Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainut, jolla on tällainen äiti?

Vierailija
21.11.2016 |

Jouluun on reilu kuukausi. Meillä on joka ikinen joulu vietetty viimeiset 20 vuotta niin, että aattona olen mennyt mun isän ja äidin luokse perheineni ja joulupäivänä mieheni vanhempien luokse. Molemmissa vietetään samanlaiset päivät, eli joulupäivänä on samat jouluevankeliumit ja lahjojen jakamiset kuin aattonakin, vietetään kaksi peräkkäistä "aattoa". Kaikki ovat olleet tähän tyytyväisiä.

Joka joulu äitini alkaa näihin aikoihin oireilla samalla tavalla. Että "tullaanko me aattona ollenkaan. Ei tarvitse tulla, ei kukaan kuitenkaan halua häntä nähdä. Mulla on pahat laatikot, mun anopilla on paremmat. Anoppilassa on enemmän serkkuja lapsille, menkää sinne koko jouluksi. Ai, te haluatte tulla? Ai, sä haluaisit auttaa laatikoiden tekemisessä? Miksi? Eikö mun laatikot olekaan syötäviä? Mä niin tiesin tämän, siksi te karsastatte tänne tulemista! Pitääkö tämäkin perinne viedä, ei saa enää edes laatikoita tehdä!? Saako sentään kuusi olla? Hirveä homma taas alkaa tehdä kaikkia jouluruokia, kun ei isä auta. Niin niin, kyllä sanoit, että voit auttaa, mutta siis kun mun laatikot on niin pahoja, että sun pitää niitäkin tehdä mun puolesta, niin miksi te edes tulette?"

EN JAKSA!! Ja sitten kun mennään, niin äiti on ihan poikki, kun tekee kaiken yksin. Ja jos ei härreguud joskus vaikka mentäisi (vaikka tietenkin mennään joka ikinen joulu), niin pukeutuisi jätesäkkiin ja heittäisi tuhkaa päällensä, kun ei kukaan enää sitä rakasta.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti soittaa ihanan joulupuhelun jossa julistaa marttyyrinä että ei aio ostaa yhtään lahjoja eikä laittaa joulua.

Mun äiti soittaa tämän puhelun joka viikko marraskuusta lähtien. Hyvää joulua, äiti! Sinä kärsimysten armoitettu jalokivi! 

Ja tämän lisäksi äitini murjottaa suu vinossa kun meillä kuitenkin vietetään joulua väärin. On lasten lempiruokia ja aamiainen muuta kuin riisipuuroa. Lopetin laatikot, kinkut ja sillit kun keksi aina jonkun draaman tai flunssan eikä voi ikinä tulla joulupöytään 1km päästä kuitenkaan.

Soittelee kuitenkin sukua läpi ja marttyyrinä kyselee kaikilta, miten viettävät joulua. Tiukasti kieltäytyy kutsuista, eikä heille saa mennä kun "on lentsua". Haukkuu meitä sisaruksia selkiemme takana ristiin. 

Joulumieltä tästä sitten kaivetaan! 

Vierailija
62/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äidistä saa puhua pahaa! On teidät synnyttänyt ja kaikkensa tehnyt hyvinvointisi eteen! Ei mitään kiitollisuutta!

Eikö näinkin nämä naiset viesti tavalla tai toisella..? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 40-50-l syntyneistä naisista ei aidosti rakasta lapsiaan. Iso osa miehistä vielä vähemmän.. Lapset ovat olleet heidän mielialojaan varten. Lapset pettävät heidät jos eivät ota vastaan mamman henkistä likakuormaa ja hymyssä suin viihdytä. 

Vierailija
64/66 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää oma joulupäivä äitini kanssa, kaikki traumat vyöryi päälle kun minä 40+ uranainen taannuin avuttomaksi lapseksi äitini höykyttäessä päivällisellä. En jaksa enää...

Vierailija
65/66 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-kymppinen äiti joutui jouluksi sairaalaan ja minä tein suvulle joulun sitten. Jotenkin ihmettelin tosi paljon, kun ei tullutkaan mitään stressiä. Muutamaa päivää ennen jo odottlein sitä, mutta ei se tullut. Aattona aloin ouolen päivän aikaan miettiä ja laittaa kaikkea valmiiksi, ja niinhän se kaikki sujui kolmine kattauksineen tosi hienosti. Illalla kaikki oli siivottu pois, vaikka paikalla oli 13 henkeä. Aloin ihan tosissani ihmetellä, että mistä se tajuton hössötys oikein johtuu ja mitä se äiti aina koko joulun puuhastelee, kun itse en tahtonut tekemistö keksiä.

Vierailija
66/66 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8-kymppinen äiti joutui jouluksi sairaalaan ja minä tein suvulle joulun sitten. Jotenkin ihmettelin tosi paljon, kun ei tullutkaan mitään stressiä. Muutamaa päivää ennen jo odottlein sitä, mutta ei se tullut. Aattona aloin ouolen päivän aikaan miettiä ja laittaa kaikkea valmiiksi, ja niinhän se kaikki sujui kolmine kattauksineen tosi hienosti. Illalla kaikki oli siivottu pois, vaikka paikalla oli 13 henkeä. Aloin ihan tosissani ihmetellä, että mistä se tajuton hössötys oikein johtuu ja mitä se äiti aina koko joulun puuhastelee, kun itse en tahtonut tekemistö keksiä.

Se on se marttyyriys, joka vie voimat. Muutenhan jouluruokien laittelu ja jouluvalmistelut on tosiaan ihan kivoja.