Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaataisiko 750 e lisälasku sun taloutesi?

Vierailija
18.11.2016 |

Luin tota hautajaisketjua ja tulin miettineeksi, meneekö monenkin ihmisen elämä lopullisesti kuralle, jos tulee 750 euron lasku? Tiedän, että se on monessa köyhässä ja sairaassa perheessä paljon rahaa, mutta monien laskujen eräpäiviä yms. voi neuvotella. Maksaa sitten osissa tms. Ja jos on tilanne se, että kerta kaikkiaan ei ole rahaa yhtään mihinkään, niin onhan niitä kaikenlaisia avustusjärjestöjä, jotka auttaa oikeasti vähävaraisia.

Emme itsekään kylve rahassa, päinvastoin. Mutta voisin kuvitella, että saisin jotenkin muutamassa kuukaudessa haalittua tuon summan, säästämällä kaikesta ja tekemällä esim. lapsenvahtikeikkaa. (esim. 8 e/tunti x 100) Joutuuhan siinä töihin.

Tai siis, lähinnä kiinnostaa, kuinka pienellä rahalla ihmiset joutuvat tulemaan toimeen?

Ja miten voi olla näin Suomessa?

Siis kun lueskelen noita avuntarvitsijoiden perhetilanteita, niin monessa on liuta lapsia ja elukoita. Suomessa on hyvä sosiaaliturva, mutta ilmeisesti sairaat (työkyvyttömät) vanhemmat jää jotenkin köyhyysloukkuun. Mutta onhan niitä etujen saajia muitakin.

Valaiskaa minua yksinkertaista.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä koroilla maksan kuukausittain korkoa alle 3 euroa, mutta lainanhoitoon käyttämäni summa on edelleen sama 785 euroa kuin lainaa ottaessani. Eli korkotason muutos ei kaikissa tapauksissa helpota maksamista, lyhentää toki lopusta.

Vierailija
42/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tällä hetkellä mies saa nettona n. 1600 e ja minä 520 e /kk (olen työttömänä peruspäivärahalla). Asutaan omistusasunnossa pk-seudun ulkopuolella. Tiukkaa tekee, mutta selvitään.

750 e ylimääräinen meno olisi kyllä hankala paikka... Pitäisi varmaan pyytää lykkäystä vastikkeen maksuun. Muutama satanen meillä on säästössä. Oli enemmänkin, mutta ne rahat on jo jouduttu käyttämään muutamiin yllättäviin menoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt loppuelämäksi kaatais, mutta pitäis sumplia. Esim visa vinkumaan sitten ja maksettais erissä pois. Se olisi puolessa vuodessa hoidettu.

Ei säästöjä, kun ei osata säästää.

Vierailija
44/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Saan kuukaudessa 500€, josta maksan vuokran, sähkön, ruoan, kaikki. Jokainen sentti menee elantoon. Ei olisi varaa 750€ lisälaskuun.

peruspäiväraha on 703 e/kk. Opiskelijat saa opintotuen asumislisää kai. 

Siis sitä naiivina ihmettelen, miten 500 voi olla ainoa tulosi? Oletko varma, ette saisi muita tukia, sossusta tms. rahaa. Kyllä sun pitäis saada. 

Toisen asteen opiskelijan opintoraha ja maksimi asumislisä on verojen jälkeen 425 euroa ja joitakin kymmeniä senttejä päälle. Korkeakouluopiskelijalla käteen jäävä osuus on hieman korkeampi, mutta tuskin ainakaan yli viidensadan.

Vierailija
45/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opiskelija eli kyllä. Voisin vaikka samantien sitten hirttäytyä.

Vierailija
46/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Saan kuukaudessa 500€, josta maksan vuokran, sähkön, ruoan, kaikki. Jokainen sentti menee elantoon. Ei olisi varaa 750€ lisälaskuun.

Siis sitä naiivina ihmettelen, miten 500 voi olla ainoa tulosi? Oletko varma, ette saisi muita tukia, sossusta tms. rahaa. Kyllä sun pitäis saada. 

Miten joku voi olla noin pihalla? Opiskelijat on Suomen sorretuin väestöryhmä. Terkuin korkeakouluopiskelija, joka saa 474,48€ käteen kuussa.

Vierailija
47/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt loppuelämäksi kaatais, mutta pitäis sumplia. Esim visa vinkumaan sitten ja maksettais erissä pois. Se olisi puolessa vuodessa hoidettu.

Entä sitten, kun seuraava yllättävä meno tulisi vaikkapa helmikuussa ja sitä seuraava kesäkuussa? Vieläkö visa vinkuisi ja lasku olisi puolessa vuodessa hoidettu?

Vierailija
48/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös opiskelija -mikä ihana teko syy- ei tuo talouttani kai täysin kaataisi, mutta mietteliääksi, hyvin mietteliääksi se laittaisi. - Toisaalta pelkästään 700€  alle 50 € /kk:ssa/ vuosi - joten eiköhän tuosta selviäsi pikkuhiljaa... Toisaalta jos se pitäsi maksaa syystä tai toisesta heti, niin sitten saattaisi mennä entistäkin vaikeammaksi...    

Vierailija
49/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästössä 850 € vaikka elänkin "kädestä suuhun", eli ei

50/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se lasku kivalta tuntuisi mutta kyllä sen pystyisin maksamaan. Mulla on pieni 1700 euron palkka mutta säästän siitäkin helposti monta sataa euroa jos vähän katson mihin rahaa kulutan.

Vierailija
51/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten, kun seuraava yllättävä meno tulisi vaikkapa helmikuussa ja sitä seuraava kesäkuussa? Vieläkö visa vinkuisi ja lasku olisi puolessa vuodessa hoidettu?

Pakkohan se olis, jos ylläreitä tuollain tippuis. Ei niitä kyllä tipu, mutta... Maksellaan sitten korkoja oppirahoina.

Vierailija
52/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaatais, mutta käyttötili menis miinukselle. Säästötilille taas pitäisi säästää menetetyt rahat takaisin, että harmia siitä olisi. Seuraavassa kuussa sitten syötäisiin hernekeittoa ja paikattaisiin säästötilille ne takaisin.

Sinkkumies

Vierailija
53/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen myös opiskelija -mikä ihana teko syy- ei tuo talouttani kai täysin kaataisi, mutta mietteliääksi, hyvin mietteliääksi se laittaisi. - Toisaalta pelkästään 700€  alle 50 € /kk:ssa/ vuosi - joten eiköhän tuosta selviäsi pikkuhiljaa... Toisaalta jos se pitäsi maksaa syystä tai toisesta heti, niin sitten saattaisi mennä entistäkin vaikeammaksi...  " -  Minun pitää kyllä toivoa joulupukilta uusia silmälaseja, jos näet olen viime aikoina nähnyt useammankin summan paljonkin edullisempana, niin saattaa olla, että laskua on kertynyt huomattavsti. - 50 kympin erotus on tässä opikelija taloudessa huomattava 

Vierailija
54/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi olla noin pihalla? Opiskelijat on Suomen sorretuin väestöryhmä. Terkuin korkeakouluopiskelija, joka saa 474,48€ käteen kuussa.

Onhan se hyvin kun saa 100 000 euron lahjana koulutuksen ja melkein 500 euroa ilmaista rahaa käteen tekemättä mitään sen eteen.

Vierailija
55/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaataisi mutta harmittaisi kuitenkin

Vierailija
56/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hobla

Vierailija
57/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, aika hölmö kysymys. Nuorella opiskelijalla voisin ymmärtää sen olevan hiukan hankalaa, mutta heillä on vanhemmat jotka voivat auttaa. Vanhemmilla kyllä pitäisi olla helpostikin tuon verran ylimääräistä, kun kerran ovat lapsenkin kasvattaneet. Se joku random ihminen jolla ei ole rahaa - me muut maksamme hänen puolestaan toimeentulotuen tms. kautta.

Vierailija
58/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei kaataisi. Tuntuu hyvältä sanoa ja tiedostaa se. Muutama vuosi sitten olisi kaatanut aika pahasti. Ylös olisi noustu kuitenkin, hitaasti.

On onneksi ainakin luottokortti, jolla pidän aina reippaasti varaa, kun ei koskaan tiedä, jos tulee tarve. Kerran olen 5 vuotta sitten joutunut vetämään sen tappiin viiteen tonniin, koska mistään ei tullut rahaa puoliopiskelijana, ja asumistukikin pakkomuuton (ero) takia venyi. Vuokrat, muut laskut ja ruoka piti kuitenkin maksaa. Makselin sitä sitten joka kuu takaisin luottotilille.

Vierailija
59/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä kaatais, kusessa olisin. Tosin on mullakin luottotiedot kunnossa - koska en osta mitään ikinä velaksi, mutta olen hankkinut luottokortin vähän niin kuin paniikkihätävaraksi joten hätätilanteessa maksaisin sillä. Tietäisi sitten että joutuu puoli vuotta kituuttamaan joten puoleen vuoteen ei saisi kellekään lähisukulaiselle sattua mitään sellaista, mihin pitäisi taloudellisesti osallistua. Mä olen siis meidän suvun ainoa työssäkäyvä yksilö.

Vierailija
60/92 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaatuisi ollenkäan. En tiedä miten eroamme muista vastaavassa tilanteessa olevista, mutta ollaan päälle parikymppinen nuoripari, yksi lapsi, omistusasunto kerrostalosta, koira ja velaton auto. Meillä on yhteensä rahaa n. 20000e. En tiedä miten on kertynyt minunkin tililleni yli 10000e, miehelläni vähän vähemmän kun maksoi osan 13000e autosta. Ihan tavallisissa työpaikoissa ollaan ja itse kerkesin työelämässä olemaan vain 2 vuotta ennen äitiyslomaa. Ja palkkani oli ihan tavallinen,1600e/kk. Ollaan kyllä ehkä hieman säästäväisiä mutta en ymmärrä mihin ihmiset käyttävät rahaa kun tuntuu että monella on rahat vähissä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä