoa ole muuttunut.

Ne ketkä istui hiljaa -> selaa puhelinta

Ne ketkä riehui -> riehuu edelleen

Ne ketkä jauhoi potaskaa -> tekee sitä edelleen

Ainoa ero on että ne puhelimet ovat useammin kädessä ja niistä näytetään asioita/lähetellään muun puuhaa ohessa talon ulkopuolelle viestejä.

Vierailija
5/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juteltiin kavereiden kanssa. Kirjoiteltiin kirjevihkoja. Eikö nykynuorilla ole enää kirjevihkoja?

Ei, vaan whatsapissa viestitellään.

Ap

Vierailija
6/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-88 syntynyt eli lankapuhelin lapsuutta elänyt.

Ala-asteella leikittiin kirkonrottaa, hypittiin narua, temppuiltiin voimistelutangoilla. Pelattiin ja leikittiin myös leluilla jotka oli sillä hetkellä "in", ala-asteen alussa oli jojot ja superpallot, josku vitosella pelattiin gogoilla. Ja kyllä ihan kuudenellakin pelattiin ja leikittiin. Yläasteella sitten vaan hengailtiin pihalla ja juoruttiin tai livahdettiin salaa läheiseen kauppaan. Hyvin saatiin aika kulumaan ja välkkiä odotettiin.

Vierailija
7/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella leikittiin, twisti oli kova sana 80-luvulla. Kirjoiteltiin ystävävihkoihin, juteltiin paljon. Yläasteella juteltiin, juotiin kahvia ja vaellettiin röökipaikalle, jossa jutut jatkui. Paljon yhdessäoloa. :)

Vierailija
8/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmilla luokilla leikittiin esim. hevostallia tai vastaavaa. Sen jälkeen valittiin vain paikka missä seiskellaan ja jutellaan niitä näitä. Sillointällöin joku saattoi ottaa näppäinpuhelimen käteen ja pelata matopeliä mutta harvakseltaan.

Vierailija
9/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella leikittiin, esim. twistiä tai naruhyppelyä tai keinuttiin tai muuta. Yläasteella lähinnä seisoin yksin ovien vieressä ja vilkuilin kelloa milloin saa mennä takaisin sisälle :D

Vierailija
10/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 13 vuotias kerto, että heillä on välkillä käytössä viisi pingispöytää ja kaksi bilistä, jotka on tosin ysit valloittaneet. Korista voi pelata puolella kentällä, kun pingispöydät on toisella puoliskolla" ja ruokalan aulassa on kaksi. Ulos ei ole pakko mennä.

Itse ollessa yläasteella seisottiin ringissä ulkona ja juteltiin. Sato tai paisto.

Vierailija
11/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella leikittiin. Keinumista, hippaa, kiipeilyä, hyppynarua ym. Yläasteella juteltiin ja käveltiin koulua ympäri.

Vm -90

Vierailija
12/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään, joskus kuunneltiin musiikkia.

Vierailija
13/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerkesin yläasteelle kun älypuhelimia alkoi tulla. Ala-asteella hypittiin hyppynarua, leikittiin, pelattiin tervapataa, talvella tehtiin lumiukkoja yms. Oli myös ystäväni-kirjoja, joita täytettiin joko välitunneilla tai ennen tunnin alkua luokassa ja tarroja vaihdeltiin. 5.-6. luokalla, kun leikit alkoi haihtumaan kiinnostuksen kohteista, juteltiin lähinnä porukalla.

Sitten tuli älypuhelimet (minä sain kai 16-vuotiaana omani) jolloin lähinnä juteltiin (tai minä yritin jutella kun kaverit oli facebookissa) tai seurattiin muiden somejuttuja.. Huoh että ärsytti. Kun se ensivillitys laantui niin kuunneltiin porukalla musiikkia (yksi luokkakaveri toi kaiuttimen) ja juteltiin, sainpa sillointällöin itsekin käydä facebookissa toisten kännyköillä. Muistan yläasteella, kun olin viikon kipeänä ja pois koulusta ja putosin täysin kärryiltä näissä somevillityksissä, kun en omistanut tietokonetta tai älypuhelinta... Bestis kävi viikonloppuna näyttämässä mikä video, biisi tmv. oli silloin pinnalla. :D

Vierailija
14/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- luvulla sinun iässäsi kytättiin ihastuksia, juteltiin piirissä, livahdettiin herkkukauppaan, tehtiin "unohtuneita" läksyjä tai luettiin paniikissa seuraavan tunnin kokeeseen. Kirjoiteltiin runoja tai piirreltiin. Semmoista. 

Vierailija
15/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ala-aste 70luvun lopulta 80luvulle leikkejä (hippaa, pallopelejä, rosvo ja poliisi jne jne). Yläasteella se loppui kuin seinään, hidasta laahustamista ympäri pihaa. Oikeasti yläasteesta eteenpäin välitunnit olisi saaneet minun puolesta olla amerikkalaistyylisiä viisiminuuttisia joissa vain siirrytään luokasta toiseen. 

Vierailija
16/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin matopeliä tavallisilla puhelimilla :D Olin seiskalla, kun kännykät alkoivat yleistyä koululaisilla. 5110 <3 Ennen kännykkäaikaa oli jonkin aikaa virtuaalilemmikkibuumi, niitä hoidettiin ala-asteella kaikki välitunnit. Muuten hypittiin ruutua, narua tai twistiä, niistä ruutua vielä ala-asteen viimeisillä luokilla.

Vierailija
17/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunneltiin kännyköiden soittoääniä. Sitä ennen oltiin kirjastossa ja heiluteltiin sellaista katosta roikkuvaa pahvijuttua

Vierailija
18/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteella twistiä, hyppynaruja, nattia (hippaa), leikittiin hevosia ja kannettiin toisia reppuselässä, keinuttiin tai kiipeiltiin telineillä. Jos ei ollut telineitä, kiipeiltiin puissa ja aidoilla. Talvella lumisotaa. Oltiiin hyvässä kunnossa.

ylä-asteella osa porukasta seisoskeli tupakkapaikalla joko polttamassa tai muuten vain, käy kaupassa hakemassa karkkeja, kävelee tai seisoskelee pitkin pihaa jutellen. Talvella edelleen joskus lumisotaa ;)

Molemmissa joskus tuli tehtyä myös unohtuneita läksyjä ennen seuraavia tunteja. Ja kuunneltiin korvalappustereoita kavereiden kanssa.

-70-luvulla syntynyt

Vierailija
19/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella:

-hypättiin ruutua. Avainniput olivat heittovälineitä. Mitä enemmän avaimia sen parempi.

-hypättiin narua

-hypättiin twistiä

-heiteltiin tennispallolla 10.ä seinään

-vaihdeltiin kiiltokuvia. Sarjiksista oli taiteltu myös sellainen viuhkamainen jutska, jonka sivujen välissä oli kiiltokuvia tai sit ei. Siis voitti tai menetti.

-kirjoiteltiin ystävävihkoihin

-leikittiin sellaisella lehdestä taitellulla jutulla(nimeä en muista) joka laitettiin sormiin ja tehtiin sellasta auki-kiinni liikettä.  Sitten piti sanoa numero ja sieltä sai tehtävän.

-kieputtiin tangolla

-pelatttiin flaidista

-leikittiin kirkonrottaa jne.

Nämä nyt eka tuli mieleeni. t. 60-luvulla syntynyt

Vierailija
20/32 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella, 90-luvun alussa, hypättiin vistiä ja hyppynarua, rakennettiin majoja, leikittiin hevosta, keinuttiin, oltiin pukkitappelua, laskettiin mäkeä, oltiin vuorenvalloitusta, pelattiin futista tai pesiksen lyöntimyllyä, pelattiin korista, temppuiltiin erilaisissa kiipeilytelineissä, oltiin hippasta tai piilosta tai varvashippaa tai laiva on lastattua, käytiin mulimassa keväällä, kun koulun viereinen metsä tulvi sulavista kinoksista (=yritettiin päästä paikasta paikkaan ilman varpaiden kastumista, missä tietysti epäonnistuttiin, koska se oli homman idea). Lumisotaakin välillä, vaikka se oli kiellettyä, koska jotkut urpot tekivät liian kovia palloja tai laittoivat pallojen sisään kiviä tai hiekkaa. Jotkut varmaan rakenteli puroja tai oli tervapataa, hyppäsi ruutua tai muita vastaavia pelejä. Mikä sen pelin nimi on, missä keppiä heittämällä "vallataan" lisää alueita? Hiihtääkin taidettiin ainakin pitkillä välkillä, kun koulun metsässä meni lyhkäinen latu, varmaan luisteltiinkin. Vitosella ja kutosella edelleen satunnaisesti edellämainittuja (eli käytännössä joka toinen välkkä), mutta enemmän alkoi tulla tätä ryhmässä seisoskelua ja paskanjauhamista. Tai porukassa koulun ympäri kävelyä ja paskanjauhamista. Slämäreitten, ystäväni-kirjojen ja muiden kiertovihkosten täyttämistä. 

Yläasteella 90-luvun lopulla lähinnä istuskeltiin tai seisoskeltiin ringissä puhumassa paskaa. Tai suunniteltiin seuraavan viikonlopun siiderihankintoja ja koitettiin keksiä yhteneväisiä tarinoita. Kuikuiltiin ihastuksia. 

Olen onnellinen, että olen käynyt ainakin ala-asteen ennen kännykkä-, saati älypuhelinaikaa.