Kroppa synnytyksen jälkeen
Synnytyksestä on nyt muutama kuukausi ja mua ahistaa miltä mun kroppa näyttää. Ennen olin oikein tyytyväinen. Nyt tissit roikkuu, raskausarpia vatsassa, selässä ja rinnoissa, alapää on kuin kraateri. Synnytyin ekan lapsen joka oli kookas ja repesin 3 asteen repeämät. Lisäksi on ulostamisongelmia jota ei jälkitarkastuksessa noteerattu mitenkään. Tämän asian otan vielä neuvolassa puheeksi.. Oonko liian pinnallinen kun mietin tällasia juttuja kun olen kuitenkin rakkaan lapseni tähän maailmaan synnyttänyt? Miten teillä muilla muuttui kroppa synnytyksen jälkeen?
Kommentit (21)
Vielä ei todellakaan ole mitään hätää, kroppasi parantuminen on vielä _ihan_ kesken. Mulla ainakin rinnat muuttu vielä vuoden imetyksen loputtua kunnes oli ne mihin ne jäi. Raskausarvet vaalenee toooosi paljon vielä varmasti ja alapäätä vaan treenaat nyt sinnikkäästi. Mun yhdellä kaverilla repeili vähän joka suuntaan pahasti ja nykyään alapää on entisensä. Ulostamisongelmasta tietenkin kannattaa ottaa selvää, niitäkin voi korjata jos ei ole joku itsestään paraneva juttu.
Ei ole mitään pinnallista, ihan normaalia miettiä omaa kehoaan ison muutoksen jälkeen ja olo nyt ei muutenkaan ole varmasti mikään maailman hehkein kun vielä paranee. Yritän tsempata itseäni muistamaan tuon, etten tälläki kertaa aloita liian aikaisin masentelua kropasta, vaan annan kärsivällisesti aikaa. (Kohta syntyy vauva) Kahdella edellisellä kerralla se olisi säästänyt ihan turhat itkut, vartalosta tuli tosi hyvä ajan kanssa.
Kyllä siinä menee noin vuosi, että palautuu kunnolla. Älä vaan rupee treenaan mitenkään ennen kuin vuosi kulunut, pahennat vain tilannetta.. Helli itseäsi muuten ja ole onnellinen.. Kyllä se siitä!
Minä synnytin kuukaus sitten ja inhottelen ryllykkä mahaani kun painookin tuli ihan kiitettävästi.Tietty se nyt mahassa näkyy eniten.Lisäks maha ja tissit on kun seepran raidotus mutta se nyt ei ihtee häirihe kovin.
Eniten ällöttää kun kaikki tiukemmat housujen vyötäröt painuu mahamakkaroitten sisään.
Ehkä se tästä ajallaan korjautuu kun malttas vaan olla inhoomatta ihteesä.
Huhhuh, kamalaa. Otan osaa. Oikeasti.
Joo alapää on ihan kauhean näkönen, ihan avonainen, vaikuttaa kyllä seksielämään että ei kehtaa mennä miehen eteen haarat levällään.. Saako sen ongelman siis korjattua korjausleikkauksella? Tietenkin odotan rauhassa että palaudun mutta mietin vaan. Saa kyllä vähän lohtua että teillä on rinnat palautunu imetyksen jälkeen yms. Itse imetin 3 viikkoa ja maito loppu siihen mutta rinnat jäi rumaksi. Ei oo olo kyllä yhtään viehättävä :( ap
Mulla oli todella iso maha joka oli täynnä arpia. Miehen kanssa toissapäivänä saunassa huomattiin kuinka hyvin on arvet haalistuneet ja maha röllykkä pienentynyt. Synnytyksestä 8kk. Pikkuhiljaa. Anna aikaa. Koko ajan pienenee masu ja arvet haalistuu. Paitsi kylkien arvet on vielä vahvat. Mulla siis arpia todella tiheässä napaan saakka. Mutta toivoa on!:)
Vierailija kirjoitti:
Joo alapää on ihan kauhean näkönen, ihan avonainen, vaikuttaa kyllä seksielämään että ei kehtaa mennä miehen eteen haarat levällään.. Saako sen ongelman siis korjattua korjausleikkauksella? Tietenkin odotan rauhassa että palaudun mutta mietin vaan. Saa kyllä vähän lohtua että teillä on rinnat palautunu imetyksen jälkeen yms. Itse imetin 3 viikkoa ja maito loppu siihen mutta rinnat jäi rumaksi. Ei oo olo kyllä yhtään viehättävä :( ap
Katsoisit nyt ensin netistä, miltä synnyttäneen naisen alapäät yleensä näyttävät. Immenkalvohan ei synnyttäneellä peitä enää osaa aukosta, joten tottumattoman silmään saattaa näyttää kraaterilta, mutta sellainen sen synnyttäneellä kuuluukin olla.
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä yksityisellä emättimen aukon korjattua jos se on jäänyt "koko ajan auki" tilanteeksi. Toki yksityinen maksaa jonkin verran. Jos taas mukana tarpeeksi pahaa laskeumaa tms niin saat julkisella korjausleikkausken. Minulla ei ole kuulemma riittävän paha asteikolla laskeuma vaikka en pärjää oireiden kanssa ja joudun siksi menemään koko leikkauksen hoitamaan yksityisellä. Vaikuttaa pahasti seksuaalisuuteen, viimeksi seksiä vuosi sitten. On se niin ruma ja löysä.
Mä olen ollut aina tosi urheilullinen ja aktiivinen. Lisäksi muhun ei ole koskaan mitkään kilot tarttuneet, vaikka olisin syönyt mitä. Raskausaikana jouduin jo puolessa välissä totaaliseen vuodelepoon. Suurimman osan vuodelepoajasta oli kuuma kesä ja kroppa keräsi ihan urakalla nestettä. Olen 172cm pitkä. Painoin ennen raskautta 58, synnytyksen jälkeen melkein 20kg enemmän. Lisäksi tissit olivat täynnä raskausarpia. Ja alapää tosiaan tuntui lähinnä kraaterilta. Häntäluu murtui ensimmäisessä ponnistuksesta enkä pystynyt istumaan tai kävelemään kunnolla moneen viikkoon. 3kk synnytyksen jälkeen menin ensimmäisen kerran salille ja itekin jalkakyykkyä tehdessäni, kun maha vain hyllyi ja sitä oli pakko katsella peilistä.
Vasta puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen olin oikeasti sekä fyysiseltä suorituskyvyltäni että ulkonäöltäni samassa kuosissa kuin ennen raskautta. En tee toista lasta, sillä ennenaikaisuuden pelon lisäksi kropan suorituskyvyn menettäminen oli minulle traumaattista. Lisäksi häntäluu lähesvarmasti murtuis seuraavassakin synnytyksessä. Sitä ei hoidettu mitenkään ensimmäisellä kerralla, joten jäisin varmasti kipuineni yksin myös toisella kerralla.
Onpas mieltä ylentävää lukea tälläistä juuri viimeisillään raskaana! :D Kovasti tsemppiä kaikille. Olette kuitenkin pukanneet pienen ihmisen kropastanne ulos ja siitä pitäisi olla ylpeä, vaikka ulkonäkö onkin (ainakin väliaikaisesti) vähän kärsinyt.
Jep, olen niin onnellinen ja ylpeä lapsistani, että ihan sama miltä mä näytän. Nyt on 5 kk synnytyksestä ja koko ajan sitä palautuu.
Mä sain lapseni kauan sitten 22-vuotiaana. En lukenut yhtäkään raskausopasta enkä osannut tai ymmärtänyt hoitaa itseäni millään erityisellä tavalla, ei silloin puhuttu kuin lantionpohjalihaksista (joita treenasin jo valmiiksi, nautinnon vuoksi) ja virtsankarkailusta. En siis ymmärtänyt myöskään pelätä mitään vaurioita.
Synnytyksestä jäi ohuet vaakasuorat raskausarvet ristiselkään, sinne, missä silloin trendikkäämmillä oli tatuointi. Haalistuivat nopeasti valkoisiksi, ja näkyvät nykyään enää ruskettuessa tiikerinraitoina. Se koettelemus ei tuonut muita fyysisiä muutoksia. Muistan vihanneeni ulkomuotoani synnärin suihkussa, kaulasta alaspäin olin kuin perunapeltoa. Kroppa palautui joksikin aikaa, kunnes ikä ja sairaus alkoi runnella sitä, mutta se on ihan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Se, että emättimen aukko on avonainen ei tarkoita sitä, että on messuhalli sieltä sisältä. Kokeilepa. Emättimen aukolla on voinut olla immenkalvoa, mikä venyi pois synnytyksessä. Se puristus tulee lantionpohjan lihaksista, ei aukosta.
Synnytyksestä 5,5kk ja maha edelleen kun perunapelto, en koe siitä stressiä. Muuten palautumiseni esim juuri alapään suhteen sujui hyvin ja sain vaan pari tikkiä. Tosi paljon tsemppiä teillä jotka kärsivät juuri noista ongelmista.
Varmasti noi alapään ongelmat kaikki ikävämpiä, painon saa tippumaan ja kroppa palautuu jne omaan tahtiin.
Kyllä se palautuminen kestää ainakin sen saman mitä raskaus. Täytyy muistaa että naisen sisäelimet jne vaihtaa paikkaa kohdun tieltä niin olisi se ihme jos ei missään näkyisi.
Onneksi oli sektio ja alapää entisellään... huh huh...
Vierailija kirjoitti:
Sektio ei ole synnyttämistä, huom!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että emättimen aukko on avonainen ei tarkoita sitä, että on messuhalli sieltä sisältä. Kokeilepa. Emättimen aukolla on voinut olla immenkalvoa, mikä venyi pois synnytyksessä. Se puristus tulee lantionpohjan lihaksista, ei aukosta.
Tiedetään, mutta ulkonäkö on kauhea kun aukasee haaroja, näkyy aukko ja sen ympärillä jotain ihme kudosta ja pallukoita, ennen näkyi vain aukko pienesti. Joo kyllä synnytys muokkaa kroppaa, mutta en tiennyt että alapää voi tuollaiseksi mennä koska siitä ei puhuttu raskausaikana missään. Eikä paljon muustakaan tai niitä vähäteltiin.. Ap
Anna palautumiselle aikaa. Oletko koskaan nähnyt n. 40-50-vuotiaita naisia vähissä vaatteissa? Kun synnytyksistä on aikaa 10-20 vuotta, ei ikätovereihin verrattaessa enää sillä tavalla huomaa, kuka on synnyttänyt ja kuka ei. Esim. jojolaihduttelu tekee usein tuon ikäiselle vartalolle karmeita tuhoja. Jos pysyttelee normaalissa painossa, ei tuossa iässä eroa samanpainoisista ja -ikäisistä naisista. Ja todennäköisesti keho tokenee jo aiemmin. Esim. eräällä tuntemallani naisella oli vielä löysästä nahasta koostuva maharöllykkä pari vuotta kuopuksensa syntymän jälkeen, mutta nyt kymmenen vuoden jälkeen hänellä on treenattuaan kadehdittavan timmi maha (vaikka roikkuvaa nahkaa ei voikaan treenata, iho on vaan pikkuhiljaa palautunut, vuosi synnytyksen jälkeen tuskin olisi saavuttanut samanlaista mahaa vaikka kuinka olisi treenannut).
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat muutokset tulevat raskausaikana.
Et ole pinnallinen. Minä olen menossa alapään korjausleikkaukseen laskeumien ja avonaisen reiän takia. Vaikka oletkin äiti on sinulla täysi oikeus kroppaasi ja olet edelleen nainen.
Arvet haalenevat, rinnat muuttuvat ehkä vielä. Imetyksen jälkeen minulla oli roikkuvat rinnat, puolisen vuotta imetyksen lopettamisen jälkeen alkoi täytettä tulla ja nyt olen tyytyväinen rintoihin. Akuutti paraneminen alapäässä on kolmessa kuukaudessa ehtinyt tapahtua ja nyt siellä tapahtuu enää hidasta palautumista noin vuoden verran. Toivottavasti sinulla palautuu vielä sellaiseksi, että kokisit sen olevan hyvä.