Tulin juuri koiran kanssa lenkiltä ja mies hihkaisi tyhjentäneensä astianpesukoneen.
Tuota, miten mun siihen pitäis reakoida? Iloisesti kiittämällä vai miten? Kun musta tuntuu, että multa odotetaan kiitosta, mutta eikö tuo ole itsestään selvää, että tehnyt vain sen, mitä kuuluukin tehdä.
Kommentit (80)
Nyt voitkin sit täyttää sen likaisilla :)
Meillä ainakin kiitetään puolin ja toisin. Osoittaa arvostusta eikä pidetä toisen vaivannäköä itsestäänselvyytenä
"Kiva" on ihan käypäinen kommentti tuohon.
Sanoisin että ok, kiitos tiedosta.
Sano vaan yhtä iloisesti et Ihanaa kulta!
Eiköhän se mies nyt vaan ilmoittanut sen ihan "informatiivisesti", että se on nyt tyhjätty.
Ei siitä kannata mitään alkaa viisastelemaan tai olla nokkava, niin kuin pari kommentoijaa täällä tuntuu älynväläyksissään ehdottelevan. Riittää kun sanot, "ok" tai "selvä juttu", että mies tietää sinun kuulleen mitä sanoit.
Silmät sädehtien tuon hihkaisi, kun olisi urotyön tehnyt. Ehkä mä menen halaamaan sitä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin "haluatko mitalin?"
Enää en ihmettele yhtään miksi puolet liitoista päättyvät eroon
Itse luultavasti sanoisin, että "ok, kiitos". Kiittäminen on kohteliasta.
Se, että "susta tuntuu", ei välttämättä tarkoita, että jotain erityistä kiitosta tai muuta huomiota odotettaisiin. Varmuuden vuoksi olen puhumatta vaimolle. Ei tule väärinkäsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin "haluatko mitalin?"
Aika ikävää. Onneksi meillä ei puhuta noin.
Vierailija kirjoitti:
Itse luultavasti sanoisin, että "ok, kiitos". Kiittäminen on kohteliasta.
Kiittikö mies siitä, että ap lenkitti koiran? Ei joka pienestä asiasta kotona voi alkaa odottaa kiitosta, varsinkin jos asia on yhteistä työmaata.
Menet huutamaan, että väärin tyhjennetty ja tarkistat miten kipot ja kupit on kaapeissa. Varmasti saatte tästä kunnon raivoriidan aikaiseksi, tsemit.
Reaktiosi oli vallan passeli, tulla av:lle mollaamaan puolisoa, mitä parempaa voisikaan tehdä, ellei jo sitten mollannut sitä puolisoaan päin naamaakin. No, sen ehtii kyllä vielä, koko päivä aikaa.
Reagoida*. Kannattaisi murehtia ennemminkin mikset osaa omaa äidinkieltäsi?
Eikö omia reaktioita ja vastauksia enää löydy vai onko vain niin tylsää, että pitää kaikkea pohtia kuin suurempiakin kysymyksiä?
Minä kun tuon otsikon lukeneena toiveikkaana avasin ketjun ja ajattelin, että no, kerrankin joku on vain pelkästään iloinen siitä, että kumpikin puoliso osallistuu kotitöihin ja vain iloitsisi siitä.. mutta ei. Kyllä harmitti. Mitäs menin avaamaan, niin.
Eikö vain voisi sanoa, että 'kiva juttu' tai 'hyvä, kun tulinkin just lenkiltä', tai mitä vain siihen ja olla ihan vain tyytyväinen - jota ap:kin tuntui aluksi olevan, mutta miksi se lisävääntö tähän piti vielä lisätä.
Nuo negatiiviset vastaukset voi jättää omaan arvoonsa - jos aina tulee jotain kuittailua takaisin, vaikka mitä tekisit, niin ei ihme, jos toinen ei osallistukaan enää mihinkään.
Vastaisin, että "OK, minä laitan kohta pyykit koneeseen". Pitäsin miehen ilmoitusta informatiivisena tekona, en kiittelisi, vaikka ainakin meillä selkeästi huomaa, että mies odottaa moisesta uroteosta mitalia. Haluaisin sanoa, että "kun tyhjensit, niin miksi jätit puhtaa astias tuohon tasolle", mutta enpä sano. Mies on niin ylpeä siitä, että osaa laittaa ruokailuvälineet ja lasit paikalleen, että samalla häntä ei haittaa, vaikka kaikki mukit, ruuanlaittovälineet ja kulhot jäävät odottamaan sitä, että avaan laatikot ja laitan ne sinne.
Sano, että "hyvä homma, mitäs siitä?" ei kai nyt kukaan aikuinen oikeasti odota mitään kiitosta itsestään selvästä kotityöstä?