Ällöttää ihmiset, jotka varaavat julkisissa kulkuvälineissä kaksi paikkaa istumalla käytävän puolella
Ja ikkunapaikka varattu laukulle/muuten vaan tyhjänä.
Mikä siinä on ettei voida ajatella muita ihmisiä? Miksi suomalaiset karttavat ja vihaavat toisiaan? Uskotteko, että suomalaisilla on väärä asenne elämään ja muihin ihmisiin? Ilkeys ja välinpitämättömyys tuskin parantaa kenenkään oloa, ei sen joka on ilkeä ja välinpitämätön eikä myöskään sen joka tällaista kohtelua saa muilta osakseen.
Opetelkaa arvostamaan muita, niin huomaatte, kuinka hyvä olo siitä tulee. Jos kaikki tekisivät näin, masennus ja muut mielenterveysongelmat vähenisivät yhteiskunnassamme.
Kommentit (55)
Itse ilmoitan yksinkertaisesti käytäväpaikalla istujalle, että "tulen tuohon istumaan" ja odotan että hän joko siirtyy ikkunapaikalle tai päästää minut sinne. Olen aika epäsosiaalinen, mutta en ole pitänyt suurena ongelmana tätä.
Minä kun olen lyhyt (152 cm) ja minulla on lyhyet jalat, niin minun on helpompi nousta penkiltä heti käytävälle kun ähkiä itseni pois ikkunan vierestä, varsinkin, jos minulla on laukkuni lisäksi pari ruokaostoksia täynnä olevaa muovipussia, kuten tavallista on. Jos bussi alkaa tulla täyteen, niin siirryn sitten ikkunapaikalle, tai kuten monesti teen, nousen pois paikaltani ja annan paikkaa tarvitsevan mennä ikkunapaikalle, jotta oma "liikkeellelähtöni" olisi sutjakasta.
Miksi matkustatte julkisilla jos on niin epämukavaa? Muitakin vaihtoehtoja on: auto, pyörä, kävely, juoksu, taksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä paskasakki valittaa kuinka hirveitä ihmisiä julkisilla matkustaa. Itse kaasutan helvetin kalliilla Bemarilla aivan yksin perse mukavasti lämmitetyssä nahkapenkissä köyhän paskasakin ohi ja virnistän mennessäni :).
Olen minäkin joskus nuorenpana istunut busseissa ja metroissa ja ratikoissa. Sitten opiskelin itselleni insinöörin paperit ja hankin kunnon duunin. Sen jälkeen en ole paskasakin kanssa samoihin laitteisiin jalallani astunut kuin pakon edessä tai kännissä.
Kuules pentu, aika monella bussia ja muita julkisia kulkuneuvoja käyttävällä on auto, niin minullakin. Minä vain en suostu keskustaan mennessäni maksamaan parkkimaksuja, vaan pidän sellaisia maksavia tyhminä ja höynäytettävinä. Kaupunkien keskustojen läpiajaminen autolla on OK, mutta siellä parkkeeraaminen... Hommaa hulluille.
23
Bussien penkit ovat todella pieniä, siinä se yksinkertaisin syy.
Toki asiaa ei auta yhtään että olen yli190cm pitkä, harteikas ja lihaksikas mies.
Mutta siitä huolimatta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka matkan vikisee kahden paikan viemisestä ja parhaimmillaan tunkee viereen vain istuakseen itsekin mytyssä.
Pitää muistaa että helppo se on huudella 160 cm pikkutyttönä, kun penkit ja tilat on suunniteltu itseäsi 15 cm pidemmille ja harteikkaammille standardimiehille.
Jos on paljon vapaita paikkoja, istun aina ikkunapaikalle ja laukku käytäväpaikalle. Jos joku pyytää että saisiko istua viereeni, otan laukun syliini ja annan luvan. Paljon mukavampaa pitää laukkua viereisellä penkillä, mutta jos jollakulla ei ole mahdollisuutta istua yksin, olen valmis kyllä pitämään laukkua sylissäni.
Hienoa ap, jos sulla on niin vähän ongelmia, että täytyy jostain bussissa istumisjärjestyksstä sellainen kehittää. On hirveän simppeliä se, että jos johonkin paikallle haluaa istumaan, niin sanoo: "Haluaisin tuohon istumaan."
Olen 50 v ja tähän asti ei kukaan ole kieltäytynyt, enkä ole itse kieltäytynyt jos joku on pyytänyt.
Muutaman kerran joku "mykkä" on yrittänyt istahtaa laukkuni päälle. Ne on ainoita, joille itsekin olen ruvennyt mykäksi ja vaan yhtäkkiä pompannut pystyyn ja pyyhkinyt ohi liikoja väistelemättä kun haluan pois. Vieruskaveri kun nähtävästi arvostaa tällaista suorempaa tyyliä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Köyhä paskasakki valittaa kuinka hirveitä ihmisiä julkisilla matkustaa. Itse kaasutan helvetin kalliilla Bemarilla aivan yksin perse mukavasti lämmitetyssä nahkapenkissä köyhän paskasakin ohi ja virnistän mennessäni :).
Olen minäkin joskus nuorenpana istunut busseissa ja metroissa ja ratikoissa. Sitten opiskelin itselleni insinöörin paperit ja hankin kunnon duunin. Sen jälkeen en ole paskasakin kanssa samoihin laitteisiin jalallani astunut kuin pakon edessä tai kännissä.
Minäkin olen (diplomi-)insinööri, kunnon duunissa - ja ajan bussilla töihin, kun sillä pääsee oven eteen eikä ole parkkipaikan kanssa ongelmaa. Kotona on taivaallisen kallis audi, vähemmän kallis audi ja avourheiluauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon sinusta, kun tulit tästä asiasta tänne "kehuskelemaan" :D
No sehän oli mopojonne unelmoimassa hyppytunnillaan :D
Annan tilaa heti sen jälkeen, kun myös ne ihrapallot, jotka läskeillään valtaavat kaksi penkkiä, tekevät niin tai heidät laitetaan kävelemään, että laihtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ja ikkunapaikka varattu laukulle/muuten vaan tyhjänä.
Mikä siinä on ettei voida ajatella muita ihmisiä? Miksi suomalaiset karttavat ja vihaavat toisiaan? Uskotteko, että suomalaisilla on väärä asenne elämään ja muihin ihmisiin? Ilkeys ja välinpitämättömyys tuskin parantaa kenenkään oloa, ei sen joka on ilkeä ja välinpitämätön eikä myöskään sen joka tällaista kohtelua saa muilta osakseen.
Opetelkaa arvostamaan muita, niin huomaatte, kuinka hyvä olo siitä tulee. Jos kaikki tekisivät näin, masennus ja muut mielenterveysongelmat vähenisivät yhteiskunnassamme.
Mä istun monesti "pitkän matkan" busseissa takapenkin keskimmäiseen penkkiin. Jään lähes aina ekana pois, joten en halua istua missään laidassa ja tuossa ei jalkoja ahdista. :D
Mulla on reppu ja käsilaukku enkä niitä halua pitää sylissä. joskus avaan tietokoneen ja teen töitä. :)
Millainen juntti pitää laukkua viereisellä penkillä, niin ettei kukaan vahingossakaan pääse istumaan siihen ja vielä täydessä kulkuvälineessä?
Viimeksi pari viikkoa sitten tein näin. Istuin käytävän puolelle, mutta en varannut kahta paikkaa. Jos joku olisi halunnut istua viereeni ikkunapaikalle, hän olisi aivan vapaasti saanut sen tehdä. Itse en siihen istahtanut, koska ikkunapaikan turvavyö oli jumissa. Joskus siirryn myös käytäväpaikalle, jos aion jäädä seuraavalla pysäkillä pois.
Itse istun käytäväpaikalla koska kuljen vain pari pysäkkiä (matka silti pitkä kun maalla ollaan) ja on 99% todennäköisyys että se joka olisi viereeni istumassa, jää myöhemmin kuin minä. Päästän siis istumaan haluavat ikkunapuolelle, ettei tarvitse loikkia eestaas.
Toihan on ihan perseestä, että oletatte ihmisten kysyvän pääsyä ikkunapaikalle! Että ärsyttää tuommoiset itsekkäät ihmiset. Parempi kulkea muulla tavoin, jos niin ahdistaa istua ikkunapaikalla tai mikä pahempaa, jonkun vieressä!
Ja aika usein laukku/laukut sopii syliin kyllä. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä liikkuvassa bussissa seiskoskelemaan keskelle käytävää odottamaan, että joku saa siirrettyä kassinsa pois penkiltä!
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan perseestä, että oletatte ihmisten kysyvän pääsyä ikkunapaikalle! Että ärsyttää tuommoiset itsekkäät ihmiset. Parempi kulkea muulla tavoin, jos niin ahdistaa istua ikkunapaikalla tai mikä pahempaa, jonkun vieressä!
Ja aika usein laukku/laukut sopii syliin kyllä. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä liikkuvassa bussissa seiskoskelemaan keskelle käytävää odottamaan, että joku saa siirrettyä kassinsa pois penkiltä!
Voithan sinä mennä sinne ikkunapaikalle kysymättäkin. Ymmärrän, että joskus voi ihan oikeasti olla vaikea tai jopa mahdotonta puhua. Ääni voi olla esim. poissa. Eli voit kyllä mennä sinne ikkunapaikalle, vaikka käytäväpaikalle istuisi joku. Mutta et voi vaatia, että jokaisen olisi ensiksi istuttava ikkunapaikalle. Juurikin turvavyö saattaa olla ikkunapaikalle rikki ja toiseksi joillekin ihmisille voi tulla huonompi olo ikkunapaikalla. Minä pidän aina kamppeitani joko sylissä tai jaloissa, joten viereen saa istahtaa.
Ihanaa puolustelua ihmisiltä jotka varaavat kaksi paikkaa. Jos kaikilla olisi jokin syy varata kaksi paikkaa, olisi julkisissa aika vähän istumapaikkoja vapaana.
Oikeesti jotku istuu laukun tai kassin päälle? Eikös se oo aika epämukavaa.. mitä jos siellä on joku puukko pystyssä, huumeneuloja tai jotain muut kivaa mikä tarrautuu sitte teidän persuuksiin. :D siittä vaan istumaan jos uskallatte.
Kertoo paljon sinusta, kun tulit tästä asiasta tänne "kehuskelemaan" :D