Saako ajaa autoa jos syö kolmiolääkkeitä?
Olen nyt kuukauden ajan syönyt hermosärkylääkettä, 3 kertaa päivässä. Yöksi vielä 2 Panacodia.
Huomenna pitäisi mennä töihin, en jaksa enää olla sairaslomalla vaikka selkä on vielä kipeä, ja kokeilun tänään väsyttääkö kovin paljon jos otan aamulla yhden Panacodia ja totesin että ei tunnu kovin pahalta, ainakaan verrattuna kahteen ekaan viikkoon kun määrättiin sitä hermosärkylääkettä.
Nyt mieheni on kuitenkin sitä mieltä että en saisi autoakaan ajaa kun syön koko ajan kolmiolääkkeitä.
Onko muka joku tällainen laki?
Jos itse en koe että väsyttää tai mitään muuta?
Kommentit (23)
Saa ajaa, jos arvioi itsensä ajokykyiseksi, mutta jos ajat kolarin, se katsotaan sitten sun vahingoksesi ensisijaisesti. Resepti pitää myös olla esittää jos poliisi pysäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Saa ajaa, jos arvioi itsensä ajokykyiseksi, mutta jos ajat kolarin, se katsotaan sitten sun vahingoksesi ensisijaisesti. Resepti pitää myös olla esittää jos poliisi pysäyttää.
Mistä se poliisi tietää mitä lääkkeitä on syönyt jos sitä ei itse hölmöyksissään mene mainostamaan? Ei ne alkometrissä näy :D
Vähän sama homma, kum jos vaikkapa nukahtaa auton rattiin.
Eli arvioi oma ajokuntosi kriittisesti, jos ei käy mitään, nii ookoo, mutta vahingon sattuessa voi olla ongelmallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
4,
Vaikka sylkitestillä
Milloin poliisi on ruvennut pitämään ratsioita joissa otetaan sylkitestejä? Ei sitä oteta ellei poliisilla ole epäilystä että kuljettaja on huumeiden vaikutuksen alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ai sähkönen resepti messis?
Kolmiolääkkeet vaikuttaa sitten huomiokykyyn ja reagointiaikaan. Sen takia autolla ajoa ei suositella. Lukee varmaan ihan tuoteselosteessakin.
Sun pitää vain väistää kaikkia muita. Jos söisit stop-merkillä merkattuja, et saisi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmiolääkkeet vaikuttaa sitten huomiokykyyn ja reagointiaikaan. Sen takia autolla ajoa ei suositella. Lukee varmaan ihan tuoteselosteessakin.
Väsymyskin vaikuttaa ja silti kukaan tuskin lähtee esim. taksilla töihin jos ei ole saanut unta edellisenä yönä.
Arvioit oman kuntosi. Välillä olen itse ollut unilääkkeistä niin sekaisin että olen törmäillyt ovenkarmeihin ja ollut muutenkin aivan poissaoleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymyskin vaikuttaa ja silti kukaan tuskin lähtee esim. taksilla töihin jos ei ole saanut unta edellisenä yönä.
No pitäisi kyllä lähteä. Ja väsymys ei ole mikään aine minkä otat tai jätät ottamatta.
Tuo aska on täysin epäselvää!
Miehelläni oli "jäätynyt olkapää", joka paranee itsestään, mutta oli kovin kipeä. Meni kaupunginsairaalaan kysymään ortopedilta lisäohjeita (kun kävimme minun asiallani ja satiomme kävelemään ortopedisen osaston ohi.)
Hänen "oma" ortopedinsa oli kokouksessa, mutta toinen tuli neuvomaan. Mieheni ei edes pyytänyt eikä halunnut panacodia, mutta läökäri sanoi silti, että ei sitten mn panacodia ainakaan korjoita. Se on niin vahva lääke, että sitä syödessään ei saa autoakaa ollenkaan ajaa.
Sanoin sille, että kyllä minä vaan ajan autoa, vaikka omaan vaivaani syön panacodia. Se vallan ripitti minua, ettei missään nimessä saa ajaa, jos ottaa panacodia.
Omituinen lääkäri oli. (Puhui venäläisittäin )
Lääkkeisiin turtuu, kun on pitkään syönyt. Mulla menee vahvoista Panacodeistakin sen verran keskittymiskyky, etten moneen tuntiin kyllä lähde mihinkään ajamaan.
Arvioit oman kykysi mukaan, mutta kolaritilanteessa tai jos jotain käy, saa olla varovainen, ettei mitään myönnä. Vakuutuskaan ei korvaa, jos myönnät olleesi väsynyt tai minkään aineen vaikutuksen alaisena.
Minusta oikeasti pitäisi sallia ja vaatia vakuutusyhtiönkin korvaamaan, mikäli lääkkeen ottaneella on resepti.
On töysin selvää, että liikenteessä on erittäin paljon panacodia ottaneita. Muutenhan töistä poissaolot lisääntyisivät huomattavasti. Autoa tarvitsevat jäisivät saikulle helpommin, kun ei saisi lääkitä.
Ap täällä hei taas.
Näitä lääkkeitä on siis tarkoitus syödä pitkään, eikä lääkäri määrännyt pidempää saikkua.
Töihin en kuitenkaan pääse ilman autoa, aamulla bussit ei kulje aamuvuoroon, iltavuoron jälkeen bussit ei kulje kotiin. Töissäkin pitää ajaa.
Lääkäri kuitenkin tietää missä olen töissä.
Ja kun reseptistä oli puhetta niin älyluurin ansiosta sähköiset reseptitkin on aina mukana kun voi kirjautua omakantaan milloin tahansa kunhan on pankkikoodit mukana.
Saa, saa, simuloiden.