Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokitte lapsenne sairaiksi

Vierailija
15.11.2016 |

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vaitos-sydansairausriski-naky…

Jo alakouluikäisillä lapsilla voi havaita valtimoiden jäykistymistä, joka ennakoi sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.

Asia käy ilmi Itä-Suomen yliopistossa ensi viikolla tarkastettavasta lääketieteen väitöstutkimuksesta.

Väitöksen mukaan jäykimmät valtimot on lapsilla, joilla on sekä huono kestävyyskunto että liikapainoa. Tutkimuksessa oli mukana 6–8-vuotiaita kuopiolaislapsia.

Väitöksessä havaittiin, että sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät, kuten rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kohonnut verenpaine ja vähäinen liikunta ovat yhteydessä valtimoiden jäykkyyteen ja osin huonompaan laajenemiskykyyn jo lapsuusiässä. Ne taas ovat keskeisiä tekijöitä sydän- ja verisuonisairauksien kehittymisessä.

Tulokset viittaavat terveellisten elintapojen tärkeyteen jo lapsuudessa.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Lapsille syötetään margariinia ja rasvattomia maitotuotteita, eineksiä ja muuta luonnotonta ruokaa. Tulokset näkyy.

Vierailija
2/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten katsoa sellainen dokumentti kun "Fed up". Liikunta ja sen puute ei ole pääasiassa näissä liikalihavuus- ja sairausepidemioissa. Tärkeintä olisi syödä oikein. Oikein ei ole se mitä 90% ihmisistä luulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuten katsoa sellainen dokumentti kun "Fed up". Liikunta ja sen puute ei ole pääasiassa näissä liikalihavuus- ja sairausepidemioissa. Tärkeintä olisi syödä oikein. Oikein ei ole se mitä 90% ihmisistä luulee.

Kestävyyskunto ei ruokavaliolla tule. Arkiliikunta kunniaan ja koulumatkat kulkemaan mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyörällä.

Vierailija
4/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Referoipa tähän miten syödään sinun mielestäsi oikein?

Vierailija
5/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestävyyskunto ei ruokavaliolla tule. Arkiliikunta kunniaan ja koulumatkat kulkemaan mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyörällä.

Liikunta ja sen puute ei ole pääasiassa näissä liikalihavuus- ja sairausepidemioissa.

Vierailija
6/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ruoka on kestävyyskunnossakin avainasemassa. Liikuntaa tietenkään unohtamatta.

7/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paskassa kunnossa hesalaiset on kun kuopiossa ollan noin romuna..

Vierailija
8/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

Vierailija
9/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea ravinto ei ole mielipideasia. Tietoa löytyy, jos kiinnostusta asiaan on.

Vierailija
10/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minun mielipiteeni tiivistetysti syömisestä, ei minkään tieteellisen tutkimuksen:

-syödään puhtaita raaka-aineita (kaikki kasvikset, juurekset, pavut, linssit, lihaa, kalaa, kananmunia ym.)

-tehdään ruoka itse kokonaan (ei tarvitse siis kasvattaa itse lanttuja ja lehmiä, mutta että ei käytetä esim. valmispastakastikkeita tai salaatinkastikkeita)

-välttäisin leipää ja maitotaloustuotteita

-välttäisin sokeria

-en missään nimessä söisi mitään kevyttuotteita (rasvattomia, vähärasvaisia, sokerittomia)

-rasvaa ei tarvitse pelätä

Vierailija
11/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vaitos-sydansairausriski-naky…

Jo alakouluikäisillä lapsilla voi havaita valtimoiden jäykistymistä, joka ennakoi sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.

Asia käy ilmi Itä-Suomen yliopistossa ensi viikolla tarkastettavasta lääketieteen väitöstutkimuksesta.

Väitöksen mukaan jäykimmät valtimot on lapsilla, joilla on sekä huono kestävyyskunto että liikapainoa. Tutkimuksessa oli mukana 6–8-vuotiaita kuopiolaislapsia.

Väitöksessä havaittiin, että sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät, kuten rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kohonnut verenpaine ja vähäinen liikunta ovat yhteydessä valtimoiden jäykkyyteen ja osin huonompaan laajenemiskykyyn jo lapsuusiässä. Ne taas ovat keskeisiä tekijöitä sydän- ja verisuonisairauksien kehittymisessä.

Tulokset viittaavat terveellisten elintapojen tärkeyteen jo lapsuudessa.

Tässäpä se kun äiteet koittavat niiden suositusten mukaan piltit ruokkia. Suosituksia jakelevat neuvola ja koulu ja media. Jos lasten valtimoissa jo on muutoksia, se johtuu siitä (laitos)suositusten mukaisesta ruoasta jota äidit koittavat noudattaa jotta olisivat Hyviä Äitejä ja jota päiväkoti tarjoaa jotta säästäisi kustannuksissa . Summa summarum: Viralliset(laitos) ravintosuositukset ovat päin prinkkalaa! Suosituksen mukainen ravitsemus on miltei  yks yhteen sikatilojen lihotusruokavalion kanssa, tsekatkaa itse jos ette usko.

Vierailija
12/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tämän palstan ruokafanaatikoista pari huomiota:

- He eivät ole kiinnostuneet jakamaan perusteluja sille, miksi juuri heidän käsityksensä on oikea, vaan pyytävät googlettamaan. Mitään viittauksia esim. tieteelliseen tutkimukseen on turha pyytää.

- Huolimatta siitä, että oikeanlainen ravinto on heidän mielestään tie terveelliseen elämään, se ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan heidän mielialaansa positiivisesti. Ruokafanaatikkojen viestit ovat usein aggressiivisia, ja vähintään passiivis-aggressiivisia, ja he vastaavat usein eriäviin mielipiteisiin nimittelemällä.

13/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

Lapset liikkuu enemmän ja ruokavalio on luonnostaan terveellisempi.

Vierailija
14/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

No mihin taas perustat tämän ajattelun? Vanhempien koulutus on yksi seikka, joka vaikuttaa voimakkaasti lasten ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. PK-seudulla on huomattavasti enemmän korkeasti koulutettua väestöä kuin maalla. Asun itse maalla, ja täällä on aika paljon lihavia lapsia, ja esim. alle kouluikäisten hammasongelmat ovat tosi tavallisia (tästä on kirjoiteltu paikallislehdessä). Olen kyllä sitä mieltä, että isommissa kaupungeissa ollaan paljon terveystietoisempia kuin maalla.

Vierailija
15/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

??? Olisko jotain perustelua noille väitteille...

Vierailija
16/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

No mihin taas perustat tämän ajattelun? Vanhempien koulutus on yksi seikka, joka vaikuttaa voimakkaasti lasten ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. PK-seudulla on huomattavasti enemmän korkeasti koulutettua väestöä kuin maalla. Asun itse maalla, ja täällä on aika paljon lihavia lapsia, ja esim. alle kouluikäisten hammasongelmat ovat tosi tavallisia (tästä on kirjoiteltu paikallislehdessä). Olen kyllä sitä mieltä, että isommissa kaupungeissa ollaan paljon terveystietoisempia kuin maalla.

Samaa mieltä ja lisään vielä että maaseudulla ollaan pitkien välimatkojen ja julkisten kulkuvälineiden puutteen vuoksi tottuneita kulkemaan autolla joka paikkaan. Lapsiakin monesti kuskataan ovelta ovelle. Kaupungissa lapset liikkuu itsenäisesti lähellä asuville kavereille tai harrastuksiin. Kaupungissa liikuntapaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia on moninkertaisesti maaseutuun verrattuna.

t. eri

Vierailija
17/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- He eivät ole kiinnostuneet jakamaan perusteluja sille, miksi juuri heidän käsityksensä on oikea, vaan pyytävät googlettamaan. Mitään viittauksia esim. tieteelliseen tutkimukseen on turha pyytää.

- Huolimatta siitä, että oikeanlainen ravinto on heidän mielestään tie terveelliseen elämään, se ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan heidän mielialaansa positiivisesti. Ruokafanaatikkojen viestit ovat usein aggressiivisia, ja vähintään passiivis-aggressiivisia, ja he vastaavat usein eriäviin mielipiteisiin nimittelemällä.

Mikä sua estää ihan itse sitä tietoa hakea? 

Vierailija
18/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinäkö sitten ihan tosissas lukisit sen parisataa sivua tieteellistä jorinaa, jos joku sinulle jonkun tutkimuksen linkkaisi? Ite kun oon lukenu jotain tieteellisiä tutkimuksia netissä nii en oo tallentanu niitä mihinkään. Eli en kyllä itse ihan äkkiseltään mitään lukemiani tutkimuksia löytäisi. Mut silti mun mielestä on mukava keskustella asioista ja kuulla mielipiteitä. Yleensä vaan jos joku esittää valtaväestöstä eriävän mielipiteen, esim. "rasva ei ole vaarallista", tai "leipää ei kannata syödä", niin saa vain haukut niskaansa ja jotain hemmetin karppi-nimityksiä :D

Vierailija
19/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väiti kirjoitti:

Miksi näin ajattelet?

Samaa mieltä ja lisään vielä että maaseudulla ollaan pitkien välimatkojen ja julkisten kulkuvälineiden puutteen vuoksi tottuneita kulkemaan autolla joka paikkaan. Lapsiakin monesti kuskataan ovelta ovelle. Kaupungissa lapset liikkuu itsenäisesti lähellä asuville kavereille tai harrastuksiin. Kaupungissa liikuntapaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia on moninkertaisesti maaseutuun verrattuna.

t. eri

Näin juuri. Me kutsutaan miehen kanssa tätä kaikkia autoa pidempien matkojen kulkemista jalattomuudeksi. Täällä vanhemmat saattavat tuoda lapsensa autolla kouluun alle km päästä. Toisaalta ymmärrän, että ihan pieniä lapsia ei yksikseen päästetä kulkemaan autotien reunaa, mutta toisaalta voisi saattaa lapset kävellen tai pyörällä. Mutta kun on tottunut menemään autolla, niin matka tuntuu tietenkin ihan hirveän pitkältä.

Vierailija
20/79 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinäkö sitten ihan tosissas lukisit sen parisataa sivua tieteellistä jorinaa, jos joku sinulle jonkun tutkimuksen linkkaisi? Ite kun oon lukenu jotain tieteellisiä tutkimuksia netissä nii en oo tallentanu niitä mihinkään. Eli en kyllä itse ihan äkkiseltään mitään lukemiani tutkimuksia löytäisi. Mut silti mun mielestä on mukava keskustella asioista ja kuulla mielipiteitä. Yleensä vaan jos joku esittää valtaväestöstä eriävän mielipiteen, esim. "rasva ei ole vaarallista", tai "leipää ei kannata syödä", niin saa vain haukut niskaansa ja jotain hemmetin karppi-nimityksiä :D

No oletko sinä lukenut ne parisataa sivua, vai kenties jonkun tiivistelmän? Mun mielestä on kuitenkin hämmentävää, että viitteitä ei koskaan tule, ainoastaan vihjailuja. Ja just tuota aggressiivisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi