Kaataisiko 750 e lisälasku sun taloutesi?
Luin tota hautajaisketjua ja tulin miettineeksi, meneekö monenkin ihmisen elämä lopullisesti kuralle, jos tulee 750 euron lasku? Tiedän, että se on monessa köyhässä ja sairaassa perheessä paljon rahaa, mutta monien laskujen eräpäiviä yms. voi neuvotella. Maksaa sitten osissa tms. Ja jos on tilanne se, että kerta kaikkiaan ei ole rahaa yhtään mihinkään, niin onhan niitä kaikenlaisia avustusjärjestöjä, jotka auttaa oikeasti vähävaraisia.
Emme itsekään kylve rahassa, päinvastoin. Mutta voisin kuvitella, että saisin jotenkin muutamassa kuukaudessa haalittua tuon summan, säästämällä kaikesta ja tekemällä esim. lapsenvahtikeikkaa. (esim. 8 e/tunti x 100) Joutuuhan siinä töihin.
Tai siis, lähinnä kiinnostaa, kuinka pienellä rahalla ihmiset joutuvat tulemaan toimeen?
Ja miten voi olla näin Suomessa?
Siis kun lueskelen noita avuntarvitsijoiden perhetilanteita, niin monessa on liuta lapsia ja elukoita. Suomessa on hyvä sosiaaliturva, mutta ilmeisesti sairaat (työkyvyttömät) vanhemmat jää jotenkin köyhyysloukkuun. Mutta onhan niitä etujen saajia muitakin.
Valaiskaa minua yksinkertaista.
Kommentit (92)
Meidän perheessä maksettaisiin arviolta 2kk, ehkä 3kk kun lainaa pitää maksaa samalla takaisin. Se onnistuisi ihan vain karsimalla turhat pois.
En tosiaan ymmärrä monia muitakaan, jotka täällä huutavat sitä, ettei ole rahaa, eräpäivät umpeutuu, ulosotto uhkaa...On kyllä uusavuttomuutta, jos ei osaa soittaa niille laskuttajille ja pyytää eräpäivän siirtoa tai osissa maksamista. Monille riittää se kun pyytää, ei tarvitse edes selittää syytä.
Meille tuli kerran iso vakuutuslasku, auton huoltolasku kun auto hajosi tien päälle ja vielä eläimen lääkärilasku samalle kuulle. Siirrettiin vain auton huoltolasku seuraavalle kuulle, eläinlääkärin kanssa sovittiin kahdessa erässä maksamisesta ja vakuutuslasku maksettiin kokonaan. Hieman teki tiukkaa tuon kuukauden, mutta ei talous siitä luhistunut. Eivät ne laskuttajat mitään hirviöitä ole, jotka purevat jos sinne soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt loppuelämäksi kaatais, mutta pitäis sumplia. Esim visa vinkumaan sitten ja maksettais erissä pois. Se olisi puolessa vuodessa hoidettu.
Ei säästöjä, kun ei osata säästää.
Entä sitten, kun seuraava yllättävä meno tulisi vaikkapa helmikuussa ja sitä seuraava kesäkuussa? Vieläkö visa vinkuisi ja lasku olisi puolessa vuodessa hoidettu?
Pakkohan se olis, jos ylläreitä tuollain tippuis. Ei niitä kyllä tipu, mutta... Maksellaan sitten korkoja oppirahoina.
Ne yllärilaskut ovatkin sellaisia, joita ei osaa etukäteen odottaa. Kun autoon tulee jokun useamman satasen ongema, ja juuri kun alkaa tuntua että siitä selviää, tulee seuraava yllätys, ja sitten sitä seuraavaja sitä seuraava...
Tämä on mulle mysteeri. Miten auton korjauslasku voi olla ylläri? Ostin autoni uudehkona, mutta totta hemmetissä auton ostoa miettiessäni varauduin siihen, että korjauslaskuja tulee varmasti - ei yllärinä.
Huoh... Ihan kaikkeen ei aina voi varautua. Jos niillä säästöillä on esimerkiksi ostettu juuri uudet talvirenkaat ja vaikkapa uusi tuulilasi, niin ehkä ei ole enää rahaa esimerkiksi vaihderemonttiin, kun auto jättää tielle kesken matkan. Maksa siinä sitten vielä vaikka uusi jääkaappi ja yritä vielä ostaa sinne ruokaakin.
Pointti on siis se, että yllätykset voivat kasaantua, ja silloin ennalta varautuminen auttaa vain tiettyyn pisteeseen asti, muussakin elämässä kuin autoilussa.
750 yhdellä kertaa vai kerran kuukaudessa? No ei olisi kumpikaan ongelma.
Juuri nyt joutuisin maksamaan luotolla. Ostin viime viikolla auton ja rahaa käytössä n. 200 euroa seuraavaan palkkapäivään. Saan korjattua tilanteen kuitenkin nopeaan, joten ei huoleta.
No tuo summa on jotakuinkin koko kuukauden tulot, joten kaataisihan se.
Asuminenkin kuitenkin pitää maksaa ja ruokaakin pitäisi saada.
Ei kaataisi. Säästötililtä otettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja ja kuukausipalkkani on 650 nettona. Eli en minä edes kykene maksamaan työlläni vuokraa joka on 920e. Ilman tukia työnteko ei kannattaisi.
Minä tappaisin itseni jos olisin tuollaisessa tilanteessa. Eihän tuollainen elämä kannata.
Jotenkin tuntuu että olenko poikkeuksellisen varakas kun tuo 750e ei kuulosta edes isolta? Olen koko työssäolleen ikäni (eli 18-vuotiaasta lähtien) laittanut rahaa joka kuukausi palkasta säästöön vähintään 200 euroa, säästötileillä taitaa olla kymppitonni yhteensä tällä hetkellä tuon ansiosta. Selvisin yllättävästä 1400e laskustakin säästöjen avulla. Elävätkö ihmiset täysin kädestä suuhun vai mistä tämä johtuu? Palkkani on ihan keskitasoa mutta aikaisemmin pienemmästäkin palkasta jäi aina jonkin verran säästöön. Kun aloitti nuorena niin ei ollut edes kuluja lapsista tai mistään muustakaan.
Ei heti. Vasta touko-kesäkuussa. -opiskelija
No jos aikuinen ihminen ei selviä 750 euron laskusta niin ei mene hyvin. Kuitenkin sen verran hyvin ansaitaan nykyään ja sitten jos on saamaton niin silloin sosiaalin ja edunvalvonnan kautta hoidetaan asiat.
Ei kaataisi. Meillä on aina lainanmaksutilillä vähintään parin tonnin puskuri, lainaan siis menee kuukausittain öbaut 750 euroa.
Itse oon nyt sairastellut tänä vuonna paljon ja ollut pariin otteeseen kelan sairauspäivärahoilla eli on ansiotkin olleet pienenpiä kuin yleensä ja tulevat olemaankin kun 30.11. suoritetaan kohdunpoisto josta taas arvioitu sairasloma sen verran pitkä et jään taas kelan rahoille. Mutta toullaisia tilanteita varten just on sitä puskuria.
Lisäksi matkatililla onkai päälle tonni, se on siis tarkoitettu maaliskuun Thaimaan matkaan josta suurin osa jo maksettu, kyllä tonkin rahan vois hätätilanteessa käyttää johonkin muuhun.