Miten voin lihoa tällaisella ruokavaliolla?
Olen 25v nainen ja painoni on vuoden ajan kokoajan noussut. Olen 173cm pitkä ja painoin tänäaamuna 87kiloa. Syön päivittäin hyvin samantyylisesti aamiaisen, iltapalan ja 2 lämmintä ateriaa (töissä lounas ja kotona päivällinen). Vuosi sitten painoin vielä tasan 72kiloa. Siinä on siis huima ero.
Esimerkki:
Aamupala: purkillinen rasvatonta maitorahkaa, marjoja, kuppi kahvia
Lounas: työpaikan ruokalassa vaihtuva lämmin ateria, tänään esimerkiksi 2 keskikokoista/pienehköä perunaa kauhallinen nakkikastiketta, puolilautasta porkkanaraastetta, lasi vettä ja 1 pieni ruisleivänsiivu levitteellä
Päivällinen: 1 kanankoipi, täysjyväriisiä pieni kauhallinen (alle 1dl), puolipurkkia rasvatonta raejuustoa, lasi kevytmaitoa ja vettä useampi lasi
Iltapala: ruisleivänsiivu levitteellä, siivulla juustoa, siivulla maksamakkaraa ja 2siivulla tomaattia, 1 banaani, vettä juomana
Liikuntaa harrastan ehtimisen ja jaksamisen mukaan, usein kävelen työmatkat sekä kauppareissut ym (kävelyä arkisin vähintään 10km per päivä) ja kuntosalilla käyn 2-4kertaa viikossa jolloin tunnin ajan teen monipuolista salitreeniä eli ihasryhmille (reidet, takapuoli, hauikset, ojentajat, olkapäät, selkä, rinta, vatsalihakset..)
Salilla en käy tavoitteellisesti, lähinnä kuntoa ylläpitääkseni ja haluaisin toki päästä ylipainosta eroon jota minulla on selkeästi 10-15kiloa. Paino tuntuu olevan kokoajan nousujohteista. Olen käynyt jo lääkärissäkin jossa otettiin verikokeita mutta kaikki arvoni ovat normaalit (kilpirauhaskokeet ym).
Vaatekokoni on pienessä ajassa vaihtuvat M-koosta L-kokoon.
Kommentit (91)
Lisää aerobista liikuntaa! Esim cyckling salilla, jos et tykkää lenkkeillä. Kokeile 3x vkossa 20min lenkkeily/juoksu - lähtee suoli toimimaan :)
Söitkö noin myös ennen lihomista? Jos kyllä, niin kyseessä voi kyllä olla joku aineenvaihduntaongelma. Eikä keho nyt 25-vuotiaana vielä muutu, että alkaisi yhtäkkiä lihoa.
Itse olen 42-vuotta, 161/56 ja syön varmasti enemmän kuin sinä ja herkkuja monta krt vk ja alkoholiakin käytän. Minulla voisi jo ikä alkaa tuoda helpommin kiloja kuin lähes 20 v nuoremmalla.
Jos olet tosiaan oikeasti syyttä lihonut noin, niin takaisin lääkäriin tutkimuksiin. Ei ole kyllä mun mielestä normaalia tuollainen.
83 jatkaa. Itse kävelen noin 8-10 km per päivä, ehkä se pitää itsellä kilot kurissa. Ei se mahdotonta ole, työmatkakävelyt ym vähän päälle.
Miten tämä upposi noin moneen? :D
Ylipainoisilla tunnetusti riittää (teko)syitä.
Vierailija kirjoitti:
83 jatkaa. Itse kävelen noin 8-10 km per päivä, ehkä se pitää itsellä kilot kurissa. Ei se mahdotonta ole, työmatkakävelyt ym vähän päälle.
Työmatkakävelyt + kauppareissut + koira, muuta ei tarvita!
Syötkö ap e-pillereitä? Kuulostaa nimittäin samalta, mitä oma elämä oli silloin kun söi pillereitä. Ihan sama, miten vähän ja terveellisesti söi, miten paljon liikkui; painoa tuli koko ajan lisää. Kun lopetin pillerit, laihduin pizzaa syömällä alipainoiseksi muutamassa kuukaudessa. Sitä ennen olin normaalipainon ylärajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ap e-pillereitä? Kuulostaa nimittäin samalta, mitä oma elämä oli silloin kun söi pillereitä. Ihan sama, miten vähän ja terveellisesti söi, miten paljon liikkui; painoa tuli koko ajan lisää. Kun lopetin pillerit, laihduin pizzaa syömällä alipainoiseksi muutamassa kuukaudessa. Sitä ennen olin normaalipainon ylärajoilla.
Kaverilleni tuli juuri jotain 15 kg vuodessa pillereiden vuoksi. Merkkiä vaihtamalla onnistui tiputtamaan 10 kg aika nopeasti ilman sen suurempia ponnisteluja. Suurin osa painosta oli kai jotain turvotusta.
vähennä eläintuotteita. jätä mielellään kokonaan pois. älä pelkää hiilareita, paitsi valkoista sokeria ja valkoista jauhoa kannataa tietysti välttää. mutta hedelmien ja täysjyvätuotteiden hiilareita ei kannata laskea.
lisäksi jos olet jojo-laihdutellut pitkään, metabolismisi voi olla vinossa ja kehosi saattaa olla säästöliekillä ja varastoida rasvaa.
Vaike uskoa, että oikeasti kävelet joka päivä 10km. Olen todella aktiivinen nainen, käyn kävely- ja juoksulenkeillä ja kävelen myös töissä, mutta kilometrejä kertyy keskimäärin 5km/pvä (12kk keskiarvo koko vuodelta). Kova, jos vuoden ympäri vedät 10km per päivä.kannattaa seurata matkaa jollain laitteella, voit yllättyä! Kovakuntoisellekin tuo määrä JOKA päivä tai edes arkipäivä vaatii aikaa ja työtä. Oikeasti.