Saitteko te muut lapsena lahjaksi "pahoja" itäeurooppalaisia konvehtirasioita?
Ne oli halpoja mutta niissä ei yleensä ollut kuin 1-2 hyvää konvehtia ja loput kammottavia. Ihmettelin lapsena että miksi tuollaisia pitää ostaa, toisivat mieluummin vaikka samanhintaisen suklaalevyn. Nyt aikuisena olen miettinyt että tykkäsikö joku niistä oikeasti, ehkä mulla oli vain nirso maku?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Yleensä rasiassa oli kuva ruusuista tai jonkinlaisesta suklaa-asetelmasta maljassa.
Vähän samanlaisia löytyy muuten nykyisin Lidlin valikoimista, ainakin pakkauksen ja suklaavalikoiman perusteella. Vielä en ole "uskaltanut" ostaa, mutta täytyy varmaan sijoittaa 4 € ja kokeilla...
Mulle tuli heti mieleen nuo lidlin rasiat ketjun kuvailujen perusteella: pahaa suklaata ruusukuvioisessa rasiassa. En suosittele lidlin konvehteja. Ovat järkyttävän makuisia. Neuvosto-konvehteja en ole todennäköisesti "päässyt" maistamaan, koska oon syntynyt 80-luvun lopussa.
Niistä löytyi täytteen seasta kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pandan rasioissa olevat ovat jo tarpeeksi pahoja, niitä sain lapsena.
Jos Pandan kommentit eivät ole hyviä, niin antakaa ehdotuksia, mitkä ovat?
Guylian, Lindt, Marabou parhaita. Fazer samaa paskaa Pandan kanssa. Ootko joku köyhä wt pummi, tiedät vaan Pandan?
Mäkään en ole näistä kuullutkaan? Noita kamalia Quality Street-konvehteja miehen vanhemmat raahaa joka joulu, joskus löysin vielä vuodenkin jälkeen sen "kopallisen" niitä kaapista ja nykyään heitetään suoraan roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Oikeastiko?
Joo, muistan, itäeurooppalaista kivihiilisuklaata. Oli kamalaa, pakko oli kuitenkin aina maistaa, josko olisivat muuttuneet paremmiksi jonkinlaisen ihmeen kautta.
Pandat ja Lidlin suklaat eivät ole mitään noihin kammotuksiin verrattuna. Olisikohan niitä tullut Neuvostoliitosta aikanaan, läheinen sukulainen oli siellä töissä..
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kanssa teini-ikään asti miksi saa aina pahaa suklaata lahjaksi tai Pandan juhlapöydän konvehteja. Miksei kukaan ikinä osta niitä muita mitä kaupassa oli useita sortteja?
Sittemmin olen ostanut suklaani itse.
Äiti oli kanssa ihan huippu. Veli tykkäsi marmeladista ja after eightistä, mä en välittänyt kummastakaan ja aina jouluna oli mulle marmeladia ja veljelle after eightiä.... mitkä sitten vaihdettiin päittäin ja veli lopulta söi ne suklaatkin.
Meillä minä olen lapsesta saakka kaupassa ennen joulua näyttänyt, että näitä karkkeja ja suklaita haluan, ja saanut juurikin niitä. Olen 21. Täksi jouluksi pyysin maitosuklaa-Omareita, niitä uutuuksia ja sitten perus Wiener Nougat ja Marabou Paradis ja Guylian simpukkakonvehdit siihen päälle. Jos Lindtillä on hyviä uutuuksia niin niitä pyydän.
Jos nimenomaan täytekonvehdeista puhutaan, niin Panda hakkaa kyllä Fazerin sata nolla. Maraboukin on hyvää. Budapest on ihan saatanasta enkä muista ikinä maistaneeni noita pelottavia neuvostokonvehteja..
Muistelisin, että joskus noissa "markkinakasseissa" oli myös saksalaisia suklaita? Tosi pahoja olivat nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kanssa teini-ikään asti miksi saa aina pahaa suklaata lahjaksi tai Pandan juhlapöydän konvehteja. Miksei kukaan ikinä osta niitä muita mitä kaupassa oli useita sortteja?
Sittemmin olen ostanut suklaani itse.
Äiti oli kanssa ihan huippu. Veli tykkäsi marmeladista ja after eightistä, mä en välittänyt kummastakaan ja aina jouluna oli mulle marmeladia ja veljelle after eightiä.... mitkä sitten vaihdettiin päittäin ja veli lopulta söi ne suklaatkin.
Meillä minä olen lapsesta saakka kaupassa ennen joulua näyttänyt, että näitä karkkeja ja suklaita haluan, ja saanut juurikin niitä. Olen 21. Täksi jouluksi pyysin maitosuklaa-Omareita, niitä uutuuksia ja sitten perus Wiener Nougat ja Marabou Paradis ja Guylian simpukkakonvehdit siihen päälle. Jos Lindtillä on hyviä uutuuksia niin niitä pyydän.
Niin ....kyllähän mäkin äidille kerroin... ei auttanut. Muille sukulaisille jotka niitä roudasi ei nyt valittaa kehdannutkaan.
Sain ja joka kerta nikerin niitä siinä toivossa, että jokin maistuisi hyvältä.
Lapsuudessa minä ja sisarukseni aina tunnustelimme lahjapaketteja ennen jouluaattoa, kun sukulaiset olivat käyneet tuomassa lahjakassit.
Eräänä vuonna joulun alla löysin pakettien joukosta kiinnostavan, suorakaiteen muotoisen paketin, joka oli osoitettu minulle. Se oli joltain vanhalta sukulaistädiltä. Isosiskoni tutki pakettia ja sanoi, että siellä on suklaakonvehtirasia.
Rakastin suklaata enkä olisi malttanut odottaa, että saan avata ihanan konvehtirasian. Uskoin sen hetken olevan suloisen. Päivä päivältä kognitiivinen jännite konvehtirasiaa kohtaan voimistui sisimmässäni.
Kun lopulta aattona avasin paketin ja sen sisältä paljastuneen rasian, söin konvehteja ihan innoissani. Siskoni maistoi yhtä ja sanoi sen olevan pahaa ja väkevää. Konvehdit olivat itäeurooppalaista tummaa suklaata ja niiden täytteinä oli minttua, kookosta ja kirsikkaa yms.
Kognitiivinen dissonanssi tarkoittaa, että henkilö ei kestä ristiriitaa uskomuksensa ja toimintansa välillä ja on siksi taipuvainen muuntamaan joko uskomustaan tai toimintaansa. Jos esim. on odottanut konvehtien syömistä kuin kuuta nousevaa, syö konvehdit ja yrittää nauttia niistä, vaikka tavallisessa tilanteessa pitäisi niitä pahan makuisina. Vaihtoehtona on, ettei syö konvehteja. Tämä vaihtoehto aiheuttaisi kuitenkin inhottavan pettymyksen kokemuksen, ja siksi henkilö päätyy muuntamaan uskomustaan: konvehdit ovat hyviä.
Vasta paljon myöhemmin pystyin myöntämään itselleni, että suklaat olivat olleet pahan makuisia.
__________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Joo sain, ja näyttää niitä vieläkin olevan tarjolla marketeissa ja kaupoissa. Yöh.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos päivän parhaista nauruista !
Olen kyllä ysärin lapsi, mutta joka joulu olen saanut mummoltani lahjaksi mitä kammottavimpia konvehteja. En tiedä mistä he näitä löytävät, varmaan jostain HongKong-tavaratalon varastontyhjennyksistä, Motonetista tmstms.. Jotenkin sitä pettyy vuosi toisensa jälkeen, kun lahjoja vaihtaessa tunnen paketissa olevan taas pahoja suklaakarkkeja.. Ja en ole oikeasti edes nirso suklaille, mutta nämä vain ovat ällöjä.. :(( Sori mummo!
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että joskus noissa "markkinakasseissa" oli myös saksalaisia suklaita? Tosi pahoja olivat nekin.
80-luvulla niitä saksalaisia oli joka puolella missä joku halusi kuitata lahjan HALVALLA. Kympillä sai Rabateista paketin. En tänäpäivänä tykkää Keskieurooppalaisista suklaista vaikka kai niissä hyviäkin on, mutta jäi niin lähtemättömästi mieleen noi sakemannien suklaat. Olivat neukkukaman kanssa aika tasoissa. Lidlin oman merkin suklaat ovat pahoja myöskin. Sellainen joko karvas tahi äitelän imelä maku niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en saanut. Sain sellaisia merkkejä kuin Savoy ja Quality Street. Olipas hyviä ja jälkimmäistä saa vieläkin. Pitääpä ostaa jouluksi.
Taidat olla joku 23-vuotias pikkuprinsessa.
Täh? Sain minäkin lapsena noita Quality Streettejä, miten siihen liittyy ikä tai pikkuprinsessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en saanut. Sain sellaisia merkkejä kuin Savoy ja Quality Street. Olipas hyviä ja jälkimmäistä saa vieläkin. Pitääpä ostaa jouluksi.
Taidat olla joku 23-vuotias pikkuprinsessa.
Täh? Sain minäkin lapsena noita Quality Streettejä, miten siihen liittyy ikä tai pikkuprinsessa?
Koska Quality Streetejä ei 80-luvulla (jolloin niitä itäsaksalaisia paskakonvehteja vielä oli!) ainakaan Suomessa todellakaan ollut.
Quality Streetithän ovat tosiaan ihan laatukamaa. Ei voi puhua samana päivänäkään noiden saksalais- tai itäeurooppalaishirvitysten kanssa.
Karmaisevia muistoja kun mummo toi lapsena aina viron ja viipurin matkoiltaan säkillisen syömäkelvottomia karkkeja ja suklaita. Niitä sitten piti väkisin syödä, ettei pahoittanut mummon mieltä. Juuri sellaisia eltaantuneita, rakeisia ja karvaita esanssimöllyköitä. Hyhh.
Olin melkein unohtanut tän, kunnes työkaveri toi puolan matkaltaan konvehteja tuliaisiksi. Hyyyiyööööök!
Lidlin ja muiden halpakauppojen halpiskonvehdit lähes samaa tasoa. Määrä ei todellakaan korvaa laatua. Olen varmaan outo, mutta mä sen sijaan rakastan pandan konvehteja.