Huomioita työnhakijoista..
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Kommentit (372)
Alakaraza kirjoitti:
Työhakemuksessa pitää olla syntymäaika. Se on ihan perustietoa. Sen, työkokemuksen ja koulutuksen perusteella voi luoda kuvan henkilön urasta, joka on palkkauksen kannalta tärkein juttu. Itselläni menisi henkilö suoraan ö-mappiin, jos ikä ei ole tiedossa.
Eikö se työkokemus ja koulutus sinulle sitten kerro mitään henkilön urasta, vaikkei syntymäaikaa olekaan näkyvissä? Mitä väliä sillä on, onko henkilö tehnyt 10 vuoden uran 20-vuotiaasta vai 30-vuotiaasta lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että kyllä Officen (ja sitä myötä Wordin, Excelin jne) saa myös Macille ja suurimmalla osalla ne varmaan ovatkin. Itselläni myös. Että ei se nyt ihan suoraviivaisesti niin mene, ettei Mac avaa Word-tiedostoja. MUTTA, en silti koskaan lähettäisi hakemusta tai CV:tä .docina vaan aina PDF. Ja tämä on ollut käytäntö niin kauan kuin muistan, eli ihmettelen kyllä jos jossain vielä oikein opetetaan lähettämään jotain .doc, .rtf tai muita avoimia tiedostoja. Kyseenalaistaisin kyllä vahvasti opetuksen tason tällaisissa tapauksissa.
Miksi oletat, että kaikki ovat saaneet opetusta tekstinkäsittelystä esim viimeisen 5 vuoden aikana? Onko mahdoton ajatus, että se opetus on saatu esim 15 vuotta sitten, jolloin kukaan ei ole avannut työhakemuksia tableteilla tai älypuhelimilla?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi asia mistä tunnistaa hyvän työntekijän täysin alasta ja koulutustasosta riippumatta: toinen ei osaa tehdä kun kukaan ei ole opettanut, toinen selvittää itse miten homma hoidetaan ja tekee sen.
Voi kun joku opettaisi sinulle vähän empatiaa, kun et ole itse sitä älynnyt etsiä.
Maailma on täynnä opittavia asioita ja monet niistä sellaisia, etteivät niiden olemassaoloa voi arvata, jos ei ole mitään syytä olettaa tekevänsä väärin nykyisellä tavalla. Olen ihan varma, että sinäkin teet jatkuvasti omia töitäsi samalla tavalla kuin edellisenä päivänä, etkä keksi kyseenalaistaa toimintatapojasi. Ei työnteosta itse asiassa tulisi mitään, jos jokaisen vaiheen kohdalla pitäisi googlettaa eri vaihtoehtoja.
Syyllistämisesi on siis todella tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.- Hakemus ja CV eivät ole sama asia- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Jos suuri osa hakemuksista todella on tuollaisia, olen entistä hämmästyneempi siitä, että eräät tuntemani pätevät ja osaavat ihmiset eivät saa töitä. Heidän hakemuksensa ovat viimeisen päälle kelvollisia, mutta edes haastatteluun ei kutsuta. En tiedä, mitä työnantajat oikein hakevat. Ilmeisesti kuuta taivaalta.
Ihan maalaisjärjellä voi kyllä päätellä, että ne pätevät ja osaavat ihmiset jäävät juuri sen takia ilman töitä, kun rekrytoijat laittavat suuremman painoarvon sille hakemuksen tallennusmuodolle, kuin ihmiselle ja hänen oikealle työssä tarvittavalle osaamiselleen. Mikä ihme siinä onkin, että nämä rekrytoijat tuntuvat olevan juuri niitä, joilla sitä kokonaisnäkemystä ja priorisointitaitoa ei ole yhtään.
Tallennusmuoto on kyllä oikeasti tärkeä. Word jne voivat sisältää viruksia ja osoittavat piittaamattomuutta vastaanottajaa kohtaan, joka voi olla esim linux-käyttäjä.
Eli tähän liittyy oletus, että jokaisella hakijalla on tietoteknistä tietämystä niin paljon, että tietää tällaisista asioista? Minulla on amk-koulutus, alempi yliopistotutkinto ja tällä hetkellä maisterivaihe menossa, mutta en minä ole ainakaan ollut tietoinen mistään linux-järjestelmän virusalttiudesta. Ihan mainiosti olen yliopistolla lähetellyt jos jonkinlaisia asiakirjoja word-muodossa, eikä kukaan ole tullut minua syyttämään järjestelmien vaarantamisesta.
Ei linux ole virusaltis vaan windows on ja word. Word-muoto on windows-systeemin oma juttu, joka ei aukea kunnolla mac-käyttäjillä ja linux-käyttäjillä.
Jaa, no nyt tiedän sitten tämän. Mutta jos palataan takaisin aiheeseen, mistä tulee oletus, että kaikki työnhakijat tämän voisivat tietää ja heitä voidaan siksi syyttää piittaamattomuudesta?
Ei kukaan syytä kai piittaamattomuudesta vaan tietämättömyydestä. Jokainen on velvollinen päivittämään osaamistaan nykypäivään ja nykyteknologiaa vastaavaksi. Siksi jokaisen pitäisi nuo tietää.
Kyllä tuolla aiemmassa kommentissa nimenomaan puhuttiin piittaamattomuudesta. Ja millä lailla velvollinen? Juuri kerroin, että en ole tiennyt tällaisesta asiasta aiemmin, joten tarkoittaako tämä nyt sitä, että olen työnhakijana ihan kelvoton enkä osaa mitään, vaikka ihan sujuvasti gradua kirjoittelen ja esimerkiksi tilasto-ohjelmistoja käytän. Kerro, mistä minun olisi pitänyt tällainen tietämys saada?
Tarkoitin että velvollinen itseään kohtaan. Se auttaa sinua itseäsi, jos olet perillä nykyteknologiasta, saat silloin helpommin työpaikkoja. Et sinä mitenkään kelvoton ole työnhakijana, eihän kukaan sitä sano. On vain yksi osa-alue, missä voisit vielä kehittyä.
Mutta jos tämä osa-alue ei juurikaan liity siihen hakemaani työhön, niin miksi tällaisen asian pitäisi vaikuttaa siihen työpaikan hakuun. Miksi työnantaja tekee minusta oletuksia tällä perusteella?Et vastannut, mistä minä olisin voinut tällaista tietämystä saada. Tämä on ihan oikeasti ensimmäinen kerta, kun kuulen asiasta, vaikka opiskelujen takia olen aika paljon erilaisia tiedostoja joutunut lähettelemään ja erilaisia ohjelmistoja opettelemaan. Mielestäni olen siis aika hyvin perillä nykyteknologiasta tietojenkäsittelyn osalta.
Halu seurata teknologian uusimpia trendejä on positiivinen asia monen työnantajan näkökulmasta vaikka työ olisi esim hoitajan työtä. Jos osoittaa, että omaa hyvät valmiudet olla kärryillä uusista sähköisistä teknologioista ja softista, niin pärjää työssä, koska digitalisoituminen tulee vauhdilla kaikkiin töihin ja työpaikkoihin. Työnantajat miettii hakijan valmiutta omaksua hetkessä uudet digitalisoitumisen muodot, koska työt tulee muuttumaan. Kyse ei ole taidosta käyttää yksittäisiä ohjelmia vaan yleisemmän tason digivalmiuksista. Lue esim Tietoviikkoa tms niin pääset kärryille uusista tuulista. Olen siis itse valmistunut humanistisesta, eikä minunkaan työ ole it-työtä. Silti olen havainnut tuon edellä kuvatun, kun olen töitä hakenut.
Eniten minua nyt tässä harmittaa se, että ihan oikeasti käytän monenlaisia ohjelmistoja opinnoissani, mutta sitten minua pidetään ihan taukkina, kun en ole tiennyt, että word-tiedostot ovat vaarallisia. Sanokaa nyt vain joku, että on isompi plussa osata käyttää tilasto-ohjelmia, kuin tietää tällainen yksittäinen tallennusmuotoasia, niin olen tyytyväinen. :D
Minulla särähtää korvaan kun joku sanoo osaavansa käyttää xxxx-ohjelmia, sillä se antaa sellaisen kuvan että on erikseen opetellut käyttämään juuri tiettyjä ohjelmistoja ja muuhun ei sitten pysty ilman erillistä kurssitusta. Ennemmin arvostaisin ihmistä sanoo hallitsevansa tilastotieteen tai mikä osaamisen sisältö nyt sitten onkaan ja on sitten kykeneväinen oma-alotteisesti ottamaan haltuun erilaisia ohjelmia joilla tätä sisältöä käsitellään. Ja juuri tämmöisestä "yleistajusta" kielii se, että lähettää esim. hakemuksensa pdf-formaatissa, ilman että sitä on jollain kurssilla kerrottu. Eihän juttu ihan näin suoraviivainen ole, mutta tämmöisen ensivaikutelman siitä lukiessa saa.
Kärjistävänä esimerkkinä se, että osa HR-porukasta tarvitsee kurssitusta kun Word 2010 vaihtuu versioon 2013. Eli osaa vain ulkoa mitä nappia painamalla tehdään mitäkin ilman mitään soveltamiskykyä.Olet aivan asian ytimessä. Osa porukasta on opetellut käyttämään jotain yksittäisiä ohjelmia ja osaa vain ja ainoastaan mekaanisesti niitä, ja voi olla oikein hyväkin niissä. Mutta on pulassa kun ohjelma muuttuu tai vaihtuu (samat asiat ei löydykään enää samoista paikoista). Sitten osa porukasta on jotenkin oivaltanut (syvällisesti loogisia yhteyksiä ymmärtäen oppinut) laajassa mielessä digiteknisen maailman kokonaisuuden, ja osaa sen sisällä liikkua ja toimia aika intuitiivisesti uudesta ohjelmistosta toiseen. He näkevät sähköisen yhteiskunnan kokonaisuuden ja asioiden väliset riippuvuudet ja yhteydet yksittäisten menetelmien "takana".
Bingo! Minä voisin palkata sinut firmaani jos minulla sellainen olisi (kirjoitin tuon edellisen lainauksen). Kolmenkymmenen vuoden päästä tarvittavat taidot ovat taas aivan erilaisia, ja silloinkin työmaailmassa tulee olemaan riippakiviä, jotka opettelevat vain mekaanisesti tehtävän kerrallaan ja sitten niitä, jotka ymmärtävät asiat laajemmin ja pärjäävät vaihtuvissa tilanteissa aiemman kokemuksensa perusteella.
Ja tuo formaattijankkauskin menee nyt jo naurettavan puolelle, etenkin te loukkaantujat ketkä ihmettelette että "mistäs se nyt pitäisi tietää että word-tiedosto ei käy?" Tämä ei ole salaliitto, vaan tässä pitää vain ymmärtää .doc -tiedostojen käyttäytyminen verrattuna .pdf-tiedostoihin.
Muokattavaksi tehdyt docit aukeavat päätelaitteesta, asetuksista ja ohjelmasta riippuen vähän minkä näköisenä milloinkin, siksi se on huono formaatti esimerkiksi juuri työhakemuksiin. Sama koskee KAIKKIA muitakin vastaavia tiedostotyyppejä, vaikka nyt avoimen puolen .odt -dokumentteja tai macin vastaavia.
Jos nyt pilkkua viilataan, ei pdf-tiedostokaan aukea kaikilla koneilla, vaan jokaisella koneella tulee olla ohjelma joka osaa avata pdf-tiedostoja. Mutta erotuksena tekstinkäsittelyohjelmien tuotoksiin, pdf aukeaa samannäköisenä joka laitteella joka sen osaa lukea. Siksi se on tällä hetkellä suositelluin muoto.Ei olekaan kyse siitä, miten eri tiedostomuodot käyvät ja mikä niistä on parempi tai jokin salaliitto, vaan pelkästään siitä, mistä sen hakijan pitäisi se tietää. Jos on käynyt tekstinkäsittelykurssit yli 10 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole katsonut tarpeelliseksi kurssia uudelleen käydä, koska pärjää hyvin ilmankin, mistä tällainen ihminen olisi saanut tietoonsa, että nykyään on liuta rekrytoijia, jotka eivät tätä melkoisen yleistä tiedostomuotoa saa auki.
Minä tämän asian tiedän nyt tämän keskustelun ansiosta ja jos minun joskus vielä pitää työhakemuksia lähettää, tottakai tallennan pdf-muodossa. Ei ole kysymys siitä. Mutta kun tässä nyt taivastellaan, miten ihmeessä voi olla niin paljon ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä, niin ihan vain sitä nyt tässä yritän valottaa, että kun ihmiset omatoimisesti opettelevat niitä ohjelmistoja, ei heitä tällaiset uudet kirjoittamattomat säännöt välttämättä tavoita.
No siis PDF on optimi, mutta ei se haku siihen kaadu että on käytössä doc, docx tai rtf..siis olettaen että se sisältö on rautaa. Substanssi on a ja o ja näillä muilla seikoilla voi lähinnä parantaa niitä saumoja.
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.- Hakemus ja CV eivät ole sama asia- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Jos suuri osa hakemuksista todella on tuollaisia, olen entistä hämmästyneempi siitä, että eräät tuntemani pätevät ja osaavat ihmiset eivät saa töitä. Heidän hakemuksensa ovat viimeisen päälle kelvollisia, mutta edes haastatteluun ei kutsuta. En tiedä, mitä työnantajat oikein hakevat. Ilmeisesti kuuta taivaalta.
Ihan maalaisjärjellä voi kyllä päätellä, että ne pätevät ja osaavat ihmiset jäävät juuri sen takia ilman töitä, kun rekrytoijat laittavat suuremman painoarvon sille hakemuksen tallennusmuodolle, kuin ihmiselle ja hänen oikealle työssä tarvittavalle osaamiselleen. Mikä ihme siinä onkin, että nämä rekrytoijat tuntuvat olevan juuri niitä, joilla sitä kokonaisnäkemystä ja priorisointitaitoa ei ole yhtään.
Tallennusmuoto on kyllä oikeasti tärkeä. Word jne voivat sisältää viruksia ja osoittavat piittaamattomuutta vastaanottajaa kohtaan, joka voi olla esim linux-käyttäjä.
Eli tähän liittyy oletus, että jokaisella hakijalla on tietoteknistä tietämystä niin paljon, että tietää tällaisista asioista? Minulla on amk-koulutus, alempi yliopistotutkinto ja tällä hetkellä maisterivaihe menossa, mutta en minä ole ainakaan ollut tietoinen mistään linux-järjestelmän virusalttiudesta. Ihan mainiosti olen yliopistolla lähetellyt jos jonkinlaisia asiakirjoja word-muodossa, eikä kukaan ole tullut minua syyttämään järjestelmien vaarantamisesta.
Ei linux ole virusaltis vaan windows on ja word. Word-muoto on windows-systeemin oma juttu, joka ei aukea kunnolla mac-käyttäjillä ja linux-käyttäjillä.
Jaa, no nyt tiedän sitten tämän. Mutta jos palataan takaisin aiheeseen, mistä tulee oletus, että kaikki työnhakijat tämän voisivat tietää ja heitä voidaan siksi syyttää piittaamattomuudesta?
Ei kukaan syytä kai piittaamattomuudesta vaan tietämättömyydestä. Jokainen on velvollinen päivittämään osaamistaan nykypäivään ja nykyteknologiaa vastaavaksi. Siksi jokaisen pitäisi nuo tietää.
Kyllä tuolla aiemmassa kommentissa nimenomaan puhuttiin piittaamattomuudesta. Ja millä lailla velvollinen? Juuri kerroin, että en ole tiennyt tällaisesta asiasta aiemmin, joten tarkoittaako tämä nyt sitä, että olen työnhakijana ihan kelvoton enkä osaa mitään, vaikka ihan sujuvasti gradua kirjoittelen ja esimerkiksi tilasto-ohjelmistoja käytän. Kerro, mistä minun olisi pitänyt tällainen tietämys saada?
Tarkoitin että velvollinen itseään kohtaan. Se auttaa sinua itseäsi, jos olet perillä nykyteknologiasta, saat silloin helpommin työpaikkoja. Et sinä mitenkään kelvoton ole työnhakijana, eihän kukaan sitä sano. On vain yksi osa-alue, missä voisit vielä kehittyä.
Mutta jos tämä osa-alue ei juurikaan liity siihen hakemaani työhön, niin miksi tällaisen asian pitäisi vaikuttaa siihen työpaikan hakuun. Miksi työnantaja tekee minusta oletuksia tällä perusteella?Et vastannut, mistä minä olisin voinut tällaista tietämystä saada. Tämä on ihan oikeasti ensimmäinen kerta, kun kuulen asiasta, vaikka opiskelujen takia olen aika paljon erilaisia tiedostoja joutunut lähettelemään ja erilaisia ohjelmistoja opettelemaan. Mielestäni olen siis aika hyvin perillä nykyteknologiasta tietojenkäsittelyn osalta.
Halu seurata teknologian uusimpia trendejä on positiivinen asia monen työnantajan näkökulmasta vaikka työ olisi esim hoitajan työtä. Jos osoittaa, että omaa hyvät valmiudet olla kärryillä uusista sähköisistä teknologioista ja softista, niin pärjää työssä, koska digitalisoituminen tulee vauhdilla kaikkiin töihin ja työpaikkoihin. Työnantajat miettii hakijan valmiutta omaksua hetkessä uudet digitalisoitumisen muodot, koska työt tulee muuttumaan. Kyse ei ole taidosta käyttää yksittäisiä ohjelmia vaan yleisemmän tason digivalmiuksista. Lue esim Tietoviikkoa tms niin pääset kärryille uusista tuulista. Olen siis itse valmistunut humanistisesta, eikä minunkaan työ ole it-työtä. Silti olen havainnut tuon edellä kuvatun, kun olen töitä hakenut.
Eniten minua nyt tässä harmittaa se, että ihan oikeasti käytän monenlaisia ohjelmistoja opinnoissani, mutta sitten minua pidetään ihan taukkina, kun en ole tiennyt, että word-tiedostot ovat vaarallisia. Sanokaa nyt vain joku, että on isompi plussa osata käyttää tilasto-ohjelmia, kuin tietää tällainen yksittäinen tallennusmuotoasia, niin olen tyytyväinen. :D
Minulla särähtää korvaan kun joku sanoo osaavansa käyttää xxxx-ohjelmia, sillä se antaa sellaisen kuvan että on erikseen opetellut käyttämään juuri tiettyjä ohjelmistoja ja muuhun ei sitten pysty ilman erillistä kurssitusta. Ennemmin arvostaisin ihmistä sanoo hallitsevansa tilastotieteen tai mikä osaamisen sisältö nyt sitten onkaan ja on sitten kykeneväinen oma-alotteisesti ottamaan haltuun erilaisia ohjelmia joilla tätä sisältöä käsitellään. Ja juuri tämmöisestä "yleistajusta" kielii se, että lähettää esim. hakemuksensa pdf-formaatissa, ilman että sitä on jollain kurssilla kerrottu. Eihän juttu ihan näin suoraviivainen ole, mutta tämmöisen ensivaikutelman siitä lukiessa saa.
Kärjistävänä esimerkkinä se, että osa HR-porukasta tarvitsee kurssitusta kun Word 2010 vaihtuu versioon 2013. Eli osaa vain ulkoa mitä nappia painamalla tehdään mitäkin ilman mitään soveltamiskykyä.
Olet aivan asian ytimessä. Osa porukasta on opetellut käyttämään jotain yksittäisiä ohjelmia ja osaa vain ja ainoastaan mekaanisesti niitä, ja voi olla oikein hyväkin niissä. Mutta on pulassa kun ohjelma muuttuu tai vaihtuu (samat asiat ei löydykään enää samoista paikoista). Sitten osa porukasta on jotenkin oivaltanut (syvällisesti loogisia yhteyksiä ymmärtäen oppinut) laajassa mielessä digiteknisen maailman kokonaisuuden, ja osaa sen sisällä liikkua ja toimia aika intuitiivisesti uudesta ohjelmistosta toiseen. He näkevät sähköisen yhteiskunnan kokonaisuuden ja asioiden väliset riippuvuudet ja yhteydet yksittäisten menetelmien "takana".
Bingo! Minä voisin palkata sinut firmaani jos minulla sellainen olisi (kirjoitin tuon edellisen lainauksen). Kolmenkymmenen vuoden päästä tarvittavat taidot ovat taas aivan erilaisia, ja silloinkin työmaailmassa tulee olemaan riippakiviä, jotka opettelevat vain mekaanisesti tehtävän kerrallaan ja sitten niitä, jotka ymmärtävät asiat laajemmin ja pärjäävät vaihtuvissa tilanteissa aiemman kokemuksensa perusteella.
Ja tuo formaattijankkauskin menee nyt jo naurettavan puolelle, etenkin te loukkaantujat ketkä ihmettelette että "mistäs se nyt pitäisi tietää että word-tiedosto ei käy?" Tämä ei ole salaliitto, vaan tässä pitää vain ymmärtää .doc -tiedostojen käyttäytyminen verrattuna .pdf-tiedostoihin.
Muokattavaksi tehdyt docit aukeavat päätelaitteesta, asetuksista ja ohjelmasta riippuen vähän minkä näköisenä milloinkin, siksi se on huono formaatti esimerkiksi juuri työhakemuksiin. Sama koskee KAIKKIA muitakin vastaavia tiedostotyyppejä, vaikka nyt avoimen puolen .odt -dokumentteja tai macin vastaavia.
Jos nyt pilkkua viilataan, ei pdf-tiedostokaan aukea kaikilla koneilla, vaan jokaisella koneella tulee olla ohjelma joka osaa avata pdf-tiedostoja. Mutta erotuksena tekstinkäsittelyohjelmien tuotoksiin, pdf aukeaa samannäköisenä joka laitteella joka sen osaa lukea. Siksi se on tällä hetkellä suositelluin muoto.Ei olekaan kyse siitä, miten eri tiedostomuodot käyvät ja mikä niistä on parempi tai jokin salaliitto, vaan pelkästään siitä, mistä sen hakijan pitäisi se tietää. Jos on käynyt tekstinkäsittelykurssit yli 10 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole katsonut tarpeelliseksi kurssia uudelleen käydä, koska pärjää hyvin ilmankin, mistä tällainen ihminen olisi saanut tietoonsa, että nykyään on liuta rekrytoijia, jotka eivät tätä melkoisen yleistä tiedostomuotoa saa auki.
Minä tämän asian tiedän nyt tämän keskustelun ansiosta ja jos minun joskus vielä pitää työhakemuksia lähettää, tottakai tallennan pdf-muodossa. Ei ole kysymys siitä. Mutta kun tässä nyt taivastellaan, miten ihmeessä voi olla niin paljon ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä, niin ihan vain sitä nyt tässä yritän valottaa, että kun ihmiset omatoimisesti opettelevat niitä ohjelmistoja, ei heitä tällaiset uudet kirjoittamattomat säännöt välttämättä tavoita.No siis PDF on optimi, mutta ei se haku siihen kaadu että on käytössä doc, docx tai rtf..siis olettaen että se sisältö on rautaa. Substanssi on a ja o ja näillä muilla seikoilla voi lähinnä parantaa niitä saumoja.
No tätä minä olen tässä ajanutkin takaa, että ei kyllä saisi kaatua väärään tiedostomuotoon. Tuolla jossain kuitenkin vähän tähän suuntaan vihjattiin, että antaa hakijasta piittaamattoman kuvan, jos on väärä tiedostomuoto. Minusta tämä keskustelu on muutenkin ihan naurettava, kun ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa sitä wordiä tai sähköpostiakaan käyttää, niin sitten vihjataan, että työntekijä on lähes kelvoton, jos on tallentanut hakemuksen väärässä muodossa. Verrattiinpa jopa vessapaperille kirjoitettuun hakemukseen tällaista virhettä.
E$ikö ole hyvä, että voi heti kättelyssä noin karsia suuren osan?
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla särähtää korvaan kun joku sanoo osaavansa käyttää xxxx-ohjelmia, sillä se antaa sellaisen kuvan että on erikseen opetellut käyttämään juuri tiettyjä ohjelmistoja ja muuhun ei sitten pysty ilman erillistä kurssitusta. Ennemmin arvostaisin ihmistä sanoo hallitsevansa tilastotieteen tai mikä osaamisen sisältö nyt sitten onkaan ja on sitten kykeneväinen oma-alotteisesti ottamaan haltuun erilaisia ohjelmia joilla tätä sisältöä käsitellään. Ja juuri tämmöisestä "yleistajusta" kielii se, että lähettää esim. hakemuksensa pdf-formaatissa, ilman että sitä on jollain kurssilla kerrottu. Eihän juttu ihan näin suoraviivainen ole, mutta tämmöisen ensivaikutelman siitä lukiessa saa.Kärjistävänä esimerkkinä se, että osa HR-porukasta tarvitsee kurssitusta kun Word 2010 vaihtuu versioon 2013. Eli osaa vain ulkoa mitä nappia painamalla tehdään mitäkin ilman mitään soveltamiskykyä.
Olet aivan asian ytimessä. Osa porukasta on opetellut käyttämään jotain yksittäisiä ohjelmia ja osaa vain ja ainoastaan mekaanisesti niitä, ja voi olla oikein hyväkin niissä. Mutta on pulassa kun ohjelma muuttuu tai vaihtuu (samat asiat ei löydykään enää samoista paikoista). Sitten osa porukasta on jotenkin oivaltanut (syvällisesti loogisia yhteyksiä ymmärtäen oppinut) laajassa mielessä digiteknisen maailman kokonaisuuden, ja osaa sen sisällä liikkua ja toimia aika intuitiivisesti uudesta ohjelmistosta toiseen. He näkevät sähköisen yhteiskunnan kokonaisuuden ja asioiden väliset riippuvuudet ja yhteydet yksittäisten menetelmien "takana".
Bingo! Minä voisin palkata sinut firmaani jos minulla sellainen olisi (kirjoitin tuon edellisen lainauksen). Kolmenkymmenen vuoden päästä tarvittavat taidot ovat taas aivan erilaisia, ja silloinkin työmaailmassa tulee olemaan riippakiviä, jotka opettelevat vain mekaanisesti tehtävän kerrallaan ja sitten niitä, jotka ymmärtävät asiat laajemmin ja pärjäävät vaihtuvissa tilanteissa aiemman kokemuksensa perusteella.Ja tuo formaattijankkauskin menee nyt jo naurettavan puolelle, etenkin te loukkaantujat ketkä ihmettelette että "mistäs se nyt pitäisi tietää että word-tiedosto ei käy?" Tämä ei ole salaliitto, vaan tässä pitää vain ymmärtää .doc -tiedostojen käyttäytyminen verrattuna .pdf-tiedostoihin.Muokattavaksi tehdyt docit aukeavat päätelaitteesta, asetuksista ja ohjelmasta riippuen vähän minkä näköisenä milloinkin, siksi se on huono formaatti esimerkiksi juuri työhakemuksiin. Sama koskee KAIKKIA muitakin vastaavia tiedostotyyppejä, vaikka nyt avoimen puolen .odt -dokumentteja tai macin vastaavia.Jos nyt pilkkua viilataan, ei pdf-tiedostokaan aukea kaikilla koneilla, vaan jokaisella koneella tulee olla ohjelma joka osaa avata pdf-tiedostoja. Mutta erotuksena tekstinkäsittelyohjelmien tuotoksiin, pdf aukeaa samannäköisenä joka laitteella joka sen osaa lukea. Siksi se on tällä hetkellä suositelluin muoto.
Ei olekaan kyse siitä, miten eri tiedostomuodot käyvät ja mikä niistä on parempi tai jokin salaliitto, vaan pelkästään siitä, mistä sen hakijan pitäisi se tietää. Jos on käynyt tekstinkäsittelykurssit yli 10 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole katsonut tarpeelliseksi kurssia uudelleen käydä, koska pärjää hyvin ilmankin, mistä tällainen ihminen olisi saanut tietoonsa, että nykyään on liuta rekrytoijia, jotka eivät tätä melkoisen yleistä tiedostomuotoa saa auki.Minä tämän asian tiedän nyt tämän keskustelun ansiosta ja jos minun joskus vielä pitää työhakemuksia lähettää, tottakai tallennan pdf-muodossa. Ei ole kysymys siitä. Mutta kun tässä nyt taivastellaan, miten ihmeessä voi olla niin paljon ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä, niin ihan vain sitä nyt tässä yritän valottaa, että kun ihmiset omatoimisesti opettelevat niitä ohjelmistoja, ei heitä tällaiset uudet kirjoittamattomat säännöt välttämättä tavoita.
No siis PDF on optimi, mutta ei se haku siihen kaadu että on käytössä doc, docx tai rtf..siis olettaen että se sisältö on rautaa. Substanssi on a ja o ja näillä muilla seikoilla voi lähinnä parantaa niitä saumoja.
No tätä minä olen tässä ajanutkin takaa, että ei kyllä saisi kaatua väärään tiedostomuotoon. Tuolla jossain kuitenkin vähän tähän suuntaan vihjattiin, että antaa hakijasta piittaamattoman kuvan, jos on väärä tiedostomuoto. Minusta tämä keskustelu on muutenkin ihan naurettava, kun ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa sitä wordiä tai sähköpostiakaan käyttää, niin sitten vihjataan, että työntekijä on lähes kelvoton, jos on tallentanut hakemuksen väärässä muodossa. Verrattiinpa jopa vessapaperille kirjoitettuun hakemukseen tällaista virhettä.
Onneksi osaat itse miettiä. PDF tosiaan on standardi mutta Kone, Wärtsilä vai Nokiako se oli joka ei ottanut CV-liitettäkään kuin docina tai rtf:nä.
Aamulla lukemaani viittaan, en ehtinyt silloin kommentoida. En jaksa enää kaivaa viestejä. Mutta nämä rekrytoinnin ns. "ammattilaiset", jotka moittivat mol.fi-sivuja ja sitä kautta tulevia hakijoita, ovat aika hupaisia. Kyseisellä palstalla hakee sellaiset firmat kuin Wärtsilä, ABB ja Metso sekä insinöörejä, sivuilla on auki lääkäreiden paikkoja jne. Sellainen, joka luulee, että noita sivuja hakevat vain työttömät, on kyllä tyhmä. Sehän on vain yksi ilmoituskanava muiden joukossa, Suomen yleisin tosin. Tottakai yleisen kanavan kautta saa monenlaisia hakijoita. Jos tulee vain heikkoja, firmassa tai ilmoituksessa on jotain vikaa. Ammattilainen osaa kyllä seuloa ne epäkelvot hakemukset muiden joukosta. Kertokaas, nyt te, jotkut, miten luulette, että ko. paikkoja hakevat vain työttömät? Itse olen nykyisen paikkani sitä kautta saanut, enkä ollut työtön, tosin määräaikaisessa työsuhteessa tätä ennen; sekin mol.fi palstan paikkoja. Teen suunnitteluinsinöörityötä yksityisessä yrityksessä. Vielä viitsitte kirjoittaa siitä mollausviestejä, vaikka siellä haetaan nytkin todella kovan tason ammattilaisia. Toki ne paikat on muuallakin, mutta isot firmat haluavat paikoilleen näkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.
Millä tavoin ikä on kyseisen tehtävän kannalta oleellinen tieto?
Miten se ikä muuten pitäisi edes ilmoittaa fiksusti?
Oleellista on miksi sitä koitetaan piilotella. Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.
Ikää ei tarvitse erikseen mainita, mutta mielestäni on peruslähtökohta että CV:ssä on syntymäaika.
/AP
Itse rekrykoulutuksia käyneenä meille opetettiin että ikää ei hakemuksessa tai cv:ssä tule ilmoittaa, koska se on epäoleellinen tieto. Nykyisellä työnantajallani on käytössä hakusysteemi, jossa ikää tai syntymäaikaa ei kysytä, ja jos se (tai sukupuoli) mainitaan erikseen hakemuksen vapaatekstissä, ne sensuroidaan ennen kuin hakemus lähtee käsiteltäväksi.
Minulle opetettiin kurssilla että ikä täytyy olla cv.ssa.
..ja minulle opetettiin kurssilla, että reunassa täytyy olla 9 välilyöntiä, ennen kuin teksti alkaa. Ihan oikeasti ja vieläpä vuonna 2000. Ne kurssien vetäjät ovat ihmisiä, eikä virallisia suosituksia ole, joten he painottavat niitä asioita, mikä heidän mielestään on tärkeää. Yleensä aina, kuten rekrytointiin erikoistuneiden henkilöiden kohdalla, joku toisarvoinen asia. Jostain syystä insinöörialoilla olen harvoin törmännyt haastattelussa ihmiseen, joka hoitaisi rekrytointia muuta kuin sivumennen oman työnsä ohella. Tai tiedetään se syy, ekonomirekrytoija on ihan pihalla siitä, mitä insinöörin hommissa pitää osata. Aina on ollut haastattelemassa osastopäällikkö ja usein se tyyppi, jonka kanssa tulen tekemään yhteistyötä. Itse olen pitänyt tästä tavasta, koska tämä tyyppi on ollut paras vastaamaan kysymyksiin työn sisällöstä. Rekrytoija taas: "ööh, mitäs eroa konetekniikalla ja tuotantotaloudella on?" "Niin siis tässä projetktissa tulet olemaan. Joo no sen työnkuvaus selviää sitten.." Ei helvetti. Eihän he edes tiedä, mihin tehtävään ovat rekrytoimassa.
Ap on kyllä vähän huvittava, kun puhuu kirjoitusvirheistä, mutta oma teksti on välillä huonohkoa suomea.
On kamala ajatus joutua hr-ihmisten rekrytoimaksi, sillä eivät he tunne syvällisesti sen työtehtävän vaatimuksia eivätkä osaa arvioida minkäluontoinen tyyppi olisi juuri niille asiakkaille ja siihen tiimiin ihan nappi. Kyllä sen tulevan esimiehen pitää hoitaa rekry, mahdollisesti tiimin väen tuella. Olen itse hr-alalla, ja minua inhottaa tilanteet, joissa yksiköiden pomot yrittävät ulkoistaa rekryä minulle. He ovat itse parhaita asiantuntijoita siihen että millaisen alaisen kuhunkin hommaan tarvitsevat, minulla ei ole siitä mitään suurta viisautta. Mutta laiskuuttaan haluavat että minä hoidan hankalan homman eli rekryn ja minua voi sitten syyttää jos rekry menee pieleen (eivät halua itse joutua vastuuseen väärästä henkilövalinnasta).
Vierailija kirjoitti:
Mainittakoon vielä, että en itse työskentele tässä yrityksessä johon rekryän. Omistan osan tästä yrityksestä ja olen mukana mm. konsultoimassa esim. tähän työtehtävään. Tulen myös olemaan mukana ainakin alkuun ko. ihmisen työssa tukena.
Eli olen tarkka ketä palkkaan koska kyseessä on omat rahani.
Tällähetkellä tuntuu ettemme palkkaa ketään vaan jään odottelemaan hakemusta joka oikeasti kolahtaa. Nyt parhaalta vaihtoehdolta tuntuu 22-vuotias venäläissyntyinen nainen, jolla ei ehkä riittävää koulutusta tehtävään mutta selvästi intoa.
/AP
Vaikutat tosi kusipäiseltä työnantajalta. Ei ihme, jos ei ketään kunnollista kiinnosta orjaksesi tuleminen. Mieluummin moni hyvä tyyppi on varmaan työttömänä kuin alentuu moiseen. Mutta omapa on häviösi.
Vierailija kirjoitti:
Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Hakemus mol.fi -sivustolla eli nuo 3 hakijaa ovat oikeita hakijoita, muut saaneet työkkäriltä 'työtarjouksen' eli pakko hakea ettei tule karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.
Lihavoitu kohta pisti silmään... Ironian huipentuma jne. Noudata ensin omaa neuvoasi ennen kuin alat kritisoida toisia puutteista kirjallisessa ilmaisussa. Eipä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, että kyllä Officen (ja sitä myötä Wordin, Excelin jne) saa myös Macille ja suurimmalla osalla ne varmaan ovatkin. Itselläni myös. Että ei se nyt ihan suoraviivaisesti niin mene, ettei Mac avaa Word-tiedostoja. MUTTA, en silti koskaan lähettäisi hakemusta tai CV:tä .docina vaan aina PDF. Ja tämä on ollut käytäntö niin kauan kuin muistan, eli ihmettelen kyllä jos jossain vielä oikein opetetaan lähettämään jotain .doc, .rtf tai muita avoimia tiedostoja. Kyseenalaistaisin kyllä vahvasti opetuksen tason tällaisissa tapauksissa.
Miksi oletat, että kaikki ovat saaneet opetusta tekstinkäsittelystä esim viimeisen 5 vuoden aikana? Onko mahdoton ajatus, että se opetus on saatu esim 15 vuotta sitten, jolloin kukaan ei ole avannut työhakemuksia tableteilla tai älypuhelimilla?
Jos tiedot ovat 15 vuoden takaa (jolloin PDF tosin oli jo käytössä...) niin ollakseen kilpailukykyinen hakija, on syytä päivittää tietonsa. Opetuksen tai itseoppimisen kautta. Ihan oikeasti.
Ei kai täällä kukaan todella pidä AP:ta jotenkin kusipäisenä? Vaikuttaa melko rennolta rekryäjältä, jolla ei ole kovin kriittinen ote edes hakemuksiin. Itsekin rekryän ihmisiä ja voin täysin allekirjoittaa kaiken, mitä AP aloituksessaan mainitsi. Lisäksi haluan ehdottomasti tietää henkilön iän, onhan se perusasia. Ilman syntymävuotta on todella ärsyttävää laskea CV:stä, onko tullut vietettyä turhia välivuosia. Moni kun jättää CV:stä ne koulutiedotkin vielä tänä päivänä pois tai valmistumisvuoden, mikä on aivan päivänselvän tärkeä tieto myös.
AP kirjoittaa muutenkin tässä VAUVA foorumille, on vähän eri asia kirjotella tänne kuin työhakemuksia.
Hyviä hakijoita tulee todella todella vähän, vielä vaikeampi on löytää niitä, ketkä sitten todella palkataan. Osaaminen jos löytyy, niin usein persoona on todella hankala ja esimerkiksi tiimityöhön epäsopiva. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärjistävänä esimerkkinä se, että osa HR-porukasta tarvitsee kurssitusta kun Word 2010 vaihtuu versioon 2013. Eli osaa vain ulkoa mitä nappia painamalla tehdään mitäkin ilman mitään soveltamiskykyä.Olet aivan asian ytimessä. Osa porukasta on opetellut käyttämään jotain yksittäisiä ohjelmia ja osaa vain ja ainoastaan mekaanisesti niitä, ja voi olla oikein hyväkin niissä. Mutta on pulassa kun ohjelma muuttuu tai vaihtuu (samat asiat ei löydykään enää samoista paikoista). Sitten osa porukasta on jotenkin oivaltanut (syvällisesti loogisia yhteyksiä ymmärtäen oppinut) laajassa mielessä digiteknisen maailman kokonaisuuden, ja osaa sen sisällä liikkua ja toimia aika intuitiivisesti uudesta ohjelmistosta toiseen. He näkevät sähköisen yhteiskunnan kokonaisuuden ja asioiden väliset riippuvuudet ja yhteydet yksittäisten menetelmien "takana".
Minä tämän asian tiedän nyt tämän keskustelun ansiosta ja jos minun joskus vielä pitää työhakemuksia lähettää, tottakai tallennan pdf-muodossa. Ei ole kysymys siitä. Mutta kun tässä nyt taivastellaan, miten ihmeessä voi olla niin paljon ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä, niin ihan vain sitä nyt tässä yritän valottaa, että kun ihmiset omatoimisesti opettelevat niitä ohjelmistoja, ei heitä tällaiset uudet kirjoittamattomat säännöt välttämättä tavoita.
On kyllä todella typerä, jos tarvitsee KURSSIN, että tajuaa jotain näinkin päivänselvää ja yksinkertaista. Jos olet ollut missään työpaikassa, jossa käytetään tietotekniikkaa niin kyllä tällaisen asian pitäisi olla päivänselvä ilman mitään kurssejakin. Että todellakin ihmettelen, miten on mahdollista, ettei joku muka tajua tai ymmärrä. Kyllähän sen nyt luulisi perusjärkikin sanovan ettei CV:tä lähetetä muokattavassa formaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.
/AP
Haluat siis palkata aloittelijan palkalla (2500 - 2800 e/kk) pitkän työkokemuksen omaavan henkilön? Ja ihmettelet, että palkkatoiveissa on hajontaa? Ei nyt anna kovin ammattimaista kuvaa tästä rekrytoijasta...
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täällä kukaan todella pidä AP:ta jotenkin kusipäisenä? Vaikuttaa melko rennolta rekryäjältä, jolla ei ole kovin kriittinen ote edes hakemuksiin. Itsekin rekryän ihmisiä ja voin täysin allekirjoittaa kaiken, mitä AP aloituksessaan mainitsi. Lisäksi haluan ehdottomasti tietää henkilön iän, onhan se perusasia. Ilman syntymävuotta on todella ärsyttävää laskea CV:stä, onko tullut vietettyä turhia välivuosia. Moni kun jättää CV:stä ne koulutiedotkin vielä tänä päivänä pois tai valmistumisvuoden, mikä on aivan päivänselvän tärkeä tieto myös.
AP kirjoittaa muutenkin tässä VAUVA foorumille, on vähän eri asia kirjotella tänne kuin työhakemuksia.
Hyviä hakijoita tulee todella todella vähän, vielä vaikeampi on löytää niitä, ketkä sitten todella palkataan. Osaaminen jos löytyy, niin usein persoona on todella hankala ja esimerkiksi tiimityöhön epäsopiva. Ei hyvä.
En kyllä kehtaisi tuolla palopuheella mainostaa itseäni rekrytoijaksi. Vai tuliko ap tähän tsemppaamaan itseään kun muuten lytättiin niin täysin? On syvää ammattitaidottomuutta ja ylimielisyyttä heitellä roskiin mahdollisia hyviä hakemuksia vain, koska niistä puuttuu ikä tai palkkatoive. Ikä on numero, joka ei sellaisenaan kerro mitään. Henkilön historia voi olla mikä vaan ja vastavalmistunut, ensimmäistä oman alansa työpaikkaan etsivä voi olla niin 19- kuin 46-vuotiaskin. Vuosia oman alansa töissä ollut ammattilainen voi olla 25- tai 55-vuotias. Ikä on nice-to-know yksityiskohta henkilöstä, samoin kuten harrastuksetkin. Mikähän sinäkin muuten olet määrittelemään välivuoden "turhuuden"? Jos ei esim. pääse opiskelemaan heti niin monet kerryttävät sitä paljon peräänkuulutettua työkokemusta sitten silloin. Tutkintojen suorittamisvuodet ja työsuhteiden ajankohdat on tärkeitä tietoja, niiden pois jättämistä pidän kyllä mokana. Itsekin rekryän eikä ole kyllä ikinä käynyt noin että olisi jouduttu jatkamaan rekryaikaa sopivien hakijoiden puutteen vuoksi . Joskus sopiva ehdokas on löytynyt jopa saman päivän sisällä ilmoituksen jättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, voisin ihan hyvin palkata ihmisen joka on 40-50 v. Itseasiassa, toivoin itsekseni tehtävään palkattavan ihmisen olevan lähempänä 40 v kuin 30 v.
/AP
Haluat siis palkata aloittelijan palkalla (2500 - 2800 e/kk) pitkän työkokemuksen omaavan henkilön? Ja ihmettelet, että palkkatoiveissa on hajontaa? Ei nyt anna kovin ammattimaista kuvaa tästä rekrytoijasta...
Ja vielä ihmettelee sitä että sopivaa hakijaa ei ole löytynyt. Toivoo kokenutta tekijää mutta sitten naureskelee noille karttuneen kokemuksen mukaisille palkkatoiveille...