Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luoja - moralisointi äidin puhelimen käytöstä

Vierailija
15.11.2016 |

Tuo yksi kampanja on meneillään, jossa korppi vie lapsen, kun äiti vastaa puhelimeen. Facebookin keskusteluissa etenkin sellaiset 50+ ihmiset päivittelee tyyliin, kun nykyajan vanhemmat ei huomioi lapsiaan vaan jopa ulkoillessa katsovat kännykkää eikä lasta.

Minä olen neljän lapsen äiti ja hoitovapaalla vielä. Kotona oloa tulee yhteensä 3 vuotta. Kerran viikossa kyläillään muiden äitien kanssa, kerran viikossa käydään kerhossa ja muuten olen iltaan asti lasten kanssa itsekseni. Tukiverkkoja tai sukulaisia ei ole, ns virkistysaikaa on kerran vuodessa, että pääsee vaikka ravintolaan miehen kanssa. Käytännössä olen 24/7 lasten kanssa. Mutta en luoja sentään jaksa aina olla läsnä!

Se, että luen palstaa välillä tai kirjoittelen kaukana asuvan ystäväni kanssa, vaikka lapset ovat samassa tilassa, ei ole väkivaltaa. Kyse ei ole siitä, että syyllistyin, vaan siitä, että osa ihmisistä on helkkarin tyhmiä. Lapseni on reilut 12h hereillä ja olen heidän kanssa koko ajan. Luen, leikin, teen ruokaa, juttelen, ulkoilen. Mutta hitto soikoon, ei kukaan jaksa olla aamusta iltaan 100% läsnä. Oman näkemykseni mukaan nykyvanhemmat on lasten kanssa paljon enemmän kuin omassa lapsuudessa. Luen lehden näytöltä ja hoidan monia asioita puhelimen kautta. Aivan järkyttävää, että jonkun mielestä lapseen pitäisi keskittyä koko ajan täysillä. Äiti ei saisi lukea tai olla omissa ajatuksissaan. Ehkä helppoa, jos lasta näkee pari tuntia illassa, mutta ei kukaan jaksa koko päivää intensiivisesti tuijottaa ja jutella lapselleen. Se ei ole edes normaalia vuorovaikutusta. Enpä ihmettele, että yhä useammat ei halua lapsia.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin täällä väitetään, tutkimusten mukaan suomalaiset vanhemmat nimenomaan viettävät lastensa kanssa vähemmän aikaa kuin ennen (http://www.hs.fi/kotimaa/a1391660102001)

Ja ihan satavarmasti iso osa siitäkin ajasta menee oikeasti netissä.

Ja toisin kuin AP ja muut itselleen uskottelevat, ei ole ollenkaan sama asia, että äiti on uppoutunut kännykkään kuin jos äiti katselee televisiota. Kukaan ihminen ei katoa täysin esim. sanomalehteen, mutta oletko joskus yrittänyt puhua toiselle aikuiselle, joka on samaan aikaan facebookissa? Sehän ei kuule eikä näe mitään.

En ole nähnyt tätä mainoskampanjaa enkä voi ottaa siihen kantaa, mutta kännyköihinsä hukkuneet äidit ja isät on aivan arkipäivää kaikkialla, missä pienten lasten kanssa ollaan: leikkipuistoissa, hoplopeissa, busseissa, tarhan pihalla, korkeasaaressa, linnanmäellä, ruokakaupoissa jne.

Jatkuvasti kännykkäänsä uppoutunut äiti on varmasti vahingoksi lapselleen. Suosittelen myös miettimään sitä, minkälaisen mallin annat lapsellesi. Voi olla myöhemmin vaikea perustella lapselle, miksi haluat rajoittaa sen netinkäyttöä, jos olet itse koko ajan netissä.

Vierailija
22/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä sydäntä kylmää, kun seuraa näitä nykymammoja julkisissa liikennevälineissä tmv. Lapset yrittävät kiinnittää äidin huomiota ja mammat vaan nakuttelevat puhelinta ja ynähtelevät jotain. Sitten ihmetellään, kun tulee lukihäiriöisiä ja sosiaalisesti kyvyttömiä koululaisia. Sääliksi käy... :(

Toista se oli vanhaan hyvään aikaan kun nelivuotias kulki itse ratikalla päivähoitoon ja koululaiset ulkoistettiin avaimille.

Taisi osua ja upota tosi syvälle...sääliksi käy. :(

Haista vittu. Olet taas niitä entisiä äitejä jotka mielestään hoiti kaiken niin paljon paremmin. Not.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin mukaan on perheväkivaltaa, kun äiti lukee tablettia.

http://kotivakivalta.fi/

Vierailija
24/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan, että joskus havahdun kirjoittamasta viestiä tai selaamasta nettiä kun lapsi kaipaa huomiota. Usein tilanne on alkanut niim,että lapsi leikkii tosi tyytyväisenä yksin, ja sitten sitä ajattelee että vastaanpa nyt viesteihin. Aika usein ne viestit on vertaistukiviestejä toisten äitien kanssa. Kyllä se tuntuu pahalta tajuta, ettei ole keskittynyt lapseen, mutta sitten sitä laittaa puhelimen pois. Ihmisiähän me kaikki ollaan, ei ihmisiltä lähde halu olla yhteydessä muihin ihmisiin pois lasten myötä. Päinvastoin. Toki joillakin menee aina överiksi,mutta on ihan järjetöntä esim tulkita esim nukkuvaa lastaan pukkaavan jotenkin laiminlyövän lastaan kun kirjoittaa viestiä, tai puhelimeen puhuvan ihmisen harjoittavan jotain vakavaa lapsen henkistä laiminlyöntiä.

Vierailija
25/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, miten vaikka joku av:n lueskelu on eri asia kuin sanomalehden tai kirjan lukeminen. Pystyn ihan helposti irrottamaan ajatukseni, kun lapsella on asiaa. Ainoa milloin pyydän,että mua ei saa häiritä on silloin kun harrastan musiikkia - ei kesken kappaleen jos asia ei ole kiireellinen. Kouluikäiselle ei täydykään olla koko ajan välittömästi saatavilla.

Vierailija
26/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja teitä. Oletteko tosiaan noin riippuvaisia teknologiasta? Hävetkää.

Vierailija
27/54 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas kampanja. Välinpitämättömyys ei ole "uusi väkivalta" niinkuin mainoksessa väitetään. Väkivalta on väkivaltaa, ja Suomessa varsinkin naisiin kohdistuu paljon kotiväkivaltaa.

Taitaa kampanjan takana olla yläluokkaiset valkoiset miehet.

Vierailija
28/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin täällä väitetään, tutkimusten mukaan suomalaiset vanhemmat nimenomaan viettävät lastensa kanssa vähemmän aikaa kuin ennen (http://www.hs.fi/kotimaa/a1391660102001)

Ja ihan satavarmasti iso osa siitäkin ajasta menee oikeasti netissä.

Ja toisin kuin AP ja muut itselleen uskottelevat, ei ole ollenkaan sama asia, että äiti on uppoutunut kännykkään kuin jos äiti katselee televisiota. Kukaan ihminen ei katoa täysin esim. sanomalehteen, mutta oletko joskus yrittänyt puhua toiselle aikuiselle, joka on samaan aikaan facebookissa? Sehän ei kuule eikä näe mitään.

En ole nähnyt tätä mainoskampanjaa enkä voi ottaa siihen kantaa, mutta kännyköihinsä hukkuneet äidit ja isät on aivan arkipäivää kaikkialla, missä pienten lasten kanssa ollaan: leikkipuistoissa, hoplopeissa, busseissa, tarhan pihalla, korkeasaaressa, linnanmäellä, ruokakaupoissa jne.

Jatkuvasti kännykkäänsä uppoutunut äiti on varmasti vahingoksi lapselleen. Suosittelen myös miettimään sitä, minkälaisen mallin annat lapsellesi. Voi olla myöhemmin vaikea perustella lapselle, miksi haluat rajoittaa sen netinkäyttöä, jos olet itse koko ajan netissä.

Vitsihän on siinä, että normaalin taaperon normaali äiti ei missään bussissa pahemmin uppoudu mihinkään. Pienen lapsen äitinä en edes nukkunut uppoutuneesti vaan aina oli joku vaisto valmiina vahtimaan. Ihan sama oliko kädessä kirja, kännykkä vai sanomalehti, osasin kyllä kuulostella samalla lasta ja hänen todellista tarvettaan. Itse pyrin noina aikoina välttämään lapsen kanssa keskustelemista liikennevälineissä koska a) lapsi ei osannut hillitä äänenvoimakkuuttaan - > joku häiriintyisi ja kitisisi, enkä jaksanut ylimääräistä draamaa b) lapsi ei suodattanut sanomisiaan -> sanoisi vielä jotain loukkaavaksi tulkittavaa tmv. ja c) halusin opettaa lapselle, että suomalaisissa liikennevälineissä yleensä käyttäydytään eri tavoin kuin vaikkapa kotona. 

Maailma ei ole mustavalkoinen ja looginen päättely on sallittavaa. Loogista päättelyä ei ole ajatusketju "ahaa, äiti selaa kännykkää bussissa -> äiti selaa kännykkää aina -> äiti on nettiriippuvainen ja huono äiti". Mutta ymmärrän, että asia saattaa olla joillekin uusi.

Vierailija
29/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja teitä. Oletteko tosiaan noin riippuvaisia teknologiasta? Hävetkää.

Häpeän! Voitko opettaa minua olemaan parempi ihminen? Kuinka viestit tänne internettiin ilman laitetta ja keskittämättä huomiota pois lapsestasi?

Vierailija
30/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on paljon kotipihassa vahtimassa lapsia. Kun ikkunasta katsoo sinne, kyllä se siinä puhelinta räplää usein samalla. Mua ei haittaa, pitää silmällä kumminkin samalla. Lapset osaavat leikkiä keskenään. Kumminkin pelailee myös lasten kanssa, selvittelee riidat ja puhaltaa pipit jos tarve tulee. En ymmärrä miksi pitäisi perse pystyssä pyöriä lasten mukana koko ajan. 

Vierailija
31/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS ON HENKISTÄ VÄKIVALTAA.

Eikö se nyt mene jakeluun?

Vierailija
32/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kampanja on hyvä ja osuva. Iha liikaa näkee näitä äitejä ketkä on kasvaneet kiinni älypuhelimiinsa. Tuskin edes itse sitä tajuatte.

Ps. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Vierailija
33/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisiakin lapsia on nykyään aika paljon, että normaalit kommunikaatiotaidot ovat täysin olemattomia tarha- ja esikouluiässä. Ovat yleensä nuoren yksinhuoltajaäidin lapsia, joka käyttää aikansa lähinnä sosiaalisessa mediassa roikkumiseen. Lapsi on sitten vain istutettu jonkun sähköisen laitteen eteen. Se voi olla pirullinen tuo sosiaalisen median riippuvuus, varsinkin nuorella naisella, kun iso osa heidän sosiaalisesta elämästään on siellä ja siellä saa huomiota.

Vierailija
34/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä et ole sellainen, kuin mitä mainoksessa yritetään sanoa, mutta niitä vanhempia kyllä näkee, jotka tuijottavat ihan kaikkialla sitä kännykkää. Lapset on leikkipuistossa ja äidin naama on kiinni kännykässä. 

Vierailija
35/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee. Siitähän tässä kiistellään, että onko välinpitämättömyyttä, jos joskus tekee muutakin kuin tuijottaa lastaan. Entä jos on kaksi lasta ja ne juoksevat eri suuntiin?

Vierailija
36/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisiakin lapsia on nykyään aika paljon, että normaalit kommunikaatiotaidot ovat täysin olemattomia tarha- ja esikouluiässä. Ovat yleensä nuoren yksinhuoltajaäidin lapsia, joka käyttää aikansa lähinnä sosiaalisessa mediassa roikkumiseen. Lapsi on sitten vain istutettu jonkun sähköisen laitteen eteen. Se voi olla pirullinen tuo sosiaalisen median riippuvuus, varsinkin nuorella naisella, kun iso osa heidän sosiaalisesta elämästään on siellä ja siellä saa huomiota.

Kyllä! Työskentelen päiväkodissa, olen työskennellyt jo 15 vuotta ja nykyisin ei ole mikään "ihme", että ryhmään kuin ryhmään tupsahtaa 3 vuotiaitakin lapsia jotka eivät puhu, koska vanhemmat ei puhu näille lapsille mitään. Näitä tapauksia tulee vastaan aivan liikaa. Kampanja on mielestäni hyvä ja siitä tykkäsi koko suuri työyhteisömme.

Vierailija
37/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee. Siitähän tässä kiistellään, että onko välinpitämättömyyttä, jos joskus tekee muutakin kuin tuijottaa lastaan. Entä jos on kaksi lasta ja ne juoksevat eri suuntiin?

Huoh. Kyse onkin siitä, että liian moni vanhempi "tekee joskus muutakin kuin tuijottaa puhelintaan".

Vierailija
38/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäänpä vielä, että omassa lapsuudessa vanhempia ei saanut häiritä, kun katsoivat televisiota ja lukivat sanomalehden kannesta kanteen. Vaikka kävivät töissä. Ihan paskapuhetta tuo ihmisten lässytys, että ennen oli kaikki paremmin ja vanhemmat olivat aina läsnä. Ap

Niin samaa mieltä! Tämä varta vasten lapsen kanssa oleminen, läsnäoleminen ja lapsen tahtiin tekeminen on todella, todella lyhyt ajanjakso historiassa.

Vierailija
39/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Työskentelen päiväkodissa, olen työskennellyt jo 15 vuotta ja nykyisin ei ole mikään "ihme", että ryhmään kuin ryhmään tupsahtaa 3 vuotiaitakin lapsia jotka eivät puhu, koska vanhemmat ei puhu näille lapsille mitään. Näitä tapauksia tulee vastaan aivan liikaa. Kampanja on mielestäni hyvä ja siitä tykkäsi koko suuri työyhteisömme.

Tosissasiko kuvittelet että joillain tuollaisilla syyllistävillä pelottelukampanjoilla saadaan heräteltyä nämä ko. vanhemmat??? En kiellä etteikö asia olisi ongelma, mutta naiivia kuvitella että se korjaantuu jollain tuollaisella kalliilla mainostoimiston tekeleellä.

Vierailija
40/54 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis moralisoidaan teinien lisäksi myös äitejä älylaitteiden käytöstä... Ja näitä samoja laitteita kuitenkin pakotetaan käyttämään kouluissa... loogista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi