Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, mutta töitä ei tunnu löytyvän. Nauretaanko minut pihalle, jos haen esim. siivoojan töitä jostain?
On kyllä kesätyönä kokemustakin niistä ja silloin ihan tykkäsinkin työstä ja voisin vallan hyvin kuvitella tekeväni sellaista nytkin. En jaksaisi enää yhtään olla työttömänä, mutta kun ei noita omien alojen töitäkään näy tältä paikkakunnalta löytyvän. Arveluttaa vain miten suhtaudutaan tällaiseen töidenhakijaan kun jo tähänkin saakka joissain paikoissa on naureskeltu kun olen kuulemma ylikoulutettu.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ylikoulutetulla ei välttämättä ole motiivia työhön
Ei ole sellaista asiaa, kuin ylikoulutettu. Se on vain korkeastikoulutettujen keksimä selitys sille miksi he eivät saa edes helpompia töitä. Todellisuudessa heillä vain ei ole mitään hyödyllistä osaamista mistä kukaan yrittäjä suostuisi maksamaan joten he ovat keksineet olevansa ylikoulutettuja.
Kun korkeakoulutus ei enää riitä niin otetaan avuksi ylikoulutus.
Höpö höpö.
Mites sitten toisinpäin? Joku voi olla alikoulutettu, mutta otetaan silti firmaan oppimaan.
Toisaalta syynä voi olla myös ikärasismi. Kahden akateemisen tutkinnon suorittanut ei ole enää ihan nuori.
Ei naureta, koska ei ole aikaa naureskella. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen.
nimim. enpä käynyt turhaan kouluja, nyt on lähin kollega OTM. (ei siivousalalla)
Vierailija kirjoitti:
Ei naureta kun et kerro taustaasi.
Siivoamaan tosin ei nykyään pääse ilman koulutusta + kaikenmaailman kurssitodistuksia. Eikä senkään jälkeen löydy todennäköisesti kuin palkattomia harjoittelijan vakansseja tai osa-aikaista kiertävän siivoojan työtä 1-15 tuntia viikossa.
Muilta aloilta työllistyt varmasti paremmin.
Kaverini pääsi Sollille ihan vaan soittamalla pari kertaa, ei hakemuksia tai koulutusta.
Kumpikin tutkintoni on ihan järkevä tutkinto. Toisen opiskelin, koska ensimmäisen alani työt vähenivät täällä ja omakin työni loppui. Toisen tutkinnon piti olla työllistävä ja siksi siihen hakeuduinkin, mutta kun valmistuin tilanne oli muuttunut. Olisi kai ollut parempi olla opiskelematta niin olisi yksi haittaava tutkinto vähemmän...
Yksi vaihtoehto on tosiaan muuttaa muualle, mutta se on monesta syystä hankala vaihtoehto tällä hetkellä ja mieluummin pysyisin nykyisellä paikkakunnalla, vaikka sitten huonompipalkkaisessa työssäkin, osa-aikainenkin kelpaisi.
Ap
Nyt sä kyllä aliarvioit siistijöitä! Sä olet täysin alikoulutettu siivoamaan! Miksi tämän ammatin arvostus ei vaan nouse millään, vaikka alalle täytyy olla likipitäen jo kemistin koulutus.
"Voi voi, ei saa maisterin duunia, pakko kai sitten MENNÄ VAIKKA siivoomaan" :( (Ja en ole siivousalan ammattilainen enkä työntekijä, satun vain kunnioittamaan kyseisiä pienipalkkaisia raatajia, noita oman alansa ammattilaisia.)
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä kyllä aliarvioit siistijöitä! Sä olet täysin alikoulutettu siivoamaan! Miksi tämän ammatin arvostus ei vaan nouse millään, vaikka alalle täytyy olla likipitäen jo kemistin koulutus.
"Voi voi, ei saa maisterin duunia, pakko kai sitten MENNÄ VAIKKA siivoomaan" :( (Ja en ole siivousalan ammattilainen enkä työntekijä, satun vain kunnioittamaan kyseisiä pienipalkkaisia raatajia, noita oman alansa ammattilaisia.)
No tuo sinun kunnioitamisen julistuksesi juuri kertoo, että kyseistä työtä halveksitaan. Minulle tultiin kerran käytävää mopatessa hehkuttamaan, miten hienoa ja tärkeää työtä teen ja miten hirveästi tämä hehkuttaja minua arvostaa. Teki mieli kävellä perässä hehkuttajan työpisteelle ja puhjeta ylistyslauluun siitä, miten kovasti arvostan kun hän naputtaa tietokoneella.
Enkä muuten raataisi tällä pienellä palkalla, jos olisi vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamaan tosin ei nykyään pääse ilman koulutusta + kaikenmaailman kurssitodistuksia. Eikä senkään jälkeen löydy todennäköisesti kuin palkattomia harjoittelijan vakansseja tai osa-aikaista kiertävän siivoojan työtä 1-15 tuntia viikossa.
Tätä hoetaan joka paikassa ja sitä sanovat ihmiset jotka eivät asiasta mitään tiedä. Olen tehnyt töitä varmaan kymmeneen eri firmaan ja kahdella kollegalla on ollut siivousalan koulutus. Taidealan tutkinto on siivoojilla paljon yleisempi kuin laitoshuoltajan koulutus.
Yksi tuttavani piti maalla siivousfirmaa. Siis omaa firmaa. Taisi olla ainoa työntekijä. Yrittäjänä voi onnistua, mutta iso riski että et saa tarpeeksi asiakkaita tai firma menee nurin. Siisti ihmisten koteja. Hänellä meni ihan hienosti ja ei välttämättä kovin paska homma kun on itsensä pomo. Rahatkin menee yrittäjänä enimmäkseen omaan taskuun. Ap:lle tämä järjestely ei varmaankaan sovi, mutta pikkupaikkakunnalla tuo oli yhdelle naiselle ihan toimiva elinkeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko sitä koulutusta pakko ilmoittaa?
On.
NO ei ole!
Itse en ole ainakaan saanut koskaan mitään palautetta siivousfirmoilta, jonne olen hakenut. Ei siis edes näitä "et tullut valituksi" -viestejä. Ylimielistä porukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä hoetaan joka paikassa ja sitä sanovat ihmiset jotka eivät asiasta mitään tiedä. Olen tehnyt töitä varmaan kymmeneen eri firmaan ja kahdella kollegalla on ollut siivousalan koulutus. Taidealan tutkinto on siivoojilla paljon yleisempi kuin laitoshuoltajan koulutus.
Vaimoni joutui työttömäksi, ja hänen kokemusten perusteella voisin sanoa ensimmäistä lainausta paikkansapitäväksi.
Oma ala ei työllistänyt, joten hän lähti siivousalalle.
Kurssia ja harjoittelujaksoa. Työtä ei löydy, joten lisäkurssia ettei työkkäri potki liikaa. Taas harjoitusjaksoa, ...
Harjoitteluista tulee aina hyvät arvostelut, kehutaan ja pyydetään laittamaan hakemus niin saa töitä. No ei saa.
Törkein kyykytys tuli, kun harjoittelun lopuksi hänen piti kouluttaa seuraajansa tehtäviin. Seuraaja toki oli palkattu, eikä ilmainen harjoittelija..
Et kai tarkoita korkeakoulututkinnoilla ammattisurkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksestasi tekisi mieli jälkiviisastelijana sanoa, että olisi ehkä kannattanut panostaa siinä ammatin hankintaan tittelien sijaan. Siis sellainen, vaikkapa korkeakoulutasoinen, koulutus josta valmistuu yksityisen puolen työnantajaa kiinnostavaan ammattiin.
En minä ainakaan tittelin takia opiskellut, vaan koska opiskelemani asiat olivat mielenkiintoisia. Ja jotenkin sitä vielä opiskeluaikana kuvitteli, että tietojenkäsittelyn opinnoilla voisi onnistua rekrytoitumaan jopa yksityisen työnantajan palvelukseen...
Mutta aloittajan kysymykseen, en ole onnistunut saamaan siivoustyötä. Pännii kun aina sanotaan että mee vaikka siivoamaan, sinne pääsee kaikki. Ei pääse.
Niinpä juuri. Minulla myös tutkinto tietojenkäsittelystä ja kyllä siinä hyvin oli töitä - joskus. Kun työt loppuivat yt:issä, uusia ei ole löytynyt. Olen ensinnäkin liian vanha, se on yksi ongelma. Osaaminen kaipaisi päivittämistä myös niin olisi laajemmat mahdollisuudet, mutta jos lähden opiskelemaan, olen parin vuoden päästä vielä vanhempi. Eikä tällä alalla opinnot välttämättä merkkaa mitään, työkokemus on tärkeämpää ja se minulla on selvästikin vääränlaista.
Jotain on pahasti pielessä koulutusjärjestelmässä jos akateemiset joutuvat siivoojiksi ja taksikuskeiksi. Yliopistoihin pitäisi ottaa paljon nykyistä vähemmän porukkaa jotta tutkinnolla saisi helpommin koulutusta vastaavaa työtä.