"Sinulla ei ole perhettä, koska sinulla ei ole lapsia"
Näin sanoi työkaveri minulle.
Mielestäni minulla on perhe, vaikkei lapsia olekaan. Onhan minulla äiti puolisoineen, isä puolisoineen, veli, mies, miehen perhe; lemmikeistä, ystävistä, sukulaisista ja työkavereista puhumattakaan.
Mulle tuli paha mieli hänen sanomisistaan, ja sanoinkin hänelle, että kyllä mulla perhe on, "mikäs sinä olet minulle sanomaan, ettei mulla muka perhettä olisi??!" Loukkaantui lausahduksestani, mokoma :(
Kommentit (35)
Suomalainen perhekäsitys on hämmästyttävän kapea. Tuo Tilastokeskuksenkin määritelmä, ettei perheeseen kuulu kuin kaksi sukupolvea...
Onko se sitten ihme miten vanhuksia käsitellään laitoksissa? He kun eivät enää kuulu kenenkään perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jätä mt-ongelmaiset lätisemään paskajuttujansa ja jatka häntä pystyssä uuteen huomeneen.
Älkää pliis käyttäkö sanoja mt-ongelmainen ja huonokäytöksinen synonyymeinä. Ohis.
Kai te nyt tollot tajuatte että tilastokeskuksen on vain tehtävä se raja johonkin, koska muuten tilastojen tekeminen olisi mahdotonta.
Elämä, henkilökohtaiset kokemukset ja tilastot eivät ole ihan sama asia.
No onko esim. adoptoitu lapsi se, joka perustaa perheen? Hehheh näitä käsityksiä sitten. Perheen voi siis ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Kun kirkossa järjestetään perhemessu, meneekö sinne lapsettomat? Ei.
Kauppojen perheparkit, pysäköikö niihin sisko ja veli? Ei. Paitsi, jos ei ole käytöstapoja.
Kyllä se perhe on yleisesti puhekielessä(!) yhtäkuin vanhemmat ja lapsi/lapset.
Voi jestas mitä perusteluita.
Perheparkit on tarkoitettu pikkulapsiperheille, joilla on vielä turvakaukaloita, -turvaistuimia ja vaunuja. Ei niitä ole tarkoitettu lapsiperheille, jossa lapset ovat vaikka 13 -vuotiaita. Sinun "perustelusi" logiikalla perhe lakkaisi olemasta perhe, kun auto parkkeerataan normaaliin ruutuun eikä sitä leveämpää parkkuruutua enää tarvitse. Kun lapset on vaikka jo 10 v niin perhe ei ole perhe kun ei käytetä perheruutua. Ihan oikeasti, mietipä hetki uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai te nyt tollot tajuatte että tilastokeskuksen on vain tehtävä se raja johonkin, koska muuten tilastojen tekeminen olisi mahdotonta.
Elämä, henkilökohtaiset kokemukset ja tilastot eivät ole ihan sama asia.
"Valhe, emävalhe, tilasto."
Tilastoilla on tarkoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen perheparkit, pysäköikö niihin sisko ja veli? Ei. Paitsi, jos ei ole käytöstapoja.
Perheparkit on tarkoitettu pikkulapsiperheille, joilla on vielä turvakaukaloita, -turvaistuimia ja vaunuja. Ei niitä ole tarkoitettu lapsiperheille, jossa lapset ovat vaikka 13 -vuotiaita. Sinun "perustelusi" logiikalla perhe lakkaisi olemasta perhe, kun auto parkkeerataan normaaliin ruutuun eikä sitä leveämpää parkkuruutua enää tarvitse. Kun lapset on vaikka jo 10 v niin perhe ei ole perhe kun ei käytetä perheruutua. Ihan oikeasti, mietipä hetki uudestaan.
Sori, mutta nyt oli kyllä maailman typerin johtopäätös. :D
Mulle on kerran yksi kahden lapsen äiti sanonut, että sulla ei ole mitään huolia, kun sulla ei ole miestä eikä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perhekäsitys on hämmästyttävän kapea. Tuo Tilastokeskuksenkin määritelmä, ettei perheeseen kuulu kuin kaksi sukupolvea...
Onko se sitten ihme miten vanhuksia käsitellään laitoksissa? He kun eivät enää kuulu kenenkään perheeseen.
Ei kaikilla vanhuksilla ole jälkeläisiä kahdessa alenevassa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheparkit on tarkoitettu pikkulapsiperheille, joilla on vielä turvakaukaloita, -turvaistuimia ja vaunuja. Ei niitä ole tarkoitettu lapsiperheille, jossa lapset ovat vaikka 13 -vuotiaita. Sinun "perustelusi" logiikalla perhe lakkaisi olemasta perhe, kun auto parkkeerataan normaaliin ruutuun eikä sitä leveämpää parkkuruutua enää tarvitse. Kun lapset on vaikka jo 10 v niin perhe ei ole perhe kun ei käytetä perheruutua. Ihan oikeasti, mietipä hetki uudestaan.Sori, mutta nyt oli kyllä maailman typerin johtopäätös. :D
No juuri näinhän edellinen väittää perheparkkiperusteellaan. "Koska sisarukset eivät parkkeeraa perheruutuun niin eivät he ole perhettä" on ihan sanea asia kuin "lapsiperhe jossa on isompia lapsia ei parkkeeraa perheruutuun niin eivät he ole perhe". Yhtä järjettömiä väittämiä molemmat, mutta alkuperäinen perhemessu ja perheparkkiperusteluja ei oikein taida tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla vanhuksilla ole jälkeläisiä kahdessa alenevassa sukupolvessa.
Kuten sanoin, suomalainen perhekäsitys ON kapea.
(Ok. Ovathan ne siskot ja veljetkin ehkä jo kuolleet tai dementoituneet...)
Öh, onko mies siis perhettä ex-vaimonsa kanssa vai minun eli nykyisen aviovaimon kanssa ja ovatko miehen lapset minun perhettäni?
Minun perheeni virallisesti on mieheni. Näin sanon jos joku kysyy virallisiin papereihin perhesuhteet. Mutta oikeasti perhettä on sekä minun että mieheni vanhemmat ja sisarukset perheineen. Eikä mulle ole väliä mitä muut siihen sanoo. En ole perheetön vaikka olen lapseton.
Perheetön on henkilö, jolla ei ole puolisoa ja jonka vanhemmat ovat kuolleet. Lapsettomilla perheeseen voi kuulua vanhemmat, puoliso, puolison vanhemmat ja molempien sisarukset.
"Perheen muodostavat yhdessä asuvat avioliitossa tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."