Miten voin lihoa tällaisella ruokavaliolla?
Olen 25v nainen ja painoni on vuoden ajan kokoajan noussut. Olen 173cm pitkä ja painoin tänäaamuna 87kiloa. Syön päivittäin hyvin samantyylisesti aamiaisen, iltapalan ja 2 lämmintä ateriaa (töissä lounas ja kotona päivällinen). Vuosi sitten painoin vielä tasan 72kiloa. Siinä on siis huima ero.
Esimerkki:
Aamupala: purkillinen rasvatonta maitorahkaa, marjoja, kuppi kahvia
Lounas: työpaikan ruokalassa vaihtuva lämmin ateria, tänään esimerkiksi 2 keskikokoista/pienehköä perunaa kauhallinen nakkikastiketta, puolilautasta porkkanaraastetta, lasi vettä ja 1 pieni ruisleivänsiivu levitteellä
Päivällinen: 1 kanankoipi, täysjyväriisiä pieni kauhallinen (alle 1dl), puolipurkkia rasvatonta raejuustoa, lasi kevytmaitoa ja vettä useampi lasi
Iltapala: ruisleivänsiivu levitteellä, siivulla juustoa, siivulla maksamakkaraa ja 2siivulla tomaattia, 1 banaani, vettä juomana
Liikuntaa harrastan ehtimisen ja jaksamisen mukaan, usein kävelen työmatkat sekä kauppareissut ym (kävelyä arkisin vähintään 10km per päivä) ja kuntosalilla käyn 2-4kertaa viikossa jolloin tunnin ajan teen monipuolista salitreeniä eli ihasryhmille (reidet, takapuoli, hauikset, ojentajat, olkapäät, selkä, rinta, vatsalihakset..)
Salilla en käy tavoitteellisesti, lähinnä kuntoa ylläpitääkseni ja haluaisin toki päästä ylipainosta eroon jota minulla on selkeästi 10-15kiloa. Paino tuntuu olevan kokoajan nousujohteista. Olen käynyt jo lääkärissäkin jossa otettiin verikokeita mutta kaikki arvoni ovat normaalit (kilpirauhaskokeet ym).
Vaatekokoni on pienessä ajassa vaihtuvat M-koosta L-kokoon.
Kommentit (91)
Kokeile jättää peruna ja leipä pois korvaa höyrytetyillä kasviksillä.ite laihdutin 20kg 5kk ja pidin krt vko karkkipäivänkin.perunan riisin makaronin ja leivän jätin pois.voita söin ja syön yhä kasviaten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko huijaat itteäs tai sit oot vissiin sairas. Joki mättää. Normaali ihminen kyllä laihtuisi noilla eväillä.
Aineenvaihdunta mulla on aina ollut huono, se on ainoa asia joka tulee mieleen. Vettä pyrin juomaan pitkin päivää vähintään 2litraa päivässä. Mutta vessassa, varsinkin "kakkosella" käyn max 2kertaa viikkoon. Ja näin on ollut mulla aina. Itselläni kilot
Mistä huomaat aineenvaihduntasi huonouden?
Suolen tyhjeneminen on poikkeuksellisen hidasta,myös proteiinia on liian vähän joka hävittää lihaksia ja vähentää energiankulutusta entisestään.
Vierailija kirjoitti:
eikö loppuenlopuksi laihtumisessa ole kyse kaloreista eikä siittä mistä ne tulevat? jos laihtuaakseen pitää syödä tai olal syömättä tiettyä kalomäärää se on ihan sama mitä olet syönyt sen kalomäärän edestä.
Jos syöt kanaa 500kcal edestä et liho tai laihdu sen enempää kuin olisit syönyt saman kalomäärän edestä perunoita
Ei ole. Osa kaloreista (tai niiden lähteistä) on parempia kuin toiset. Esimerkiksi 100kcal parsakaalista on parempi kuin 100kcal vehnästä vaikka molemmista pääosin kaikki kalorit tulevat hiilarista. Syy tähän on se, että parsakaalissa on enemmän ravinteita ja enemmän kuitua. Kroppa ei toimi pelkillä kaloreilla, meidän pitää saada myös ravinteita. Ja mitä vähemmän energiaa ruuastaan saa, sitä ravintorikkaampia ruokia kannattaisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 25v nainen ja painoni on vuoden ajan kokoajan noussut. Olen 173cm pitkä ja painoin tänäaamuna 87kiloa. Syön päivittäin hyvin samantyylisesti aamiaisen, iltapalan ja 2 lämmintä ateriaa (töissä lounas ja kotona päivällinen). Vuosi sitten painoin vielä tasan 72kiloa. Siinä on siis huima ero.
Esimerkki:
Lounas: työpaikan ruokalassa vaihtuva lämmin ateria, tänään esimerkiksi 2 keskikokoista/pienehköä perunaa kauhallinen nakkikastiketta, puolilautasta porkkanaraastetta, lasi vettä ja 1 pieni ruisleivänsiivu levitteellä
Päivällinen: 1 kanankoipi, täysjyväriisiä pieni kauhallinen (alle 1dl), puolipurkkia rasvatonta raejuustoa, lasi kevytmaitoa ja vettä useampi lasi
Iltapala: ruisleivänsiivu levitteellä, siivulla juustoa, siivulla maksamakkaraa ja 2siivulla tomaattia, 1 banaani, vettä juomana
Liikuntaa harrastan ehtimisen ja jaksamisen mukaan, usein kävelen työmatkat sekä kauppareissut ym (kävelyä arkisin vähintään 10km per päivä) ja kuntosalilla käyn 2-4kertaa viikossa jolloin tunnin ajan teen monipuolista salitreeniä eli ihasryhmille (reidet, takapuoli, hauikset, ojentajat, olkapäät, selkä, rinta, vatsalihakset..)
Salilla en käy tavoitteellisesti, lähinnä kuntoa ylläpitääkseni ja haluaisin toki päästä ylipainosta eroon jota minulla on selkeästi 10-15kiloa. Paino tuntuu olevan kokoajan nousujohteista. Olen käynyt jo lääkärissäkin jossa otettiin verikokeita mutta kaikki arvoni ovat normaalit (kilpirauhaskokeet ym).
Vaatekokoni on pienessä ajassa vaihtuvat M-koosta L-kokoon.Söisin tuosta sun listalta porkkanaraasteen, kanankoiven, tomaatin ja ehkä juuston. Kaikkea muuta pidän aikalailla höttönä ja huonona ravintona. Oikeesti, 2 perunaa ja nakkikastiketta? Missä se ruoka on? Rasvatonta maitorahkaa...
Joo, tää mun kommentti on aika "hyökkäävä", mut kannattais nyt oikeasti alkaa vähän miettimään mikä sitä kunnon ruokaa on ja mikä ei. Tai siis jos tuut tekemään aloituksen jossa selkeesti kaipaat apua syömiseen, niin kuitenkin suurin osa vaan suuttuu jos joku mainitsee että kannattais varmaan syödä enemmän rasvaa ja vähemmän leipää.
eikö loppuenlopuksi laihtumisessa ole kyse kaloreista eikä siittä mistä ne tulevat? jos laihtuaakseen pitää syödä tai olal syömättä tiettyä kalomäärää se on ihan sama mitä olet syönyt sen kalomäärän edestä.
Jos syöt kanaa 500kcal edestä et liho tai laihdu sen enempää kuin olisit syönyt saman kalomäärän edestä perunoita
Nimenomaan tärkeää on mistä ne kalorit tulee. Monen on vaikea tätä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen metabolinen oireyhtymä, mikä olet ihan rehellinen syömistesi suhteen. Tietenkin voi olla, että sulle sopisi hieman toisen tyyppinen ruokavalio - ihmisten aineenvaihdunnoissa on eroja. Voi olla, että sulle sopisi vaikka sellainen ruokavalio, jossa söisit hieman enenmmän proteiinia ja vähemmän nopeita hiilihydraattia. Kannattaa ainakin kokeilla!
Sama kävi itselläni mielessä. Lisäisin vähän rasvaa esimerkiksi avokadon ja pähkinöiden muodossa ja roimasti lisää kasviksia. Yhtä asiaa ei aloittaja maininnut. Mites on nukkumisen laita?
Kehollesi saattaisi sopia painotus rasvaan:
http://a-rou.indiedays.com/2015/01/24/syo-juuri-sinun-kehollesi-sopival…
38 jatkaa.
Jos et juurikaan harrasta liikuntaa, niin sinuna laskisin nyt kalorit jonnekin 1000 kcal/vrk. Sillä tavalla, että todellakin lasket jokaisen suuhusi pistetyn ruoan ja juoman kalorit. Itse olen tällä tavoin laihtunut 30 kg.
Myös ikä vaikuttaa, olet 25v ja ei ole enää niin helppoa pysyä hoikkana aineenvaihdunnan hidastuessa. Minä söin myös ennen 4 kertaa päivässä, mutta pakko oli jättää toinen lämminruoka pois lihomisen pysäyttämiseksi. Syön siis aamu- ja iltapalan (puuro tai jogurtti), töissä lämpimän ruoan ja kotona kurkku-tomaatti-salaatinlehti-salaatin ilman mitään muuta. Ja olen siis 165cm / 65kg ja ikää 27v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko huijaat itteäs tai sit oot vissiin sairas. Joki mättää. Normaali ihminen kyllä laihtuisi noilla eväillä.
Aineenvaihdunta mulla on aina ollut huono, se on ainoa asia joka tulee mieleen. Vettä pyrin juomaan pitkin päivää vähintään 2litraa päivässä. Mutta vessassa, varsinkin "kakkosella" käyn max 2kertaa viikkoon. Ja näin on ollut mulla aina. Itselläni kilot
Mistä huomaat aineenvaihduntasi huonouden?
Käyn vessassa harvoin vaikka miten vettä litkisin pitkin päivää. Suoli toimii kerran viikkoon, kuullut olen että se on melko epänormaalia? Näin ollut mulla aina.
Ja en tiedä liittyykö aineenvaihduntaan mutta het ikun syön vähänkin jotain hiilaripitoista niin vatsani turpoaa kovasti ja painoni saattaa usena päivän pysyä tavallista korkeammalla muutaman kilon verran.
Ruoansulatus ja aineenvaihdunta ovat eri asioita. Nuo esimerkkisi koskevat ruoansulatusta.
Koko ajanhan syöt hiilaripitoista: leipää, riisiä, perunaa, banaania.
Kokeiles muuten magnesiumia siihen suolentoimintaan, voisi tehdä terää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvatonta ja paljon hiilareita. Siksi lihot.
Komppaan tätä täysin. Syö parempaa ruokaa ja älä unohda rasvaa. Et varmasti laihdu ja pysy terveenä jos syöt leipiä, margariinia, rasvattomia tai kevyttuotteita. Ette te tätä usko kuitenkaan mutta tulinpahan taas kommentoimaan :)
Lisäisin myös monipuolisesti rehuja. Eihän tuossa ole niitä paljon mitään.
Joo, hyvä huomio. Ehdottomasti PALJON lisää rehuja, pitävävät nälkää ja on terveellistä. Siis ei mitään jäävuorisalaattia ja kurkkua pelkästään vaan kaikkia kasvikunnan tuotteita.
Kasvikset eivät nälkää pidä, eihän niissä ole energiaakaan paljoa. Niitä syödään ihan muusta syystä kuin kylläisyyden vuoksi.
No mä tarkoitin rehuilla kaikkia kasveja ja juureksia. Ootko syönyt koskaan esim kasvissosekeittoo? Mulla ainakin pitää nälkää todella hyvin. Vaikka ihan porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, vettä, öljyä, kermaa, voita, mausteita. Surautat mössöks, hyvää on. Mä syön rehuja, kasveja, kasviksia, juureksia, kasvikunnan tuotteita just siks että ne pitää hyvin nälkää ja on hyvän makuisia. Se jäävuorisalaatti ja kurkku ei edelleenkään varmasti sitä nälkää yksinään pidä.
Mainitsemassasi keitossa se rasva pitää nälkää, siinä se energia on.
Jos syö aina kohtuullisesti, käy vain harvoin "kakkosella", ei lihoa, vaan täyttyy paskasta.
Vierailija kirjoitti:
Myös ikä vaikuttaa, olet 25v ja ei ole enää niin helppoa pysyä hoikkana aineenvaihdunnan hidastuessa. Minä söin myös ennen 4 kertaa päivässä, mutta pakko oli jättää toinen lämminruoka pois lihomisen pysäyttämiseksi. Syön siis aamu- ja iltapalan (puuro tai jogurtti), töissä lämpimän ruoan ja kotona kurkku-tomaatti-salaatinlehti-salaatin ilman mitään muuta. Ja olen siis 165cm / 65kg ja ikää 27v.
Olen ollut koko ikäni ylipainoinen, sen jälkeen kun täytin 17v. Söin tosin ennen joka päivä herkkuja ja roskaruokaa että aika muutoksen olen siinä mielessä tehnyt mutta silti paino on ollut koko aikuisiän 17-25v ylipainon puolella enemmän tai vähemmän.
Monet sanovat että syön liikaa hiilareita ja eineksiä. Kertokaa miten voisin korvata sitten vaikka iltapalaleivän? Mitä sen tilalta voisin syödä. Minkäänlaisista jugurteista en pidä ja jos syön maitorahkan jo aamuisin niin illalla ei uppoa. Usein olen syönyt leivän sijasta 2 luomu kananmunaa paistettunaja 2-3iso atomaattia. mutta siihenkin kyllästyy.
Tuntuu että jos korvaan kaikki syömiset kasviksilla jää kamala nälkä. En tule kylläiseksi. Olen käytännössä sen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Vaatekokoni on pienessä ajassa vaihtuvat M-koosta L-kokoon.
Se on lihota, ei lihoa!.
Sä vaan syöt väärin ja sun kroppa ei saa tarpeeksi ravintoaineita. Jätä ne rasvattomat raejuustot veks ja ala syödä kunnon ruokaa. Iltapala pienemmäksi, syöt liikaa- ja syöt liian paljon hiilaria ja liian vähän rasvaa ja kasviksia. Leivät ja levitteet hittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvatonta ja paljon hiilareita. Siksi lihot.
Komppaan tätä täysin. Syö parempaa ruokaa ja älä unohda rasvaa. Et varmasti laihdu ja pysy terveenä jos syöt leipiä, margariinia, rasvattomia tai kevyttuotteita. Ette te tätä usko kuitenkaan mutta tulinpahan taas kommentoimaan :)
Lisäisin myös monipuolisesti rehuja. Eihän tuossa ole niitä paljon mitään.
Joo, hyvä huomio. Ehdottomasti PALJON lisää rehuja, pitävävät nälkää ja on terveellistä. Siis ei mitään jäävuorisalaattia ja kurkkua pelkästään vaan kaikkia kasvikunnan tuotteita.
Kasvikset eivät nälkää pidä, eihän niissä ole energiaakaan paljoa. Niitä syödään ihan muusta syystä kuin kylläisyyden vuoksi.
No mä tarkoitin rehuilla kaikkia kasveja ja juureksia. Ootko syönyt koskaan esim kasvissosekeittoo? Mulla ainakin pitää nälkää todella hyvin. Vaikka ihan porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, vettä, öljyä, kermaa, voita, mausteita. Surautat mössöks, hyvää on. Mä syön rehuja, kasveja, kasviksia, juureksia, kasvikunnan tuotteita just siks että ne pitää hyvin nälkää ja on hyvän makuisia. Se jäävuorisalaatti ja kurkku ei edelleenkään varmasti sitä nälkää yksinään pidä.
Mainitsemassasi keitossa se rasva pitää nälkää, siinä se energia on.
Sä et nyt selkeesti halua uskoa että kasvikset ja juurekset voivat olla täyttäviä :) Uskotko siis esim. että
vaihtoehto a) pitää yhtä hyvin nälkää kun vaihtoehto b)?
a) vehnäjauhoja, vettä, öljyä, kermaa, voita, mausteita
b) porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, vettä, öljyä, kermaa, voita, mausteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko ikäni ylipainoinen, sen jälkeen kun täytin 17v. Söin tosin ennen joka päivä herkkuja ja roskaruokaa että aika muutoksen olen siinä mielessä tehnyt mutta silti paino on ollut koko aikuisiän 17-25v ylipainon puolella enemmän tai vähemmän.
Monet sanovat että syön liikaa hiilareita ja eineksiä. Kertokaa miten voisin korvata sitten vaikka iltapalaleivän? Mitä sen tilalta voisin syödä. Minkäänlaisista jugurteista en pidä ja jos syön maitorahkan jo aamuisin niin illalla ei uppoa. Usein olen syönyt leivän sijasta 2 luomu kananmunaa paistettunaja 2-3iso atomaattia. mutta siihenkin kyllästyy.
Tuntuu että jos korvaan kaikki syömiset kasviksilla jää kamala nälkä. En tule kylläiseksi. Olen käytännössä sen kokeillut.
Ala syömään normaalirasvaista ruokaa, niin ei tarvitse miettiä iltapaloja. Nimittäin ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta - mitä teet työksesi? Mitä tein kymmenen vuotta sitten? Onko sinulla lapsia, minkä ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt aloittaisit niiden eineksien korvaamisella ja söisit itse tehtyä ruokaa niiden tilalta. Voisi tulla enemmän tuloksia kuin iltapalaleivän korvaamisella jollain muulla. Toisekseen, ei sun tarvi sitä leipää joka illalta korvata. Syö toisena iltana leipää, toisena puuroa, munakasta, smoothieta... Iltapalaksi voi myös syödä ihan normiruokaa, jos vaikka tähteeksi on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Suoliston bakteerikannasta puhutaan nyt paljon. Voit yrittää kohentaa bakteerikantaa syömällä probiootteja pillereinä tai hapatettuja ruokia. Hapankaalia, hapankurkkua, probiooteilla höystettyjä hapanmaitotuotteita. Täysjyväviljaa, paljon vihanneksia ja juureksia. Lihomiseen ja laihtumiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkästään syöty kalorimäärä. Hitaasti toimiva ruoansulatus viittaisi heikkoon bakteerikantaan.
Kikherneet auttavat suolistoa. Hummusta ja falafelia nassuun ja viljat veks. Nyt toimii suoli joka päivä, ennen kerran viikossa laksatiiveillä. Aloittajan kroppa ei saa oikeanlaista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jo melko paljon ruokaa, ja sitten kun lisäät ne harvinaiset herkuttelut sekä kalorit, joita et huomaa laskea mukaan, niin päästänkin jo lihottaviin lukuihin. Ruokavaliosi kuulostaa kovin köyhältä. Aivan turhia perunoita ja riisejä ja leipiä, jotka ainoastaan lihottavat, eivät pidä nälkää, eivätkä sisällä ravintoaineita. Korvaisin ne suuremmala määrällä kasviksia sekä täysrasvaisia liha- ja maitotuotteita.
Mä olen kyllä eri mieltä tuossa, että hiilihydraatit eivät pidä muka nälkää. Mun kokemuksen mukaan kyllä pitävät. Esim. itse syön usein turkkilaista jugurttia marjojen ja kaurahiutaleiden tai myslin kanssa aamulla, mutta jos jätän kaurahiutaleet/myslin pois, nälkä tulee paljon nopeammin.
Voisiko olla siksi, että annoksesta tulee silloin pienempi, ja syöt 300 kcal sijasta esim. 150 kcal?
Mä olen kyllä eri mieltä tuossa, että hiilihydraatit eivät pidä muka nälkää. Mun kokemuksen mukaan kyllä pitävät. Esim. itse syön usein turkkilaista jugurttia marjojen ja kaurahiutaleiden tai myslin kanssa aamulla, mutta jos jätän kaurahiutaleet/myslin pois, nälkä tulee paljon nopeammin.