"Sinulla ei ole perhettä, koska sinulla ei ole lapsia"
Näin sanoi työkaveri minulle.
Mielestäni minulla on perhe, vaikkei lapsia olekaan. Onhan minulla äiti puolisoineen, isä puolisoineen, veli, mies, miehen perhe; lemmikeistä, ystävistä, sukulaisista ja työkavereista puhumattakaan.
Mulle tuli paha mieli hänen sanomisistaan, ja sanoinkin hänelle, että kyllä mulla perhe on, "mikäs sinä olet minulle sanomaan, ettei mulla muka perhettä olisi??!" Loukkaantui lausahduksestani, mokoma :(
Kommentit (35)
Unohdin kirjoittaa, että kyseinen tyyppi tietää, että olemme ns. "reproductively challenged". Heillä taas molemmat lapset ovat saaneet alkunsa kertalinttuusta pitkien kuivien kausien jälkeen. Ja kyllä, valitettavasti tiedän kuin heidän lapsensa saivat alkunsa, ja miten molempia "yrityksiä" edelsi pitkät kuivat kaudet ja sitten kerrasta, naps. AP
Kyllä työkaverisi on oikeassa, sillä ettehän te perhe olekkaan. Perhe koostuu isästä, äidistä ja heidän lapsistaan. Jos puolisollasi ja sinulla ei ole lapsia, niin olette pelkkä pariskunta, joko avoliitossa olevat tai sitten avioliiton kautta naimisissa oleva lapseton pari.
Perheeksi teitä voi sanoa sitten vasta kun teille syntyy lapsi ja useampikin lapsi.
Se, että sinulla on lapsuutesi perheessä veli, äitisi ja isäsi jne., niin he ovat sinun lähiomaisiasi eikä enää sinun perhettäsi, sillä sinulla on vain se siippasi siellä sinun ja asuinkumppanisi kanssa kotonasi saman katon alla, ja eiväthän sinun ja kumppanisi vanhemmat sisaruksineen suinkaan asu teidän kotona, vai asutteko kenties saman katon alla kommuunissa koko sinun ja miehesi lähisukulaiset?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkaverisi on oikeassa, sillä ettehän te perhe olekkaan. Perhe koostuu isästä, äidistä ja heidän lapsistaan. Jos puolisollasi ja sinulla ei ole lapsia, niin olette pelkkä pariskunta, joko avoliitossa olevat tai sitten avioliiton kautta naimisissa oleva lapseton pari.
Perheeksi teitä voi sanoa sitten vasta kun teille syntyy lapsi ja useampikin lapsi.
Se, että sinulla on lapsuutesi perheessä veli, äitisi ja isäsi jne., niin he ovat sinun lähiomaisiasi eikä enää sinun perhettäsi, sillä sinulla on vain se siippasi siellä sinun ja asuinkumppanisi kanssa kotonasi saman katon alla, ja eiväthän sinun ja kumppanisi vanhemmat sisaruksineen suinkaan asu teidän kotona, vai asutteko kenties saman katon alla kommuunissa koko sinun ja miehesi lähisukulaiset?
Idiot.
Asun yksin. Olen oman elämäni perhe. Joka muuta sanoo, on ymmärtämätön moukka.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse ap:n työkaveri. Sinulla on oikeus omiin määritelmiisi ja näkemyksiisi mutta niin on toisillakin omiinsa. Tiesitkö, että esim. Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä perheen käsite kattaa myös isovanhemmat, serkut, enot, tädit, sedät, anopit, apet jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiot.
Joka toista haukkuu on itse sellainen, että pidä vaan idioottisuutesi itselläsi, jos et erota lähisuvun ja perheen eroa.
Äiti, isä ja lapset = perhe. Jos olet lapsuuden perheestäsi muuttanut pois, ja asut miehen tai naisen kanssa, ja niin kauan kun teillä ei ole yhteisiä lapsia, olette vain pariskunta tai aviopari/avopari, ja teitä ei voi kutsua perheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse ap:n työkaveri. Sinulla on oikeus omiin määritelmiisi ja näkemyksiisi mutta niin on toisillakin omiinsa. Tiesitkö, että esim. Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä perheen käsite kattaa myös isovanhemmat, serkut, enot, tädit, sedät, anopit, apet jne.?
härren good, minä kyllä lasken omaan perheeseeni kuuluvaksi vain ja ainoastaan minut eli lastemme äidin, mieheni eli lastemme isän, ja yhteiset lapsemme. Jos emme olisi jostain syystä omia lapsiamme aikoinaan saanneet, ja eläisimme kahden mieheni kanssa avioliitossa, niin en voisi itseäni kutsua tietenkään äidiksi tai miestäni isäksi, tajuatko? Jos meillä olisi koiria lemmikkeinä, niin en niitä kutsuisi vakavissani perheen lapsiksi, vaan lemmikeiksi, mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
härren good, minä kyllä lasken omaan perheeseeni kuuluvaksi vain ja ainoastaan minut eli lastemme äidin, mieheni eli lastemme isän, ja yhteiset lapsemme. Jos emme olisi jostain syystä omia lapsiamme aikoinaan saanneet, ja eläisimme kahden mieheni kanssa avioliitossa, niin en voisi itseäni kutsua tietenkään äidiksi tai miestäni isäksi, tajuatko? Jos meillä olisi koiria lemmikkeinä, niin en niitä kutsuisi vakavissani perheen lapsiksi, vaan lemmikeiksi, mutta kukin tyylillään.
Jatkan vielä edelliseen, eli siinä tapauksessa, että meillä ei olisi yhteisiä lapsiamme, kutsuisimme itseämme pelkästään aviopariksi, eikä perheeksi. Minun äitini, siskoni, veljeni jne. ovat minun lähisukulaisiani, ja he eivät kuulu minun omaan perheeseeni.
Joo .. Asia selvisi .. Ja kyllä sinulla on perhe ja läheisiä ympärilläsi. Olet onnekas sen suhteen.
Ei lapset pelkästään määritä perhettä vaikka jotkut niin kuvittelee.
AP, miksi kummassa loukkaannuit? Satuttiko tuo kollegasi sittenkin jotain syvintä sinussa. Perhe voitte olla ihan rauhassa, on olemassa ydinperhe, laajennettu perhe, uusperhe, pienperhe (yh-äiti. -isä ja mahdolliset lapset), suku jne. Sitä paitsi mitä väliä sillä nimikkeellä on, jos teillä toimii parisuhde ja olet onnellinen tai ainakin tyytyväinen. Herkkänahkaisuus on kuluttavaa. Opettele sanomaan vaikka nasevasti vastaan tai käänny muiden ihmisten puoleen.
Tuosta ap:n työtoverista tulee mieleen joku rassukka, joka ei ole oikein yhtään mitään, ja siksi haluaa mitätöidä muita ihmisiä kaikin keinoin.
Luulee tietysti että kohoaa itse sillä tavoin jotenkin korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
AP, miksi kummassa loukkaannuit? Satuttiko tuo kollegasi sittenkin jotain syvintä sinussa. Perhe voitte olla ihan rauhassa, on olemassa ydinperhe, laajennettu perhe, uusperhe, pienperhe (yh-äiti. -isä ja mahdolliset lapset), suku jne. Sitä paitsi mitä väliä sillä nimikkeellä on, jos teillä toimii parisuhde ja olet onnellinen tai ainakin tyytyväinen. Herkkänahkaisuus on kuluttavaa. Opettele sanomaan vaikka nasevasti vastaan tai käänny muiden ihmisten puoleen.
Perhe ei voi olla, jos on lapseton pariskunta. Perhe koostuu juurikin äidistä ja isästä ja edellisten lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin kirjoittaa, että kyseinen tyyppi tietää, että olemme ns. "reproductively challenged". Heillä taas molemmat lapset ovat saaneet alkunsa kertalinttuusta pitkien kuivien kausien jälkeen. Ja kyllä, valitettavasti tiedän kuin heidän lapsensa saivat alkunsa, ja miten molempia "yrityksiä" edelsi pitkät kuivat kaudet ja sitten kerrasta, naps. AP
:""""D Minkä vitun takia täytyy sekoittaa sitä vitun englantia suomenkieliseen lauseeseen? Myötähäpeä...
Mäkin miellän perheen niin, että on ainakin kahden eri sukupolven edustajia. Minä ja mieheni ollaan pariskunta. Jos multa kysytään perheestä, sanon, ettei meillä ole lapsia.
Mutta pidän vanhempiani ja sisaruksiani edelleen 34-vuotiaana perheenjäseninäni. Sanaa sukulainen käytän serkuista, tädeistä jne.
Tilastokeskuksen mukaan:
Perhe
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Samaa sukupuolta olevat henkilöt ovat voineet 1.3.2002 lähtien rekisteröidä parisuhteensa.
Asuntokunnissa asuvat perheen ulkopuoliset henkilöt, vaikka olisivat perheen sukulaisia, eivät kuulu perheväestöön, elleivät muodosta omaa perhettä. Yhdessä asuvat sisarukset tai serkukset eivät ole perhe, eivätkä kuulu perheväestöön. Yksin tai samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa asuvat ihmiset eivät kuulu perheväestöön.
Asuntoloissa asuvat perheet kuuluvat perheväestöön. Sen sijaan laitoksissa kirjoilla olevista henkilöistä ei muodosteta perheitä.
Perheessä voi olla korkeintaan kaksi perättäistä sukupolvea. Jos asuntokunnassa on useampia sukupolvia, perhe muodostetaan nuorimmasta sukupolvesta lähtien. Näin esim. lapsensa perheen kanssa asuva anoppi tai appi jää perheeseen kuulumattomaksi, ellei yhdessä asu myös puoliso, jolloin vanha pariskunta muodostaa oman erillisen perheen.
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi
Jos asut yhdessä vanhempiesi ja sisarusten kanssa niin voi sanoa että sinulla on perhe.
Jos olette kahden miehen kanssa niin se ei ole perhe,vain pariskunta joka asuu yhdessä.
Voi tilastokeskus :D
Kyllähän tuo "sinulla ei ole perhettä" väite kuulostaa lähinnä jonkun orpokodin kasvatin tilanteelta. Perhe on perhe vaikka tilastokeskus ja ahdasraamiset työkaverit sanoisivat pilkkusääntöineen mitä lie.
Kun kirkossa järjestetään perhemessu, meneekö sinne lapsettomat? Ei.
Kauppojen perheparkit, pysäköikö niihin sisko ja veli? Ei. Paitsi, jos ei ole käytöstapoja.
Kyllä se perhe on yleisesti puhekielessä(!) yhtäkuin vanhemmat ja lapsi/lapset.
Jätä mt-ongelmaiset lätisemään paskajuttujansa ja jatka häntä pystyssä uuteen huomeneen.