Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin lihoa tällaisella ruokavaliolla?

Vierailija
16.11.2016 |

Olen 25v nainen ja painoni on vuoden ajan kokoajan noussut. Olen 173cm pitkä ja painoin tänäaamuna 87kiloa. Syön päivittäin hyvin samantyylisesti aamiaisen, iltapalan ja 2 lämmintä ateriaa (töissä lounas ja kotona päivällinen). Vuosi sitten painoin vielä tasan 72kiloa. Siinä on siis huima ero.

Esimerkki:

Aamupala: purkillinen rasvatonta maitorahkaa, marjoja, kuppi kahvia

Lounas: työpaikan ruokalassa vaihtuva lämmin ateria, tänään esimerkiksi 2 keskikokoista/pienehköä perunaa kauhallinen nakkikastiketta, puolilautasta porkkanaraastetta, lasi vettä ja 1 pieni ruisleivänsiivu levitteellä

Päivällinen: 1 kanankoipi, täysjyväriisiä pieni kauhallinen (alle 1dl), puolipurkkia rasvatonta raejuustoa, lasi kevytmaitoa ja vettä useampi lasi

Iltapala: ruisleivänsiivu levitteellä, siivulla juustoa, siivulla maksamakkaraa ja 2siivulla tomaattia, 1 banaani, vettä juomana

Liikuntaa harrastan ehtimisen ja jaksamisen mukaan, usein kävelen työmatkat sekä kauppareissut ym (kävelyä arkisin vähintään 10km per päivä) ja kuntosalilla käyn 2-4kertaa viikossa jolloin tunnin ajan teen monipuolista salitreeniä eli ihasryhmille (reidet, takapuoli, hauikset, ojentajat, olkapäät, selkä, rinta, vatsalihakset..)
Salilla en käy tavoitteellisesti, lähinnä kuntoa ylläpitääkseni ja haluaisin toki päästä ylipainosta eroon jota minulla on selkeästi 10-15kiloa. Paino tuntuu olevan kokoajan nousujohteista. Olen käynyt jo lääkärissäkin jossa otettiin verikokeita mutta kaikki arvoni ovat normaalit (kilpirauhaskokeet ym).
Vaatekokoni on pienessä ajassa vaihtuvat M-koosta L-kokoon.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ikä vaikuttaa, olet 25v ja ei ole enää niin helppoa pysyä hoikkana aineenvaihdunnan hidastuessa. Minä söin myös ennen 4 kertaa päivässä, mutta pakko oli jättää toinen lämminruoka pois lihomisen pysäyttämiseksi. Syön siis aamu- ja iltapalan (puuro tai jogurtti), töissä lämpimän ruoan ja kotona kurkku-tomaatti-salaatinlehti-salaatin ilman mitään muuta. Ja olen siis 165cm / 65kg ja ikää 27v.

Ei se nyt ihan noin paljon vaikuta. Minä olen 39 v. 170cm/65 kg ja olen koko ikäni syönyt kaksi lämmintä ruokaa ja aamu- ja iltapalan. Usein myös välipalan.

Ei sinunkaan elimistö ihan kunnossa ole, jos ateriat ovat järkevän kokoisia ja silti paino nousee normaalilla syömisellä.

Vierailija
62/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään mutuna heittäisin että syöt liian vähän, ja liian vähän rasvaa ja proteiinia. Keho ei tahdo luopua varastoimastaan rasvasta jos sitä ei tule tarpeeksi ruuasta. Lisäksi liian pienen energiamäärän syöminen saa elimistön varastoimaan kaiken mikä mahdollista. Itse syön seuraavasti:

Aamupala

Kaurapuuro (hiutaleita kuivana desi), marjoja 200g, rahka/raejuusto 200g, tai proteiinipirtelö, pieni kourallinen pähkinää.

Lounas

200g vihanneksia, noin 100g lihaa/kalaa/kanaa (proteiini), kauhallinen riisiä/pari pientä perunaa, vajaa ruokalusikallinen kookosöljyä

Välipala: proteiinijuoma, pähkinää, hedelmä

Päivällinen

sama kuin lounas

iltapala: proteiinijuoma/rahka/leikkele tms, hedelmä/marjoja

Olen 168cm, 62 kg ja paino pysyy samassa tuolla syömisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea paskaa sitä ihmiset syökin... Hyi!

Vierailija
64/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että jos korvaan kaikki syömiset kasviksilla jää kamala nälkä. En tule kylläiseksi. Olen käytännössä sen kokeillut.

Kasvisten kanssa pitää syödä rasvaa. 

Söin tänään aamiaseksi shakshukaa, eli haudutin hakattua sipulia ja paprikaa runsaassa öljyssä, päälle tomaattimurskaa ja mausteita, ja kun kastike oli valmis, hyydytin siinä munia. Herkullista, pitää nälkää ja sopii iltaruoaksikin.

Tai avocado-selleri-tomaatti-oliivisalaatti, tietysti myös öljykastiketta siinä. Tai coleslaw. Kierittelen juures- ja sipulipaloja öljyssä, mausta yrtein, paista uunissa, dippaa kreikkalaiseen jogurttiin. Onhan näitä. Lisäkkeeksi jotain proteiinipitoista. Ai niin, ratatouille. Tai caponata. Borssikin on lähinnä kasviksia. 

Vierailija
65/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

eikö loppuenlopuksi laihtumisessa ole kyse kaloreista eikä siittä mistä ne tulevat? jos laihtuaakseen pitää syödä tai olal syömättä tiettyä kalomäärää se on ihan sama mitä olet syönyt sen kalomäärän edestä.

Jos syöt kanaa 500kcal edestä et liho tai laihdu sen enempää kuin olisit syönyt saman kalomäärän edestä perunoita[/quote]

Nimenomaan tärkeää on mistä ne kalorit tulee. Monen on vaikea tätä ymmärtää.[/quote]

Eli se vanha "viisaus" ei siis pidäkään paikkaansa että kun vaan syöt vähemmän kuin kulutat niin kyllä laihdut?

Vierailija
66/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eikö vanha "viisaus" pidäkään paikkaansa että kun vaan syöt vähemmän kuin kulutat niin kyllä laihdut+

Vierailija
67/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eikö vanha "viisaus" pidäkään paikkaansa että kun vaan syöt vähemmän kuin kulutat niin kyllä laihdut+

Uskon, että tuo pitää paikkaansa edelleen. Sitä kulutusta vain on mahdottoman vaikea mitata. Hullua, kun ihmiset sokeasti luottavat johonkin laihdutussivustojen perusaineenvaihtunnan laskentakaavoihin, aktiivisuusrannekkeisiin sun muuhun.

Ja, kuten jo mainittiin, nyt on suolistobakteerit muotia, ja lihavuuteen etsitään selitystä niistä. Ehkä juttu palautuu vanhaan tuttuun ilmiöön nimeltä läpipasko: toisilla ruoka menee suolesta läpi niin ettei kaikki ehdi imeytyä. Jotkut siis ehkä voivat lihomatta syödä enemmän kuin kuluttavat. Toisilla taas ruoansulatuskanava imaisee tasan tarkkaan ruoasta kaiken mahdollisen energian. Tiedä vaikka jotkut pystyisivät hajottamaan selluloosankin energiaksi...

Vierailija
68/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, miten tuon haluaa ajatella. Jos vedät kalorit tosi alas, laihdut vaikka söisit pelkästään sokeriapaloja. Tässä on vain kaksi ongelmaa 1) kuka oikeesti pystyy noin tekemään, kun varmaan pitäisi elämässään tehdä muutakin, esim. käydä töissä ja 2) mitä tollanen dieetti tekee keholle ja miten se vaikuttaa siihen painon ylläpitämiseen?

Järkevintä on laihduttaessakin syödä tarpeeksi ja ravinnetiheää ruokaa. Tällöin on mahdollista säilyttää aineenvaihdunnan taso hyvänä, mikä parantaa mahdollisuuksia pitää se saavutettu paino eikä painonpudotuksen seurauksena ole hormonaalisia ongelmia, lihaskatoa ja jojoilua.

Vierailija
69/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä on laihduttaessakin syödä tarpeeksi ja ravinnetiheää ruokaa. Tällöin on mahdollista säilyttää aineenvaihdunnan taso hyvänä, mikä parantaa mahdollisuuksia pitää se saavutettu paino eikä painonpudotuksen seurauksena ole hormonaalisia ongelmia, lihaskatoa ja jojoilua.

.

Näin. Ja tästä näkee, että se syöty ruoka ei ole vain syötyä ruokaa, vaan välillisesti vaikuttaa myös kulutukseen, eli juurikin aineenvaihdunnan nopeuteen. Ja lihaskudos kuluttaa enemmän kuin rasvakudos, eli pitää syödä niin ettei lihaksisto kärsi.

Vierailija
70/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo aamupalla pitää syödä kunnolla hiilareita, että kone lähtee käyntiin ja rasvaa myös. Missä on kasvikset? Porkkana raaste mitä syöt hädin tuskin on edes yhtä kokonaista porkkanaa. 500g kasviksia on minimi. Sä et laihdu, koska et syö tarpeeksi sun keho pitää kiinni sun läskeistä = sun varastoista. Enemmän ruokaa, enemmän vettä ja paino tippuu.

Vierailija
71/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo aamupalla pitää syödä kunnolla hiilareita, että kone lähtee käyntiin ja rasvaa myös. Missä on kasvikset? Porkkana raaste mitä syöt hädin tuskin on edes yhtä kokonaista porkkanaa. 500g kasviksia on minimi. Sä et laihdu, koska et syö tarpeeksi sun keho pitää kiinni sun läskeistä = sun varastoista. Enemmän ruokaa, enemmän vettä ja paino tippuu.

Iltapalalla ei syödä enää banaaneja, ne on aamupalalle ja päivällä syötäväksi. Illalla syödään rasvaa ja proteiinia vain.

Vierailija
72/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainetta ei tyhjästä synny. Ap:n kehokin noudattaa luonnonlakeja, joten ei se rasva kerry sinne mistään muusta kuin suuhun pannusta ravinnosta. Sen sisältämä energiamäärä on keskimäärin isompi kuin kulutettu energiamäärä, joten ylijäämä varastoituu kehoon rasvana.

Hitaaseen painonnousuun ei tarvita suurta ylensyöntiä, vaan riittää että pikkuhljaa tankakaa hieman enemmän kuin kuluttaa. Muuta syytä siihen ei ole eikä tarvita. Mikään sairauskaan ei saa rasvaa luonnonlakien vastaisesti syntymään tyhjästä.

Ilmeistä on, että arviot päivittäin syödyistä ja kulutetuista energiamääristä eivät ole tarkkoja. Edellinen arvioitu liian pieneksi ja jälkimmäinen liian suureksi. Salitreeni ei välttämättä kuluta kovin paljon.

Vierailija
73/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on kasvikset? Porkkana raaste mitä syöt hädin tuskin on edes yhtä kokonaista porkkanaa. 500g kasviksia on minimi.

Moni nainen vetää banaaneja saadakseen tuon kasvisminimin täyteen... itse en banaania sillä tavoin kasviksiin kuuluvaksi edes laske. 

Vierailija
74/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten perusteella ihmiset keskimäärin aliraportoivat syömisensä noin kolmanneksella (24h recall questionnaireissa), joten olethan AP nyt varmasti muistanut aivan kaiken?

Vierailija
75/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapalalla ei syödä enää banaaneja, ne on aamupalalle ja päivällä syötäväksi. Illalla syödään rasvaa ja proteiinia vain.

Se on mikä itse kullekin sopii. Minulle hiilaripitoinen iltapala tuo hyvän unen. Aamulla taas ei uppoa mikään makea, kuten banaani. 

Vierailija
76/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreen tutkimuksen mukaan aamupala ei ole tarpeellinen, joten sen voi kyllä skipata. Se vaan katkaisee  yöpaaston eli ketogeenisen tilan , joka polttaa rasvaa.

Vierailija
77/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mikä itse kullekin sopii. Minulle hiilaripitoinen iltapala tuo hyvän unen. Aamulla taas ei uppoa mikään makea, kuten banaani. 

Näimpä. Ja tästä syystä aamulla en voi syödä hirveesti hiilareita, muuten päivällä alkaa nukuttaa.

Vierailija
78/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla määrällä pitäisi lihoa. Ei tuo varsinainen laihdutuskuurikaan ole, mutta 15kg vuodessa kuulostaa liiasta. Joku mättää. Vaihtoehtoja mitä tulee mieleen:

- Ödeema. Onko tutkittu ettei neste kerry elimistöön?

- Se kilpirauhanen, mutta jos se on jo tutkittu...

- Diabetes, onko tutkittu?

- Lihaksia on enemmän kuin luulet ja treenaat enemmän kuin väität

- Syöt enemmän kuin väität

- Joku muu aineenvaihdunnan häiriö

Yksi mitä kannattaa kokeilla on jättää einekset kokonaan pois. Itse olen huomannut lihovani helpomminhan jos syön eineksiä, vaikka teoriassa se omatekonen ruoka ei aina olisikaan sen terveellisempää. Jotain lihottavaa niissä eineksissä kuitenkin on aina enemmän. Ehkä maun takia lisättynä sokeria tms.

En ole mikään karppaaja, mutta sun tapauksessa voisi kokeilla hiilihydraattien vähentämistä (esim leivät ja pastat pois) ja rasvan lisäämistä (vaihda rasvattomat tuotteet vähän rasvaisempiin, ei ole pakko sentään punaista maitoa ostaa. Avokado, pähkinät, öljyt yms lisää).

Vierailija
79/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti aloituksesi on valetta, huijaat itseäsi tai sekä että.

Oletko varma, että olet syönyt VUODEN AJAN kirjoittamasi esimerkin mukaan, etkä esimerkiksi kuluneesta vuodesta kymmentä kuukautta herkutellut mielin määrin, ja vasta viimeiset kaksi kuukautta olet noudattanut kyseistä ruokavaliota? Esimerkkiruokavaliosta saa noin 1300kcal/pv, ja tuollaisilla määrillä pitäisi laihtua vähintään kilo-kaksi kahdessa viikossa.

Lisäksi ihmettelen todella jos kävelet päivittäin kymmenen kilometriä. Se on pitkä matka, johon kuluu aikaa toista tuntia. Syöt niin vähän että itse en ainakaan jaksaisi liikkua päivittäin 10km + salikertoja 2-4 per viikko tuollaisilla ruokamäärillä.

Vierailija
80/91 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ihmettelen todella jos kävelet päivittäin kymmenen kilometriä. Se on pitkä matka, johon kuluu aikaa toista tuntia. Syöt niin vähän että itse en ainakaan jaksaisi liikkua päivittäin 10km + salikertoja 2-4 per viikko tuollaisilla ruokamäärillä.

Jotkut kävelee työssään. Aloittaja taisi kertoa kävelevänsä työmatkoja; jos on matkaa vaikka kolme kilometriä suuntaansa niin siinähän se enin jo tuleekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi