Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siinä jotain väärää, jos olen jo etukäteen ilmoittanut aikuisille lapsilleni, että sitten kun....

Vierailija
15.11.2016 |

...lisäännytte lapsillanne, minä en tule olemaan sellainen isoäiti, että suostun kokopäivätoimiseksi lastenhoitoavustajaksi, ja mielestäni minun ei tarvitse edes toimintatapaani perustella.
Olen hoitanut omat lapseni pääasiassa yksin, ja tietenkin heidän isänsä kanssa, ja oletan, että omat lapsemme tekevät samoin, kunnes saavat perheenlisäystä, että he hoitavat lapsensa itse. Jos menevät töihin, ja tarvitsevat hoitajaa lapsilleen, niin sitten perhepäivähoitoon tai tarhaan vaan, eikä meille isomummoille hoidettavaksi, vaikka meillä lasten mielestä aikaa olisikin siihen. Mutta kun meillä on oikeus jo viettää sitä ihan omaa aikaa tässä iässä, jonka olemme saavuttaneet ilman lastenlasten hoitovastuuta. Toki vierailut puolin ja toisin sopivat hyvin kuvioihin, mutta vanhemmat ovat sitten mukana omien lastensa, eikä heitä tyrkätä viikoksi tänne meille isovanhemmille huollettavaksemme ilman vanhempiaan.
Olenko mukamas julma, kun olen tätä mieltä, että minä haluan elää rauhassa omaa elämääni, ja tavata lapsenlapsiani vain ja ainoastaan sen verran aikaa, kun jaksan olla heidän seurassaan ja vain tehden heidän ikävuosiensa mukaan kaikkea mukavaa: pelejä, leikkejä, kortinpeluuta, hiihtoa, mäenlaskua, pyöräilyä jne. ja vaikka vain katsellen lasten elokuvia jne.

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a... meillä autetaan vastavuoroisesti kaikkia, koska ollaan perhe ja rakastetaan toisiamme ja halutaan toisillemme hyvää. Oma äitini asuu lähellä ja on leski, joten me autamme käytännön jutuissa ja hän katsoo lapsiamme, jos on tarve (ja hänelle sopii tietysti).  Äiti myös auttaa meitä välillä rahallisesti, koska hänellä on siihen varaa ja hän haluaa. 

Mieheni vanhemmat asuvat kaukana, mutta käyvät aika usein. Meidän mökki on puolessavälissä meitä ja anoppilaa, joten siellä nähdään usein. Minun äidille ollaan rakennettu pieni aitta mökille ja hän viettää siellä meidän kanssa kesäisin pitkiäkin aikoja.

Me siis kaikki viihdymme toistemme seurassa ja isovanhemmat haluavat kuulua meidän ja lasten elämään. Jotenkin tuntuu, että moni ei viihdy lastensa (ja lastenlastensa) kanssa ja siksi tehdään näitä julistuksia jo etukäteen.

Eniten olen aina pahoillani näissä tilanteissa niiden lasten puolesta, jotka jäävät ilman isovanhempiaan. Itse olen oppinut omilta isovanhemmiltani valtavasti asioita ja olen iloinen, että omat lapseni pääsevät samanlaiseen oppiin. 

Vierailija
122/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia, vanhempia ja isovanhempia on monenlaisia. Jokainen toimii itselleen sopivalla tavalla.

Minun äitini ei ole rakentanut minkäänlaista suhdetta lapsenlapsiinsa joita nykyisin on viisi, kaksi minulla ja kolme sisarellani.

Minusta se on surullista. Olen aina sanonut lapsilleni että käydään jos haluavat ja pienempänä piipahdeltiin mutta ei tunnettu itseämme kovin tervetulleiksi, äitini omat asiat olivat tärkeämpiä.

Nyt on toista vuotta aikaa kun on käyty. Viime viikonloppuna oltiin samoissa juhlissa. Muutama sana vaihdettiin. Arvot, elämäntavat ovat vain niin erilaiset, vanhat asiat eivät hevin unohdu. Tähän on tultu.

Isäni sen sijaan on hyvin läheinen ja tärkeä lapsilleni ja minulle. Nykyisin pappa asuukin meidän mökin vieraspuolella ja oikein hyvä niin. Paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun todellakaan tarvitse hoitaa lapsia päivittäin, jos et halua, eiköhän se ole kaikkien mielestä ok.

Mutta älä oleta, että saat aina halutessasi tavata lapsenlapsiasi, jos et heitä voi tavata lastesi/heidän lasten halutessa. Mua ei kiinnostaisi sinunlaistasi mummia ottaa lasteni elämään.

Miksi et voi lasten tarvittaessa olla apuna?

Vierailija
124/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perustin perheen suht nuorena. Silloin se että omat vanhemmat ei koskaan halunneet auttaa, tuli yllätyksenä koska itse olin usein mummulassa hoidossa pienenä. 

Myös vanhempani perustuvat perheen nuorina, äiti oli 39 kun minä sain ensimmäisen lapsenlapsen hänelle joten jaksamisesta ei varmasti ollut kiinni.. 

Muutaman vuoden sisään alkaa toivottavasti minulle ensimmäisiä lapsenlapsia syntymään, en malta odottaa että saan hoivata pieniä :) Eli vahinko ei kierrä..

Vierailija
125/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a... meillä autetaan vastavuoroisesti kaikkia, koska ollaan perhe ja rakastetaan toisiamme ja halutaan toisillemme hyvää. Oma äitini asuu lähellä ja on leski, joten me autamme käytännön jutuissa ja hän katsoo lapsiamme, jos on tarve (ja hänelle sopii tietysti).  Äiti myös auttaa meitä välillä rahallisesti, koska hänellä on siihen varaa ja hän haluaa. 

Mieheni vanhemmat asuvat kaukana, mutta käyvät aika usein. Meidän mökki on puolessavälissä meitä ja anoppilaa, joten siellä nähdään usein. Minun äidille ollaan rakennettu pieni aitta mökille ja hän viettää siellä meidän kanssa kesäisin pitkiäkin aikoja.

Me siis kaikki viihdymme toistemme seurassa ja isovanhemmat haluavat kuulua meidän ja lasten elämään. Jotenkin tuntuu, että moni ei viihdy lastensa (ja lastenlastensa) kanssa ja siksi tehdään näitä julistuksia jo etukäteen.

Eniten olen aina pahoillani näissä tilanteissa niiden lasten puolesta, jotka jäävät ilman isovanhempiaan. Itse olen oppinut omilta isovanhemmiltani valtavasti asioita ja olen iloinen, että omat lapseni pääsevät samanlaiseen oppiin. 

AP. selvittää nyt tilannetta tuloillaan olevaan isovanhemman tehtäväkenttään eli en ole missään kohtaa väittänytkään, ettemme ole kuten sinunkin perheesi ja läheisesi isovanhepinesi, eli kuten kerroit, että käytte toisillanne vierailemassa, ja vietätte aikaa yhdessä, huom: siis yhdessä, eikä jättäen vähän väliä omia lapsianne jomman kumman isovanhempien vastuulle ja päivä&yöhoitoon ilman että itse ette olisi mukana käydessänne vanhemmillanne. 

Kasvatuksen ja elatuksen päävastuu kun nyt on ihan niillä lapsen omilla vanhemmilla eikä isovanhemmilla.  Seurustelu ja hauskan pito lastenlasten kanssa on isovanhempien kanssa aivan eri asia kuin toimia miltei päätoimisena perhepäivähoiturina viikosta tai viikonlopusta viikonloppuihin, että lapsen omat vanhemmat pääsevät viettämään pikamatkoja ulkomaita myöten tai viettämään bailausviikonloppuja tai muita vapaa-ajan äksönejä jättämällä jatkuvalla syötöllä omat lapsensa jo ikääntyneille ja iäntuomien vaivojensa vaivaamille vanhemmilleen ns. päivähoitoon vuorokausitolkulla.

Vierailija
126/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun todellakaan tarvitse hoitaa lapsia päivittäin, jos et halua, eiköhän se ole kaikkien mielestä ok.

Mutta älä oleta, että saat aina halutessasi tavata lapsenlapsiasi, jos et heitä voi tavata lastesi/heidän lasten halutessa. Mua ei kiinnostaisi sinunlaistasi mummia ottaa lasteni elämään.

Miksi et voi lasten tarvittaessa olla apuna?

Onko sinullakin luetunymmärtämisvaikeus, vai mistä kiikastaa, kun en ole missään sanonut, että en silloin tällöin voisi hoitaa päivän pari lapsenlapsiamme, jos ja kun lasten omat vanhemmat jostain syystä tarvitsevat, mutta sellaiseen jokapäiväiseen esim. lasten vanhempien työn takia en kertakaikkiaan lupaudu, sillä minulla on omakin elämä, ja omat menoni elämässäni, ja en katso olevani velvollinen mummona jatkuvaksi päivähoitajaksi. Ymmärrätkö?

AP.

Vierailija
127/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks tää täytyy etukäteen ilmoittaa? Eikö oma lapsesi ole ns täyspäinen jos täytyy pelätä että tekee lapsen sun hoidettavaksi. Eikö ole luottamusta lapsen selviytymisestä tai toimintatavoista?

Ap. kuittaa, että oma lapseni on todellakin viisaampi ja täyspäisempi kuin moni muu, joten siitä ei ole kyse, mutta jotenkin olen sivusta seuraillut nykyajan trendiä hoidattaa lapsensa isovanhemmillaan, ja vanhemmat lähtevät viettämään sitä ihanaa kahden keskistä aikaa jopa viikoiksi ulkomaille saakka lomaillen sekä vähän väliä juoppotteluviikonlopun viettämistä. Esim. olen itse vallan säälinyt oman siskoni jaksamista, joka on jo kohta eläköitymässä, mutta on vielä töissä kokopäivätoimisesti kuten siskon mieskin eli lasten ukki, mutta kaiket viikonloput hän joutuu rientämään ukin kanssa lapsenlapsien luo hoitamaan heitä ja auttamaan lastensa yrityksen töissäkin.  Molemmilla isovanhemmilla eli siskollani ja miehellään on jos minkälaista kremppaa jo kropassaan, mutta jaksettava vaan on. Ei ole vapaa-ajan ongelmia tosiaakaan, ja hyvä, että ehtivät levätä koskaan. 

Miksi noille "viisaille ja täyspäisille" täytyy sitten ilmoittaa jotain tuollaista. Kyllä tuollainen ainakin minua vähän loukkaisi että omat vanhemmat pitää minua jonain hyväksikäyttäjänä ja kuvittelee tietävänsä jonkun siskon lasten perusteella että miten minä tulen joskus käyttäytymään.

Ihan samaa ajattelin. Että siis totta kai voi lapsilleen noin ilmoittaa, jos niin haluaa, mutta ei tuo ihan normaalia ole. Samoin kuin ei ole normaalia olettaa, että isovanhemmat ovat lastenlastensa pääasiallinen hoitaja tai aina valmiudessa hoitamaan loma-ajat ynm. Jokin syyhän ap:llä on olettaa, etteivät hänen lapsensa tajua tätä asiaa ilman teatraalisia ilmoituksia. Mutta jokainen tuntee omat lapsensa parhaiten, joten varmaan ap:llä on syynsä. Itse kun näitä lukee, niin on onnellinen että lapsellamme on kahdet ihanat isovanhemmat. Eläkkeellä oleva isäni ja anoppini ovat esim. vuorotellen hoitaneet lastamme, ettei tämän tarvinnut mennä päiväkotiin kuin vasta 3-vuotiaana. Ihan itse olivat ajatuksen keksineet ja sitä ehdottivat yhdessä tuumin. <3 Olen tosi kiitollinen heille. Nykyäänkin itse ehdottavat että milloin lapsi tulisi yökylään tai hoitoon. Tosin emme ole koskaan pitäneet isovanhempia latenhoitoautomaatteina, yökylässä lapsi on ehkä kerran tai kaksi puolen vuoden aikana. Tapaamme toki viikoittain muutenkin. Mutta jokainen perhe ja suku toimii tietysti kuten parhaaksi näkee. En voisi kuvitellakaan että veisin lapsen hoitoon henkilöille, jotka eivät halua tai jaksa lasta hoitaa.

Voivoi, näitä tilanteita on niin monia kuin on perheitäkin. Esim. oma lapseni on lähdössä opiskelemaan jo äitiysloman aikana lääkikseen, ja olen jo nyt ilmoittanut, että koettakaa nyt sitten järkätä se vauvan hoito jotenkin, kun itse ole päivätöissä, enkä vielä eläkkeellä, että joutaisin toiselle paikkakunnalle viikoittain asumaan monen sadan kilometrin päähän.

Toinen meistä tulevista isovanhemmista on jo niin vakavasti sairas ja sairaslomalla, ettei yksinkertaisesti jaksa olla hoitoapuna edes myöhemminkään lapsen kasvaessakaan isommaksi.

Vierailija
128/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain joillekin älyllisesti vajaille tarvitsee kertoa ääneen moisia asioita ja vielä ennen kuin mitään lapsenlapsia on edes olemassa. Muille riittänee se, että vastaa kieltävästi kysymykseen "otatko lapseni hoitoon viiikoksi?". Aika moni ymmärtää kieltävästä vastauksesta, että asia ei ole ok ja vastaukseen voinee myös lisätä selvennykseksi "en myöskään aio ikinä vastata tämänlaatuiseen kysymykseen myöntävästi syystä että...". Lopulta vähän tyhmempikin lapsi luultavasti ymmärtää yskän, eikä kysy asiaa enää toistamiseen. Viisaampi lapsi osaa lukea vanhempiaan sen verran hyvin, ettei edes julkea kysyä moista palvelusta, sillä tietää jo etukäteen vastauksen olevan kieltävä.

Ap kuulostaakin ihmiseltä, joka haluaa näpäyttää muita vain näpäyttämisen ilosta, jonka jälkeen hän voikin kieriskellä hetken omassa paremmuudessaan. Tai sitten ap:n lapset ovat tyhmiä kuin saappaat ja heille tulee saarnata etukäteen joka asiasta, jottei vain kävisi mitään virhettä kuten tässä tapauksessa sitä, että joku lapsista alkaisi kuvitella saavansa ilmaista hoitoapua vanhemmiltaan.

Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta heillä ei ole vielä lapsia. Ei tulisi silti mieleenikään alkaa avautumaan lastenlasten hoitoa koskevista järjestelyistä ennen kuin kukaan heistä on edes a) vanhempi tai b) tullut kysymään mielipidettäni esimerkiksi viikon kestävästä hoitoavusta. Luultavasti osaavat avata suunsa ja kysyä mielipidettäni ennen kuin tuovat yhtään lasta meille hoitoon ja osaan myös kertoa oman mielipiteeni asiasta niin, ettei kenenkään tarvitse loukkaantua.

Vain älyllisesti vajaa ja tyhmä kuin saapas kirjoittaa tuollaista soopaa, kuten sinä, koska et ole ymmärtänyt aloittajan aloittamasta tekstistä yhtään mitään, etkä edes ole vähällä älylläsi varustettuna sisäistänyt, mitä aloittaja on halunnut ilmaista.

Huomaa selkeästi tekstistäsi, kuinka vähällä varustettuna sinäkin tänne mielipiteitäsi raapustelet, olisit ollut hiljaa, kun et parempaankaan kyennyt kuin haukkumaan paikkansapitämättömyyksilläsi.

Vierailija
129/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata, onko tuossa jotain väärää, ap.

Asiaa voisi katsoa siihen asti kun niitä lastenlapsia on, kuten monet sanoneet. Miten tilanne sitten etenee. Totta on sekin, että kulttuurissamme isoäidiltä odotetaan hoitoapua enemmän kuin isoisiltä.

Onko sinulla nyt pelko siitä, ettet jaksa. Että sinulta vaaditaan (liikaa) samalla kun miehesi istuu nojatuolissa, hänelle rupatellaan ja tarjotaan olutlasillinen. Vai oletko periaatteen naisia, joka haluaa laittaa lapsesi, mutta ennen kaikkea miniäsi ja vävysi ns kuriin. Olen nähnyt molemmat tapaukset. 

Sitä pidän vääränä, jos isoisältä ei odoteta panostusta, mutta isoäidiltä odotetaan. Tai jos roolitetaan (ts isoäidin kuuluu hoitaa lapsia, isoisän kuuluu auttaa talokaupoissa). 

Ap. vastaa kysymykseesi jaksamisestani, ja juurikin kyseessä on minun jaksamiseni, sillä olen niin  monen iän myötä tulleen vaivan vaivaama ihminen, että en yksinkertaisesti jaksa kovin pitkiä aikoja ainakaan ottaa vastuuta pienestä lapsesta, ja pelkään, että vaikka aikuinen lapseni on ihan fiksu ja odottaa nyt ensimmäistään ei kuitenkaan halua nähdä todellisuutta niin kuin se on tai hän näkee minut kuitenkin jaksavana ihmisenä, jota minä en kuitenkaan ole. Nippanappa jaksan edes omat kotihommani, ja nekin mieheni avittamana tehdä nykyisin. En minä tulevaa odotettavissa lapsenlastani halua olla paijaamatta ja leikittämättä, ja olla seuraamatta hänen kehittymistään, mutta hoitovastuuseen niin, että lapsi jätettäisiin minulle säännöllisin välein vastuulleni pitkiksi ajoiksi jonkin lasten vanhempien menon takia, niin sellaiseen en enää veny, enkä jaksa.

Vierailija
130/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minusta ihan selvä, että isovanhemmat eivät ole pääasialliset hoitajat. Itse haluan auttaa tarvittaessa, mutta perhepäivähoitajaksi en rupea. Ei kai sitä tarvitse edes erikseen ilmoittaa, olisi aika röyhkeää olettaa isovanhempien tuohon ryhtyvän.

Oma sisarukseni käytti äitiämme vuosikausia usean lapsen pääasiallisena perhepäivähoitajana eikä tietenkään edes korvannut sitä mitenkään. Koska ÄITI tietenkin vain HALUAA viettää poikansa lasten parissa ihan vapaaehtoisesti aikansa. (KOSKA LIIAN KILTTI KIELTÄYTYMÄÄN ja leski) ja näki kaikenlisäksi perintöasiat samalla jotenkin sillä tavalla, koska toinen sisarus saanut asua ilmaiseksi jossain kämpässä, hän saa maksaa siitä ennakkolahjoitusveroa perinnönjaossa. 

Ilmainen lastenhoitohan ei ole mihinkään ilmaiseen rahalliseen korvaukseen verrattivssa, vai ONKO?

Kyllä näitä kusipäitä löytyy perheellisissä, jotka hyödyntävät liian kilttejä vanhempiaan jollain isoäitikortilla.

Vierailija
131/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ajattelusi on julmaa. Ja itsekästä. Sitten kun sinä ikäihmisenä ja ehkä raihnaisena pyydät lapsiltasi ja lapsenlapsiltasi apua yms. Niin ei kannata ihmetellä, etteivät tule eivätkä välitä. Oppisi on mennyt hyvin perille.

Vierailija
132/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n meuhkaamista. Miksi koko ajan pitää vaahdota "joka viikonloppuisesta hoitamisesta", "pitkäaikaisesta vastuusta" ja "mummo jatkuvana päivähoitajana". Jos olet lapsesi tervejärkisiksi ja inhimilliseksi kasvattanut, niin ei kai tuossa ole ongelmaa. Aika harvassa ainakin omaa kaveripiiriä tuntien kukaan "hoidattaa" lapsiaan omilla vanhemmillaan. Meidän lapsilla on vain mieheni puolelta isovanhemmat ja he asuvat ulkomailla. Tänään iloksemme ilmoittivat tulevansa jouluksi meille! Ja ihan itse ollaan omilla talvilomilla samaan aikaan, kun he ovat täällä. Usko tai älä, mutta kyllä ihan suurin osa meistä nykyvanhemmista huolehtii ja kasvattaa lapsensa itse.

Vierailija
133/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riesling kirjoitti:

Kyllä, ajattelusi on julmaa. Ja itsekästä. Sitten kun sinä ikäihmisenä ja ehkä raihnaisena pyydät lapsiltasi ja lapsenlapsiltasi apua yms. Niin ei kannata ihmetellä, etteivät tule eivätkä välitä. Oppisi on mennyt hyvin perille.

Hei, nyt et ole käsittänyt aivan oikein aloittajaa, mutta muutenkin jos lapsieni ja lastenlasteni käyminen tyssää minun luonani sitten kun olen heikossa hapessa joskus tulevaisuudessani sen takia, etten ole jaksanut ottaa viikottaista vastuuta omien lasteni lastensa hoidosta säännöllisin välein silloin kun he ovat olleet niin pieniä, että tarvitsevat aikuisen valvovaa silmällä pitoa ja hoivaa pitkiäkin jaksoja vanhempiensa menojen takia, niin olkootpa sitten käymäti. Kiittämättömyyshän se on maailman palkka.

Vierailija
134/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks tää täytyy etukäteen ilmoittaa? Eikö oma lapsesi ole ns täyspäinen jos täytyy pelätä että tekee lapsen sun hoidettavaksi. Eikö ole luottamusta lapsen selviytymisestä tai toimintatavoista?

Ap. kuittaa, että oma lapseni on todellakin viisaampi ja täyspäisempi kuin moni muu, joten siitä ei ole kyse, mutta jotenkin olen sivusta seuraillut nykyajan trendiä hoidattaa lapsensa isovanhemmillaan, ja vanhemmat lähtevät viettämään sitä ihanaa kahden keskistä aikaa jopa viikoiksi ulkomaille saakka lomaillen sekä vähän väliä juoppotteluviikonlopun viettämistä. Esim. olen itse vallan säälinyt oman siskoni jaksamista, joka on jo kohta eläköitymässä, mutta on vielä töissä kokopäivätoimisesti kuten siskon mieskin eli lasten ukki, mutta kaiket viikonloput hän joutuu rientämään ukin kanssa lapsenlapsien luo hoitamaan heitä ja auttamaan lastensa yrityksen töissäkin.  Molemmilla isovanhemmilla eli siskollani ja miehellään on jos minkälaista kremppaa jo kropassaan, mutta jaksettava vaan on. Ei ole vapaa-ajan ongelmia tosiaakaan, ja hyvä, että ehtivät levätä koskaan. 

Miksi noille "viisaille ja täyspäisille" täytyy sitten ilmoittaa jotain tuollaista. Kyllä tuollainen ainakin minua vähän loukkaisi että omat vanhemmat pitää minua jonain hyväksikäyttäjänä ja kuvittelee tietävänsä jonkun siskon lasten perusteella että miten minä tulen joskus käyttäytymään.

Ihan samaa ajattelin. Että siis totta kai voi lapsilleen noin ilmoittaa, jos niin haluaa, mutta ei tuo ihan normaalia ole. Samoin kuin ei ole normaalia olettaa, että isovanhemmat ovat lastenlastensa pääasiallinen hoitaja tai aina valmiudessa hoitamaan loma-ajat ynm. Jokin syyhän ap:llä on olettaa, etteivät hänen lapsensa tajua tätä asiaa ilman teatraalisia ilmoituksia. Mutta jokainen tuntee omat lapsensa parhaiten, joten varmaan ap:llä on syynsä. Itse kun näitä lukee, niin on onnellinen että lapsellamme on kahdet ihanat isovanhemmat. Eläkkeellä oleva isäni ja anoppini ovat esim. vuorotellen hoitaneet lastamme, ettei tämän tarvinnut mennä päiväkotiin kuin vasta 3-vuotiaana. Ihan itse olivat ajatuksen keksineet ja sitä ehdottivat yhdessä tuumin. <3 Olen tosi kiitollinen heille. Nykyäänkin itse ehdottavat että milloin lapsi tulisi yökylään tai hoitoon. Tosin emme ole koskaan pitäneet isovanhempia latenhoitoautomaatteina, yökylässä lapsi on ehkä kerran tai kaksi puolen vuoden aikana. Tapaamme toki viikoittain muutenkin. Mutta jokainen perhe ja suku toimii tietysti kuten parhaaksi näkee. En voisi kuvitellakaan että veisin lapsen hoitoon henkilöille, jotka eivät halua tai jaksa lasta hoitaa.

Voivoi, näitä tilanteita on niin monia kuin on perheitäkin. Esim. oma lapseni on lähdössä opiskelemaan jo äitiysloman aikana lääkikseen, ja olen jo nyt ilmoittanut, että koettakaa nyt sitten järkätä se vauvan hoito jotenkin, kun itse ole päivätöissä, enkä vielä eläkkeellä, että joutaisin toiselle paikkakunnalle viikoittain asumaan monen sadan kilometrin päähän.

Toinen meistä tulevista isovanhemmista on jo niin vakavasti sairas ja sairaslomalla, ettei yksinkertaisesti jaksa olla hoitoapuna edes myöhemminkään lapsen kasvaessakaan isommaksi.

Niin, tilanteita tosiaan on monia. Ja tuollaisessa tilanteessa lapsesi eivät varmaan ole hoitoapua kärttämässäkään. Jos siis ovat normaalihoksottimilla varustettuja. Mielestäni ei silti, oli tilanne mikä tahansa, ole normaalia tehdä ap:n tapaan "julistuksia" asiasta, ennen kuin edes niitä lapsenlapsia on. :DD Mielestäni tuollaiset julistukset kertovat lähinnä vinksahtaneesta perhedynamiikasta. Jostain syystä aikuisten lapsien vanhempi kokee tarpeelliseksi tehdä numeron itsestäänselvyyksistä. Olivat ne omat lapset laiskoja omaan napaan tuijottajia tai eivät, mutta joka tapauksessa julistuksen tekijä ajattelee heidän tällaisia olevan. Muutoin ei olisi tarvetta sanoa asiasta etukäteen mitään.  

Vierailija
135/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n meuhkaamista. Miksi koko ajan pitää vaahdota "joka viikonloppuisesta hoitamisesta", "pitkäaikaisesta vastuusta" ja "mummo jatkuvana päivähoitajana". Jos olet lapsesi tervejärkisiksi ja inhimilliseksi kasvattanut, niin ei kai tuossa ole ongelmaa. Aika harvassa ainakin omaa kaveripiiriä tuntien kukaan "hoidattaa" lapsiaan omilla vanhemmillaan. Meidän lapsilla on vain mieheni puolelta isovanhemmat ja he asuvat ulkomailla. Tänään iloksemme ilmoittivat tulevansa jouluksi meille! Ja ihan itse ollaan omilla talvilomilla samaan aikaan, kun he ovat täällä. Usko tai älä, mutta kyllä ihan suurin osa meistä nykyvanhemmista huolehtii ja kasvattaa lapsensa itse.

Varsinkaan kun edes koko lapsenlapsia ei vielä ole! :DD Sitä ei tiedä vaikka ap olisi jo haudassa, kun lapsenlapsia pukkaa. Taitaa tyyppi provoilla.  

Vierailija
136/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Juu toivottavasti olen osannut kasvattaa nyt jo aikuiset lapseni niin, että ymmärtävät pointtini, että kuten itsekkin sanoit, että jotkut kuitenkin vielä nykyäänkin käyttävät härskisti hyväksi lastensa isovanhempia, ja todellakin pitävät heitä säännöllisinä työvuorojensa yövuoron ajan hoitureina, johon itse en suostuisi missään nimessä.

Tiedän itsekkin lähipiiristä sellaisen lääkäripariskunnan, jotka molemmat tekevät pitkää päivää ja välillä pukkaa päivystysvuorot molemmille yhtäaikaa, niin hoidattavat kaksi pientä lastaan isovanhemmillaan, ja aina kun näen tätä kyseistä isoäitiä, niin hän valittaa, kuinka rankkaa on, kun joutuu hoitamaan lapsenlapsiaan vähän väliä jopa vuorokauden putkeen, ja kaikki harrasteet ja matkat on pitänyt  tämän takia lopettaa.

Vierailija
137/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhaa etukäteen ruveta aiheuttamaan pahaa verta ja sanoa, että mä en sit ainakaan koskaan, koska mä olen niin helvetin väsynyt siitä, että sain teidät aikuisiksi asti...  Ei oikein tule kiva mieli kuulla tuota, ja ihan turhaan vielä, jollei kerran tyttärillä/miniöillä vielä ole mahat paksuina.

Yleensä siihen väliin jää katvetta kun saa lapsensa n.18-vuotiaaksi ja ennen kuin se lapsi n. 28-vuotiaana lisääntyy. 10 vuotta täysin omalle itselle ja sitä ennen jo useita vuosia, kun teini on hyvinkin paljon omissa menoissaan. Sitten ehkä mielellään taas pari krt kuukaudessa leikkii lasten kanssa, voisin kuvitella. Perhepäivähoitajaksi ei tietenkään tarvitse ruveta eikä kukaan täysijärkinen sellaista isovanhemmilta oletakaan. 

Vierailija
138/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

PERIAATTEESSA EI ISOVANHEMMILLA OLE MINKÄÄNLAISTA VELVOLLISUUTTA TAI PAKKOA HOITAA OMIA LAPSENLAPSIAAN. SE TEHTÄVÄ ON LASTEN OMIEN VANHEMPIEN AINA JA IKUISESTI.

KYLÄSTÄMÄSSÄ KÄYDÄÄN TOINEN TOISILLAAN, JA JOSSAIN REISSUILLA, MUTTA HOITOVASTUU ON AINA JA IÄNKAIKKISESTI LAPSISTAAN OMILLA VANHEMMILLAAN TILANTEESSA KUIN TILANTEESSA!

MINÄ AINAKIN HALUAN VIETTÄÄ OMIA ANSAITTUJA ELÄKEPÄIVIÄNI ILMAN LAPSIEN HOITAMISTEHTÄVIÄ, SE EI NYT VAAN KUULU MINULLE ENÄÄ, JOKA OLEN OMAT LAPSENI AIKUISIKSI ASTI HUOLTANUT JA HOITANUT IHAN ITSE ILMAN KUNNALLISTA PERHEPÄIVÄHOITOA TAI PÄIVÄKOTIAKAAN RASITTAMATTA.

VAIPPAIKÄISET KUULUVAT ETENKIN VANHEMPIENSA ITSENSÄ HOIDETTAVIKSI JA VASTUULLE, SAMOIN POTTA-IKÄISET JA PEPUN PYYHKIMISIIN KUTSUJAT. 

JOS VIIHDEMAAILMA JA REISSUT KUTSUVAT YLENPALTTISESTI VANHEMPIA, JOILLA PIENIÄ LAPSIA, NIIN NE JOKO JÄTETÄÄN VÄLIIN TAI OTETAAN SITTEN LAPSET MUKAAN REISSUILLE, JA JOS KAPAKAT KUTSUVAT RYYPPÄÄMÄÄN, NIIN LAPSELLE/LAPSILLE OTETAAN SITTEN PALKATTU HOITAJA TAI JOKU LAPSISTA TYKKÄÄVÄ YSTÄVÄ, EIKÄ IKÄÄNTYNEITÄ JA VÄSYNEITÄ MUMMOA JA VAARIA HOITAMAAN PIENIÄ LAPSIA.

SITTEN KUN LAPSET OVAT KASVANEET SIIHEN MITTAANSA JA IKÄVUOSIIN, ETTÄ PÄRJÄÄVÄT JO ITSENÄISESTI KOTONA, KUN VANHEMMAT LÄHTEVÄT BAILAAMAAN,NIIN SITTEN MENKÖÖT VANHEMMAT VAIKKAPA TIMBUKTUUN ASTI.

Vierailija
139/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi myös se, että mitä läheisemmät välit isovanhemmilla on lapsenlapsiin, sitä mieluisammin he haluavat jatkossakin nähdä isovanhempiaan. Mennään vaikka niinkin kauas, että toinen isovanhemmista on kuollut ja toinen on laitoshoidossa (oli se sitten vuodeosasto, vanhainkoti, palvelutalo tai jokin muu tuettu asumismuoto). Jos isovanhemmat ovat jääneet lapsenlapsille etäisiksi, kylmiksi, tuntemattomiksi, niin turhaa heitä on odottaa käymään.

Vierailija
140/172 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jestas sentään; silläkös se isovanhempien ja lastenlastensa ja isovanhempien omienkin lasten välinen kanssakäyminen joko tyssätään kokonaan, jos isovanhemmat eivät ole suostuneet hoitamaan lapsenlapsiaan pitkiä jaksoja lasten vanhempien huidellessa sillä aikaa ties missä viihteellä jne., niin silloin on jossakin muualla vika kuin isovanhemmissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme