Voiko kaverille sanoa että hänen lapsensa ovat normaaleja (eikä "erityisiä")?
Olen vuosia ymmärtänyt ja tukenut (henkisellä ja konkreettisella avulla) ystävääni, jolla on kauhean rankkaa lastensa kanssa. Lapset ovat kaverini mukaan ylivilkkaita, ahdistuneita, masentuneita, aggressiivia, impulsiivisia, erityisherkkiä, käytöshäiriöisiä yms. Mitään varsinaisia diagnooseja ei ole, mutta ovat kyllä käyneet perheneuvolassa parinkin lapsen asioissa, mutta sielä eivät ole saaneet apua.
Minun ongelmani on tässä: Minusta hänen lapsensa ovat ihan normaaleja lapsia. Ihan samalla tavalla meidän lapsemme joskus itkevät, huutavat, pomppivat jne. enkä ole ajatellut että meidän lapsilla olisi adhd, masennus tai käytöshäiriö. Kaveri kuitenkin valittaa kuinka muut eivät ymmärrä miten rankkaa heillä on kun on neljä erityislasta. No, mun mielestä neljä LASTA on jo rankkaa, ei tarvitse olla mitään erityistä.
Miten voisin kaverin arjen rankkuutta vähättelemättä sanoa että mun mielestä hänen lapsissaan ei ole mitään vikaa? Vai pidänkö vain ajatukset ominani etten vähättele toisen ongelmaa? Vai olisiko tuosta mielipiteestäni jotain hyötyä?
Näemme siis saman tilanteen ihan eri tavoin. Esim. kyläilyreissulla kaveri on ihan ahdistunut kun "taas lapset käyttäytyivät niin huonosti" enkä mä nähnyt kyläreissulla mitään ihmeellistä. Esim. leikistä pientä riitaa, joka kuitenkin pian saatu sovittua lasten kesken.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on tosi herkkä ja ottaa lastensa pahat mielet (itkut ja raivot) jotenkin kauhean vakavasti ja stressaantuu niistä. En mä sitten tiedä olenko jotenkin tunteeton hirviö hänen mielestään, kun stressaan paljon vähemmän lastemme peruskiukuista, niitä tulee ja menee. (Huomioidaan kyllä tunteet mutta ei joka ikisestä tunteesta tehdä isoa juttua.)
Ap
Jos hän on tuollainen luonteeltaan, niin sitä ei todellakaan muuteta millään järkipuheella. Ikävä kyllä. Siis vaikka eihän se ole itsellekään kiva katsoa, kun toinen stressaa ja suree jotain asiaa, jota ei itse surisi. Ja hän varmasti voi kokea jopa huonommuutta, jos joku tulisi kertomaan, että ei tuossa ole mitään murehtimista. Se murehtiminen kun nyt on täyttä totta hänelle.
Mut ajatelkaapa niitä lapsia. Ei ole mikään vähäpätöinen asia saada kasvaa uskossa et itsessään on jotain pielessä verrattuna muihin. Niitä jälkiä jouuu sit korjaamaan luultavasti koko ikänsä.
No mutta jos oletetaan, että lapset on vielä normaaleja ja vanhemmat vain helpommin rasittuvaa tyyppiä, silloin vanhempien pitäisi mennä käsittelemään ongelmiaan, tyyliin terapiaan. Se, että joku ystävä on huomannut asian ja kommentoi sitä, ei ole perheelle mikään apu. Sitä kommenttini tarkoitti.
Yhtä tavallista on että lapsella on jotakin erityispiirteitä, joiden takia hän tarvitsee esim. erilaista ohjausta kuin joku toinen.