Ambulanssihenkilökunnan toiminnasta valittaminen
Minne voi valittaa ambulanssikuskin toiminnasta? Voiko heidän käytöksestään tulla minkäänlaisia seuraamuksia ja jos niin mitä? Olisin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta aiheesta.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssikuskit ovat kyllä nykyisin tosi ammattitaidottomia. Eivät tahdo ottaa oikein millään kyytiin, varsinkin jos kyseessä on nuori ihminen.
Varmasti ottavat jos on oikeasti ambulanssin tarpeessa,mikään taksi se ei ole vaan tarkoitettu akuutissa hengenvaarassa olevien kuljetukseen.
Ei suinkaan aina. Pojallani oli umpilisäkkeentulehdus, mutta kuskit kieltäytyivät ottamasta kyytiin. Ei muka vaivannut mikää, koska oli nuori ja pystyi avaamaan oven kuskeille. Lopulta poikani umpilisäke puhkesi. Seurauksena verenmyrkytys. Oli kauan sairaalassa.
Törkeää! Kai valititte asiasta?
Olihan tämä ironiaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei umpilisäkkeen tulehduksesta soiteta ambulanssia herra mun vereni! Sä menet taxilla tai kyydillä sairaalaan silloin. Joku raja. Jos selittämätön vatsakipu pitää hankkiutua lääkäriin ei odotella oven rivassa kotona jotain pelastajaa.
Kummasti sitä minut vietiin sairaalaan juuri sen takia ambulanssilla. Kivut oli niin kovat, etten pystynyt seisomaan, liikkumaan tai tekemään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssikuskit ovat kyllä nykyisin tosi ammattitaidottomia. Eivät tahdo ottaa oikein millään kyytiin, varsinkin jos kyseessä on nuori ihminen.
Varmasti ottavat jos on oikeasti ambulanssin tarpeessa,mikään taksi se ei ole vaan tarkoitettu akuutissa hengenvaarassa olevien kuljetukseen.
Ei suinkaan aina. Pojallani oli umpilisäkkeentulehdus, mutta kuskit kieltäytyivät ottamasta kyytiin. Ei muka vaivannut mikää, koska oli nuori ja pystyi avaamaan oven kuskeille. Lopulta poikani umpilisäke puhkesi. Seurauksena verenmyrkytys. Oli kauan sairaalassa.
Törkeää! Kai valititte asiasta?
Olihan tämä ironiaa?
Ei. Kyllä minusta on törkeää, että jos ihminen on nuori, niin hänelle tokaistaan, ettei häntä voi mikään vaivata. Kyllä nuoretkin voivat sairastua.
mun lapsi oli aivan voimaton ja oksnteleva, influenssaa. Ambulanssi miehet eivät meinanneet ottaa matkaa, mutta asetuin ulkoovelle esteeksi ja veivät mutta silloinkin testasivat lasta eli päästivät irti portaikossa (alaspäin) ja katsoivat tällä systeemillä onko oikeasti hätä.Lapsi kaatui portaissa (koska kädet päästettiin irti). Tämä tilanne kehkeytyi muutamssa tunnissa. Taksi eivät ottaneet vastaan (oksentelu) eikä mulla ole autoa. Olin päivystyksen kanssa puhelinyhteydessä pitkin päivää........ kuumaa juomaa ja buranaa. Päästiin sairaalaan ja crp oli järkyttävä, viikon reissu.
Taso mennyt alaspäin. Voitte kuvitella mitä se on kun lähihoitaja päättää pääsetkö hoitoon vai et.
Minäkin tiedän tapauksen jossa erittäin kovasta vatsakivusta kärsinyt vietiin nimenomaan ambulanssilla sairaalaan. Ei pystynyt liikkumaan kivun vuoksi itse.
Minut on myös viety lanssilla kun olen saanut allergisen reaktion ja olisin varmaan taksillakin voinut mennä. Halusivat kuitenkin viedä lanssilla pillit palaen koska anafylaksisen shokkireaktion riski oli olemassa, oli kurkku turvoksissa jne. Eivät yhtään pitäneet hulluna siellä lanssissa kun huomasivat että on ihan oikeasti turvotusta. Ylipäätään sain asiallista kohtelua. Häkessä sen sijaan on joskus ollut aivan käsittämätöntä kohtelua kun olen soittanut poliisia tai lanssia hätätilanteeseen. Onneksi olen nämä väittelyt voittanut eikä kukaan ole kuollut.
Lähihoitajien älynlahjoilla todellakin mennään, halvalla.
Vaan kun saa tyhmempikin näin ajella piipaaautolla.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää asioita ambulanssihenkilökunnan näkökulmasta.
Joka päivä ajat tehtävälle, kun joku juoppo on kaatunut ja sormeen on tullut haava. Tai yksinäinen vanhus jota pelottaa olla kotona, kun ketään ei ole sairaskohtauksen aikana soittamassa apua. Tai joku muuten vaan taksikyytiä vailla oleva, joka odottaa pihassa sairaalakassit pakattuna ja pyntättynä. Narkkari joka käy päälle, humalainen joka uhkailee aseella, perheväkivaltatilanne kun lapset huutaa mies raivoaa ja vaimoa on puukotettu.
Ja sitten näitä oikeasti hätätilanteita. Lasta on elvytetty, synnyttävä viety sairaalaan, sairaskohtaus, onnettomuus.
Pääsääntöisesti lanssikuskit näkee sitä elämän kurjempaa puolta (siis köyhemmän väestön elämää, jota hallitsee alkoholi, huumeet, väkivalta). Oma henki on joka päivä uhattuna. Asiakkaat uhkailee, käy päälle.
Ei käy kateeks.
Ambulanssikuskeilla on kova työ. Kenenkään vammoja ja sairauksia ei saa kuitenkaan vähätellä. Jos potilas ei heidän mielestään tarvitse ambulanssikyytiä niin ainahan kuskit voivat kehottaa hakeutumaan ensiapuun omalla kyydillä, taksilla jne. Jos potilaan kanssa on todella kommunikoitu tyyliin "ei sua mikään vaivaa, turhaan soittelit" -tyylillä niin ambulanssikuskit tarvitsevat todellakin puhuttelun.
Vierailija kirjoitti:
mun lapsi oli aivan voimaton ja oksnteleva, influenssaa. Ambulanssi miehet eivät meinanneet ottaa matkaa, mutta asetuin ulkoovelle esteeksi ja veivät mutta silloinkin testasivat lasta eli päästivät irti portaikossa (alaspäin) ja katsoivat tällä systeemillä onko oikeasti hätä.Lapsi kaatui portaissa (koska kädet päästettiin irti). Tämä tilanne kehkeytyi muutamssa tunnissa. Taksi eivät ottaneet vastaan (oksentelu) eikä mulla ole autoa. Olin päivystyksen kanssa puhelinyhteydessä pitkin päivää........ kuumaa juomaa ja buranaa. Päästiin sairaalaan ja crp oli järkyttävä, viikon reissu.
Häkessa vielä sanottiin, että ei tulla pillit huutaen ja harmittaako tämä. Ällistykseltäni en osannut sanoa muuta kuin hyvä, ettei tulla pillit huutaen. Ja olin siis yhteydessä päivystykseen, jossa vaan käskettiin antaa buranaa. ei olisi tyttö hengissä, jos en olisi kutsunut ambulanssia yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei umpilisäkkeen tulehduksesta soiteta ambulanssia herra mun vereni! Sä menet taxilla tai kyydillä sairaalaan silloin. Joku raja. Jos selittämätön vatsakipu pitää hankkiutua lääkäriin ei odotella oven rivassa kotona jotain pelastajaa.
Eivät tavalliset ihmiset ole mitään lääkäreitä ja hoitajia! Kyllä ihmisen on normaalia soittaa ambulanssi, jos kivut ovat kovat eikä tiedä mikä häntä vaivaa. Ambulanssin soittaminen on nimenomaan avun hankkimista!
Eihän se, että tarvitsee päivystyksen arviota tai jopa sairaalahoitoa, ole syy että ambulanssi ottaisi kyytiin. Ambulanssi kyyditsee, kun aikaa omalle kyydille ei ole. Usein voidaan todeta, että hakeudu omatoimisesti päivystykseen arvioitavaksi -lanssia tässä ei silti tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tavalliset ihmiset ole mitään lääkäreitä ja hoitajia! Kyllä ihmisen on normaalia soittaa ambulanssi, jos kivut ovat kovat eikä tiedä mikä häntä vaivaa. Ambulanssin soittaminen on nimenomaan avun hankkimista!
Ja ambulanssi voi aivan hyvin todeta, että umpilisäkkeen tulehduksen vaaraa ei voida poissulkea, mutta hakeudu itse päivystykseen. Ei sinne tarvitse päästä lanssikyydillä.
Itse soitin ambulanssin kotihoidossa asiakkaalle joka valitti kovaa kipua. Ambulanssimiehet pudistelivat päätään ja pitivät näistä luulosairaana, kun nainen ei voinut liikkua ja häneen sattui heti jos häneen koski.
Veivät sitten ensin terveyskeskukseen, sieltä sitten pillit soiden Tyksiin kun kappas vain, naisella olikin ihan ihka oikea syy olla todella kivuissaan.
Silloinkin sai pitkään vääntää kuskien kanssa että edes ottaisivat kyytiin, taksilla olisi pitänyt mennä vaikka nainen ei pystynyt kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että tarvitsee päivystyksen arviota tai jopa sairaalahoitoa, ole syy että ambulanssi ottaisi kyytiin. Ambulanssi kyyditsee, kun aikaa omalle kyydille ei ole. Usein voidaan todeta, että hakeudu omatoimisesti päivystykseen arvioitavaksi -lanssia tässä ei silti tarvita.
Kun aikaa omalle kyydille ei ole? Mitä tuokin tarkoittaa? Kyllä asian vakavuus varmaan vaikuttaa myös pikkasen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että ambulanssi ei tee diagnooseja vaan triagea? Eli vaikka oliai epäily umpilisäkkeen tulehduksesta, mutta tilanne arvioidaan aika stabiiliksi ja henkilö voi itse hakeutua päivystykseen, niin näin toimitaan. Ei lanssimiehistö poissulje vaan arvioi KIIREELLISEN päivystyshoidon tarvetta juuri siinä tilanteessa.
Päivystyksen lääkäri olisi halunnut lähettää minut ambulanssilla sairaalaan kun totesi että minulla on umpisuolentulehdus. En kuitenkaan ollut mitenkään huonossa kunnossa vaan ajoin itse. (Alle 10min. matka)
Jos lääkärikin on sitä mieltä että umpparitulehdus on syy mennä ambulanssilla, niin miksi sitä kotioloissa ei saisi ajatella samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aikaa omalle kyydille ei ole? Mitä tuokin tarkoittaa? Kyllä asian vakavuus varmaan vaikuttaa myös pikkasen...
Että riittää, että henkilö esim. saman illan tai vuorokauden aikana hakeutuu päivystykseen. Useinhan silti viedään, mutta mikään pakko ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
No mikä on sitten syy ambulanssille ottaa kyytiin? Viestisi mukaan homma menee näin: Jos saan tikattavan haavan, mutta kukaan ei ehdi viedä mua päivystykseen niin saan soittaa ambulanssin. Eihän se noin voi mennä!
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen lääkäri olisi halunnut lähettää minut ambulanssilla sairaalaan kun totesi että minulla on umpisuolentulehdus. En kuitenkaan ollut mitenkään huonossa kunnossa vaan ajoin itse. (Alle 10min. matka)
Jos lääkärikin on sitä mieltä että umpparitulehdus on syy mennä ambulanssilla, niin miksi sitä kotioloissa ei saisi ajatella samoin?
No se päivystyksen lääkäri on sisätautien erikoislääkäri (jos sitäkään), eikä hänellä ole mitään valtaa koordinoida ambulanssitoimintaa. Todennäköisesti ei edes osaamista ensihoidon tehtäviin.
Miettikää asioita ambulanssihenkilökunnan näkökulmasta.
Joka päivä ajat tehtävälle, kun joku juoppo on kaatunut ja sormeen on tullut haava. Tai yksinäinen vanhus jota pelottaa olla kotona, kun ketään ei ole sairaskohtauksen aikana soittamassa apua. Tai joku muuten vaan taksikyytiä vailla oleva, joka odottaa pihassa sairaalakassit pakattuna ja pyntättynä. Narkkari joka käy päälle, humalainen joka uhkailee aseella, perheväkivaltatilanne kun lapset huutaa mies raivoaa ja vaimoa on puukotettu.
Ja sitten näitä oikeasti hätätilanteita. Lasta on elvytetty, synnyttävä viety sairaalaan, sairaskohtaus, onnettomuus.
Pääsääntöisesti lanssikuskit näkee sitä elämän kurjempaa puolta (siis köyhemmän väestön elämää, jota hallitsee alkoholi, huumeet, väkivalta). Oma henki on joka päivä uhattuna. Asiakkaat uhkailee, käy päälle.
Ei käy kateeks.