Epäluottamus anoppiin syö parisuhdetta
Lapsellani on paha pähkinäallergia. Kaksi vuotta sitten juttelin anopin ja apen kanssa siitä, että he muistaisivat, ettei mitään pähkinää saa koskaan lapselle antaa. Puhuin selkeästi, kerroin seuraukset ja pyysin kiinnittämään asiaan huomiota - ja kysymään minulta, jos heitä yhtään mietityttää, voiko jotain tiettyä ruokaa antaa. Yleensä he ovat vahtineet vain vähän aikaa lasta, joten ruokkimiseen ei ole ollut tarvetta. Tuolloin lapsi oli 3-vuotias.
Viikko keskustelun jälkeen anoppi vahti lasta hetken aikaa kaupungilla mieheni hoitaessa asioita. Lapselle oli tullut nälkä ja anoppi oli mennyt kauppaan, ostanut pussin pähkinöitä ja syötti niitä lapselle. Lapsi sai anafylaktisen reaktion ja jouduimme kiirehtimään lääkäriin. Tämän jälkeen anoppi ei sanallakaan kommentoinut tapahtunutta minulle. Mieheni oli puhunut asiasta ja kertoi anopin olleen järkyttynyt ja itkeneen, mutta minulle hän ei soittanut, ei kysellyt lapsen vointia seuraavana päivänä tai mitään muutakaan.
Itse ajattelen, että näin kävi siksi, että anoppi kyseenalaisti pyyntöni. Päättelen näin siksi, että hän ei ole kunnioittanut miehen siskon pyyntöjä lasten allergioiden suhteen, minkä takia sisko ja anoppi ovat riidelleet ja lopputuloksena sisko ei jätä lapsia anopin hoitoon koskaan itsekseen. Jos siskon lapset ovat anopin luona ilman äitiään, minä ja mieheni olemme aina paikalla ja toisinpäin.
Olen itse miehen kanssa puhunut tästä monet kerrat. En yksinkertaisesti luota anoppiin. Tapahtumasta on kaksi vuotta, mutta koen, että kun asiaa ei mitenkään käsitelty, kukaan ei pyytänyt anteeksi tai puhunut tapahtumasta eikä minkäänlaista vastaantulemista ole tapahtunut, niin luottamus ei ikäänkuin ole voinutkaan kasvaa. Olen tämän selittänyt miehelleni usieta kertoja. Mies on puhunut allergioista anopille monta kertaa ja sanoo hänen sisäistäneen asian. Mutta minulla äitinä on valtava epäluottamus sisälläni, jokin sisäinen ääni sanoo, etten voi jättää lastani anopin hoivaan yksin. Nyt tämä aiheuttaa ongelmia, koska mies haluaisi lähteä lapsen kanssa anopin luokse, itse en pysty lähtemään, ja mies sanoo, että hän voi jättää lapsen äidilleen kun itse käy hoitamassa asioita. Minä taas olen sitä mieltä, että lasta ei saa jättää yksin anopin kanssa liian pitkäksi aikaa - haluan siis tukea isoäidin ja lapsenlapsen suhdetta ja olemme menossa sovitusti kahden viikon kuluttua kylään joka tapauksessa (ajomatka 4h suuntaansa), joten silloin tavataan joka tapauksessa.
Mieheni ei tajua ollenkaan, hän ihmettelee jatkuvaa epäluottamusta ja käskee päästämään irti, ja hän kyselee, aionko loppuikäni olla luottamatta anoppiin. Minä en tiedä, en ole koskaan puhunut asiasta anopin kanssa enkä ehkä siksikään osaa luottaa. Kommentteja?
Kommentit (42)
Siis lapsi ja mies on 4 tunnin automatkan päässä, isoäiti ja nälkäinen lapsi lähtevät kaupungille eikä isä tajua, että lapsen olisi pitänyt syödä ensin? Näin minä tämän luin.
Siis sinä odotat anteeksipyyntöä anopilta? Miksi? Eikö olennaista ole pyytää anteeksi siltä lapselta, jos se anteeksipyyntö nyt on tämän asian avain? Mutta vaikuttaisi siltä, että anoppi ei todella ymmärrä, mitä tuollaiset allergiat tarkoittavat ja siksi en kyllä jättäisi lasta hänelle, ennen kuin lapsi on niin iso, että osaa itse vahtia syömisensä. Luulisi miehesikin tämän ymmärtävän, tuskin hänkään lasta sairaalaan (tai hautausmaalle) haluaa?
Oletko sinä itse ottanut näiden kahden vuoden aikana asiaa ikinä anopin kanssa puheeksi?
En luottaisi minakaan. Jos anoppi sinulta asiasta kysyy, vastaisin rehellisesti miksi en jata lasta enaa hoitoon. Muuten lapsi saisi olla siella vain jos olisin paikalla/miehen sisko olisi paikalla, ainakin siihen saakka etta lapsi on tarpeeksi vanha huolehtimaan siita, mita syo. (Eli tietaa varoa ja osaa sanoa ei)
Pahkinapussin ostaminen on todellakin eri asia kuin jonkin tuotteen tarjoaminen, jossa ei nayttaisi olevan pahkinaa (mutta on silti). Olisi ehka helpompi ymmartaa "vahinkoa". Mutta jos kyseessa on todella vakava allergia, en ottaisi riskia.
Kuinka hyvin nyt 5-vuotias lapsi tietää ettei voi/saa syödä mitään, jonka turvallisuudesta ei ole varmuutta? Etkö voi pakata lapselle eväitä mukaan koko kyläilyn ajaksi? Onko anoppi tehnyt muuta vaarallista kuin tämän syömisasia (jonka pystyy ennakoimaan ja lapsi on paljon isompi nyt)
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi soittaa anopillesi ja kertoa että asia vaivaa sua edeleen
No periaatteessa voisin, mutta tässä on asia, jota en haluaisi avata kauhean paljon enempää. Lyhyesti, anoppi ottaa nämä asiat kritiikkinä ja olen todistanut tilanteita, joissa hän on pitänyt mykkäkoulua tai itkenyt. Viime kesänä hän esimerkiksi oli vahingossa ottanut käyttöön yhden meidän tavaramme ja kun hienovaraisesti asiasta kysyin, hän aloitti minulle mykkäkoulun. Eli hän on todella arka kaikelle tällaiselle ja hän ei ole pitänyt tapana puhua mistään syvällisemmästä kanssani, kysyä mielipidettäni tai muuta. Mies ottaa asioita esille, minun kanssani hän ei puhu mistään "vaikeammasta". Ap
Äitiinsä tullut sinun miehesi, kun kumpikaan ei ymmärrä, kuinka vaarallista oikeasti on allergia.
Se mikä tässä meni pieleen on se, että anoppi meni nälkäiselle lapselle ostamaan kaupasta pähkinöitä. Miksi ei kaivanut keittiön kaapista jotain herkkua tai ostanut oikeaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa voisin, mutta tässä on asia, jota en haluaisi avata kauhean paljon enempää. Lyhyesti, anoppi ottaa nämä asiat kritiikkinä ja olen todistanut tilanteita, joissa hän on pitänyt mykkäkoulua tai itkenyt.
Menetkö rikki anopin itkusta tai mykkäkoulusta? Anoppi on lähes TAPPANUT lapsesi; syystäkin itketät häntä! Nostitteko riskosyytteen aikanaan? Anopin on kertakaikkiaan tajuttava asian vakavuus vaikka sitten itkemällä tai olemalla mykkäkoulussa
Miksi otat asian jälleen esille täällä? Tätä samaa on puitu kanssasi ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin nyt 5-vuotias lapsi tietää ettei voi/saa syödä mitään, jonka turvallisuudesta ei ole varmuutta? Etkö voi pakata lapselle eväitä mukaan koko kyläilyn ajaksi? Onko anoppi tehnyt muuta vaarallista kuin tämän syömisasia (jonka pystyy ennakoimaan ja lapsi on paljon isompi nyt)
Lapsi tietää melko hyvin ja toki muistuttelemme häntä. Anoppi on tehnyt muutakin, kuten tarjonnut ruokaa, jolle lapsi on vähän allerginen (ihottumaa), pyynnöistä huolimatta. Lisäksi hän on jättänyt lapsen pienenä vahtimatta (vauvana jätti lapsen aikuisten sänkyyn ja lähti itse pihatöihin ilman hälytintä, jätti 2-vuotiaan yksin hiekkalaatikolle, kun tuli sisälle asiaa ja unohtui sisälle etsimään jotain). Mies on kertonut, että hänen siskonsa ei oikein luota äitinsä lapsenhoitokykyihin juuri siksi, että äiti on huoleton ja ikäänkuin unohtaa vahtia lapsia, kun hänelle tulee mieleen jotain muuta tekemistä. Tämän olen itsekin huomannut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi ja mies on 4 tunnin automatkan päässä, isoäiti ja nälkäinen lapsi lähtevät kaupungille eikä isä tajua, että lapsen olisi pitänyt syödä ensin? Näin minä tämän luin.
Ei. Isoäiti oli käymässä meillä kaupungissa. Mies, anoppi ja lapsi lähtivät ruoan jälkeen kaupungille. Lapsella oli välipalanälkä. Anoppi osti pähkinät. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa voisin, mutta tässä on asia, jota en haluaisi avata kauhean paljon enempää. Lyhyesti, anoppi ottaa nämä asiat kritiikkinä ja olen todistanut tilanteita, joissa hän on pitänyt mykkäkoulua tai itkenyt. Viime kesänä hän esimerkiksi oli vahingossa ottanut käyttöön yhden meidän tavaramme ja kun hienovaraisesti asiasta kysyin, hän aloitti minulle mykkäkoulun. Eli hän on todella arka kaikelle tällaiselle ja hän ei ole pitänyt tapana puhua mistään syvällisemmästä kanssani, kysyä mielipidettäni tai muuta. Mies ottaa asioita esille, minun kanssani hän ei puhu mistään "vaikeammasta". Ap
Jos asuu 4h ajomatkan päässä, niin miten voi vahingossa ottaa käyttöön jonkun tavaranne?
Vierailija kirjoitti:
Äitiinsä tullut sinun miehesi, kun kumpikaan ei ymmärrä, kuinka vaarallista oikeasti on allergia.
Se mikä tässä meni pieleen on se, että anoppi meni nälkäiselle lapselle ostamaan kaupasta pähkinöitä. Miksi ei kaivanut keittiön kaapista jotain herkkua tai ostanut oikeaa ruokaa?
Juuri tämä minua vaivaa. Anoppi ei tällaisessa tilanteessa tullut ajatelleeksi banaania tai omenaa, vaan hän nimenomaan osti pähkinöitä. Hän olisi voinut soittaa ja kysyä asiasta, mutta niin ei käynyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Isoäiti oli käymässä meillä kaupungissa. Mies, anoppi ja lapsi lähtivät ruoan jälkeen kaupungille. Lapsella oli välipalanälkä. Anoppi osti pähkinät. Ap.
5v pahasti pähkinöille allerginen lapsi on juuri syönyt, mutta tulee välipalanälkä eikä lapsi osaa kertoa, että hän ei saa syödä pähkinöitä? Meillä jopa 3v osaa kertoa, että ei saa myödä suklaata, joten miten hengenvaarallinen allergia ei ole koskaan ollut niin tärkeä asia, että lapsellekin kerrottaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu 4h ajomatkan päässä, niin miten voi vahingossa ottaa käyttöön jonkun tavaranne?
No tottahan meillä on tavaroita mukanamme, kun olemme käymässä :) ap
Täytyy sanoa,että vakava juttu kun kerran hän oli asiasta tietoinen.Tuo olisi jopa rikosilmoitusasia jossain määrin,todella väkivaltainen ja vaarallinen teko.
Ota asia esiin kiihkottomasti ja kysy miksi teki noin.
Mitäs jos kirjoitat anopille kirjeen, jossa kerrot KAIKKI tapahtumat omasta näkökulmastasi (eli kaikki miehen siskon kertomukset pois) ja painotus siltä miten sinä koit lapsesi jätetyn valvomatta. Ja kuinka pähkinäasia olisi pitänyt olla päivän selvä ja kuinka allergiselle lapselle ei saa antaa MITÄÄN suuhun ilman vanhempien suostumusta. Teet siihen sivun, jossa anoppi lupaa ettei koskaan enää vaaranna lapsesi turvallisuutta missään tilanteessa, ei koskaan jäjä vahtimatta ja jonka vaadit anoppia allekirjoittamaan . Jos ei allekirjoita; lapsi ei ole ikinä anopin luona ilman sinun tai muun vastuuntuntoisen aikuisen läsnäoloa. Sitten voit aina vedota tekemäänne sopimukseen jos anoppi alkaa venkoilla tai itkeä tai pitää mykkäkoulua. Tai menkään perheterapiaan anopin kanssa; ulkopuolinen voi saada hänet ymmärtämään tilanteen vakavuus. Tai sitten vaan ette ole lapsen kanssa hänen kanssaan tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan meillä on tavaroita mukanamme, kun olemme käymässä :) ap
Ja levität niitä ympäri taloa kaikkien siivottavaksi?
Mikä ihmeen vahinko se on, että nappaa keittiön pöydältä sakset ja luulee niitä omikseen? Saksilla on oma paikkansa, ei niitä jätetä lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5v pahasti pähkinöille allerginen lapsi on juuri syönyt, mutta tulee välipalanälkä eikä lapsi osaa kertoa, että hän ei saa syödä pähkinöitä? Meillä jopa 3v osaa kertoa, että ei saa myödä suklaata, joten miten hengenvaarallinen allergia ei ole koskaan ollut niin tärkeä asia, että lapsellekin kerrottaisiin?
Voi ei :) luitko aloitukseni? Tämä tapahtui kaksi vuotta sitten, kun lapsi oli juuri täyttänyt kolme vuotta. Olimme kieltäneet kaikki pähkinät. olimme puhuneet asiasta viikkoa aiemmin anopille. Ap