Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisäruoka 3kk ikäiselle!?

Vierailija
10.03.2006 |

MIkä olisi paras vaihtoehto korvikie, maissivelli vai peruna tms. muu " ruoka" .

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS: ENNEN SUOMESSA ALOITETTIIN TAVALLISESTI JO KK:NA KIINTEÄT; EU:N MYÖTÄ PURKKEIHIN PITI LAITTAA 4KK!!

TIETO NEUVOLASTA!!!!!

Vierailija
2/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteiden aloitusikää on nostettu kyllä ihan muista syistä, kun EU:n suosituksesta.

Vierailija:

PS: ENNEN SUOMESSA ALOITETTIIN TAVALLISESTI JO KK:NA KIINTEÄT; EU:N MYÖTÄ PURKKEIHIN PITI LAITTAA 4KK!!

TIETO NEUVOLASTA!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehto- Ei taida olla teillä neuvola oikein ajantasalla...

Minä en tajua miksi sitä perunan antamista pitää kiirehtiä... Korvikekin on parempi vaihtoehto.

Vierailija:

TIETO NEUVOLASTA!!!!!

Vierailija
4/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, miksi kiinteät pitäisi aloittaa mahdollisimman myöhään? Mitä haittaa on, jos aloittaa jo 3 kk:n iässä? Siis, en vastusta ajatusta, että aloittaisi myöhään, mutta meille jo suosittelevat aloittamaan aiemmin. Itse en oikein tiedä, kun ei ole faktatietoa pohjana.

Vierailija
5/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisella kiinteiden aloituksella voi _lopullisesti_ ja _pysyvästi_ vaurioittaa lapsen ruoansulatuselimistöä. Ihan siksi.

Ja kukaan äiti ei voi " itse tietää parhaiten" milloin on sopiva aloitusikä. Joskus kuitenkin pitää lääkärin tai neuvolan ohjeesta valita kahdesta pahasta pienempi paha, eli tuhota vauvan suolinukka, jos toisena vaihtoehtona on lapsen kasvun pysähtyminen.

Vierailija
7/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kyse tehoimuttelusta.

Vierailija
8/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille just neuvolassa suositeltiin alottamaan kiinteät 3kk vauvallemme. syynä: koska syö n. 6-8 purkkia korviketta päivässä, eikä se ole normaalia.

ensin alotellaan perunalla, joka soseutettu korvikkeeseen, jota syödään eka viikko. sitten toinen viikko pelkkää porkkanasosetta, jonka jälkeen nämä kaksi voi yhdistää.

tämän jälkeen voi pikkuhiljaa alkaa maistattaa muitakin soseita mm. hedelmät ja marjat, ja sitten vasta velli... mikä itseäni kummastuttaa...

alkuun kannattaa antaa kiinteitä aamupäivällä eikä illalla, jos vaikka vaikuttaaki jotenki masuun, niin ei menetä ainakaan yöunia sen takia.

kuitenkin suosittelisin kysymään vielä neuvolasta. siellä osaavat katsoa ja neuvoa yksilöllisemmin.

Vierailija
10/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teidän elinmistönsä mennyt piloille, epäilen..

Meillä neuvolassa sanottiin, että voi antaa kiinteää, kun ei maito/korvike riitä. Samalla terkkari sanoi itse saaneensa kaksikuukautisena mehua neuvolan ohjeiden mukaisesti (n.30 vuotta sitten)

Liian aikaisella kiinteiden aloituksella voi _lopullisesti_ ja _pysyvästi_ vaurioittaa lapsen ruoansulatuselimistöä. Ihan siksi.

Vierailija
11/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole millekään allerginen ja on aina terveenä. Minä täysimetetty 6 kk ja olen aivan kaikelle allerginen, aina kipeenä jne.

Vierailija
12/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttui juuri silloin kun sain esikoiseni.

Vierailija
13/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä olette, jos luulette suositusten muuttuneet vain sen vuoksi, että mepit ovat näin huvikseen päättäneet. Kyllä noiden suositusten takana on ihan oikeat syt, joita tässäkin ketjussa on jo aiemmin mainittu.

Vierailija:

Ei ole millekään allerginen ja on aina terveenä. Minä täysimetetty 6 kk ja olen aivan kaikelle allerginen, aina kipeenä jne.

Vierailija
14/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan paino ei nouse tarpeeksi rintamaidolla, niin kiinteillä se tuskin nousee yhtään sen paremmin. Voit käydä Finelin sivuilta kurkkaamassa eri elintarvikkeiden ravintosisältöjä. Vertaatpa sitten ihan mihin tahansa kasvismössöön, niin rintamaidossa on rasvaa ja energiaa kaikkein eniten. Sivuilta siis löytyy myös rintamaidon keskimääräinen ravintosisältö.

Esim.

Rintamaito

kok.energia 379,7 kJ

rasva 3,6 g

Peruna

kok.energia 346 kJ

rasva 0,2 g

Banaani

kok.energia 349,7 kJ

rasva 0,4 g

Peruna-porkkanavellin tiedot tarkistin Valion sivuilta

kok. energia 300 kJ

rasva 2,5 g

Mielestäni kuulostaa oudolta antaa kiinteitä, kun joka suunnasta uudet tutkimukset toitottavat, että ne eivät kunnolla palaudu käyttöön. Aikaisintaan 4kk on järkevä ikä ajatella kiinteää ruokaa ravintona, en nyt usko, että se masu vaurioituu aiemmistakaan kikkareista, mutta hyöty on vähän niin ja näin. Eli siis painonnostoon kuulostaisi vähän oudolle, jos rintamaitoa kerran on saatavilla.

Ja ennen kuin nyt suin päin syöksyt aloittamaan mitään lisäruokaa, olisi kiva tietää, miten vauvasi paino on kehittynyt. Ensimmäisinä kuukausina vauvan painon olisi hyvä nousta vähintään 113 g viikossa, hyvänä painonnousuna pidetään

-4 kk n. 170 g/vk

4 - 6 kk n. 110 - 140 g/vk

6 - 12 kk n. 60 - 110 g/vk

Luultavasti paras keino vauvan painon nostamiseksi (mikäli se edes on tarpeen) on imetyksen tehostaminen. Eli esim. imetyskertojen lisääminen tai vaikka rinnan painaminen maidontulon jatkamiseksi

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_painaminen.php

Vierailija
15/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ikää jo 32vuotta. Ei ole allergioita tms.

Vierailija
16/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin juottanut litratolkulla maitoa??

Vierailija
17/17 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vielä aloittaa kiinteitä jos korviketta ei mene ihan tolkuttomia määriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi