Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te,joilla on minimaalisesti tavaraa, mitä teette seuraaville jutuille:

Vierailija
15.11.2016 |

- vanhat valokuvakansiot ja mahdolliset albumeissa olemattomat kuvat? (Paperivalokuvien ajalta)
- mapit joissa alle 10 vuotta vanhoja papereita/kuitteja/laskuja/takuutodistuksia/vakuutuskirjat
- vanhat koulutodistukset, työtodistukset, opiskelutodistukset
- laitteiden käyttöohjeet
- pöytäliinat
- lehtileikkeet, jotka on syystä tai toisesta säästetty
Mitä muuta hankalaa tavaraa teillä on (eli siis sellaista jota ei halua/voi heittää pois mutta jota tarvitaan harvakseltaan tai ei ollenkaan?)

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuutodistukset sun muut mahtuu yhteen kansioon.

Samoin todistukset.

Valokuvia on yhdessä arkussa. Ne täytyy käydä läpi ja hävittää turhat. Ei samasta tapahtumasta tarvi montaa kuvaa. Lapset saavat omat kuvansa mukaan kun lähtevät maailmalle.

Pöytäliinat on liinavaatekaapissa

Lehtileikkeitä ei oo säästetty. Mahdollisimman paljon on tallennettu tietokoneelle

2/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itseasiassa juuri kaikelle tuolle hankittuna oma lipasto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitit/laskut/takuutodistukset on skannattu ja sähköisessä muodossa.

Vierailija
4/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on kaikkein helpoimpia säilytettäviä. Kansioita ja laatikoita, niillä pärjää.

Vierailija
5/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kaapeissa omilla paikoillaan.

Vierailija
6/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvakansiot säästöön, jos ei jaksa tai ehdi läpikäydä kuva kerrallaan. Irtokuvista pois turhat tärähtäneet ja ylenmääräset nähtävyyskuvat jne. Kuvat joissa on ihmisiä tai ajankuvaa tms. kiinnostavaa talteen yhteen laatikkoon.

Papereista talteen CVhen tarvittavat todistukset ja vakuutuskirjat ja voimassaolevat takuut. Maksetut laskut ja kuitit pois jos niitä ei verottajaa varten tarvitse. Käyttöohjeet roskiin.

Pöytäliinat kierrätykseen. Lehtileikkeet pääosin pois ellei hyvää syytä säilyttää.

Vierailija
7/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita "pakollisia" tavaroita loppujen lopuksi ole niin paljon. Säilytän kaapissa. Omistan yhden pöytäliinan ja kahdet lakanat, ne mahtuu samalle hyllylle kansioiden kanssa. :D

Ja ei, en ole minimalisti. Olen köyhä. :D

Vierailija
8/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pöytäliinoja ei ole. Vanhat lakanatkin olen laittanut pois, säästän vain kolme settiä lakanoita (laadukkaita). Mitään lehtileikkeitä tai vanhoja joulukortteja en koskaan säästä. Alle 10 vuotta vanhoista papereista säästän vain takuukuitit ja perukirjat jne, en mitään tiliotteita tms koska ne on kaikki sähköisenä. Ja takuukuitteja nyt ei tarvitse säästää kuin sen vuoden ajan. Käyttöohjeet? Mikron tms käyttöohjeita ei tarvitse säästää, läppärin ja käänykän käyttöohjeet on netissä sähköisenä. Työtodistukset on tottakai yhdessä kansiossa mutta ne ei paljoa tilaa vie. 

9/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Mulla on itseasiassa juuri kaikelle tuolle hankittuna oma lipasto.

Eiku ihan totta, samassa lipastossa paperit, talon paperit, verolaput, laskut, valokuvat, toimistotarvikkeet, takuukuitit, valokuva cd.t,tietokoneen romut, johdot...

Vierailija
10/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tärkeät koulutodistukset säilytetään. Veropaperit ym. hävitetään, kun ovat 6 vuotta vanhoja. Mitään vanhoja papereita ei säilytellä. Laitteiden käyttöohjeita ei säilytellä. Laitteet joita meillä on niin käytetään koko ajan, joten ei niitä käyttöohjeita enää tarvi, kun osataan käyttää. Pöytäliinoja ei ole kuin yksi valkoinen juhlaliina, se on joulukoristeiden kanssa samassa isossa muovilaatikossa. Verhoja tai mitään muutakaa ei ole isoja määriä. Valokuva-albumeita on muutama. Nuo kaikki luettelemasi eivät todellakaan ole niitä tilanviejiä.

Vierailija
11/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeitä papereita eli työtodistukset ja joku asunnon kauppakirja on yhden kansion verran, se ei paljoa vie tilaa. Kirjat olen pääosin lahjoittanut pois luettuani ne (miksi säästää kun en lue samaa kirjaa kovin montaa kertaa uudelleen?). Lakanoita ja pyykeitä on vain kolme settiä, vanhat pois. Vaatteita laitan pois sitä mukaa mitä ostan uusia (ostan uusia kun vanhat menee rikki tai värit haalistuu liikaa tms). En harrasta shoppailua. Lahjaksi pyydän vain jotain jonka voi käyttää heti pois (esim hyvä viini, ravintolalahjakortti tms). Koriste-esineet olen lahjoittanut pois tai vienyt fidaan. Cd-levyt ja dvd:t olen laittanut kaikki pois, musiikki ja leffat on nykyään sähköisenä. En säästä esim vanhoja verhoja, jos vaihdan verhot. En ota perinnöksi mitään esineitä. En omista juuri mitään, jonka hajoaminen tai katoaminen surettaisi pahasti (tavaraan ei kannata kiintyä). Ainoa mitä kertyy liikaa ja vaivaksi asti on erilaiset kosmetiikkapurnukat, koska niitä herkästi tulee käytettyä vain puoli purkkia ja sitten pitää saada uusi kun vanha ei ollutkaan hyvä.

Vierailija
12/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin, mitä skannaisin.

Kyllä itsekin säästän vanhat valokuvat (vaikka olen myös skannannut niitä, jotta olen voinut jakaa niitä verkossa). Vanhat todistukset, käyttöohjeet ja asiapaperit eivät mielestäni vie niin monta laatikollista tilaa, ettei niitä voisi säästää. Jos lehtileikkeitä olisi paljon, ne ehdottomasti skannaisin.

Vierailija
13/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vanhat valokuvakansiot ja mahdolliset albumeissa olemattomat kuvat? (Paperivalokuvien ajalta)

Teetän paperivalokuvia uusistakin kuvista. Mapeissaan ja parissa laatikossa, myös suvun vanhat perintökuvat. Vievät oh:n kaapistossa pari hyllyä.

- mapit joissa alle 10 vuotta vanhoja papereita/kuitteja/laskuja/takuutodistuksia/vakuutuskirjat

Vakutuskirjat on sähköisessä muodossa, kuiteilla on laatikko josta muutaman vuoden välein heitän homehtuneet pois. Jotain ikivanhoja/muistoja on vielä mapillinen.

Oma mappi.

Käyttöohjeille on oma laatikkonsa josta jotain etsiessä heitetään ylimääräisiä pois.

- pöytäliinat

Mulla on 2 pöytäliinaa. Sopiva ja mummon kutoma pellavainen. Mahtuvat hyvin liinavaatekaappiin.

skannattu koneelle...ja kuolinimoitukset on valokuvakansiossa.

Mitä muuta hankalaa tavaraa teillä on (eli siis sellaista jota ei halua/voi heittää pois mutta jota tarvitaan harvakseltaan tai ei ollenkaan?)

Hillottuna lapsen lelukaapissa ja miehellä autotallissa :)

Olohuoneen "kirjahylly" on käytännössä 5 ovinen korkea vaatekomero umpiovilla sohvan takana. Sinne mahtuu omat ja perityt, miehen lp-levyt ja mun akuankat  pölyltä suojaan ja kuitenkin helposti saataville

Vierailija
14/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeät paperit ja käyttöohjeet mahtuvat yhteen tai kahteen kansioon, jotka ovat kirjahyllyssä. Valokuvat kannattaa seuloa ja säästää tärkeimmät. Nekin mahtuvat max muutamaan kansioon. Minulla on kaksi pöytäliinaa: valkoinen ja punainen joululiina. Ne ovat liinavaatekaapissa. Miksi joku säästää lehtileikkeitä? Jos semmoisia olisi, kävisin ne läpi ja säilyttäisin loput omassa kansiossaan siinä valokuvien ja papereiden vieressä.

Vierailija
15/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmeen lehtileikkeitä ihmiset oikein säästää? Ei ymmärrä. Kertokaa, olen aina ihmetellyt tätä ja miettinyt jäänkö jostain paitsi.

Vierailija
16/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vanhat valokuvakansiot ja mahdolliset albumeissa olemattomat kuvat? (Paperivalokuvien ajalta) - kansiot kirjahyllyssä, albumeissa olemattomat kuvat muistitikuilla ja cd:llä sekä ulkoisessa muistissa

- mapit joissa alle 10 vuotta vanhoja papereita/kuitteja/laskuja/takuutodistuksia/vakuutuskirjat. Säästän vain taloon liittyvät kuitit ja laskut 5v ajalta, samoin veropaperit. Vakuutuskirjat tulee kerran vuodessa joten vain viimeisimmät, nykyään mulla on nekin sähköisessä muodossa. Takuutodistuksia ei taida olla enää missään. Eli 1 kansio ja se on lipastossa.

- vanhat koulutodistukset, työtodistukset, opiskelutodistukset  Muovitaskuissa samassa kansiossa kuin ed sekä skannattuina

- laitteiden käyttöohjeet näille on varattu keittiössä yksi laatikko

- pöytäliinat kodinhoitohuoneessa samassa laatikossa kuin vaihtoverhoja

- lehtileikkeet, jotka on syystä tai toisesta säästetty Lähinnä reseptejä. Ne mitä vielä on jäljellä skannaan koneelle jossain vaiheessa. Muita ei ole

Vierailija
17/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mä en ikinä pystyisi tällaiseen systemaattisuuteen! Kateeksi käy!

Vierailija
18/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa pienessä pahvilaatikossa kirjahyllyssä, valokuva-albumit samassa kirjahyllyssä

Ei ole, aika harvassa on laite, joka on toiminnassa vielä 10v jälkeen. Kun laite lähtee huoltokirjat ja takuulaput lähtee myös

Yhdessä mapissa kirjahyllyssä, ei niin olennaisia nyt niin montaa paperia ole, vaikka ikääkin on jo 45v

Yhdessä pahvikansiossa kirjahyllyssä,

liinvaatekaapissa lakanoiden, tyynyliinojen, pyyhkeiden yms kanssa

- pöytäliinat

Ei ole säästetty

Mitä muuta hankalaa tavaraa teillä on: ei ole, jos ei tarvita ei säästetä

Vierailija
19/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat valokuvakansiot ja albumeissa olemattomat kuvat: Olen skannannut paperivalokuvat ja teettänyt niistä nykyaikaisen valokuva-albumin, koska tiedän etteivät ne vanhalla paperilla säily ja vanhat albumit eivät ole kovin käteviä säilyttämiseen.

Mapit: Silppuriin kaikki paitsi sellainen mitä on pakko säilyttää, eikä muualta saa kopiota. "Tätä saatan tarvita" ei kelpaa tekosyyksi.

Vanhat todistukset: Säilytän ne joita tarvitsee esim. CV:tä varten, mutta en todellakaan jotain yläasteen TET-todistuksia.

Laitteiden käyttöohjeet: Säilytän vain monimutkaisinpien, esim. ompelukoneen käyttöohjeen. Valmistajalta saa käyttöohjeet jos oikein kovasti tarvitsee, mutta usein laitteen elinikä on lyhyempi.

Pöytäliinat: En omista. Helpompi pitää pöytä siistinä.

Lehtileikkeet: En omista. Miksi?

Muu: Enpä nyt keksi. Työkalupakki? Elektroniikka? Siivousaineet? En näe näissä mitään ongelmaa.

Vierailija
20/66 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mä en ikinä pystyisi tällaiseen systemaattisuuteen! Kateeksi käy!

Ai jaa, Minua ei käy kateeksi turha vaivannäkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi