Ei-akateemiset, mitä akateemisten tapoja/juttuja teidän on vaikea ymmärtää?
Tein tänne eilen keskustelun ei-akateemisten tavoista, joita akateemiset eivät ymmärrä. Keskustelu kääntyi ilmeisesti asiattomaksi, koska se on poistettu. Ajattelinkin, että olisi hyvä saada päinvastainen näkökulma asiaan.
Eli kysymys ei-akateemisille: mitä akateemisten tapoja/juttuja teidän on vaikea ymmärtää?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo akateemisuus määritellään - onko eri tasoja. Itse pidän tohtoreita, DI ja lääkäreitä ns kunnon akateemisina. Muut ovat pilipalitutkintoja. KTM myös ok.
Kai sentään tiedät, että tohtoriksi voi väitellä ihan miltä vaan akateemiselta alalta? Eli mielestäsi esim. historiaa yliopistossa opiskellut on pilipaliporukkaa, mutta kun hän väitteleekin historiasta tohtoriksi, hänestä tulee "oikea akateeminen"? :D
Pilipali pysyy pilipalina, asteesta riippumatta. Noin yleensä.
OTK ei ole pilipali, mutta nuivia.
OTK on siinä rajoilla...mutta ei kumminkaan. Ulkolukua.
OTK:ksi ei ole valmistuttu yli kymmeneen vuoteen että hyvin te olette kärryil
Minulla on epäilys, että nämä jotka halpateeravat akateemisia tutkintoja ovat niitä, jotka ovat hädin tuskin läpäisseet peruskoulun. Se on kateutta puhtaimmillaan. Kun ei ole itse viitsitty tai osattu opiskella, luullaan, että omaa statusta jotenkin nostaa toisten halventaminen.
Juomalauluja eivät ei-akateemiset osaa.
Gaueamus igitur, iuvenes dum sumus
Elitististä meininkiä. Esim se sääntö et jos tohtorin karonkkaan (tai mikä onkaan) kutsutaan niin pitää kieltäytyä kutsudts jos itsellä ei ole akateemista tutkintoa. Mitä vittua :D
En tiedä yhtään akateemista tapaa niin en voi olla niistä mitään mieltäkään.
Olen itse akateeminen ja minusta just kaikki sitsit, miekat, juomalaulut, seppeleiden sitomisen, jne ovat noloa pelleilyä. Samoin kaikki osakuntahöpötys.
hanska kirjoitti:
Vanhempani ovat ei-akateemisia, ja heitä ihmetyttää, miksi tohtoriksi väittelevä saa miekan, ja miksi Satakuntalais-hämäläisessä osakunnassa voi olla jäseniä ihan joka puolelta Suomea.
Mitä muita akateemisia tapoja on?
Tekniikan tohtori ei saa miekkaa 😥
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vanhempani ovat ei-akateemisia, ja heitä ihmetyttää, miksi tohtoriksi väittelevä saa miekan, ja miksi Satakuntalais-hämäläisessä osakunnassa voi olla jäseniä ihan joka puolelta Suomea.
No voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse akateeminen ja minusta just kaikki sitsit, miekat, juomalaulut, seppeleiden sitomisen, jne ovat noloa pelleilyä. Samoin kaikki osakuntahöpötys.
Samoin. Itse kyllä kokeilin kahtakin osakuntaa, kumpikin oli yhtä outoja. Sitseillä en ole ikinä ollut enkä seppeleistä tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole akateeminen, mutta mies on. Ystäväpiirissä akateemisia toki. Monesti kyllä ihmettelen, että "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" pätee myös akateemisiin. Esim lapseni kaverin perhe tohtorisperhe, mutta tuntuu, että he ovat ihan ulalla välillä. Varmaan kyse siitä, että minä en ole akateeminen ja ymmärrystasooni vedoten heidän käytös minua kohtaa erilainen.
Älä vähättele itseäsi. Tunnen tohtoreita ja moni heistä on ihan perusälykäs, jopa vähän hidas. Siitä omasta alastaan tietävät paljon, muuten ovat ihan tavallisia pulliaisia joilla on ollut hyvät istumalihakset. Vain pieni osa tohtoreista on jotain neroja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
No voi kyynel.
Niin 😥
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yliopistotutkinto, mutta en laske itseäni akateemiseksi, koska olen työläistaustasta ja koulutuksesta huolimatta teen ns. paskaduunia kun en ole muutakaan saanut.
Opiskeluajoilta ja yliopistoaikaisista harrastuksista tunnen silti paljonkin akateemisia, nykyään hyvissä viroissa olevia ihmisiä.
Ainoa ero mitä en ymmärrä ja minkä huomaan suhteessa ei-akateemisiin, on se että monet akateemiset välttelevät henkilökohtaisia keskustelunaiheita. He eivät puhu itsestään eivätkä juuri koskaan kysy minulta mitään. Erästä toinen akateeminen jopa kehui siitä, miten harvoin hän käyttää sanaa "minä".
Olen kiinnostunut politiikasta, ajankohtaisaiheista, tieteestä, liike-elämästä ja vaikka mistä yleisaiheista, mutta olen kiinnostunut myös ihmisistä itsestään ja heidän henkilökohtaisesta elämästään. Sekin on hämmentävää, kun toinen ei tunnu olevan lainkaan kiinnostunut minun elämästä
Small minds discuss people...
Naapurin akateemikoilla on ulkohuussi ja riuku joka on piilossa korkeiden puskien ympäröimänä.
Heillä on myös appelsiini kiljua käymässä ulkovarastossa. Puutarhassa he ovat jo vuosien ajan yrittäneet kasvattaa mm. appelsiineja ja oliiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yliopistotutkinto, mutta en laske itseäni akateemiseksi, koska olen työläistaustasta ja koulutuksesta huolimatta teen ns. paskaduunia kun en ole muutakaan saanut.
Opiskeluajoilta ja yliopistoaikaisista harrastuksista tunnen silti paljonkin akateemisia, nykyään hyvissä viroissa olevia ihmisiä.
Ainoa ero mitä en ymmärrä ja minkä huomaan suhteessa ei-akateemisiin, on se että monet akateemiset välttelevät henkilökohtaisia keskustelunaiheita. He eivät puhu itsestään eivätkä juuri koskaan kysy minulta mitään. Erästä toinen akateeminen jopa kehui siitä, miten harvoin hän käyttää sanaa "minä".
Olen kiinnostunut politiikasta, ajankohtaisaiheista, tieteestä, liike-elämästä ja vaikka mistä yleisaiheista, mutta olen kiinnostunut myös ihmisistä itsestään ja heidän henkilökohtaisesta elämästään. Sekin on hämmentävää, kun toinen ei tunnu olevan la
Minulla hieman sama, etten koe itseäni akateemiseksi, vaikka olenkin sellainen. En ole varsinaisesti juurikaan tehnyt muuta työtä, kuin hoitotyötä akuuttipsykiatrian saralla. Akateeminen ylempi korkeakoulututkinto antaa minulle kuitenkin laajempaa näkemystä potilaiden asioihin, joten ei se koulutus todellakaan hukkaan mennyt. Mutta, koen olevani ensisijaisesti hoitaja. Tuntuu olevan minun juttuni. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Elitististä meininkiä. Esim se sääntö et jos tohtorin karonkkaan (tai mikä onkaan) kutsutaan niin pitää kieltäytyä kutsudts jos itsellä ei ole akateemista tutkintoa. Mitä vittua :D
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Onneksi en, koska muuten olisi jäänyt puolison karonkka väliin.
Se, että jotkut akateemiset ujuttaa sen akateemisuuden keskusteluun kuin keskusteluun. Minä selviän sosiaalisista tilanteista kertomatta ammattitutkinnoistani. Nuoret akateemiset käyttävät väkisin väännettyjä sivistyssanoja kuten kotribuoida tai debatti, vaikka voisi sanoa asiat suomeksikin. Tai hoetaan jotain sanaa, kuten itseasiassa.
Miettikää miten usein tälläkin palstalla aloitetaan lause sanoilla, olen korkeasti koulutettu tai olen akateeminen, jos keskustellaan vaikka siirtonurmikon asentamisesta tai lainojen koroista. Se akateemisuus täytyy tuoda ilmi. Miksi?
Akateeminen vartti! Aina myöhässä...